بورس چیست؟ مقاله کامل درباره بازار بورس + فیلم و PDF

بازار بورس چیست آشنایی کامل با بازار بورس ایران

 

در میان بازارهای معرفی شده می توان گفت که بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و همچنین اوراق مشارکت یک فرصت کم ریسک برای سرمایه گذارانی فراهم می کند که همواره در معاملات خود جانب احتیاط را رعایت می کنند. ما بقی بازارهای معرفی شده نسبت به این دو ریسک بالاتری دارند و معمولا افرادی که ریسک پذیر هستند، به سمت این بازارها سوق پیدا می کنند. با این مقاله مهم آموزش بورس همراه ما باشید.

انواع فرصت های سرمایه گذاری در ایران!

در ایران همانند سایر کشورهای دیگر شاخص ترین و مورد توجه ترین زمینه های سرمایه گذاری به صورت زیر است:

  • بانک ها و موسسات مالی و اعتباری
  • اوراق مشارکت
  • بازار ارز
  • بازار سکه و طلا
  • بازار مسکن
  • بورس اوراق بهادار

دانلود فیلم الفبای بورس چیست به زبان ساده

 

ریسک به این معناست که چند درصد احتمال دارد که هدف نهایی در یک سرمایه گذاری انحراف داشته باشد و میزان این انحراف در چه محدوده ای است. مسلما کسی که مقدار مشخصی پول در بانک سرمایه گذاری می کند کاملا آگاه و مطمئن است که تا پایان سال مالی به یک مقدار مشخص سود دست پیدا می کند و به همین دلیل ریسک این سرمایه گذاری پایین است. در سایر بازارها به طور مثال بازار سکه و طلا سرمایه گذار هیچ گاه نمی تواند میزان سود دریافتی را به صورت قطعی بیان کند.

رابطه بین ریسک و بازدهی

ابتدا بهتر است به جمله ای از رابرت کیوساکی اشاره کنیم، او در کتابی به اسم پدر پولدار پدر فقیر می گوید: “دلیل اینکه افراد فقیر همواره فقیر هستند این است که بازارهای کم ریسک را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند و حاضر نیستند که هیچ پولی را از دست بدهند. همواره بازارهای کم ریسک سود کمتری دارند در حالی که بیشتر ثروتمندان با از دست دادن پول به ثروت رسیده اند. انتخاب بازارهای پاستوریزه بدلیل نداشتن سود قابل توجه همواره مسیری هموار برای افراد محتاط است.”

بازدهی ای که هر فرد از یک سرمایه گذاری توقع دارد با میزان ریسک پذیری اش رابطه مستقیم دارد:

  • سود بانکی دارای یک بازدهی تضمینی و بدون ریسک است
  • سود املاک و مستغلات همواره با یک ریسک نسبی همراه است
  • سود راه اندازی کسب و کار و شرکت های تازه وارد به بازار با یک ریسک خصوصا در ابتدای کار همراه است

سود سرمایه گذاری در بازار بورس نیز به همان اندازه که در جهت مثبت می تواند رضایت سهامداران را جلب کند این احتمال وجود دارد که در جهت عکس برای سرمایه گذاران ضررهایی را به همراه داشته باشد. خلاصه بورس چیست در ویدئوی زیر نیز به شما کمک می کند: 

 

مقاله پیشنهادی:  فارکس چیست؟ ۱۰۰٪ نکات بازار فارکس + همه چیز درباره فارکس!

سهام بورس چیست؟

سهم یک واحد معرفی شده در بازار بورس است برای آن که یک شرکت در لیست بازار سرمایه قرار بگیرد. به تعداد مساوی مالکیت آن شرکت سهم گفته می شود. سرمایه گذاران با خریدن تعدادی سهام از آن شرکت صاحب درصدی از آن می شوند و به همین دلیل در سودها و ضررهای آن شرکت به همان نسبتی که سهامدار آن هستند شریک می شوند. بازار سرمایه و یا بازار بورس در واقع فضایی فراهم می کند که تمامی شرکت ها در آن جا گرد هم آمده اند و سرمایه گذاران در این بازار می توانند به خرید و فروش سهم های خود بپردازند. سهامدار باید دقت کند که در چه شرکتی و با چه تاریخچه و عملکردی سرمایه گذاری می کند چرا که به محض خرید هر تعداد سهم در روند سوددهی و یا زیان دهی شرکت سهیم خواهد بود.

حجم معاملات انجام شده در بورس

 

مدیران و صاحبان شرکت های مختلف برای آن که ارزش محصولات، میزان سوددهی و رشد اقتصادی شرکتشان را افزایش دهند روش های متفاوتی را پیش می برند. از جمله این روش ها وارد شدن در بازار بورس و فرابورس است. در واقع شرکت با انتشار سهم های خود در بازار بورس و ایجاد بستری برای سرمایه گذاران خرد و کلان باعث می شود که هم سرمایه گذاران در این میان به سود مناسبی دست پیدا کنند و هم ارزش سهام و بازدهی شرکتشان افزایش می یابد. در واقع شرکت ها به هدف تامین مالی وارد بازار بورس می شوند و درصد بالایی از آن ها به هدفشان دست پیدا می کنند. بازار بورس یک بازار دو سر برد است هم برای صاحبان سرمایه و هم برای سرمایه گذاران خرد و کلان.

مقاله پیشنهادی:  بورس فرانکفورت در بازارهای مالی چیست؟ مشخصات بورس فرانکفورت

بازار بورس چیست؟

در بازار سرمایه ایران دو نوع بازار وجود دارد بازار بورس و بازار فرابورس. شرکت هایی که بازار بورس ثبت می شوند شرایط و قوانین سخت تری نسبت به بازار فرابورس بر آن ها اعمال شده است. شرایطی از جمله حداقل سرمایه برای ورود به بازار، حداقل تعداد سهام دارن، درصد شناور آزاد و … از جمله چهارچوب هایی هستند که در این دسته بازار با هم تا حدودی متفاوت است.

بازار بورس چیست

 

منظور از درصد شناور آزاد چیست؟

درصد شناور آزاد، به درصد از سهام در یک شرکت گفته می شود که در دست سرمایه گذاران خرد در طول یک سال مالی قرار می گیرد. به طور مثال شرکت های بورس نسبت به فرابورس درصد شناور آزاد بزرگتر است، به این معناست که سرمایه گذاران خرد در بازار بورس دخالت بیشتری در کنترل و مدیریت سهام دارند تا سرمایه گذاران در شرکت های فرابورس. بنابراین می توان نتیجه گرفت که شرکت های بورس، شرکت های بزرگتر، دارای سرمایه و تعداد سهامداران بیشتر و دارای درصد شناور آزاد بزرگتری هستند.

هر چند که در حالت کلی می توان گفت که تفاوت های قابل توجه و پر اهمیتی در مورد شرکت های بورس و فرابورس وجود ندارد، اما نمی توان این مورد را انکار کرد که ریسک سرمایه گذاری در بازار فرابورس نسبت به بازار بورس بیشتر است، چرا که شرکت ها هرچه کوچکتر می شوند ریسک بیشتری برای سرمایه گذاری می طلبند. شرکت هایی وارد بازار فرابورس شده اند که شرایط لازم برای ثبت در بازار بورس را نداشته اند.

محل های مختلف در بازار بورس چیست؟

 

  • بازار اول بورس
  • بازار دوم فرابورس
  • بازار سوم فرابورس
  • بازار پایه
  • ابزارهای نوین ( مانند: اوراق مشارکت، اوراق امتیاز و …)

همان گونه که در لیست بالا مشاهده می کنید، شرکت ها به روش ها و محل های مختلفی می توانند وارد بازار سرمایه شوند. نکته جالب توجه این جاست که هر چه از ابتدای لیست (بازار اول بورس) به انتهای لیست ( ابزارهای نوین) نزدیک شویم شرکت های کوچکتر و با ریسک بیشتری در لیست این بازارها مشاهده می شود.

بازار پایه از پرریسک ترین محل های سرمایه گذاری در بورس است به این معناست که در این بازار شرکت ها نقدینگی لازم و کافی برای خرید و فروش ندارند ( قدرت نقدینگی از مهم ترین فاکتورهایی است که در خرید یک سهم باید به آن توجه کرد) و سرمایه گذاری و خرید و فروش مبتنی بر مذاکره صورت می گیرد. به عبارت دیگر فروشنده باید به دنبال کسی باشد که آن سهم را از او بخرد و یا بر عکس کسی را پیدا کند که حاضر باشد سهمش را به او بفروشد.  ابزارهای نوین قوانین و مشخصه های متفاوتی نسبت به چهار دسته دیگر دارد و به همین دلیل در مباحث بازار بورس نمی گنجد.

مقاله پیشنهادی:  کدال چیست؟ کامل ترین آموزش سایت کدال بورس، کدال چارت فارسی (1401)

اوراق مشارکت چیست؟

اوراق مشارکت به اوراق بهارداری گفته می شود که بیانگر مشارکت دارنده آن در یک طرح مشخص است. به طور مثال فرض کنید یک شرکت پتروشیمی برای آن که یک خط جدید تولیدی راه اندازی کند به دویست میلیارد تومن سرمایه نیاز دارد و همچنین بر اساس بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده اند که در صورتی که این خط جدید راه اندازی شود، سرمایه آن ظرف مدت چهار سال از محل سود حاصل از فروش محصولات این خط جدید جبران می شود. همچنین میزان سود آوری این شرکت سالانه بین بیست و پنج تا سی و پنج درصد افزایش می یابد و در یک جمله می توان گفت که این کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که این طرح توجیه اقتصادی دارد. حال یکی از روش هایی که شرکت می تواند به این دویست میلیارد سرمایه دست پیدا کند انتشار اوراق مشارکت است.

در واقع شرکت با فروش این اوراق به سرمایه گذاران منابع مالی مورد نیاز را تامین می کند و می تواند خط جدید را راه اندازی کند و سرمایه گذاران به نسبت اوراق خریداری شده در سود دهی خط جدید راه اندازی شده شریک می شوند. مهم ترین خصوصیت اوراق مشارکت سود تضمین شده، مشخص و بدون ریسک است که در فواصل زمانی معین شده به سرمایه گذاران داده می شود.

بورس چیست اشنایی با بازار بورس

این سود چگونه تضمین می شود؟ مسلما صاحبان سرمایه و مدیران شرکت نمی توانند ضامن خود باشند و تضمین کنند که سود را قطعا به حساب سهامداران واریز خواهد کرد. به همین دلیل سود تضمین شده توسط بانک ها، نهاد های مالی معتبر و یا دولت تضمین می شود و سهامداران بر همین اساس مطمئن هستند که سود تعیین شده قطعا به حساب او در مدت زمان های مشخصی واریز خواهد شد.

چند نکته در مورد اوراق مشارکت:

نکته اول اینکه همان طور که بیان شد هر چه میزان ریسک پذیری کاهش پیدا کند به همان نسبت میزان سوددهی نیز کاهش می یابد. بنابراین نمی توان از سود اوراق مشارکت انتظار سوددهی های کلان و قابل توجه داشت، چرا که سود دهی در اوراق مشارکت یک روش کاملا بدون ریسک است و به همین علت سوددهی در آن نسبت به سایر سرمایه گذاری ها در بازار بورس کمتر است.

نکته دوم این است که پس از به پایان رسیدن مدت زمان مشخص شده برای پیش بینی سوددهی آن شرکت، کارشناسان شرکت موظف هستند که سود قطعی خط جدید راه اندازی شده را محاسبه کنند
(به طور مثال پس از گذشت چهار سال پس از راه اندازی خط جدید) حال دو اتفاق ممکن است رخ دهد: اتفاق اول اینکه اگر سود قطعی  و واقعی محاسبه شده توسط کارشناسان بیشتر از میزان سود پیش بینی شده باشد که به سهامداران اعلام شده است، آن ها موظف هستند که علاوه بر سود تضمینی سود سهامداران را در سود اضافه نیز شریک کنند و ما به تفاوت آن را به سهامداران بپردازند.

اتفاق دوم آن است که سود قطعی محاسبه شده کمتر از سود پیش بینی شده باشد، در این حالت نیز هیچ ضرری مورد توجه سهامداران و صاحبان اوراق مشارکت نیست. چرا که همچنان نهاد و یا سازمانی که ضمانت کرده بود یک سود مشخص به حساب سهامداران واریز می شود، موظف است کاستی های به وجود آمده را جبران کند و تمام سود موافقت شده با صاحبان اوراق مشارکت به حساب آن ها واریز شود.

مورد سوم: نکته امیدوار کننده این است که سود اوراق مشارکت از پرداخت مالیات معاف است که این موضوع برای بسیاری از سهامداران بسیار خوب و نوید دهنده است.

بورس چیست کامل و جامع

 

نکته چهارم این است که اوراق مشارکت در اغلب موارد بی نام منتشر می شود و هر کس که دارنده آن اوراق شود، مالک آن ها به حساب می آید. به همین علت که هیچ اسمی روی اوراق نیست باید در حفظ و نگهداری از آن ها همچون پول، طلا و … عمل کرد. البته بانک ها که معمولا ضامن سود اوراق مشارکت هستند یک فضای کاملا  امن را برای اوراق مشارکت در نظر گرفته اند که افراد می توانند برای در امان ماندن آن ها از سیل، زلزله، آتش سوزی و … اوراق خود را به بانک ها بسپارند.

مقاله پیشنهادی:  بورس نیویورک آمریکا: تاریخچه بازار بورس آمریکا 

نکته پنجم: سود اوراق مشارکت از طریق یک برنام زمانی معین شده که معمولا یک ماهه و یا سه ماه است از طریق برگه هایی که همراه اوراق مشارکت است، به خریدار تحویل داده می شود. خریدارانی که اوراق مشارکت را در بانک نگه داری می کنند برای دریافت سود از بانک تنها کافیست که با برگه های مربوطه به بانک مراجعه کنند. اما اگر خریداران، اوراق مشارکت را در نزد خود نگه داری می کنند لازم است که هنگام مراجعه به بانک علاوه بر برگه ها، اصل اوراق مشارکت را نیز به همراه داشته باشند، که مالکیت فرد توسط بانک احزار شود.

نکته ششم: اغلب طرح هایی که برای آن ها اوراق مشارکت منتشر می شود طرح های زمان بری هستند و معمولا سه تا چهار سال طول می کشد.  به همین دلیل اگر خریداری به هر دلیلی قصد داشته باشد اوراق خود را بفروشد می تواند در هر زمانی با مراجعه به بانکی که اوراق را از آن جا خریداری کرده است ضمن تحویل اوراق مربوطه به بانک اصل پولش را دریافت کند. معمولا در این موارد بانک های سودی قابل پرداخت به فروشنده را تا حدی کاهش می دهند، چون که فرد زودتر از موعد مقرر شده به فروش اوراق دست زده است. به طور مثال اگر بانک قرار بوده است که بیست درصد سود پرداخت کند به دلیل فروش اوراق زودتر از موعد 19 درصد سود را به حساب فروشنده واریز می کند.

نکته هفتم: اگر اوراق مشارکت مربوطه وارد بازار بورس و یا فرابورس شده باشند، خریدار اوراق مشارکت می تواند از طریق کارگزاری های مربوطه زودتر از موعد اوراق خود را بفروشد و در صورتی که برای متقاضی برای خرید آن اوراق وجود داشته باشد همانند سایر سهم های دیگر در بازار بورس اوراق فروخته می شود، در این حالت کم کردن سود به دلیل فروش زودتر از موعد مقرر اتفاق نمی افتد و فروشنده اوراق سود مورد نظر را بدون هیچ کم و کاستی دریافت می کند.

بازار بورس چیست

 

نکته آخر و مورد توجه این است که علاوه بر شرکت ها و نهاد های خصوصی، دولت و نهاد های دولتی نیز برای تامین مالی پروژه های عمرانی، زیر بنایی و موارد مشابه آن اقدام به انتشار اوراق مشارکت می کنند. ساخت خط های جاده ای، ساخت سد و تونل، نیروگاه، مجتمع های مسکونی و اداری و موارد مشابه نمونه هایی هستند از پروژه هایی که دولت یا شهرداری برای تامین آن ها اقدام به انتشار اوراق مشارکت می کند . همین موضوع باعث می شود که تبلیغ آن ها در رسانه های دولتی یک امتیاز مثبت برای بازار سرمایه گذاری محسوب شود و در روند کلی بازار تاثیر مثبتی خواهد داشت حتی برای شرکت های خصوصی و سایر نهادهای دیگر در بازار بورس.

اطلاعات کلی برای سرمایه گذاری در بازار بورس تهران چگونه است؟

معاملات بورس تهران از ساعت نه صبح تا دوازده و نیم بعدظهر در روزهای کاری ( شنبه تا چهار شنبه) انجام می شود. نوسان قیمت سهم ها یک بازه مثبت و منفی ثابت و مشخصی دارد، این بازه نوسانی برای بازار بورس بین مثبت و منفی چهار درصد قیمت روز قبل و برای بازار فرابورس بین مثبت و منفی پنج درصد است. به این معنا که قیمت یک سهم در یک روز بیش از پنج درصد قیمت روز قبلی همان سهم رشد نخواهد کرد و یا برعکس بیش از پنج درصد کاهش نخواهد داشت.

جدیدا قوانینی وضع شده است که اگر یک شرکت به طور متوالی در چند روز بیشترین درصد سود را تجربه کند، معاملات آن شرکت به همان نسبت برای چند ساعت تا چند روز متوقف خواهد شد. این اختلافی که بین دامنه نوسانی بورس و فرابورس وجود دارد دال بر این موضوع است که ریسک سرمایه گذاری در کدام بازار نسبت به دیگری بیشتر است ( بازار فرابورس می تواند تا منفی پنج درصد نزول داشته باشد که یک درصد بیشتر از بازار بورس است). در حالی که گفته شد هر چقدر قدرت ریسک پذیری بالا باشد بازدهی نیز افزایش خواهد یافت که این موضوع را در همین جا نیز می توان بررسی کرد که بازار فرابورس یک درصد بیشتر از بازار بورس می تواند سود داشته باشد.

مقاله درباره بورس چیست

 

حجم معاملات روزانه به تعداد سهم هایی که در طول یک روز کاری خرید و فروش شده است گفته می شود.

ارزش معاملات روزانه به ارزش ریالی سهم های خرید و فروش شده در یک روز کاری است.

شاخص کل میانگین افت و یا سوددهی کل شرکت ها در یک روز است. به عبارتی شاخص کل به عنوان یک عدد مرجع و مبنا برای تحلیل گران به کار می رود که به سرمایه گذاران دید می دهد که در طول یک روز کاری به طور میانگین شرکت ها چند درصد سوددهی داشته اند.

به بیان دیگر اگر شاخص کل را به عنوان دو کفه یک ترازو ببینیم و وزنه های مختلف را شرکت های ثبت شده در بازار بورس، کفه ترازوی مثبت و منفی نشان می دهد که به طور کل و با وجود ضرر دهی برخی شرکت ها و سود دهی شرکت های دیگر در نهایت بازار چه روندی را طی کرده است و کفه مثبت ها بر منفی ها غلبه کرده است و یا برعکس. اگر شاخص کل مثبت یک درصد باشد یعنی با وجود مثبت ها و منفی هایی که شرکت ها در آن روز تجربه کرده اند سهامداران به طور میانگین یک درصد سوددهی داشته اند.

شرکت های ثبت شده در بازار بورس تهران در دسته های مختلفی قرار گرفته اند. به طور مثال شرکت های ایران خودرو در دسته خودروسازی، شرکت های ملت و تجارت در دسته بانک ها و … قرار می گیرند.

مقاله پیشنهادی:  کارگزاری مفید: (emofid) آیا کارگزاری مفید معتبر است؟ مفید آنلاین

برای بیان و استفاده راحت تر سرمایه گذاران از اسم شرکت ها، به هر شرکت یک نماد مشخص و منحصر به فردی تعلق گرفته است. مانند نماد: خساپا که مربوط به شرکت سایپا خودرو نماد شازند مربوط به شرکت پتروشیمی شازند، نماد وبملت مربوط به بانک ملت و … هستند. نکته مورد توجه اینکه عموما حرف اول هر نماد نشان دهنده اسم دسته بندی ای است که نماد در آن قرار گرفته است. یعنی نماد خساپا که حرف اول آن خ است نشان می دهد که این نماد متعلق به شرکت های خودرو سازی است و یا نماد ساروم (شرکت سیمان ارومیه) با حرف اول س نشان می دهد که این نماد در دسته سیمان است. وبملت که  حرف واو آن نشان دهنده دسته بندی واسطه گری مالی است و مربوط است به سهام بانک ملت.

چگونه می توان در بورس تهران سرمایه گذاری کرد؟

یکی از روش های خرید و فروش در بورس، خرید و فروش مستقیم است. در این حالت سرمایه گذار به طور مستقیم و بدون هیچ گونه واسطه ای اقدام به خرید یا فروش سهام خود می کند. برای این کار لازم است که فرد یک حساب کاربری و کد بورسی ثبت کند. برای ثبت کردن این کد می توان از طریق یکی از کارگزاری هایی که در تحت نظر و کنترل سازمان بورس هستند اقدام کرد.

هر فرد می تواند بیش از یک کد بورسی ثبت کند با این شرط که در کارگزاری های متفاوتی کدها را گرفته باشد. کارگزاری ها، شرکت ها و نهادهای مالی هستند که تحت نظر و کنترل سازمان بورس شرایط خرید و فروش را برای سرمایه گذاران فراهم می کند.برای مشاهده لیست کارگزاری ها می توان به سایت www.seo.ir مراجعه کرد. برای ثبت کد می توان به صورت حضوری و یا اینترنتی و آنلاین اقدام کرد.

روش دوم سرمایه گذاری در بورس برای کسانی است که تمایل ندارند به صورت خودجوش و با تکیه بر اطلاعات خود اقدام به خرید و فروش کنند. این روش که یک نوع روش غیرمستقیم است برای افرادی مناسب است که وقت کافی برای تحلیل بازار و آموزش در این زمینه را ندارند و یا افرادی که اطلاعات کافی و جامعی در زمینه بورس ندارند و نیاز دارند که سرمایه را به صورت غیر مستقیم و توسط افراد حرفه ای و خبره وارد بازار کنند. برای سرمایه گذاری غیر مستقیم می توان از صندوق های سرمایه گذاری مشترک استفاده کرد.

برای خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها می توان به سایت www.fipiran.com مراجعه کرد. صندوق های سرمایه گذاری مشترک نهادهای مالی هستند که دقیقا برای افرادی مناسب است که تجربه و اطلاعات کافی در زمینه بازار سرمایه ندارند اما تمایل دارند که وارد بازار بورس شوند. کسانی که از طریق این صندوق ها اقدام به سرمایه گذاری می کنند توسط گزارش هایی که هر صندوق منتشر می کند و در اختیار سرمایه داران قرار می دهد، به طور کامل و با جزئیات در جریان روند سوددهی سرمایه خود قرار می گیرند.

سایت مجازی بورس برای تازه واردهای بازار سرمایه

سازمان بورس تهران یک سایت مجازی راه اندازی کرده است که می تواند گزینه مناسبی برای تازه واردها باشد که توسط این سایت به صورت کاملا آزمایشی با تمام روند بورس، خرید و فروش، نمادهای مختلف و … آشنا شوند. برای مشاهده این سایت می توانید از این لینک www.irvex.ir وارد شوید و به آموزش و یادگیری در زمینه بازار سرمایه بپردازید.

چه سهمی برای خرید مناسب است؟

چه سهمی بخریم؟ برای خرید یک سهم چه مواردی را در نظر بگیریم؟ چه تعداد سهم در هر نماد بخریم؟ در چه صنایعی سرمایه گذاری کنیم؟ همگی سوالاتی هستند که هر سرمایه گذار بورس با آن مواجه می شود.

بورس چیست pdf

 

برای خرید یک سهم در بازار بورس لازم است از جوانب مختلف به تحلیل و بررسی آن سهم پرداخته  شود:

مورد اول: تحلیل بنیادی و یا به عبارت دیگر تحلیل فاندامنتال

همان گونه که از اسم این تحلیل مشخص است در تحلیل بنیادی، تحلیل گران فارغ از این که این نماد هم اکنون در بازار بورس چه شرایطی دارد و چه روندی را طی می کند به تحلیل بنیادی و ذاتی آن نماد می پردازند. در این نوع تحلیل قانون و شالوده اصلی این است که هر نماد جدای از روندی که در بازار طی می کند یک ارزش ذاتی و درونی دارد و یک تحلیل گر باید بتواند این ارزش ذاتی را برای هر نماد استخراج کند. ارزش ذاتی یک نماد می تواند از مشخصه های بسیاری مشتق شده باشد، عواملی مانند: تاریخچه آن شرکت، سال تاسیس شرکت، میزان سود دهی و زیان دهی سالانه آن، قدرت مالی، محصولاتی که آن صنعت تولید می کند، مدیران و سهامداران عمده و … همگی از جمله ویژگی هایی هستند که در تحلیل بنیادی به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

تشخیص ارزش ذاتی یک سهم چه کمکی به ما در خرید و فروش می کند؟

پاسخ این است که اگر ارزش ذاتی یک سهم بیشتر از ارزش ریالی آن سهم در بازار باشد، موقعیت خوبی برای خرید به ما نشان می دهد. چرا که سهمی که هم اکنون در بازار سرمایه با ارزشی کمتر از ارزش ذاتی معامله می شود، خرید آن سهم باعث می شود که هنگامی که سهم بالاخره پس از یک مدت زمانی با ارزش ذاتی خود معامله شد سرمایه گذار به سود مناسبی دست پیدا کند. همچنین به طور برعکس اگر قصد خرید یک سهمی را داشتیم که متوجه شدیم ارزش ذاتی آن کم تر از ارزشی است که هم اکنون در بازار معامله می شود، به این نتیجه می رسیم که خرید این سهم می تواند انتخاب مناسبی نباشد چرا که در نهایت و با طی شدن روند ها و فرایند های مختلف سهم به ارزش ذاتی خود بازخواهد گشت و خرید آن ممکن است به ضرر منجر شود ( به این اتفاق که ارزش سهم معامله شده بیشتر از ارزش ذاتی آن است، سهم حبابی می گویند و بیشتر از ارزشی که در حقیقت دارد رشد کرده است)

چگونه می توان به اطلاعات لازم برای تحلیل بنیادی و استخراج ارزش ذاتی سهم دست یافت؟

تمام اطلاعات لازم برای تحلیل بنیادی در سایت کدال موجود است. شرکت ها هر سه ماه، شش ماه، نه ماه و یا به طور سالانه گزارش هایی از عملکرد مالی خود با تمام جزئیات در سایت کدال قرار می دهند. انتشار این گزارش ها و صورت های مالی برای تحلیل گران یک برگ طلایی است که به آن ها کمک می کند به ساده ترین شیوه ممکن به تمام اطلاعات لازم دست پیدا کنند. سایت کدال به آدرس www.codal.ir به صورت کاملا به روز شده تمامی اطلاعات را در مورد همه شرکت ها در اختیار شما قرار می دهد.

مورد دوم: تحلیل فنی و یا به عبارت دیگر تحلیل تکنیکال

در این نوع تحلیل، تحلیل گر فارغ از تاریخچه شرکت و بدون در نظر گرفتن صورت وضعیت های مالی و گزارش های منتشر شده در سایت کدال با استفاده از روش ها، تکنیک ها و عوامل مختلف تلاش می کند که آینده یک سهم را پیش بینی کند. در تحلیل تکنیکال نیازی به دانستن حتی اسم شرکت نیست و هیچ اهمیتی ندارد که ارزش ذاتی سهم دقیقا چه مقدار است، آن چه که اهمیت دارد این است که بر اساس قوانین حاکم بر بازار بورس تحلیل گر تشخیص دهد که سهم قرار است در کدام روند حرکت کند و در چه زمانی به چه قیمتی می رسد.

بازار بورس ایران چیست

 

نکته قابل توجه دیگر در مورد تحلیل تکنیکال این است که آن چه تحلیل گر در تحلیل بنیادی از طریق اخبار، گزارش ها و اعداد و ارقام به دست می آورد، یک تحلیل گر تکنیکال آن را از طریق نمودارها، الگوریتم ها و قوانین اثبات شده کسب می کند.  به طور مثال اگر در تحلیل بنیادی یک تحلیل گر به این اطلاعات دست پیدا کند که یک سهامدار عمده و قوی بخش اعظمی از یک نماد را خریداری کرده است و به همین دلیل سرمایه گذار خرد نیز ترجیح می دهد با این سهامدار قوی همراه شود و به خرید آن سهم دست می زند.

در تحلیل تکنیکال، تحلیل گر با وجود اینکه هیچ خبری در این زمینه نشنیده است که قرار است آن سهم به دست یک سهامدار قوی سپرده شود، باز هم از طریق نمودارها و تحلیل های موجود می تواند پیش بینی کند که این سهم در حال رشد است و یک خرید قوی در آن صورت گرفته است و به همین دلیل تحلیل گر تکنیکال نیز دست به خرید می زند.

الگویی که در تحلیل تکنیکال بر آن تکیه می کنند این است که آن ها معتقدند که تاریخ تکرار می شود. به همین علت همواره در تحلیل نمودارها و آن چه که بر یک سهم در تاریخ گذشته است کمک می گیرند تا بتوانند هرچه دقیق تر و درست تر آینده آن سهم را پیش بینی کنند.

مقاله پیشنهادی:  اخبار فارکس: سایت فارسی اخبار فارکس (Forex)

نکته ای که شاید جالب است در مورد این دو تحلیل بدانید این است که تحلیل گران بسیاری هستند که تمامی روند ها و خرید و فروش هایشان را تنها بر اساس یک تحلیل پیش می برند و معتقدند که هر کدام از تحلیل ها به تنهایی کامل و بی نقص هستند. اما بهترین روش و جالب ترین روش تحلیل کردن سهم به هر دو روش بنیادی و تکنیکال است، چرا که با استفاده از روش ترکیبی از مزایای هر دو تحلیل بهره می برید.  شما با استفاده از تحلیل بنیادی، سهم هایی که از نظر بنیادی قوی و ارزشمند هستند را تشخیص داده و از طریق تحلیل تکنیکال پشت سر افراد شاخصی حرکت کنید که آن سهم را می خرند و می دانید که ارزش سهم در چه روزی به چه مقداری می رسد.

کلیدهای طلایی برای موفقیت در بورس و سرمایه گذاری

اولین نکته برای موفقیت در سرمایه گذاری بورس این دنبال کردن اخبار و وقایع اقتصادی و بعضا سیاسی در ایران و جهان است. اخبار، سخنرانی های افراد شاخص و وقایعی که در جهان رخ می دهد به طور مستقیم بر ارزش بنیادی شرکت های مربوطه تاثیر می گذارد. بسیاری از سرمایه گذاران در تجربه های خود با این موضوع مواجه شده اند که سخنرانی یک سیاستمدار و یا بالا و پایین رفتن نرخ جهانی در بازار پول، سکه، طلا و … تا چه اندازه در روند بازار بورس تاثیر گذار است. بنابراین یک سرمایه گذار موفق در زمینه بورس هرگز از رخدادهای سیاسی و اقتصادی جهان غافل نمی ماند.

نکته دوم برای موفقیت در بازار سرمایه خریدن سهم شرکت های بزرگ و بنیادی است. هر کشوری با توجه به منابع زیر زمینی، منابع کشاورزی، صنایع نفت، گاز، خودروسازی و … در برخی از صنایع به بهترین شکل ممکن می درخشد و سرمایه گذاری در آن صنعت برای یک سرمایه گذار اغلب با کم ترین ریسک و بیشترین سوددهی همراه است. ایران در صنایعی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و امثال این ها بسیاری قوی و موثر عمل می کند بنابراین کاملا منطقی و به جاست که هر سرمایه گذاری در سبد خرید خود حتما بخش اعظمی را برای این صنایع در نظر بگیرد.

موفقیت در بورس چیست

 

نکته سوم برای موفقیت در بازار سرمایه همان توصیه ای است که ثروتمندترین افراد در جهان همواره به آن اشاره می کنند و آن این است که هرگز تمام تخم مرغ هایت را در یک سبد نچین.

همواره یک سرمایه گذار برای خرید یک سهم در یک صنعت، یک نگاه کلی و مختصر به دیگر نمادهای موجود در آن صنعت خواهد داشت، چرا که می داند در  بسیاری موارد تمام نمادهای موجود در یک صنعت روند مشابه یکدیگر خواهند داشت. به طور مثال اگر یک شخصی قصد داشته باشد که در میان نمادهای بانکی سهم وبملت را خریداری کند، آن شخص به این موضوع آگاه است که این نماد مشابه سایر نمادهای بانکی مانند وتجارت، وبصادرات و … عمل خواهد کرد و تقریبا روند یکسانی را طی می کنند.

مقاله پیشنهادی:  بورس هنگ کنگ: شاخص بورس اوراق بهادار هنگ کنگ

حال تصور کنید که یک فرد تمام سرمایه اش را از میان شرکت های بانکی انتخاب کند، چه اتفاقی برای سرمایه گذار می افتد اگر به یک باره تمام شرکت های بانکی با یک معضل مواجه شوند؟ درست است! آن شخص به یک باره ضرر بسیار بزرگی را متحمل خواهد شد. همین نکته باعث می شود تا بزرگترین سرمایه گذاران در جهان همواره تاکید کنند که هرگز تمام تخم مرغ ها را در یک سبد نچینید.

بورس چیست مقاله و مطلب درباره آن

 

در سبد خود تا جایی که می توان باید سهم های بنیادی و قوی، سهم های با ارزش ذاتی بالا و همچنین سهم های شرکت های بزرگ قرار داد تا تعادل در سبد برقرار شود و افت یک سهم باعث نشود به صورت ناگهانی سرمایه خود را از دست بدهید. به سبد سهام در بازار بورس پورتفولیو نیز گفته می شود.

نکته چهارم برای موفقیت در سرمایه گذاری این است که به سرمایه گذاری به چشم کاشت یک نهال نگاه کنید. یک نهال برای آن که تبدیل به درخت شود، شاخ و برگ دهد و در نهایت به میوه و ثمره برسد نیاز به گذر زمان دارد. در بازار سرمایه همین موضوع برقرار است، داشتن دید بلند در سرمایه گذاری می تواند رمز موفقیت و سوددهی های کلان در بازار سرمایه باشد.

هستند افراد بسیاری که پس از ورود به بازار سرمایه و پس از یک مدت کوتاه برای همیشه و با تجربه یک ضرر از بازار خارج می شوند، در حالی که اگر صبوری پیشه می کردند و آگاهی و دانش خود در زمینه الگوهای حاکم بر بورس بالا می بردند اوضاع به شکل بهتری برای آن ها رقم می خورد.

دو کتاب PDF کاربردی درباره بورس

ما در این کتاب قصد داریم روش ورود به این دنیای پرمخاطره و البته جذاب را به صورت گام به گام و کاربردی به شما آموزش دهیم.

کتاب یک راز بسیار مهم و کلیدی بورس به قلم شهاب سهرابی به معرفی یکی از مهم‌­ترین نکات و از کلیدی‌ترین عوامل در بورس ایران می‌پردازد.

در بخشی از کتاب یک راز بسیار مهم و کلیدی بورس می‌خوانیم:

برای شناخت بورس و آشنایی بیشتر با آن بهتر است از “بازار” و تعریف آن شروع کنیم. در یک تعریف ساده، می‌توان گفت که، بازار مکانی است که در آن خرید و فروش صورت می‌گیرد؛ و ساده‌تر این است که بگوییم هرگاه شرایطی فراهم شود که بین خریدار و فروشنده رابطه‌ برقرار شود و معامله‌ای صورت پذیرد بازار تشکیل شده است. این شرایط می‌تواند مکان خاصی باشد یا شبکه‌ای ارتباطی مثل اینترنت.

مقاله پیشنهادی:  بورس سیدنی کجاست؟ بازار بورس استرالیا

در بازارها به طور کلی دو نوع دارایی، دارایی‌های واقعی و دارایی‌های مالی، مورد معامله قرار می‌گیرند. دارایی‌های واقعی همان دارایی‌های فیزیکی هستند مثل زمین، ساختمان و انواع کالا مانند ماشین، لوازم خانگی و… . اما دارایی‌های مالی دارایی‌های کاغذی و بهتر بگوییم اسنادی هستند، مثل سهام و اوراق مشارکت.

بورس‌ بازاری است که در آن دارایی‌های مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد. از این رو، انواع بورس‌ها را می‌توان به سه دسته‌ی کلی بورس کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی کرد.

1. بورس کالا: بازاری که در آن خرید و فروش کالاهای معین صورت می‌گیرد و به طور منظم و دائم فعال است بورس کالا نام دارد. در بورس کالا معمولا مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرد. هر بورس کالایی را با نام همان کالایی که مورد معامله قرار می‌گیرد نام‌گذاری می‌کنند. مثلا بورس نفت و بورس گندم.

2. بورس ارز: در بورس ارز، همان‌طور که از نام آن مشخص است، کار خرید و فروش پول‌های خارجی انجام می‌گیرد.
این بورس در کشور ما فعال نیست اما در کشورهای پیشرفته فعالیت چشم‌گیری دارد.

3. بورس اوراق بهادار: در بورس اوراق بهادار دارایی‌های مالی از قبیل سهام، اوراق مشارکت و… مورد معامله قرار می‌گیرد.

دانلود کتاب یک راز بسیار مهم و کلیدی بورس PDF

کتاب دومین درس بزرگ از بورس ایران به قلم شهاب سهرابی به معرفی یکی از مهم‌­ترین نکات و از کلیدی‌ترین عوامل در بورس ایران می‌پردازد.

در بخشی از کتاب دومین درس بزرگ از بورس ایران می‌خوانیم:

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند بر روند فعالیت، سودآوری و در نتیجه قیمت سهام شرکت‌ها اثرگذار باشد، سیاست‌های دولت در حوزه پولی، مالی و ارزی است. برای مثال، در صورت افزایش نرخ ارز، آن دسته از شرکت‌های بورس که اغلب محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند، با افزایش سودآوری مواجه خواهند شد، زیرا درآمد حاصل از فروش آن‌ها افزایش می‌یابد، اما در مقابل، شرکت‌هایی که بخش عمده مواد اولیه موردنیاز خود را از خارج کشور تأمین می‌کنند، با افزایش هزینه‌ها و درنتیجه، کاهش سودآوری مواجه شده و ارزش سهام آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

همچنین در صورتی‌ که دولت نرخ سود تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های اقتصادی را کاهش دهد، طبیعتاً هزینه تأمین مالی بنگاه‌ها کاهش‌یافته و میزان سودآوری و در نتیجه، ارزش سهام آن‌ها افزایش خواهد یافت. سومین عامل محیطی اثرگذار بر ارزش سهام شرکت‌ها، ترکیب بودجه سالیانه کشور است، زیرا ترکیب بودجه، در واقع جهت‌گیری اصلی دولت در طول سال را نشان می‌دهد.

برای مثال، اگر دولت در بودجه سالیانه خود، برنامه گسترده‌ای برای توسعه صنعت پتروشیمی در نظر گرفته باشد، طبیعتاً به این معناست که شرکت‌های فعال در این صنعت، تحت تأثیر برنامه‌های توسعه‌ای دولت، با رشد قابل‌ توجهی مواجه شوند، همین امر تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی و درنتیجه، ارزش سهام آن‌ها در بورس را افزایش خواهد داد.

دانلود کتاب دومین درس بزرگ از بورس ایران PDF

و نکته آخر

برای موفقیت در بازار سرمایه از تصمیمات هیجانی پرهیز شود. انجام معاملات هیجانی که در اثر جوهای کاذب بر بازار رخ می دهد در اغلب موارد با پشیمانی همراه است. هر خرید و فروشی که در بازار بورس رخ می دهد باید بر اساس اطلاعات و بر مبنای دلایل منطقی و اصولی باشد تا بهترین تصمیم برای معامله شکل بگیرد.

مقالات مرتبط

2 نظر در “بورس چیست؟ مقاله کامل درباره بازار بورس + فیلم و PDF”

  1. پینگ بک: دقیق ترین زمان باز شدن ساعت کار بازارهای جهانی را بدانید!!

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا