پکیج کامل آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی به زبان ساده

ثبت نام سهام عدالت

تحلیل تکنیکال مقدماتی و به زبان ساده


تحلیلگران تکنیکال بر این نظر هستند که تمام عواملی که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد در نهایت در قیمت متبلور خواهد شد. بر همین اساس است که در تحلیل تکنیکال مقدماتی بررسی نمودار قیمت‌ها می‌تواند دیدگاه مناسبی نسبت به آینده سهام ها به دست بیاورد. قیمت‌ها در بازار سرمایه همواره در حال تغییر هستند و این تغییرات در نمودار قیمت‌ها باعث ایجاد موج هایی پی‌درپی می‌شود. در تحلیل تکنیکال بررسی روی این تغییرات در نمودار قیمت است که ما را به نتیجه می‌رساند. بر همین اساس مهمترین ابزار که در تحلیل تکنیکال مورد بررسی واقع می‌شود، نمودار قیمت سهام ها است.


می‌توانیم تحلیل تکنیکال را مانند جعبه ابزاری در نظر بیاوریم که چندین ابزار مختلف در این جعبه وجود دارد ابزارهایی مثل نمودارهای شمعی شکاف های قیمتی انواع الگوها و… هر یک از این ابزارها درست همانند ابزارهای درون یک جعبه ابزار ممکن است بیشتر یا کمتر از بقیه استفاده شود. باید توجه کنیم که هر کدام از این ابزارها دارای موقعیت های مخصوص به خود هستند و وقتی نتیجه گیری درستی به ما نخواهند داد که در موقعیت مخصوصشان مورد استفاده قرار گیرند. همچنین باید توجه کنیم که استفاده از نتیجه گیری که برآیند به کارگیری چندین ابزار باشد، بسیار بهتر از تنها یک ابزار می تواند به ما در رسیدن به کسب سود مناسب در بازار سرمایه کمک نماید.

اهمیت روند در تحلیل تکنیکال مقدماتی


مهم ترین اصلی که در تحلیل تکنیکال باید در نظر داشته باشیم این است که باید همیشه با در نظر داشتن جهت حرکت روند اقدام به معامله کنیم. چرا که “روند دوست شماست!” به عبارتی دیگر برای به کارگیری هر کدام از ابزارها در تحلیل تکنیکال اولین و مهمترین مرحله این است که بررسی کنیم که آیا این ابزار با روندی که در حال حاضر نمودار سهام آن را داراست متناسب است یا خیر. در غیر این صورت به‌کارگیری این ابزار می تواند نتایج نادرستی را برای ما پیش‌بینی کند.

تعریف روند


قیمت سهام در بازار سرمایه همواره در حال تغییر است و این تغییرات باعث ایجاد موج های پی در پی در نمودار قیمت سهام می‌شود. برآیند این موج های پی در پی به صورت روند کلی بازار در نظر گرفته می‌شود. روند بازار در واقع نشانگر جهت اصلی حرکت قیمت‌ها در بازار سرمایه است. در تحلیل تکنیکال روند بسیار دارای اهمیت است.

انواع روند


برآیند موج های پی در پی در نمودار قیمت سهام ها یا همان روند کلی بازار ممکن است در سه جهت کلی باشد: روند افزایشی یا صعودی، روند کاهشی یا نزولی، روند خنثی یا مستقیم در هنگام انجام تحلیل تکنیکال ، بعد از تشخیص روند کلی بازار با در نظر گرفتن سه سیاست کلی برای معامله می توانیم اقدام به انجام معامله نماییم:

مقاله پیشنهادی:  فیلم آموزش تحلیل تکنیکال با مسعود فتوحی


اول: زمانی که روند کلی بازار افزایشی باشد، با استفاده از ابزارهای متناسب با این روند برای انجام معامله خرید اقدام می‌کنیم.
دوم: زمانی که روند کلی بازار سرمایه کاهشی از ابزارهای متناسب با این روند استفاده می‌کنیم تا برای فروش اقدام نماییم.
سوم: هنگامی که بازار دارای روند کلی خنثی است، از ورود به معاملات خودداری می‌کنیم، حتی اگر چند ابزار تکنیکال به ما سیگنال هایی برای ورود به معامله سهام بدهند. چراکه در این روند نتایج نادرستی ممکن است از به کارگیری ابزارهای تکنیکال استنباط گردد.

ترسیم خط روند صعودی و نزولی


همانطور که گفتیم قیمت سهام همواره در حال تغییر و افزایش و کاهش است و این تغییرات باعث تشکیل موج هایی در نمودار قیمت می شود که قله های این موج حاصل از افزایش و دره‌های این موج ها حاصل از کاهش قیمت سهام می باشد.
با استفاده از دو نقطه در نمودار قیمت می توانیم روند صعودی و نزولی را رسم کنیم و زمانی که این خط رسم شده از نقطه سوم نیز عبور کرد، گفته می‌شود که روندی که تشخیص داده شده، تایید نیز شده است.
نقطه اول و دوم برای ترسیم خط روند صعودی، شامل ابتدای حرکت صعودی و اولین دره قیمتی تشکیل شده در نمودار قیمت سهام است. در ترسیم خط روند نزولی این نقاط شامل ابتدای حرکت نزولی و اولین قله قیمتی تشکیل شده در نمودار قیمت سهام می باشد.

ترسیم روند کاهشی و روند افزایشی

ترسیم روند کاهشی و روند افزایشی 
روند خنثی قیمت
روند خنثی

انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال مقدماتی


نمودار خطی و نمودار شمعی دو نمودار از پرکاربردترین نمودار ها در

تحلیل تکنیکال هستند. نمودار خطی نموداری است که از اتصال آخرین قیمت در بازه های زمانی مختلف مثل از ساعتی، روزانه، ماهانه و … حاصل می شود.


نمودار شمعی

نمودار شمعی نیز از نمودارهای مهمی است که اطلاعات زیادی در اختیار تحلیلگران تکنیکال قرار میدهد. هر شمع در نمودار شمعی نشانگر چهار نوع مختلف قیمت در آن بازه زمانی می باشد که عبارتند از: قیمت باز شدن سهام، یعنی اولین قیمتی که سهام روزانه هنگام باز شدن بازار با آن قیمت معامله را شروع می کند، قیمت بسته شدن سهام؛ یعنی آخرین قیمتی که سهام در پایان ساعات معامله در بازار با آن قیمت معامله را به اتمام می رساند، بالاترین قیمت و پایین ترین قیمت.


زمانی که قیمت باز شدن سهام کمتر از قیمت بسته شدن آن باشد نمودار شمعی اصطلاحاً bearish candle نامیده می‌شود و زمانی که قیمت باز شدن سهام بیشتر از قیمت بسته شدن آن باشد، یعنی در واقع در آن بازه زمانی قیمت افت داشته باشد، نمودار شمعی اصطلاحاً bullish candle نامیده می شود. دو نمودار شمعی bullish و bearish به صورت دو رنگ مختلف یا توپر و توخالی بودن از هم متمایز می‌شوند.

شمع در نمودار شمعی
شمع در نمودار شمعی

خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال مقدماتی


خطوط حمایت و مقاومت ابزار های  خوبی در تحلیل تکنیکال مقدماتی هستند که در نمودار قیمت سهام رسم می شوند و عبور قیمت از این خطوط به آسانی صورت نمی گیرد، یعنی در برابر عبور قیمت از این خطوط دشواری وجود دارد، برای مثال اگر خط حمایتی تشخیص داده شد، معمولاً قیمت از این خط حمایت کمتر نخواهد شد و اگر خط مقاومت ای را تشخیص دادیم بالاتر رفتن قیمت از این خط به سختی صورت خواهد گرفت.


در تحلیل تکنیکال روش های مختلفی برای ترسیم خطوط مقاومت و حمایت وجود دارد. به عنوان مثال یکی از این روش‌ها در نظر گرفتن نقاطی در نمودار قیمت است که تعداد زیادی از افراد در آن نقاط وارد معامله شده اند، یعنی تعداد زیادی معامله صورت می گیرد. خطی که از اتصال این نقاط حاصل می شود، می تواند نوعی خط مقاومت باشد و نشانگر این است که قیمت از این بالاتر نخواهد رفت.

مقاله پیشنهادی:  فیلم آموزش تحلیل بنیادی بورس تهران با یوسف دهقانی

تبدیل خطوط مقاومت و حمایت به یکدیگر


زمانی که یکی از خطوط مقاومت یا حمایت توسط نمودار قیمت شکسته می‌شود، یعنی قیمت به مقدار زیادی از آن فاصله می گیرد، اگر خط مقاومت باشد به خط حمایت و در صورتی که خط حمایت باشد، به خط مقاومت تبدیل خواهد شد.
میزان قدرت و اعتبار خطوط حمایت و مقاومت معمولاً با سه عامل کلی رابطه مستقیم دارد: طول مدت زمانی که قیمت در آن منطقه باقی می ماند، حجم معاملاتی که در این خطوط صورت می‌گیرد و تعداد دفعاتی که قیمت به این خطوط برخورد می‌کند ولی از آن عبور نمی‌کند و بازگشت می‌نمایند.

تبدیل خطوط حمایت و مقاومت به یکدیگر

تبدیل خطوط حمایت و مقاومت به یکدیگر 

کاربرد شکاف قیمتی در تحلیل تکنیکال مقدماتی


یک ابزار دیگر در تحلیل تکنیکال مقدماتی وجود دارد که Gap یا شکاف قیمتی نامیده می شود. اگر ما نمودارهای شمعی روزانه را بررسی کنیم، عموماً قیمت بسته شدن سهام در یک روز برابر است با قیمت باز شدن سهام در روز بعدی. در صورتی که این قاعده شکسته شود گفته می شود که یک شکاف قیمتی به وجود آمده است.

انواع الگو ها در تحلیل تکنیکال مقدماتی

الگوهای برگشتی
ابزاری دیگر در تحلیل تکنیکال الگوهای برگشتی هستند که الگوهایی اند که پدیدار شدن آنها در نمودار قیمت سهام نشان دهنده تغییر روند جاری به روندی دیگر است. الگوی سر و شانه، الگوی دو قلو و سه قلو، الگوی بازگشتی W و الگوهای نعلبکی و اسپایک ها از انواع الگوهای بازگشتی هستند.

الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه

الگوهای ادامه دهنده


یک نوع دیگر از الگو در تحلیل تکنیکال الگوهای ادامه دهنده اند که الگوهایی هستند که با پدیدار شدن خود ادامه روند موجود را پیش بینی می کنند و در واقع تاییدی هستند برای روند جاری. الگوهای مثلث متقارن، مثلث افزایشی و کاهشی، مثلث پهن شونده، پرچم ها و سر و شانه ادامه دهنده از انواع الگوهای ادامه دهنده می باشند.

استفاده تحلیل تکنیکال مقدماتی از حجم معاملات


یکی از ابزارهایی که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد حجم معاملات است. حجم معاملات با قیمت سهام رابطه مستقیم دارد. یعنی همزمان با افزایش یا کاهش قیمت حجم معاملات هم افزایش یا کاهش می‌یابد. در صورتیکه این رابطه مستقیم بر هم بخورد و نوع واگرایی میان حجم معاملات و قیمت به وجود بیاید، می تواند نشان دهنده تضعیف روند جاری و تغییر آن در آینده نزدیک باشد.

میانگین متحرک در تحلیل تکنیکال مقدماتی


یک ابزار دیگر در جعبه ابزار تحلیل تکنیکال انواع میانگین های متحرک هستند. شما میتوانید با برنامه های تحلیل بازار سرمایه مثل متاتریدر به انواع میانگین های متحرک مثل میانگین متحرک ساده، وزنی و نمایی دسترسی داشته باشید. هر کدام از این میانگین ها با فرمول خاصی به دست می آیند. استفاده از این ابزار دارای مزیت های بسیاری است که چند مورد از آنها را در ادامه ذکر می کنیم:


حذف نوسانات جزئی و ارائه دید بهتری نسبت به روند جاری، پیش‌بینی جهت حرکت سهام، واقع گرایانه تر بودن میانگین های متحرک نسبت به خود قیمت ها و نیز میانگین های متحرک بزرگ مقیاس مثلاً در ۱۰۰ روزه می توانند روند کلی بازار را به‌خوبی تعیین کنند. به این صورت که اگر خط میانگین متحرک بزرگ مقیاس بالاتر از نمودار قیمت‌ها باشد نشان دهنده روند نزولی و پایین تر بودن آن نسبت به قیمت ها نشان دهنده روند صعودی و زمانی که حول و حوش نمودار قیمت‌ها باشد، روند خنثی را نشان می دهد.

استراتژی خرید با استفاده از میانگین متحرک مراحل نمودار قیمت سهام

مقاله پیشنهادی:  فیلم آموزش و وبینار آشنایی با سیستم فوق حرفه ای آتی زعفران در بورس


ابتدا باید توجه کنیم که زمانی که میانگین متحرک شیب به خصوصی نداشته باشد روند خنثی است و در روند خنثی انجام معامله به سود مناسب منجر نخواهد شد. سپس ابتدا با استفاده از میانگین متحرک بزرگ مقیاس روند کلی را تعیین می کنیم (با توجه به سیاست معامله ذکر شده در ابتدای مطلب) بعد از یک میانگین متحرک کوتاه مدت تر (متناسب با درجه احتیاط و دقت مورد نظر) استفاده میکنیم. هر زمان که نمودار قیمت به قیمت متحرک برخورد کند و به سمت بالا برود می توانیم تا زمان تشکیل یک شمع در نمودار شمعی صبر کنیم و بعد از آن وارد معامله خرید سهام شویم و منتظر کسب سود مناسب از این معامله باشیم.

نکات کلیدی و مهم برای سرمایه گذاران کوتاه مدت بورس

در ادامه مجموعه کاملی از آموزش های تحلیل تکنیکال مقدماتی را به زبان ساده و روان برای شما تهیه کردیم. فراگیری اصول مطرح شده در این آموزش می تواند راه گشای درک بهتر شرایط موجود و در نتیجه پیش بینی دقیق تر آینده بازار و کسب سود معقول و کم خطرتر از بازار خواهد شد.

فهرست سرفصل ها و رئوس مطالب مطرح شده در این مجموعه آموزشی، در ادامه آمده است:
  • درس یکم: فلسفه تحلیل تکنیکال
    • انواع تحلیل های متداول در بازارهای مالی
    • فرضیات تحلیل تکنیکال
    • تحلیل تکنیکال در برابر پیش بینی فاندامنتال (Fundamental)
    • اصول مقدماتی نظریه داو
  • درس دوم: ساختار نمودارها
    • انواع نمودارهای موجود
    • نمودارهای شمعی
    • نمودارهای میله ای
    • نمودارهای حسابی در مقابل لگاریتمی
    • حجم معاملات
  • درس سوم: مفاهیم مقدماتی
    • روند
    • حمایت و مقاومت
    • اصل بادبزن و شیب خط روند
    • خط کانال
    • درصد تصحیح یا برگشت
    • خطوط بادبزن گان و فیبونانچی
    • روزهای بازگشتی
    • شکاف قیمتی
  • درس چهارم: الگوهای مهم برگشتی
    • سر و شانه
    • کف و سقف سه قلو
    • کف و سقف دو قلو
    • نعلبکی و اسپایک ها
  • درس پنجم: الگوهای ادامه دهنده
    • مثلث ها
    • پرچم ها
    • کنج ها
    • سر و شانه ادامه دهنده
    • واگرایی
    • حجم معاملات
  • درس ششم: میانگین متحرک
    • میانگین ها
    • استفاده از استراتژی دو میانگین متحرک متقاطع
    • باندهای بولینگر (Bollinger)
  • درس هفتم: اسیلاتورها (Oscillator)
    • CCI
    • RSI
    • استوکاستیک ها (Stochastic)
    • MACD
  • درس هشتم: نمودارهای شمعی ژاپنی
    • الگوهای شمعی صعودی
    • الگوهای شمعی نزولی
    • الگوهای شمعی فیلتر شده
  • درس نهم: سری های فیبوناچی
    • آشنایی با سری فیبوناچی
    • مشخص کردن سطوح اصلاح احتمالی
    • مشخص کردن اهداف قیمتی
  • درس دهم: برخی از استراتژی های متداول معاملاتی
    • آشنایی با متاتریدر
    • استراتژی های معاملاتی با میانگین های متحرک
    • استراتژی های معاملاتی در سطوح حمایت و مقاومت
    • استراتژی های ترکیبی
  • درس یازدهم: مدیریت سرمایه در معاملات
    • انواع معامله گرها در بازارهای مالی
    • نکات مهم مدیریت سرمایه
    • توصیه های پایانی
  • درس دوازدهم: مباحث تکمیلی
    • چرخه ها
    • امواج الیوت
    • ایچیموکو (Ichimoku)

محصول مرتبط : پکیج آموزش مقدماتی تا پیشرفته و حرفه ای تحلیل تکنیکال بورس

مقالات مرتبط

27 نظر در “پکیج کامل آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی به زبان ساده”

  1. سلام
    یه هفته است خریدم و بیشتر از نصفشو دیدم

    برای من که هیچی از تحلیل تکنیکال نمیدونستم خیلی خوب و مفید بود
    حتما آموزش پیشرفته اش هم از سایتتون میگیرم
    خیلی ممنون و تشکر از شما و استاد عزیز

    1. سلام از پکیج واقعا راضی هستم دمتون گرم .فقط چطوری میتونم با استاد ارتباط داشته باشم ؟ چند تا سوال دارم

  2. با سلام و خسته نباشید خدمت مدیریت محترم
    بنده هم پکیج شما رو خریداری کردم و رضایت کامل دارم
    گفتم یه تشکری کرده باشم
    موفق باشید

  3. با سلام و خسته نباشید
    بنده تازه آموزش های پکیج تکنیکال مقدماتی سایتتون رو تمام کردم
    خواستم بگم استاد لسیار عالی و کاملا مسلط توضیح و آموزش دادند
    حتما پکیج تحلیل تکنیکال پبشرفته تون هم خریداری میکنم
    تشکر از شما
    موعق باشید

  4. سلام
    امروز پکیج رو تموم کردم
    بسیار روان و خوب آموزش داده شده
    ممنون از شما و وب سایت عالی تون

  5. سلام خدمت مدیریت محترم
    بنده این پکیج رو خربدم و تا الان که نصفشو دیدم راضی کننده بود و خیلی کمکم کرد در زمینه اموزش تحلیل تکنیکال . بعد ازاین دوره حتما تحلیل تکنیکال پیشرفته تون هم خریداری میکنم
    موفق باشید

  6. با سلام و وقت بخیر بنده به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شدم و علاقه زیادی نسبت به این کار و سوداوری ان پیدا کرده ام از انجا که لازمه هر کاری دانش و علم و اگاهی ان کار هست میخواهم بدانم از کجا باید شروع کنم ؟

  7. سلام پکیج مقدماتی تا پیشرفته آموزش تحلیل تکنیکال را میخواستم نتونستم از سایت بگیرم لطفا راهنمایی بفرمایید در ضمن اگر به صورت dvdقابل ارسال هست ممنون میشم

  8. حسین عزیزی

    آیا عنوانی که نوشتین آموزشی مقدماتی تا پیشرفته برای کسی اصلا هیچی نمی داند مناسب است یا بهتر است که ابتدا آموزش مقدماتی را ببیند بعد به عنوان آموزشی فوق مراجعه نماید؟

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا