آموزش سایت tsetmc (تی اس ای تی ام سی: آموزش کار با سایت tsetmc)

سایت tsetmc

اصلی ترین و مهم ترین کاربرد سایت tsetmc (شرکت مدیریت فناوری بورس تهران) این است که تحلیل گران از این سایت برای تابلو خوانی استفاده می کنند. برای وارد شدن به این سایت کافی است که آدرس tsetmc.com را جست و جو کنید تا وارد سایت فناوری بورس تهران شوید.  سایت tsetmc  تمام خرید و فروش های سهم های مختلف را به صورت آنلاین نمایش می دهد.

شما با جست و جوی نماد مورد نظر در این سایت می توانید متوجه شوید که این نماد در آن روز در چه محدوده های قیمتی معامله شده، کل معاملات انجام شده آن روز، سهامداران عمده نماد و تمام آن چه را که یک سهامدار باید در مورد یک نماد بدانید در سایت tsetmc گرد هم آمده است. صفحه اول سایت tsetmc به دو قسمت عمده و اصلی تقسیم شده است: قسمت بورس و قسمت فرابورس.

قسمت بورس در صفحه اول سایت tsetmc   

سایت tsetmc چیست؟

قسمت فرابورس در سایت tsetmc

قسمت فرابورس در  سایت tsetmc

در این دو قسمت می توان نمادهای پربیننده در همان روز را مشاهده کرد ( اگر روی پنجره نمادهای پربیننده کلیک کرد می توان به لیست بیشتری از این نمادها دست پیدا کرد)، شاخص کل و شاخص کل هم وزن در این سایت ارائه شده است و مهم تر از همه این که لیستی از نمادهایی در   سایت tsetmc منتشر می شود که بیشترین تاثیر را در شاخص بورس در همان روز داشته اند. این لیست می تواند به برای بسیار از سرمایه گذاران حاوی اطلاعات خوبی برای خرید سهم های بنیادی و با ارزش باشد. اینکه به صورت جداگانه به بررسی اطلاعات برای هر دو بازار بورس و فرابورس پرداخته است، کمک می کند که نماد های مربوط به هر بازار را به صورت خاص و با دقت بسیار بیشتری مورد بررسی قرار داد.

مقاله پیشنهادی:  فارکس چیست؟ ۱۰۰٪ نکات بازار فارکس + همه چیز درباره فارکس!

سایر سربرگ ها در سایت tsetmc 

سربرگ های دیگری در صفحه اول  سایت tsetmc   وجود دارد که تمام اطلاعاتی که در آن ها درج می شود دارای اهمیت هستند.

سربرگ های بورس اوراق بهار دار، فرابورس ایران و بورس انرژی ایران هر کدام به صورت جداگانه به بررسی نمادهایی می پردازند که در این بازها وجود دارند.

سربرگ کدال: سایت کدال که یکی دیگر از پراهمیت ترین سایت هایی است که هر فرد تحلیل گری در بورس لازم است که برای خرید و فروش سهام خود به این سایت مراجعه کند. در سایت کدال تمامی گزارش ها، عملکرد شرکت ها، جلساتی که هر شرکت با سهامداران خود برگزار می کند و مواردی از این قبیل را به صورت جز به جز در اختیار سهامداران حقیقی و حقوقی قرار می دهد. شرکت ها همچنین به صورت واضح در گزارشات خود در سایت کدال بیان می کنند که دلیل نوسان قیمت نماد مدنظر به چه دلیلی رخ داده است. در سر برگ کدال در  سایت tsetmc به طور مختصر می توان به برخی از این اطلاعات دست پیدا کرد و برای مشاهده تمامی گزارش ها با ذکر جزئیات بهتر است که به سامانه کدال مراجعه شود.

سربرگ صندوق های سرمایه گذاری: این سربرگ مربوط است به تمام معاملات در صندوق های سرمایه گذاری. لیست صندوق ها، مدت زمان و عمر صندوق ها، خالص ارزش دارایی ها و … همگی در این سربرگ ارائه شده است. خرید صندوق های سرمایه گذاری به کسانی پیشنهاد می شود که در بازار سرمایه به تازگی وارد شده اند و اطلاعات کافی و جامعی در مورد نحوه خرید و فروش و تحلیل های مربوط به آن ها ندارند. چرا که همان گونه که می دانید سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری از کم ریسک ترین سرمایه گذاری ها در بازار بورس است و قطعا به همان نسبت نمی توان انتظار سودهای ویژه ای از این صندوق ها داشت. با کلیک روی هر کدام از صندوق ها می توان تمام اطلاعات و معاملات انجام شده آن صندوق را با جزئیات بیشتر مشاهده کرد. اطلاعاتی از قبیل: نوع صندوق، تاریخ آغاز فعالیت، قیمت هر واحد، تعداد واحد های سرمایه گذاری و … همگی در این سربرگ ارائه می شود.

صندوق سرمایه گذاری آرمان اندیش

صندوق سرمایه گذاری آرمان اندیش

سربرگ بورس کالا: در رابطه با معامله کالاهاست و خارج از بحث اصلی سرمایه گذاری در بورس است.

آشنایی با برخی از تعریف های اولیه در سایت tsetmc 

ارزش بازار: این عبارت به این معناست که اگر کل سهم هایی که در بازار وجود دارد فروخته شود، ارزش ریالی آن چه مقدار است.

تعداد معاملات: این قسمت تعداد کل معامله هایی را که در همان روز و تا آن ساعت انجام شده است را ارائه می دهد.

ارزش معاملات: ارزش ریالی کل معاملات انجام شده در همان روز و تا آن ساعت است.

مفاهیم  سایت tsetmc
مفاهیم سایت tsetmc

در بازار بورس وضعیت و روند کلی ای که بازار طی می کند از طریق الگوریتم های مختلف بررسی می شود که ما این الگوریتم ها را تحت عنوان شاخص می شناسیم.

مفهوم شاخص در بازار بورس به زبان ساده

همانگونه که دیده می شود انواع مختلفی از الگوریتم ها برای معرفی شاخص در بازار بورس وجود دارد: شاخص کل، شاخص قیمت، شاخص هم وزن، شاخص آزاد شناور و …. . به طور مثال در شکل زیر شاخص کل بازار تا ساعتی که این عکس گرفته شده است 3.13 درصد و مثبت است (و یا 29393 واحد مثبت است). هنگامی که تحلیل گران اذعان می کنند که امروز بازار سبز است، یا امروز بازار مثبت است و عباراتی از این قبیل، به این علت است که آن ها شاخص کل را معمولا مبنای خود قرار می دهند. اگر شاخص کل سبز باشد یعنی روند کلی بازار مثبت بوده است و تحلیل گران از آن به عنوان بازار سبز یاد می کنند.

شاخص های منتخب در  سایت tsetmc

شاخص های منتخب در  سایت tsetmc 

همان گونه که در تصویر بالا دیده می شود شاخص بازار حتی برای بازار اول و بازار دوم نیز به صورت جداگانه اعلام شده است که برای تحلیل هر کدام از بازارها به صورت جداگانه شاخص مختص به آن بازار نیز در دسترس سرمایه گذار قرار بگیرد.

شاخص: نشان گر و نماد وضعیت کلی بازار است و مانند دماسنج بازار عمل می کند.

شاخص کل: ارزش کلی و جاری بازار تا آن لحظه در بازار بورس.

معادله شاخص کل: اگر ارزش جاری کل بازار ( در کل سهم ها) جمع شود بر ارزش پایه تمام سهام منتشر شده تقسیم شود و در نهایت در عدد 100 ضرب شود، شاخص کل بازار به دست می آید.

مقاله پیشنهادی:  معرفی و بررسی کارگزاری فارابی و نظرات - ورود به کارگزاری فارابی

نکته ای که لازم است به آن اشاره شود این است که در شاخص کل به تمامی سهم ها و شرکت ها ضریب ثابت و یکسانی داده نمی شود. به این معنا که شرکت های بزرگ و بنیادی تر اثر بیشتری بر شاخص کلی می گذارند و ممکن است گزارش شاخص کل برای بسیاری از تحلیل گران با ابهامات و سوالاتی همراه باشد. به طور مثال نمادهای بزرگی مانند فارس، فولاد و … وزن بیشتری در محاسبه شاخص کل دارند، این وزن بیشتر باعث می شود که شاخص کل بر مبنای سود و زبان این شرکت ها تغییر عمده و بسزایی داشته باشد. برای مثال اگر نماد فولاد دارای نوسان 30 درصد مثبت در امروز باشد، ممکن است باعث شود که شاخص کل مثبت گزارش شود در حالی که این احتمال وجود دارد سایر شرکت های کوچک تر امروز یک بازار منفی را تجربه کرده باشند. چون شرکت های کوچکتر سهم کمتری در محاسبه شاخص کل دارند منفی بودن این شرکت ها در محاسبه شاخص کل بسیار ناچیز است.

شاخص کل هم وزن دقیقا به همین دلیل در کنار شاخص کل قرار گرفته است. در شاخص کل هم وزن شرکت ها فارغ از اینکه بزرگ باشند یا کوچک، چه مقدار سرمایه و چه تعداد سهم دارند به صورت یکسان و به یک اندازه در شاخص کل هم وزن تاثیر می گذارند. بسیاری از تحلیل گران به همین دلیل در بررسی ها و آنالیزهای خود از شاخص کل هم وزن استفاده می کنند، چرا که این شاخص باعث می شود بازار بهتر درک شود.

شاخص آزاد شناور: سهام شناور آن دسته از سهامی است که در اختیار سرمایه گذاران خرد و یا حقیقی ها در بازار سرمایه است. شاخص آزاد شناور مقدار رشد این سهام که مربوط به معاملات انجام شده توسط حقیقی هاست را نمایش می دهد. نکته ای که لازم است به آن اشاره شود این است که مقدار سهام آزاد شناور و درصد آن در تصمیمات تحلیل گران برای خرید و یا فروش آن سهم تاثیر ویژه ای دارد. بالا بودن سهام آزاد شناور در یک شرکت به همان میزان می تواند خطرناک باشد که خیلی کم بودن درصد شناور آزاد.

در نهایت می توان گفت که شاخص کل و شاخص کل هم وزن دو عددی هستند (علی الخصوص شاخص هم وزن)  که هر روزه توسط تحلیل گران بررسی می شود و مابقی شاخص های معرفی شده اهمیت چندانی ندارد. اگر روی هر کدام از شاخص ها در  سایت tsetmc   کلیک کنید می توانید به نمودارهای مربوطه در مورد شاخص دست پیدا کنید که معمولا در تحلیل از این نمودارهای استفاده چندانی نمی شود.

نمودار شاخص کل


نمودار شاخص کل

چگونه به اطلاعات یک نماد در سایت tsetmc دست پیدا کنیم

برای پیدا کردن یک سهم (نماد) مشخص در  سایت tsetmc تنها کافی است که از بخش جست و جو که در تصاویر در گوشه سمت چپ و در میان نوار ابزارها که با یک ذره بین نشان داده شده است استفاده کرد.

 پیدا کردن یک نماد در  سایت tsetmc

پیدا کردن یک نماد در  سایت tsetmc

 

همان گونه که در عکس بالا مشاهده می کنید در بخش جست و جو نماد فولاد سرچ شده است و تمامی نمادهایی که حاوی عبارت فولاد باشند نمایش داده می شود که معمولا اسمی که در اول لیست قرار دارد نماد مورد نظر ماست. حال برای وارد شدن به اطلاعات آن نماد تنها کافی است که روی اسم نماد کلیک کنید تا وارد پنجره آن نماد شوید. هم اکنون تمام اطلاعاتی را که لازم است در مورد نماد فولاد بدانید در این بخش جست و جو می کنید.

سربرگ در یک نگاه برای نماد فولاد
سربرگ در یک نگاه برای نماد فولاد

 

هر کدام از سربرگ هایی که در تصویر مشاهده می کنید حاوی اطلاعات مفید، جامع و کاملی در مورد این نماد هستند. در سربرگ، در نوار خاکستری رنگ اسم کامل نماد نوشته می شود به طور مثال اسم کامل نماد فولاد، “فولاد مبارکه اصفهان” است. و سپس در ادامه به این موضوع اشاره می کند که این نماد در کدام دسته بندی قرار دارد، به این معنا که این شرکت در کدامین یک از  بازارهای  بورس، فرابورس، بازار پایه و …. ثبت شده است. همان گونه که در تصویر نیز آمده است نماد فولاد در دسته بازار اول( تابلوی اصلی) و یا به عبارت دیگر بازار بورس است.

در سایت tsetmc  و سر برگ در یک نگاه چه اطلاعاتی از یک نماد به دست می آوریم؟

اولین قیمت، قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله:

آخرین معامله: به این معنا که آخرین قیمتی که این نماد معامله شده است چه قیمتی بوده است.

قیمت پایانی: قیمتی که تحت عنوان قیمت پایانی اعلام می شود، مربوط است به میانگین کل قیمت های خریده شده و فروخته شده در این نماد.

در سال های گذشته قیمتی که برای تحلیل گران اهمیت زیادی داشت و بر مبنای آن عمل می کردند قیمت آخرین معامله بود که بر سفارشات روز بعد تاثیر می گذاشت، امام هم اکنون چیزی که مد نظر سرمایه گذاران قرار می گیرد قیمت پایانی است. قیمت پایانی ملاک سفارشات روز بعد قرار می گیرد و نوسان مثبت و منفی پنج درصد هر روز بر مبنای قیمت پایانی روز قبل محاسبه می شود. به طور مثال اگر قیمت پایانی امروز x باشد، روز بعد برای همان نماد قیمت می تواند تا مثبت پنج درصد x رشد کند و یا تا منفی پنج درصد x سیر نزولی داشته باشد. اولین قیمت: یعنی اولین کسی که این نماد را امروز معامله کرده است، به چه قیمتی این نماد را خریده و یا فروخته است.

آن چه در  سایت tsetmc   به آن دست پیدا می کنیم

بازه روز، قیمت مجاز، بازه هفته و سال در سایت tsetmc

سری دوم اطلاعاتی که در سربرگ در یک نگاه به آن ها دسترسی داریم بازه های قیمتی هستند:

بازه روز: یعنی این که این سهم یا نماد تا به حال بین چه قیمت هایی (کمترین و بیشترین) معامله شده است.

قیمت مجاز: یعنی این که این سهم امروز می تواند بین چه قیمت هایی معامله شود ( یعنی چه بازه قیمتی برای این سهم امروز مجاز است که خرید و فروش در آن صورت بگیرد).

بازه هفته: در کل هفته معامله در چه بازه قیمتی صورت گرفته است ( به عبارتی همان تعریف بازه روز است با این تفاوت که آن را برای یک هفته بررسی کرده اند). بازه سال: بازه قیمتی معامله در یک نماد در طول یک سال است.

بازه های قیمتی اعلام شده در  سایت tsetmc

بازه های قیمتی اعلام شده در  سایت tsetmc 

 

به طور مثال در تصویر بالا که از نماد فولاد گرفته شده است، نشان می دهد که در تاریخ امروز این سهم بین دو بازه قیمتی 8150  تا 8804  معامله شده است. به این معنا که سهم فولاد امروز قیمت های کمتر از 8150 ریال و قیمت های بیشتر از 8804 ریال را تجربه نکرده است. این قیمت ها در کل برای معامله نماد فولاد است، معامله می تواند منظور خرید و یا فروش سهم باشد. قیمت مجاز نماد فولاد همانگونه که در بالا نوشته شده است بین 7966 ریال تا 8804 ریال است.

این بازه مشخص می کند که این نماد امروز تحت هیچ شرایطی حتی اگر خریداری هم حاضر باشد که با قیمت بیشتر از 8804 ریال این سهم را خریداری کند، سیستم و سازمان بورس به او این اجازه را نخواهد داد. همچنین حداقل قیمتی که امروز می توان نماد فولاد را خریداری کرد و یا فروخت 7966 ریال است و نمی توان در قیمت های پایین تر این نماد را معامله کرد. نکته ی جالب توجه این که این بازه های مجاز بر اساس درصد نوسان های مجازی است که یک نماد می تواند در آن بازه قرار بگیرد. به طور مثال در بازار فرابورس نوسان قیمتی هر سهم می تواند بین مثبت پنج و منفی پنج درصد قیمت روز قبل همان نماد باشد.

مقاله پیشنهادی:  کدال چیست؟ کامل ترین آموزش سایت کدال بورس، کدال چارت فارسی (1401)

قیمت مجاز اعلام شده دقیقا قیمتی است با احتساب پنج درصد مثبت برای بیشترین بازه مجاز و پنج درصد منفی برای کمترین بازه مجاز در نظر گرفته برای همان روز است. یکی از علت هایی که برای تحلیل لازم است که به سایت tsetmc مراجعه شود همین موضوعات است که تمام اعداد و ارقام معامله شده آن نماد در تصمیم گیری بر فروختن و یا خریدن نماد کمک شایانی می کند.

تعداد سهام، حجم مبنا و سهام شناور در سایت tsetmc

در بخش بعدی به حجم های معامله شده آن سهم می پردازیم:

تعداد سهام: یعنی مجموع تعداد سهام معامله شده آن سهم در آن روز چه تعدادی است.

حجم مبنا: که یک بحث کاملا مفصل در تحلیل های تکنیکال و بنیادی است. در واقع طبق الگوریتمی که بازار بورس بر طبق آن پیش می رود، بدین صورت است که اگر در بیشترین قیمتی که در بازه روز به آن اشاره شده است، به اندازه حجم مبنا معامله در آن روز اتفاق بیفتند، آن سهم مثبت پنج درصد سود را در آن روز تجربه خواهد کرد.

به طور مثال: اگر بیشترین قیمت در بازه روز برای یک نماد هزار ریال اعلام شده باشد، و حجم مبنا صد میلیون سهم برای آن نماد باشد، در صورتی که در طول یک روز کاری برای آن نماد صدمیلیون سهم و یا بیشتر در قیمت هزار ریال معامله شود، سود آن نماد در آن روز مثبت پنج درصد خواهد بود. در مورد منفی پنج درصد نیز همین موضوع برقرار است. اگر کمترین بازه قیمتی برای همین نماد نهصد ریال باشد و در طول یک روز کاری صد میلیون سهم در قیمت نهصد ریال معامله شود، درصد پایانی این نماد در آن روز منفی پنج درصد خواهد بود. این مثال نشان دهنده این بود که قیمت پایانی، بازه روز و حجم مبنا تا چه اندازه در معاملات یک نماد تاثیر گذار است.

سهام شناور: درصد سهام شناور به این معنی است که چند درصد از سهم هایی که مربوط به یک شرکت است شناور است و دست سرمایه داران خرد (سرمایه داران زیر یک درصد) قرار می گیرد که این سرمایه داران نقش مدیریتی و تاثیر گذاری در شرکت ندارند. متعادل ترین درصد برای سهام شناور معمولا بیست و پنج درصد است. در واقع سهام شناور آن بخش از سهام شرکت است که احتمال نقدشوندگی دارد. به طور مثال اگر بیست و پنج درصد از نماد فولاد به عنوان سهام شناور اعلام شود، به این معناست که 25 درصد از سهام فولاد ممکن است در زمان های کوتاه یا میان مدت معامله شوند، در حالی که هفتاد و پنج درصد سهامی که در دست سرمایه داران حقوقی است و آن ها در مدیریت شرکت تاثیر گذار هستند سهامی است که در کوتاه مدت قرار نیست نقد شود. میانگین حجم ماه: میانگین حجم معاملات انجام شده برای یک نماد در طول یک ماه را نمایش می دهد.

حجم های معامله شده یک نماد
حجم های معامله شده یک نماد

به طور مثال در تصویر بالا که برای نماد فولاد ارائه شده است، نشان می دهد که امروز 209 میلیارد سهم در نماد فولاد معامله شده است. حجم مبنای نماد فولاد 13.865 میلیون سهم است و 26 درصد از کل سهم های شرکت فولاد تحت عنوان سهم های شناور در دست سرمایه گذارن خرد است و در بازار بورس توسط کدهای حقیقی می تواند معامله شود.

سهام شناور بالا خوب است یا پایین؟

اگر سهام شناور درصد بزرگی باشد چه اتفاقی می افتد؟

به طور مثال فرض کنید که 60 درصد از سهام یک شرکت به عنوان سهام آزاد شناور در دست سرمایه داران خرد قرار بگیرد. 60 درصد از سهام شرکت در کف بازار و توسط سرمایه داران خرد قرار می گیرد و معامله می شود، سرمایه دارانی که هیچ دخالت و تاثیری در مدیریت شرکت نخواهند داشت. این موضوع باعث می شود که در صورت بروز هر گونه بحران، در اثر جوسازی ها و اتفاقات کاذبی که رخ می دهد افرادی در روند این سهم تاثیر داشته باشند، بدون توجه به آینده شرکت و بدون در نظر گرفتن برخی ملاحظات سهم را می فروشند و مدیریت شرکت که تنها بر چهل درصد از سهام تسلط دارد نمی تواند کنترل آن را به دست بگیرد. در حالت کلی به سهام هایی که درصد زیادی از آن به عنوان سهام شناور در دست سرمایه گذاران خرد است نمی توان اعتماد کرد و می توان گفت که درصد سهام آزاد شناور بالای چهل درصد عادی و قابل اعتماد نیست.

درصد کم در سهام شناور آزاد چه ویژگی هایی دارد؟

در شرکت های کوچک سهام شناور آزاد کم می تواند دردسرساز باشد. به طور مثال فرض کنید که یک شرکت پنج درصد از سهامش را به عنوان سهام شناور به دست حقیقی ها می سپارد و این پنج درصد معادل پنج میلیون سهم باشد، اگر برخی از افراد و سرمایه گذاران خرد چهار میلیون از پنج میلیون سهام شناور آزاد را به دست بگیرند، سهام آن چنانی برای خرید و فروش برای دیگر سرمایه گذاران باقی نمی ماند. اصطلاح جمع شدن سهم دقیقا در این موارد به کار می رود، که سهم در تسلط سرمایه گذاران خرد محدودی قرار می گیرد و در صورتی که تقاضا برای سهم وجود داشته باشد اما عرضه ای صورت نگیرد صف خرید کاذبی تشکیل می شود و قیمت سهم سر به فلک می کشد.

بنابراین دیده می شود که درصد سهام شناور آزاد باید نه آنقدر بالا باشد که کنترل و مدیریت ارزش سهم از دست مدیران و سرمایه گذاران کلان خارج شود و نه آنقدر پایین باشد که به راحتی توسط سرمایه گذاران خرد جمع شود و ایجاد صف های خرید و فروش کاذب شکل بگیرد.

آمار معاملات کدهای حقیقی و حقوقی

یکی از مهم ترین اطلاعاتی که در سربرگ در یک نگاه در  سایت   tsetmc می توان به آن ها دست پیدا کرد، حجم های معامله شده با ذکر جزئیات است. این که حجم هایی که معامله شده اند مربوط به کدهای حقیقی هستند و یا حقوقی بسیار حائز اهمیت است و هر تحلیل گری نیاز دارد بداند که کدهای حقیقی چه مقدار سهم در یک نماد را خریداری کرده اند و یا فروخته اند، هر کدام از این خرید ها و فروش ها می تواند به ما نشانه هایی بدهد که سهم را بخریم یا از آن خارج شویم. همان گونه که در تصویر زیر مشاهده می کنید می توان با جزئیات کامل در یافت که کدهای حقیقی در مجموع چه تعداد سهم در آن روز معامله کرده اند، چه درصدی از آن حجم مربوط به خرید سهم و چه درصدی از آن مربوط به فروش است. اطلاعات مشابه را در مورد کدهای حقوقی نیز می توان استخراج کرد.

حجم معامله شده در کدهای حقیقی و حقوقی
حجم معامله شده در کدهای حقیقی و حقوقی

همان گونه که در شکل بالا مشاهده می شود برای این سهم کدهای حقیقی به تعداد 101.992 میلیارد سهم خریداری کرده اند و در همان روز 90646 میلیارد سهم توسط کد حقیقی فروخته شده است. این اعداد و ارقام در مورد خرید و فروش های کدهای حقیقی در تصمیم گیری سرمایه گذار که سهم را بفروشد، بخرد، تعداد آن را در سبد خود افزایش دهد یا کاهش دهد تاثیر خواهد گذاشت.

در این صفحه همچنین می توان به سه تا سفارش آخری که برای خرید و یا فروش گذاشته شده است دست پیدا کرد. ستون آبی رنگ مربوط به سفارش های خرید و ستون های قرمز رنگ مربوط به سفارش های فروش هستند. نکته ای که لازم است ذکر شود این است که در قسمت فروش سه سفارش آخری که پایین ترین قیمت را داشته اند نشان داده می شود و برای خرید بالاترین قیمت را نمایش می دهد ( بهترین خریدار خریداری است که سفارش خرید خود را در بیشترین قیمت قرار داده است و در مورد فروش سهم کاملا برعکس است) . به طور مثال در شکل زیر 3257 نفر می خواهند این سهم را خریداری کنند در قیمت 11303 ریال، 15 نفر می خواهند همین سهم را در قیمت 11302 خریداری کنند و 12 نفر آن را در قیمت 11301 ریال. حجمی که گزارش شده است مجموع حجم های درخواستی برای خرید آن سهم در آن قیمت است. به طور مثال 3257 نفر جمعا می خواهند به تعداد 35994775 سهم خرید انجام دهند. در ستون قرمز نیز سفارش های خرید دقیقا به همان منوال گزارش می شود. بنابراین برای این که سفارش خرید و یا سفارش فروش خود را ثبت کنید لازم است که به این سه سفارش برتر در خرید و فروش رجوع کنید و سپس قیمت مناسب و مد نظر خود را وارد کنید.

سه سفارش آخر برای خرید و یا فروش
سه سفارش آخر برای خرید و یا فروش

یکی دیگر از پنجره های کاربردی در  سایت tsetmc این است که می توان هم گروه های نماد جست و جو شده را مشاهده کرد. به طور مثال برای سهم شپنا که مربوط به دسته فراورده های نفتی است و نام کامل این نماد پالایش نفت اصفهان است، می توان گروه های مشابه آن را در  سایت tsetmc مشاهده کرد. و به طور مختصر به اطلاعات جزئی در مورد کل سهم های این گروه دست یافت.

گروه های مشابه در  سایت tsetmc

گروه های مشابه در  سایت tsetmc 

همان گونه که در تصویر بالا مشاهده می شود سایر نمادهایی که در گروه نماد شپنا قرار دارند ( گروه فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای) نمادهایی همچون شبندر، شتران، ونفت و … هستند. آخرین قیمت معامله شده هر کدام از نمادها، قیمت پایانی، تعداد حجم های معامله شده، ارزش سهم و … را به طور مختصر در این پنجره می توان مشاهده کرد.

 

سربرگ سهامداران در سایت tsetmc

اگر وارد سربرگ سهامداران در یکی از نماد ها شویم، به طور مثال نماد فولاد می توان با جزئیات کامل دید که نماد فولاد در دست چه سهامداران حقوقی و عمده ای قرار گرفته است.

سهامداران عمده در یک نماد
سهامداران عمده در یک نماد

در  سایت tsetmc   اسم سهامداران عمده، درصد سهمی که به هر کدام تعلق گرفته است و تعداد سهم هایی که هر سهامدار عمده مالک است در این سربرگ قابل مشاهده است ( در واقع سهامداران بالای یک درصد در این لیست مشاهده می شود). در لیست به ترتیب بیشترین درصد تا کمترین درصد ارائه شده است. همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می شود، سازمان توسعه ونوساری معادن و صنایع معدنی ایران با داشتن 17 درصد از نماد فولاد بیشترین دارایی در لیست سهامداران عمده را دارد.

در تحلیلات انجام شده با عبارات زیادی از قبیل سهامداران حقوقی جمع کردن، حقوقی ها فروختند، حقوقی عرضه کرد، حقوقی ها حمایت کردند و …. تمام این جملات به این لیست سهامداران بر می گردد. به همین علت است که هنگامی که یک حقوقی بسیار قوی وارد یک نماد می شود باعث می شود که ارزش سهام آن شرکت به یکباره بالا رود.

چرا که اگر ارزش یک سهم در یک نماد پایین رود، در صورت وجود یک سهامدار حقوقی قوی این اتفاق رخ نمی دهد و حقوقی از سهم حمایت می کند و اجازه نمی دهد که ارزش سهام پایین بیاید و هیجان فروش را از سهم می گیرند و باعث ایجاد اعتدال در سهم می شوند ( بهترین حقوقی ها کسانی هستند که بتوانند از سرمایه دارن خرد حمایت کنند و در صورت لزوم با واکنش های مناسب از افت سهم جلوگیری کنند).

برخی از سهامداران عمده در بازار بورس شناخته شده هستند و به همین علت هنگامی که در یک شرکت ورود می کنند باعث می شود که ارزش و تقاضای آن سهم افزایش یا کاهش یابد.

سربرگ حقیقی و حقوقی ها در سایت tsetmc 

در سربرگ حقیقی و حقوقی می توان لیست معاملات انجام شده برای هر دو گروه حقیقی و حقوقی به طور کامل و با جزئیات مشاهده کرد. تعداد معامله های انجام شده، ارزش معامله ها، تاریخ و قیمت میانگین برای هر دو دسته ارائه شده است و مشخص شده که این معامله ها مربوط به خرید سهم است یا فروش آن ها.

معاملات حقیقی و حقوقی ها در یک نماد

مفهوم ای پی اس eps و پی ای p/e

ای پس اس سود پیش بینی شده شرکت ها است. که به صورت یک لیست کامل در اختیار کاربران  سایت tsetmc   قرار می گیرد. البته سود eps تنها یک سود پیش بینی شده است و هیچ تضمینی بر این نیست که قطعا شرکت در پایان سود مالی به این درصد سود خواهد رسید. برای آن که متوجه شویم که واقعا به این سود می رسد و یا می تواند به این درصد سود نزدیک شود یا خیر باید به صورت حساب های مالی شرکت مراجعه کرد.

مقاله پیشنهادی:  کسب درآمد بدون سرمایه! کسب درآمد اینترنتی+کار در دنیای واقعی

پی بر ای یا p/e از حاصل تقسیم کردن قیمت سهم بر سود سهم حاصل می شود. ایده آل این عدد معمولا پنج است و بیشتر یا کمتر بودن این عدد ریسک های مختص به خود را می طلبد.

یکی دیگر روش های بررسی عدد پی بر ای این است که آن را با p/e سایر گروه های مشابه آن مقایسه شود. به طور مثال اگر در حال بررسی عدد p/e برای یک نماد پالایشی هستیم، بهتر است آن را با میانگین همین عدد در سایر نمادهای همین گروه مقایسه کرد و بهتر است نمادی که قصد خریداری آن را دارید در محدوده میانگین همین عدد در گروه پالایشی ها باشد. ( برای مشاهده سایر نمادهای گروه مشابه می توان از سربرگ در یک نگاه آن نماد استفاده کرد)

بنابراین p/e خیلی بالا و خیلی پایین باید تحت بررسی های دیگر قرار بگیرد و سپس اقدام به خرید و فروش شود. ممکن است p/e خیلی بالا برای برخی از گروه ها یک عدد نرمال و طبیعی باشد و نشان دهنده امتیاز منفی برای آن گروه نباشد و همچنین در مورد p/e خیلی پایین برای برخی نمادها.

Eps های پیش بینی شده در یک نماد


سربرگ سابقه معاملات

یکی دیگر از مهم ترین سربرگ ها در سایت tsetmc سربرگ سابقه برای هر نماد است. سابقه معاملاتی برای یک تحلیل گر یکی از کلیدهای اصلی برای تحلیل درست آن نماد است. در سربرگ سابقه معاملات می توان تاریخ دقیق معاملات انجام شده به همراه تعداد و حجم معامله ها را برای هر نماد در اختیار داشت. نکته جالب توجه دیگر اینکه شما به راحتی به قدیمی ترین معامله ها در یک نماد دسترسی پیدا خواهید کرد که در مطالعه تاریخچه معامله های یک نماد یک گزینه بسیار کاربردی است.

سابقه معاملات نماد فولاد مبارکه اصفهان

سابقه معاملات نماد فولاد مبارکه اصفهان

بسیاری از تحلیل گران با استفاده از همین سربرگ سابقه معامله به اطلاعات جالب توجهی در مورد نماد دست پیدا می کنند. ارائه حجم معامله ها، قیمت دیروز، اولین قیمت، قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی در سربرگ سابقه می تواند نشان دهنده عوامل مختلف پشت پرده باشد. به طور مثال اگر یک نماد به طور میانگین در طول روزها و یا شاید هفته های گذشته یک مقدار تقریبا مشخص و ثابتی معامله انجام داده باشد نشان دهنده خرید و فروش های متعادل برای آن نماد است.

به طور مثال اگر حجم معامله های انجام شده و ثبت شده در سابقه معاملات به طور میانگین صد میلیون واحد باشد و یا در اعدادی مشابه و نزدیک این عدد باشد به تحلیل گیر این موضوع را نشان می دهد که اتفاقاتی از قبیل ترک کردن حقوقی ها، کد به کدهای حقیقی به حقوقی و یا برعکس و مواردی از این مشابه اتفاق نیفتاده است.

اما اگر در همین سابقه معاملات که تمامی اعداد در تاریخ های مختلف اعداد نزدیک به عدد صد میلیون واحد باشند اما در یکی دو روز این عدد بسیار پایین یا بسیار زیادتر باشد به عنوان یک چراغ چشمک زن برای تحلیل گر و کاربر عمل میکند. سرمایه گذاری که قبل از خرید و یا فروش یک نماد به سر برگ سابقه معاملات آن نماد مراجعه می کند و متوجه می شود که در روزهای اخیر یک حجم غیر عادی (خیلی زیاد) معامله صورت گرفته است باید این موضوع را بررسی کند که این حجم معامله در اثر چه اتفاقی رخ داده است.

مقاله پیشنهادی:  سامانه سجام بورس چیست؟ آموزش کامل راهنما و نحوه ثبت نام در سجام + فیلم - سوالات متداول سجام

به طور مثال ممکن است به یک باره حقوقی ها بخش اعظم سهم خود را به حقیقی فروخته باشند و در اصطلاح کد به کد حقوقی به حقیقی رخ داده باشد، یا در حالت دیگر ممکن است حقوقی ها سهم را بین یکدیگر جابه جا کرده باشند و این حجم عظیمی که در سابقه معاملات نماد ثبت شده است در اثر کد به کد حقوقی به حقوقی باشد. یا در یک حالت دیگر حقوقی ها مشاهده کرده اند که تعداد زیادی از سهامداران خرد در حال فروختن سهم هستند و در اصطلاح صف فروش تشکیل شده است به همین علت وارد کار می شوند و برای پایین نرفتن ارزش سهم اقدام به خرید آن ها از حقیقی ها می کنند. هر کدام از این اتفاقات رخ داده می تواند حامل سیگنال های خرید و فروش باشد که باید با سایر تحلیل های تکنیکال و بنیادی ادغام شود و در نهایت سرمایه گذار اقدام به خرید، فروش و یا نگه داشتن سهم کند.

دانلود فیلم TSETMC

آموزش تابلوخوانی PDF

دانلود کتاب PDF آموزش تابلو خوانی فایل یک

دانلود کتاب PDF آموزش تابلو خوانی فایل دو

مقالات مرتبط

10 نظر در “آموزش سایت tsetmc (تی اس ای تی ام سی: آموزش کار با سایت tsetmc)”

  1. سلام
    استفاده از این سایت کاملا رایگانه یا باید در طی سال هزینه اشتراک پرداخت کرد؟
    آخه این پیام رو دیدم(دریافت شناسه واریز جهت پرداخت وجه خدمات شرکت مدیریت فناوری بورس تهران)
    (اطلاعیه پرداخت هزینه اشتراک وب سرویس : به آگاهی مشترکین محترم خدمات وب سرویس می رساند که از تاریخ 93/11/11 ارائه سرویس به اشخاصی که هزینه های اعلام شده را پرداخت نکرده اند قطع خواهد شد.)

  2. سلام و عرض ادب خدمت مدیر محترم سایت.
    اگه امکان دارد مطلب راجب تب امار سایت tse برای من بزارید
    اخه یه سری رتبه و خرید حقیقی وحقوقی داره هرچی مطالعه میکنم متوجه نمیشم.
    مقایسه شرکت ها در این تب وجود دارد ولی نمیدانم چه چیزهایی رو باید مقایسه کنم.اخه اعداد یکم گم هست.

    تب امار در صحفه ی مربوط به هر سهم

  3. سلام بعد از خوندن مطالب بالا احساس میکنم درک بهتری از بورس و tsetmcدارم تشکر میکنم بابت توضیحات خوبتون

  4. tsetmc برای من الان چند روزه مشکل پیدا کرده فقط هم تئی گوگل کروم مشکل داره. فقط گزینه جستجو رو تو نوار بالا نشون میده و قیمت و حجم خریدار و فروشنده رو هم نشون نمیده .چیکار باید بکنم

  5. بسیار عااااالی، از مطالب مفیدتون به خوبی بهره مند شدم و میتونم بگم با خودندن این مطالب بهتر تونستم یه سری چیزهارو درک کنم.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا