کدال چیست؟ کامل ترین آموزش سایت کدال بورس، کدال چارت فارسی (1401)

کدال چیست - آموزش کامل سامانه کدال 360 در بورس

کدال سامانه اینترنتی و جامع ترین پایگاه الکترونیکی ناشران بورس است که مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار ایران می باشد.

سامانه کدال چیست؟

سامانه الکترونیکی کدال پایگاه اطلاعاتی جامع ناشران بورس و اوراق بهادار است که در هر کشوری با اصول یکسان جهانی، فعالیت دارد؛ این پایگاه که زیر نظر سازمان بورس هر کشوری، رسمیت و اعتبار یافته و به اطلاع رسانی در باب موضوعات مختلف راجع به دارندگان و مالکین بورس و سهام و دارندگان اوراق بهادار می پردازد تا اطلاعات به روز رسانی شده در این زمینه را بصورت آنلاین، در اختیار کاربرانی بگذارد که قصد سرمایه گذاری در بورس و یا خرید اوراق بهادار و یا کسب اطلاعات لحظه به لحظه در این زمینه ها را دارند.

 

 

پایگاه اینترنتی کدال به عنوان جامع ترین سامانه اطلاع رسانی ناشران بازار سهام و بورس جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان CODAL که مخفف عبارت Comprehensive Database Of All Listed Companies ( سامانه اطلاعات جامع شرکت های پذیرفته شده در بورس ) است، شناخته می شود.

شکل 1: شاخص بورس و ارزش سهام


دلیل اهمیت سامانه کدال چیست؟

بازار بورس، در هر کشوری یکی از اصلی ترین زمینه های سرمایه گذاری است که می تواند بازده و سود بالایی برای کاربران و شرکت کنندگان در این معرکه، در پی داشته باشد، هرچند که شرکت در بازار بورس و ورود به دنیای سهام و تجارت اوراق بهادار، با ریسک های فراوانی و بزرگی نیز همراه است و به همین دلیل در عین کشش بالا برای جذب سرمایه گذاران، اما تصویری ترسناک نیز به خصوص برای تازه واردان و نابلدان بورس، به رخ می کشاند که هر سرمایه گذاری را مردد می سازد.

شکل 2: کدال، سامانه الکترونیکی ناشران بورس ایران

 

ورود به سامانه کدال و بررسی اطلاعات آن می تواند مسیری امن و مناسب برای کسب اطلاع از وضعیت بازار بورس و صحت و اعتبار صاحبین سهام، و شرکت های مذکور در فهرست بورس، ارائه دهد که به ویژه تازه واردان به این ترن هوایی پر شیب و فراز که گاه اوج می گیرد و گاه سقوط می کند، گاه با شتاب جلو می رود و گاه آرام می گیرد و در پیچ های هولناک تغییر مسیر می دهد، می توانند با مطالعه و بررسی کدال و استفاده از محتویات این پایگاه اینترنتی، دورنمای شفاف تری از این معرکه به دست آورند تا توانایی مهار این ترن افسار گسیخته را ارتقا دهند.

مقاله پیشنهادی:  فارکس چیست؟ ۱۰۰٪ نکات بازار فارکس + همه چیز درباره فارکس!

در ایران سامانه جامع کدال، طبق قواعد معمول برای پایگاه های اطلاع رسانی بورس در سایر کشورها، قابل دسترس کاربران است. با مراجعه به این دروازه الکترونیکی می توانید ورودی مقتدرانه و مدبرانه به بازار بورس داشته و قبل از برداشتن گام های بزرگ و تصمیم گیری های هیجان زده، با روش تحقیق و بررسی، قدم قدم، در مسیری روشن حرکت کنید.

سامانه کدال، هم حامی سرمایه گذاران و نیز اعضای بورس ایران است. هیچ یک از ما نمی داند در آینده دور چه اتفاقی می افتد؛ اما دیدن جلوی پا، برای برداشتن قدم های محکم، کافی و البته ضروری است، بورس در همه جای دنیا، یکی از متغیرترین بخش های زندگی بشری و مرکز ثقل اقتصاد همه جوامع است که برای طی طریق در آن باید هر قدم را آگاهانه برداشته و بدون توجه به مسافت های دورتر در این راه، فقط بر جلوی پای خویش، تمرکز نمود.

شکل 3: بازار بورس، یعنی سرمایه گذاری پر ریسک


  • کدال، نه تنها مامن کاربران و سرمایه گذاران در بورس است بلکه پایگاهی برای حمایت از سرمایه داران و سهام داران و شرکت های موجود در فهرست بورس، می باشد. پس کدال یک سامانه حمایتی اقتصادی دو طرفه است و تضمینی برای موفقیت هر دو طرف بورس می باشد.
  • در کدال ناشران بازار بورس می توانند گزارشات خود را تهیه نموده و به ثبت رسانند و با تایید سامانه، گزارشات و اطلاعات آن ها، منتشر شده و در دسترس عموم قرار می گیرد.
  • در کدال امکان بازنشر و دسترسی مجدد به اطلاعات پیشین برای نشاران، وجود دارد و ناشران باید در نظر داشته باشند که کارشناسان کدال، بر گزارشات آن ها نظارت دارند و به بررسی و تحلیل آن می پردازند. در نهایت با نشر و عرضه الکترونیکی این گزارشات، تحلیل ها و اطلاعات، تمام مردم کشور می توانند به وضعیت سهام دارانی که در سامانه کدال رسمیت دارند، دست یافته و از شرایط آن ها طلع گردند.

با توجه به موارد مذکور، امکان تقلب و دروغ در پایگاه کدال وجود ندارد و تمام اطلاعات قرار گرفته در صفحات آنلاین این پایگاه، بررسی و تایید شده و مورد اعتبار سنجی قرار گرفته و صحت و رسمیت قانونی آن ها، تحقیق شده است.

هدف از طراحی و اجرای سامانه کدال چه بود؟

هدف از راه اندازی چنین کلان شهر الکترونیکی در هر کشوری، پرده برداری از وضعیت ناشران بورس و کمک به سرعت گرفتن عملیات نشر و عمومی سازی گزارشات آن ها است که شفافیت بیشتر این قطب مهم اقتصادی را فراهم می آورد.

شکل 4: شفاف سازی در بازار بورس ایران

 

  1. کدال نه تنها یک سامانه جامع درون کشوری است بلکه از آنجا که برپایه استانداردهای جهانی بورس شکل گرفته است، این مزیت را دارد که فرآیندهای تحلیلی و گزارش نویسی، بر مبنای اصول جهانی انجام شود.
  2. کدال، باعث می شود که نظارت بر گزارش های ارائه شده، دقیق تر، کامل تر و همه جانبه تر باشد و این اطلاعات به آسانی و به سرعت در دسترس عموم قرار گیرد، هر فردی با مراجعه به کدال می تواند از خدمات آن بهره مند گردد و نیازی به حساب کاربری، پرداخت هزینه و یا عضویت و هیچ گونه مدرکی ندارد.
  3. کدال، سامانه ای تسریع کننده است و به این واسطه امکان محاسبه دقیق و سریع منطبق با جدیدترین اطلاعات را فراهم می آورد، برای استفاده از محتویات کدال، نیازی نیست که تخصص داشته و یا از دانش بالا برخوردار باشید.
  4. کدال بستری را فراهم می آورد تا محققین بازار بورس و اقتصاد دانان و یا دانشجویان اقتصاد، بتوانند نظریات تحلیلی و تحقیقات جامع خود را چه در پروژه های دانشگاهی و چه برای آمار اقتصادی، تدوین و تبیین نمایند.
  5. کدال فرآیند اطلاع رسانی را ارتقا داده و باعث هماهنگی های بیشتر بین سازمان ها می شود.

استفاده از سامانه کدال نیازی به تخصص ندارد و به راحتی فرا گرفته می شود.

سامانه کدال در ایران، امکان گشت زنی در تمام حجره ها و مسیرهای بورس کشور را برای همگان به وجود آورده است که با فراگیری شیوه استفاده از اطلاعات آن و آشنایی با چم و خم کار با آن، به راحتی می توان اطلاعات مفید و دقیق و تایید شده ای را درباره شرکت های فهرست شده در بورس ایران، به دست آورد و با تحلیل وضعیت سهام آن ها، برای سرمایه گذاری تصمیم گیری نمود. کدال محدود به صفحات وب نبوده و به صورت اپلیکیشن بر روی انواع سیستم های عامل دستگاه های هوشمند مانند تبلت و موبایل، قابل نصب و اجرا می باشد.

شکل 5: دسترسی به گزارشات رسمی بورس

 

سامانه کدال چه امکاناتی برای اعضای خود فراهم می آورد؟

کاربرانی که در این پایگاه عضویت دارند باید گواهی دیجیتال کدال را اخذ نمایند و با ایجاد حساب کاربری و رمز شخصی، به پورتال خود در این سامانه وارد شوند و گزارشات خود را مهیا نموده و برای نشر در این سامانه ثبت کنند تا با بررسی کارشناسان کدال، تصحیح، تحلیل و تایید شده و بر روی وب سایت قرار گیرد.

کاربران کدال، به مدد تکنولوژی آنلاین برای گزارشات مالی و سایر فعالیت های خود در این سامانه می توانند از سرویس امضای دیجیتال کدال بهره برند که برای این کار لازم است این سرویس را از خود سامانه کدال دانلود نصب نمایند.

سامانه کدال، متعلق به چه نهادی است؟

این سامانه زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اقتصاد و دارایی و پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، فعالیت خود را انجام می دهد.

در ایران، پایگاه کدال توسط شرکت رایان بورس طراحی و پشتیبانی می شود.

آدرس اینترنتی این پایگاه الکترونیکی که با هدف یکپارچه سازی اطلاعات بورس ایجاد شده است، codal.ir می باشد.

شکل 6: مرجع جامع اطلاعات به روز رسانی شده بورس ایران

 

مروری بر تاریخچه پیدایش سامانه کدال در ایران در آذرماه 1384 ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران تصویب شده که مطابق با این ماده قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار، اعضای هیئت مدیره این سازمان موظف هستند که بر اجرای درست قوانین بورس و ساماندهی سرمایه گذاری و توسعه اقتصاد و بهبود شفافیت و حمایت از حقوق سرمایه گذاران در دسترسی به اطلاعات رسمی و درست، نظارت داشته و مسئولیت تخلف از این وظیفه را بر عهده بگیرند.

 

شکل 7: تمامی شرکت های معتبر در بورس ایران، موظف به ارسال گزارشات خود به کدال هستند.

 

کدال برای اولین بار در آبان ماه 1386 در جلسه ای که متشکل از مدیران شرکت های بورس ایران بود، مطرح و پذیرفته شد و با همکاری 14 شرکت که در فهرست بورس کشور قرار داشتند، آغاز به کار نمود.

کم کم با برگزاری کارگاه های آموزشی برای آموزش چگونگی کار با سامانه کدال برای ناشران شرکت های بورس، گسترش یافت و شرکت های بیشتری به مرور زمان به این سامانه پیوستند به طوری که از از ابتدای سال 1388 همه شرکت های فهرست شده در بورس ایران، موظف به ارسال اطلاعات و گزارشات خود به کدال شده و افشای گزارشات و نشر آن ها از طریق کودال، برای همه اعضای بورس کشور، الزامی شد.

از مهرماه سال 1389 موسسات حسابرسی که مورد تایید و اعتماد سازمان بورس و اوراق بهادار ایران بودند نیز موظف به ارسال اطلاعات خود به سامانه کدال، شدند.

امروزه پایگاه کدال، با بدنه ای قوی و ساختاری محکم که به مرور زمان تکمیل شده و ارتقا یافته، آمادگی دریافت و نشر اطلاعات سازمان های مختلف مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار را دارد و روز به روز نیز، توسعه یافته و دقت و جزییات آن بیشتر شده و به این طریق روند شفاف سازی نظام بورس و وضعیت سهام و صاحبین اوراق بهادار ایران را بهبود می بخشد.

مرکز سامانه کدال، در پایتخت قرار دارد.

پایگاه کدال، خارج از فضای الکترونیکی، در شهر تهران، میدان ونک انتهای خیابان ملاصدرا، واقع شده است و امکان تماس تلفنی، مراجعه حضوری و یا مکاتبه الکترونیکی با این پایگاه، مطابق با راه های تماس مذکور بر روی وب سایت رسمی کدال، برای کاربران فراهم شده است.

علاوه بر این راه های تماس با سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و نیز تماس با شرکت رایان بورس، در بخش ارتباط با ما در وب سایت کدال، در دسترس است.

شکل 8: سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، ناظر بر کدال است

سامانه کدال 360، نسخه کامل تر کدال خواهد بود.

کدال 360 که لینک آن در وب سایت کدال، قابل مشاهده و دسترس است، نسخه ارتقا یافته کدال است و به زودی، به طور کامل جایگزین کدال فعلی خواهد شد، این سامانه نیز توسط شرکت رایان بورس که برنامه توسعه فن آوری اطلاعات (  IT ) در بازار بورس ایران است، در حال طراحی و بارگذاری است.

سامانه کدال، از چند سامانه زیر مجموعه نیز تشکیل شده است که شامل موارد زیر می باشد:

  • سامانه سنم
  • سامانه تدان
  • سامانه صورت حساب

سربرگ های هر یک از این سامانه های در صفحه اصلی کدال، مشاهده می شود.

سامانه سنم که مخفف عبارت سامانه نظارت مکانیزه صندوق های سرمایه گذاری ( سنم ) است برای نظارت دقیق و همیشگی بر صندوق های سرمایه گذاری ایجاد شده است و تمامی صاحبین صندوق های سرمایه گذاری کشور ملزم به ارسال گزارشات و اطلاعات صندوق تحت مدیریتشان XML به این سامانه هستند. امکان ورود به این سامانه فقط برای اعضای آن وجود دارد. سامانه سنم از اواخر سال 1396 توسط رایان بورس، معرفی و اجرا شد.

سامانه تدان، که در دسترس عموم قرار دارد، یکی دیگر از زیر مجموعه های کدال است که از عبارت سامانه تحلیل داده های ناشران گرفته شده است و کار آن انتشار گزارشات تحلیلی ناشران بورس است.

شکل 9: کدال 360 نسخه ارتقا یافته کدال خواهد بود.


سامانه صورت حساب کدال، برای بررسی و اعلام لیست پرداخت ها و ارائه عملکردهای مالی به دستگاه های نظارتی ایجاد شده است که دارای بخش ها مختلف جهت عملیات صورت حساب و اطلاع از پرداخت های مالی و ثبت دریافت ها برای اعضای این سامانه است که اجازه ورود به پورتال آن را دارند.

علاوه بر این ها، سامانه سمتا و ستان نیز، از جمله سامانه های طراحی شده توسط شرکت رایان بورس هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد این سامانه، مقاله کدال 360 چیست را مطالعه نمایید.

 

مزیت های مهم سامانه کدال چیست؟

کدال، سامانه بومی بوده و تحت پوشش اینترانت نیز قرار دارد. فلذا کدال و سامانه های زیر مجموعه آن، عاری از اثرات تحریم های جهانی است و فلذا در شرایط تحریم نیز، کدال به فعالیت خود، به روز و کامل ادامه می دهد و امکان استفاده از خدمات آن، برای همه ایرانیان فراهم است.کدال، پیشرفته ترین سامانه نشر اطلاعات بورس و اوراق بهادار در میان پایگاه های اینترنتی سایر کشورهای خاورمیانه است.

شیوه استفاده از داده های موجود در سامانه کدال

با توسعه سرمایه گذاری در بازار بورس و خرید و فروش سهام در چند صباح اخیر، آموزش های مربوط به روش استفاده از داده ها و تحلیل اطلاعات بازار بورس و پایگاه های مرجع و منابع خبری موثق و معتمد، بیش از پیش ضرورت یافته است به خصوص برای افرادی که در ابتدای این راه هستند و دانش چندانی در باب بورس ندارند.

سامانه کدال، به عنوان مرجع اصلی و کامل اطلاعات مربوط به شرکت های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، اطلاعاتی را در بخش های جداگانه برای کاربران ارائه می دهد که می تواند در تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری و شناخت شرکت ها و سهام سودآوری، بسیار موثر باشد.

در ادامه به توضیح مقدماتی بخش های مختلف و کاربردی سایت کدال و طریقه استفاده از داده های مذکور در این بخش ها، می پردازیم. به یاد داشته باشید منظور از اصطلاح نماد، در بازار بورس، همان برند یا نام شرکت ها می باشد.

 

شکل 11: افشای اطلاعات مهم نمادها و آرشیو اطلاعیه های کدال

اطلاعات با ارزش در مورد شرکت ها برای سرمایه گذاری، در سامانه کدال

در وب سایت کدال بورس می توانید اطلاعات مختلفی در مورد شرکت ها، به شرح زیر را کسب نمایید:

  1. گزارش معاملات شرکت
  2. سود و زیان شرکت در یک بازه زمانی مشخص
  3. اطلاعات و تحولات مهم و به روز شرکت
  4. میزان قیمت سهام شرکت
  5. میزان خرید و فروش سهام شرکت در طول یک روز معاملاتی
  6. فهرستی از سهام داران اصلی و سرمایه گذاران بزرگ شرکت
  7. بررسی معاملات حقیقی و حقوقی برای خرید و فروش اوراق سهام شرکت
  8. گزارشات مالی دوره ای شرکت که به صورت ماهانه و فصلی و …. در دسترس است.
  9. میزان دارایی و نقدینگی شرکت
  10. نوع و میزان محصولات تولید شده در یک بازه زمانی مشخص
  11. دریافت جزئیات و داده های مفید برای سرمایه گذاری
  12. گزارش انواع فعالیت های مالی و اقتصادی ماهیانه شرکت
  13. قیمت فروش محصولات شرکت
  14. افشای اطلاعات با اهمیت شرکت
  15. میزان فروش محصولات شرکت
  16. ارزش معاملات و میزان سودآوری شرکت

با جستجوی نماد شرکت مد نظر در وب سایت کدال، می توانید بخش های مختلف داده های عملیاتی و مالیاتی شرکت را، بررسی و مقایسه نمایید. امکان مقایسه نمادهای مختلف با هم و نیز وضعیت یک نماد در بازه های زمانی مختلف، از طریق اطلاعات ثبت شده در سامانه کدال، وجود دارد.

مقاله پیشنهادی:  معرفی و بررسی کارگزاری فارابی و نظرات - ورود به کارگزاری فارابی

آشنایی با ساختار بندی وب سایت کدال

با جستجوی وب سایت کدال می توانید به این پایگاه اینترنتی وارد شوید.

در صفحه نخست وب سایت با استفاده از ارزش معاملات انجام در طول روز معاملاتی، و نیز به واسطه بررسی میزان افزایش و یا کاهش بهای معاملات و حجم معاملات، متوجه می شوید چه زمان هایی، سرمایه و پول وارد بازار بورس شده و چه زمانی خارج شده است و در نتیجه با در نظر گرفتن برآیند ها می توانید بفهمید که در زمان حاضر، جریان پول و سرمایه به صورت کلی، در حال ورود به بازار بورس هست یا خروج از آن و در صورت افزایش نرخ فروش بورس و افزایش میزان و حجم معاملات بورس، اقدام به خرید و فروش بورس نماد شرکت مورد نظر نمایید به این صورت که اگر شاخص بورس سهام شرکتی در کف فهرست قیمت ها هست، باید برای خرید آن اقدام کنید و یا اگر نرخ سهام شرکت در سقف لیست قیمت های معاملاتی قرار دارد، باید به فروش سهام آن اقدام نمایید. به یاد داشته باشید که منظور از یک روز معاملاتی در بازار بورس از ساعت 9 الی 12:30 است که در این بازه زمانی نمادهای بورس و فرابورس، سهام خود را خرید و فروش می کنند.

 

شکل 13: آموزش گام به گام

در سربرگ جستجوی نماد، در وب سایت کدال می توانید برای یافتن نماد مد نظرتان و بررسی اطلاعات مربوط به هر نماد، اقدام کنید.

بخش دیگری که در سامانه کدال قابل مشاهده است، قسمت دیده بان بازار است که در این بخش افرادی که به فیلتر نویسی اشراف دارند می توانند بر اساس استراتژی های معاملاتی خودشان اقدام به فیلتر نویسی نموده و این گونه شرکت هایی که بیشترین هماهنگی را با استراتژی مالی آن ها دارد، در لیست خود بیابند زیرا مسلما جستجو در میان انواع نمادهای ثبت شده در کدال که بسیار زیاد ( بیش از پانصد نماد در سازمان بورس و اوراق بهادار ایران ثبت شده اند ) هستند، کار بسیار وقت گیر و دشواری است و اعمال فیلتر می تواند رد یافتن نمادهای مطلوب و کوتاه تر شدن لست جستجو، موثر باشد؛ برای مثال فیلتر سازی برای یافتن نمادهایی که معاملات آن ها بیش از ده میلیون بوده و حجم معاملات آن در طول یک روز، افزایش یافته است.

 بخش دیگر سامانه کدال، تابلوی هر نماد است که اطلاعات آن نماد به صورت جز به جز در آن ثبت شده است و استفاده از این اطلاعات و تحلیل داده های آن را تابلوخوانی بورس می گویند. قسمت توضیحات مربوط به تابلوی هر نماد شامل موارد ذیل است:

  • اولین رقم که در تابلوی نماد دیده می شود، نمایانگر میزان آخرین معامله همراه با تاریخ و زمان دقیق آن است.
  • آخرین رقم قابل مشاهده در تابلوی هر نماد در سامانه کدال نشانگر میانگین قیمت معاملات و یا بیشترین حجم معامله شده سهام در آن روز است؛ یعنی برآیند میانگین معاملات آن روز که پایه معاملات فردا می باشد.
شکل 14: تابلوخوانی بورس

نکته: لازم به ذکر است که تغییرات شاخص بورس در هر روز معاملاتی مثبت 5 یا منفی 5 درصد است یعنی برآیند میانگین معاملات در پایان روز برای هر نماد، اگر در روز بعد افزایش یابد می شود مثبت 5 درصد ارزش به سهام افزوده شده و اگر کاهش یابد، یعنی منفی 5 درصد ارزش از آن عدد کاهش یافته است.

سایر مواردی که در این بخش دیده می شود به شرح زیر است:

  • میزان معاملات انجام شده است که شامل حجم معاملات بر اساس تعداد برگ سهم خرید و فروش شده
  • ارزش معاملات
  • درصد میزان معاملات نماد به کل معاملات بازار بورس
  • زمان آخرین معامله
  • بازه روز که به معنای محاسبه مقدار نوسانات ارزش سهام نماد در طول یک روز معاملاتی است 
  • قیمت مجاز ( حجم مبنا ) که همان شاخص تعیین شده برای رسیدن به واحد پنج درصد مثبت یا منفی نسبت به روز قبل است
شکل 15: خرید سهام و سرمایه گذاری

 

  • بازه هفته که نشانگر نوسانات قیمت سهام نماد در روزهای هفته
  • بازه سال که نمایانگر نوسانات سهام نماد در طول سال معاملاتی است
  • تعداد برگه سهام شرکت که خرید و فروش شده است و تعداد اوراق قابل معامله
  • سهام شناور که به آن دسته از سهام دارانی اطلاق می شود که سهام آن ها کمتر از یک درصد است
  • میانگین حجم معاملات در طی بیست و یک روز و یا یک ماه گذشته، که اگر میزان معاملات نماد مد نظر از میانگین بیشتر باشد در بازه مقاومتی قرار داشته و اگر کمتر باشد در بازه حمایتی واقع شده است و این داده ها، آلارمی برای این است که وقت خروج از معاملات سهم و یا ورود به معاملات را تشخیص دهیم
  • پی. اس. که یعنی پیش بینی درآمد آن سال مالی شرکت بر اساس میانگین سود دوازده ماه قبل شرکت به روش تی. تی. ام. که بر اساس میزان سود آخرین بازه دوازده ماهه شرکت، می توان دورنمایی برای وضعیت سود سهام شرکت در طی دوازده ماه معاملاتی آتی آن، ترسیم نمود.
شکل 16: جستجوی نماد در کدال

موارد کاربردی و بسیار مهم در تابلوخوانی بورس

  • حجم خرید و فروش حقیقی و حقوقی سهام شرکت و تعداد خریداران و فروشندگان حقوقی و حقیقی، به یاد داشته باشید که اگر تعداد خرید و فروش سهام توسط فروشندگان حقوقی که شامل سهام داران اصلی شرکت است، کمتر از خریداران و فروشندگان حقیقی که سایر سهام داران هستند، باشد، ریسک معامله سهام این نماد کمتر و سودآوری آن بیشتر است. زیرا وقتی معاملات حقوقی یک نماد پایین باشد، به معنای اعتبار افزون آن نزد سرمایه گذاران بزرگ و معتبر است که این می تواند نشانی برای اعتبار سهام آن نماد به حساب آید. از طرف دیگر وقتی معاملات حقوقی یک شرکت بالا است، غالبا به دلیل عرضه و تقسیم سهام شرکت توسط هیئت مدیره، به جبران بدهی های آن، به طلبکاران است که موجب افت بسیار زیاد شاخص بورس و ارزش سهام آن می شود.
  • درخواست های خرید و درخواست های فروش که در سامانه کدال برای نماد مد نظر ثبت شده است. در این بخش، آخرین درخواست ها برای فروش سهام با مبلغ مشخص و یا خرید سهام با مبلغ تعیین شده، قابل مشاهده است و شما می توانید با بررسی لیست فروشندگان در صورتی که قیمت اعلام شده، برای شما مناسب است، از آن ها خرید کنید و یا اگر سهام برای فروش دارید می توانید به قیمت آخرین اعلام ها، در صورتی که نرخ مد نظر شما است، بفروشید. 
شکل 17: گزارش معاملاتی نمادها در بورس

نکته: لازم به ذکر است که اگر می خواهید سهام خود را به قیمت بالاتر از آخرین درخواست های خرید، نماد مربوطه بفروشید، درخواست فروش و قیمت پیشنهادی خود را در سامانه کدال شرکت، ثبت می کنید و منتظر می مانید تا زمانی که قیمت سهام آن، به قیمت مد نظر شما برسد و درخواست خرید برای آن قیمت، ثبت شود و یا اگر می خواهید سهام شرکت را به قیمتی پایین تر از پیشنهادات ثبت شده در بخش درخواست فروش، خریداری کنید، می توانید قیمت مد نظر خود را در بخش درخواست خرید کدال شرکت مذکور، ثبت کنید تا زمانی که قیمت سهام افت کرده و به مقدار درخواستی شما برسد و یا اینکه فروشنده ای به دلیلی بخواهد سهام خود را به قیمت پیشنهادی شما، بفروشد و درخواست شما را ببیند و معامله نماید.

نمادهای هم گروه در کدال، به چه معنا است؟

یکی دیگر از امکانات سامانه کدال، نمایش نمادهای هم گروه با نماد مد نظر شما است که جستجو نموده اید؛ مثلا وقتی نماد فولاد مبارکه اصفهان را جستجو می نمایید، سایر نمادهای گروه فلزات نیز برای شما به نمایش درمی آید و این گونه امکان مقایسه میان نماد مد نظر شما با سایر نمادهای هم گروهش، وجود دارد تا اطلاعات دقیق تری برای تصمیم گیری در انتخاب نماد جهت معامله، در اختیار شما قرار دهد.

یکی از بخش های مهم در سامانه کدال برای هر نماد، پیام های ناظر در مورد وضعیت شرکت در آن روز معاملاتی و تحلیل وضعیت سهام آن نماد است.  بررسی سابقه معاملات چند ساله، گزارش وضعیت خرید و فروش و ارزش سهام نماد، در طی سال های گذشته فعالیت که طبق آن نوسانات، افزایش و یا کاهش، سرمایه و سودآوری شرکت، قابل تحلیل می باشد، می تواند برای پیش بینی وضعیت سهام آن در بازار بورس برای ماه های آتی، کمک کننده باشد.

اطلاعیه های مهم سامانه کدال

بخش اطلاعیه های مهم کدال در مورد نماد و شرکت، بخشی است که شامل موارد زیر می باشد:

  • آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه در این قسمت قابل مشاهده است.
  • اسامی سهام داران اصلی شرکت که سهام داران حقوقی هستند هر چه تعداد سهام دار حقوقی کمتر باشد، معامله سهام آن، کم ریسک تر است.
  • ترازنامه مالیاتی نماد که برای نمایش دارایی های جاری و اطلاعات صورت حساب مالی شرکت به کار می رود.
  • سهم های سرمایه گذاری شده در قسمت پلتفرم که برای اعلام نمادهایی است که توسط شرکت های دیگر خریداری شده اند ( چه در قالب بازار بورس و چه خارج از بورس به عنوان جایگزینی برای بدهی شرکت )
  • میزان تولید و نرخ فروش و نیز نوع محصولات تولید شده و قابل فروش شرکت در مقایسه با زمان مشابه سال قبل
  • گزارشات مربوط به فعالیت ماهیانه و درآمدهای فصلی نماد
  • آگهی دعوت برای مجمع عمومی فوری  سالیانه گزارش مجمع فوری جهت افزایش سهام قابل واگذاری و یا افزایش میزان سرمایه،
  • افشای اطلاعات با اهمیت نماد
  • درآمدهای جانبی شرکت مذکور در صورت حساب مالی آن،
شکل 20: انواع مجمع عمومی در بورس

 

مقاله پیشنهادی:  کسب درآمد بدون سرمایه! کسب درآمد اینترنتی+کار در دنیای واقعی

اطلاعات کاربردی کدال برای سهام داران

کدام یک از اطلاعات ثبت شده در سامانه کدال می تواند برای تصمیم گیری در معامله و خرید و فروش سهام، و انتخاب نماد سودآوری، کاربردی و مفید باشد؟

  • گزارش فعالیت دوره ای ( ماهانه، فصلی و یا نه ماهه ) شرکت، یکی از کاربردی ترین اطلاعات کدال هر نماد است.
  • گزارشات فصلی شرکت، بر مبنای وضعیت سه ماهه ابتدای سال مالی آن، برای پیش بینی وضعیت سهام شرکت در بقیه سال، به کار می رود که بسیار اهمیت دارد با آگاهی از اینکه شرکت در چندمین ماه از سال معاملاتی خود قرار دارد، میانگین درآمد سالانه شرکت و نیز درآمد ماهیانه آن، محاسبه گردد.
  • بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت، که بخش اول و اصلی هر نماد در سامانه کدال است، بر اساس تقسیم میزان کل درآمد شرکت در یک دوره سالانه معاملاتی، بر دوازده ماه است که به این صورت میانگین درآمد ماهانه شرکت به دست می آید و می توان این میزان را با میانگین درآمد شرکت در سال های قبل، مقایسه نمود و به افزایش و یا کاهش آن پی برد.
  • یکی دیگر از اطلاعات کاربردی که از داده های سامانه کدال به دست می آید، آگاهی از محصول اصلی شرکت است، برای اینکه بدانیم از میان محصولات یک نماد، کدام یک محصول اصلی به حساب می آید، بررسی نماییم که بر اساس بیشترین میزان درآمد شرکت از ابتدای سال مالی تا ماه حاضر، کدام محصول سهم بیشتری در کسب درآمد داشته است. 
  • مورد بعدی، میانگین نرخ فروش محصول اصلی است که با مقایسه آن نسبت به قیمت محصول در آخرین ماه از دوره سالانه شرکت، در صورت افزایش قیمت آن، می توان این احتمال را در نظر گرفت که محصول مورد نظر در سال مالی آتی، موجب افزایش سود و قیمت سهام مربوط شرکت گردد.
شکل 21: آکهی دعوت برای مجمع عمومی

نکته: گاهی مشاهده می نماییم که درآمد شرکت، بدون اعمال افزایش نرخ در قیمت محصولات، افزایش می یابد که دلیل این امر، افزایش میزان فروش محصول است. در این صورت نیز می توان پیش بینی کرد که سودآوری سهام شرکت رو به افزایش است البته باید دقت شود که این افزایش میزان فرو محصول، یک روند ادامه دار بوده و در بازه های زمانی مختلف تداوم داشته باشد، زیرا گاهی در برهه هایی با توجه به یک سری تغییرات، موقتا میزان فروش یک محصول افزایش می یابد که این شاخص مناسبی برای پیش بینی موفقیت سودآوری محصول در آینده نیست.

صورت حساب مالی نمادهای ثبت شده در سامانه کدال

از جمله دیگر بخش های بسیار مهم و کاربردی سامانه کدال برای نمادهای مختلف، بررسی صورت حساب مالی فصلی، سه ماهه، شش ماه و نه ماهه و نیز صورت حساب تلفیقی آن است. با استفاده از صورت حساب مالی شرکت می توان اطلاعاتی از قبیل آنچه در ادامه عنوان شده است، به دست آورد:

  • میزان دارایی های فعلی و میزان بدهی های جاری شرکت
  • میزان موجودی مواد و کالا برای تولید و عرضه محصولات
  • سرمایه گذاری های کوتاه مدت شرکت
  • نقدینگی فعلی شرکت
  • سود و زیان و انباشته شرکت
  • کاهش و یا افزایش سرمایه در جریان
  • صورت حساب مالی مربوط به سود و زیان شرکت
  • جریان خالص وجوه نقد شرکت برای کسب اطلاع از میزان و منبع سرمایه های ورودی به شرکت
  • درآمدهای عملیاتی که نشان دهنده مقدار سود خالص شرکت است
شکل 22: مجمع عمومی فوق العاده
  • درآمد مربوط به هزینه های اداری، تبلیغات، فروش، حمل و نقل، مالیات بر درآمد و دستمزد کارکنان
  • درآمد آخرین دوره مالی شرکت در مقایسه با زمان مشابه مشابه سال قبل
  • میزان فروش داخلی و میزان فروش صادراتی کشور که نمایانگر میزان موفقیت شرکت به خصوص در کسب اعتبار برای صادرات است.
  • قیمت فروش محصولات در سال قبل و سال جاری که در صورت افزایش قیمت فروش همگام با افزایش میزان فروش محصول، نشان دهنده کم ریسک بودن معامله سهام شرکت است.
  • روند فروش و بهای تمام شده شرکت برای محاسبه حاشیه سود شرکت که شامل تمام مخارجی است که برای تولید و ارائه محصولات و سایر فعالیت های شرکت، پرداخته می شود.
  • اهداف، برنامه ها، راهکارها و پیش بینی ها و اقدامات آتی شرکت
  • بهای تمام شده برای تولیدات شرکت و بررسی اینکه بخش عمده هزینه شرکت در چه راهی مصرف می شود. اگر بخش عمده هزینه های شرکت برای افزایش سرمایه گذاری و تولید خرج می شود و این میزان رو به افزایش است، به معنای سودآوری سهام آن می باشد اما اگر بخش عمده هزینه های شرکت، برای مخارج حاشیه ای بوده و در جهت افزایش میزان تولید و فروش، صرف نمی شود، ریسک معامله سهام آن، بالا خواهد بود.
مقاله پیشنهادی:  ثبت نام در کدال: ورود به سامانه کدال؟ (مقایسه سامانه+ اپلیکیشن کدال 360)

آگهی های درج شده در سامانه کدال

آگهی های سامانه کدال برای هر نماد شامل دو قسم است:

  1. آگهی مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ها که در خصوص تقسیم سود و سهام میان سهام داران و بررسی صورت حساب مالی شرکت، به صورت معمول برگزار می شود. شرکت ها مجاز هستند چهار ماه بعد از اتمام سال مالی، مجمع را برگزار کنند و زمان ( تاریخ و ساعت دقیق ) و مکان ( آدرس کامل ) برگزاری مجمع، برای اطلاع رسانی به سهام داران، از طریق نشر در این سامانه اعلام می شود.
  2. گزارش آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده که در مواقع خاص مانند اطلاع رسانی در مورد تغییر مدیر و یا هیئت رئیسه شرکت، یا دلایل و چگونگی افزایش یا کاهش سرمایه و نیز طرح هر گونه مسائلی که مربوط به تقسیم سود نباشد، انجام می شود. در این مورد نیز مکان و زمان دقیق برگزاری مجمع همراه با موضوع و دستور جلسه و اطلاعات جزئی و کامل تر از طریق سامانه کدال، به آگاهی سهام داران می رسد.

نکته: یکی از شاخص های مهم برای ارزیابی سودآوری سهام نمادها در ماه های آتی، بررسی میزان سرمایه تخصیص داده شده برای توسعه مواد اولیه و ابزار تولید است؛ زیرا افزایش سرمایه هایی که برای طرح توسعه یا خرید ماشین آلات جدید و پیشرفته برای افزایش مقدار تولید و فروش و افزایش سود شرکت به کار می رود، ارزش سهام آن را بالا می برد.

شکل 24: ارزش بورس در معاملات حقیقی و حقوقی

افشای اطلاعات مهم در سامانه کدال شامل چه مواردی است؟

اطلاعات مهم و تغییرات اصلی در ساختار، سرمایه ها، استراتژی ها و …. که در شرکت رخ می دهد، در بخش افشای اطلاعات مهم نماد در سامانه کدال، به استحضار سهام داران و کاربران می رسد. این گونه اطلاعات از این قرار است:

  • منبع درآمد جدید
  • قراردادهای جدید
  • درآمدهای جدید
  • محصولات جدید

نکته مهمی که برای سرمایه گذاری در بازار بورس و معامله سهام باید در نظر بگیرید این است که برخی اخبار و اطلاعات، پیشخور شده هستند و برای برنامه ریزی سرمایه گذاری کاربران و سهام داران فرعی شرکت، فایده ای ندارند و موجب خطا می شوند، از این جمله می توان به اخبار مربوط به تاثیر نوسانات ارز و اثرات سایر درآمدهای شرکت در سودآوری سرمایه اشاره نمود که اهمیت بسیار ناچیزی در پیش بینی وضعیت سهام برای عموم دارد.

آموزش کدال با فیلم و PDF

از لینک زیر می توانید pdf آموزش سایت کدال را دانلود و مشاهده نمایید:

دانلود کتاب آموزش کدال خوانی PDF

دانلود ویدیو

 

سوالات متداول

سامانه و سایت کدال بورس چیست؟

سامانه الکترونیکی کدال پایگاه اطلاعاتی جامع ناشران بورس و اوراق بهادار است که در هر کشوری با اصول یکسان جهانی، فعالیت دارد.

برای آموزش کدال بورس از کجا شروع کنیم؟

تمامی نکات را در این مقاله آموزش سایت کدال مطالعه کنید.

مقالات مرتبط

2 نظر در “کدال چیست؟ کامل ترین آموزش سایت کدال بورس، کدال چارت فارسی (1401)”

  1. خلیل پیروزمند

    با سلام و احترام
    لطفا در سامانه کدال امکان اخذ پرینت گواهینامه حق تقدم خرید سهام را نیز لحاظ فرمایید با تشکر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا