کسب درآمد از بورس – تفاوت کسب سود از بانک و بورس – مهمترین سوال های قبل از ورود به بورس

کسب درآمد با بورس

فصل دوم : کسب درآمد از بورس – تفاوت کسب سود از بانک و بورس

این سهم ارزان است، آن سهم ارزان است، اما در کل روند اقتصادی می تواند تمام قواعد را به هم بریزد. کلید موفقیت در صبر کردن است.

کسب درآمد با بورس
کسب درآمد با بورس

دیوید تپر (سرمایه گذار آمریکایی)

بورس اوراق بهادار تهران با گسترش زیر ساخت ها و امکانات معاملاتی که در سالهای اخیر ایجاد شده توانسته برای افراد خاصی، منبع کسب درآمد خوبی بشود. نمونه هایی از این زیر ساخت های انجام شده، بورس ایده و ایجاد معاملات برخط (آنلاین) سهام شرکت های بورسی است.

این فصل شامل دو قسمت بورس معاملات سهام شرکت ها و همچنین بورس ایده است که روش های استفاده از ظرفیت بالای کسب درآمد از بورس را به خوبی نشان می دهد.

بورس

افراد بسیاری هستند که معتقدند ایران یکی از بهترین مکان ها برای پولدار شدن است. در حالی که بسیاری هم در ایران هستند که حتی از پس مخارج عادی زندگی خود برنمی آیند. فکر می کنید تفاوت این دو قشر کجاست؟ شاید اصلا هیچ نیازی نباشد تا جوابی به این سوال داده شود زیرا که تفاوت این دو را می توان در وضع ظاهری آن ها به وضوح مشاهده کرد.

یقینا افرادی که می گویند ایران بهترین مکان برای پول در آوردن است، به شکل دیگری به ایران و فرصت های آن نگاه می کنند. شاید تعداد این افراد کم باشد اما این موضوع هیچ خللی نمی تواند در اصل ماجرا ایجاد کند؛ زیرا واقعا بنا به دلایل بسیاری نیز هستند که با خواندن این مطلب و یا شنیدن این حرف ها بگویند: شاید این موضوع صحت داشته باشد اما از طریق قانونی نمی توان بر این حرف صحت گذاشت، اما به راستی این افراد تاکنون چه قدر تلاش کرده اند تا دلایل واقعی بوجود آمدن این حرف ها را بیابند. بی شک همه چیز در تفاوت نگرش ها و میزان اطلاعات ما از کشور و زمانی است که در آن زندگی می کنیم.

در این فصل تلاش می شود تا کمی به این موضوع وارد شده و یکی از فرصت های سودآوری که در ایران وجود دارد، معرفی شود.

لازم به ذکر است مواردی که در ادامه بیان می شود، در مختصات فعلی ایران نگاشته شده و هدف آن نشان دادن یکی از بزرگترین فرصت های کسب درآمدی است که در حال حاضر وجود دارد و در چند سال آینده بر قدرت آن افزوده خواهد شد.

حدود 500 سال قبل اولین بورس دنیا در کشور بلژیک بوجود آمد. هم اکنون نیز در اغلب کشورهای دنیا تشکیلات بورس وجود داشته و فدراسیون بورس های جهان به عنوان یک سازمان هماهنگ کننده بین المللی میان بورس های دنیا مشغول فعالیت است، اما در ایران فکر اصلی ایجاد بورس به سال 1315 باز می گردد. آن زمانی که دو کارشناس هلندی و بلژیکی به ایران آمدند و وظیفه تهیه و تنظیم مقررات ناظر بر بورس را برعهده گرفتند.

مقاله پیشنهادی:  بورس لندن: شاخص بورس انگلیس یا بورس اوراق بهادار لندن

اما کار آن ها پس از مدتی با آغاز جنگ جهانی دوم متوقف شد. دوباره در سال 1333 ماموریت تشکیل بورس اوراق بهادار به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی وقت محول شد. تا بالاخره در سال 1345 قانون و مقررات تشکیل بورس اوراق بهادار تهران تهیه و به مجلس شورای ملی فرستاده شد. این لایحه در اردیبهشت 1345 تصویب و بورس تهران عملا در سال 1346 با ورود سهام بانک صنعت و معدن و شرکت نفت پارس فعالیت خود را آغاز کرد.

بازار بورس فعلی شکل گرفته در ایران دارای ویژگی های منحصر به فردی است که تقریبا می توان گفت این ویژگی ها باعث جذابیت آن شده است. شاید برای بسیاری که علاقه ای به مطالعه ندارند و از موقعیت های طلایی پیرامون خود نیز بی اطلاع هستند، باور این موضوع که بسیاری از سرمایه گذاران خارجی وریای ورود و فعالیت در بورس ایران را دارند، بسیار سخت باشد. در این فصل به طور ویژه به روش کسب درآمد از طریق بورس پرداخته می شود.

تفاوت کسب سود از بانک و بورس

تفاوت کسب سود از بانک و بورس

در ابتدا بهتر است تا تفاوت کسب سود از بانک ها و بورس بیان شود. در کسب سود از بانک ها و بورس بیان شود. در کسب سود از طریق بانک، فرد پول خود را در ازای سود معینی در بانک قرار داده و بدون آنکه بداند با پول وی چه کارهایی صورت می گیرد، سود خود را ماه به ماه دریافت می کند.

در این حالت تنها سودی که بدست می آید، همان سود سالیانه ای است که بانک بدون چون و چرا به حساب مشتریان خود واریز می کند؛ اما کسب سود در بورس اوراق بهادار، اصطلاحا سود مرکب است. برای توضیح بیشتر باید ابتدا انواع روش های کسب سود از طریق بورس را بیان کرد. کسب سود از طریق بورس برعکس بانک ها می تواند از سه طریق صورت پذیرد:

1. تفاوت قیمتی که هر سهم نسبت به گذشته خود پیدا می کند.

یکی از مهمترین ویژگی های ذاتی بورس نوسان است. نوسان یعنی بالا و پایین رفتن قیمت ها که می تواند عوامل بسیاری از قبیل سیاسی، اقتصادی، بازارگردان ها، سودجوها، بلایای طبیعی (مانند سیل و زلزله) و غیر طبیعی (مانند جنگ)، اختلاس، انتخابات، مباحث تکنیکال و غیره داشته باشد. این بالا و پایین رفتن قیمت ها می تواند سود و یا ضررهای بسیاری را ایجاد کند.

2. سود سالیانه ای که شرکت ها به ازای هر سهم خود در پایان سال مالی پرداخت می کنند. همانند بانک ها که سالیانه میزانی سود به سپرده گذاران خود می دهند، شرکت های بورسی نیز با توجه به سودی که از فعالیت های اقتصادی خود بدست می آورند، میزانی سود به ازای هر سهم در پایان سال مالی خود به حساب سرمایه گذاران واریز می کنند. لازم به ذکر است میزان سود پرداختی شرکا های مختلف متفاوت است. در واقع فرمول میزان درصد سود به شکل زیر است:

مقاله پیشنهادی:  آموزش کسب درآمد از هنر مهرسازی
کسب درآمد با بورس
کسب درآمد با بورس

اگر به این فرمول توجه کنید می بیند که اگر به عنوان مثال دو نفر تعداد مشخصی سهم از یک شرکت مثل ایران خودرو در دو بازه زمانی مختلف بگیرند، سودهای شان می تواند متفاوت باشد، زیرا قیمت سهامی که می خرند، در زمان های مختلف متفاوت است. موضوعی که هیچ گاه در بانک ها مشاهده نمی شود و هر زمانی که سپرده ای در بانک قرار دهید، سود مشخصی و تعریف شده ای دریافت می کنید.

3. افزایش سرمایه شرکت ها

شرکت هایی که می خواهند کار خود را گسترش دهند و نیاز به سرمایه دارند، پس از تصویب در مجمع فوق العاده و موافقت بورس، اقدام به انتشار سهم کرده و برگ سهم هایی با قیمت اسمی 100 تومان را با اولویت خرید سهام داران قبلی عرضه می کنند. اگر چه این برگ سهم ها با قیمت 100 تومان عرضه می شود، اما می توان آن ها را با قیمتی متفاوت از 100 تومان و متناسب با قیمت سهام شرکت به فروش رساند.

تفاوت کسب سود از بانک و بورس

همانطور که مشاهده کردید، میزان سودی که می توان در بورس بدست آورد از طرق مختلفی امکان پذیر است و هر شخصی به اندازه میزان اطلاعات، مهارت و سرمایه ای که دارد، می تواند از این بازار سود کسب کند. به همین صورت افرادی که برای کسب سود در این بازار فعال هستند نیز به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

1. سرمایه گذاران به اصطلاح کوتاه مدت که کسب سود از طریق تفاوت قیمت های سهام در بازه های زمانی مختلف می کنند. این سرمایه گذاران از تفاوت قیمت یک ساعته تا یک ماهه سهم ها استفاده کرده و به سود با ضررهای بالایی می رسند.

2. سرمایه گذاران به اصطلاح میان مدت که از تفاوت قیمت های سهام + سود سالیانه شرکت ها استفاده می کنند. میزان نگهداری سهام توسط این دسته از سرمایه گذاران معمولا از یک تا 6 ماه است.

3. سرمایه گذاران به اصطلاح بلند مدت که از تفاوت قیمت سهام + سود سالیانه شرکت ها + سود حاصل از افزایش سرمایه بهره می برند. این سهام داران معمولا بیشتر از 6 ماه همراه یک سهم می مانند.

همانطور که مشاهده می کنید طرق مختلفی در بورس وجود دارد که می توان با استفاده درست از آن ها به سودهای بسیار بیشتری نسبت به بانک دست یافت.

دستورالعمل اجرایی

1. دانلود برنامه های اندرویدی و همچنین خرید کتاب های مفید در رابطه با تعاریف، مفاهیم و چیستی بورس.

2. مراجعه به کارگزاری، ثبت نام و گرفتن کد معاملاتی اینترنتی.

3. انتخاب مشاور یا سایت پیشنهاد دهنده سهم های خوب

* بورس مجازی، سایتی است که سازمان بورس برای افرادی که تازه می خواهند وارد بورس شوند، ایجاد کرده است. هدف از ایجاد این سایت، کسب مهارت برای افرادی است که می خواهند به صورت جدی وارد بورس شده و نیاز به مکانی دارند تا در آن به کسب سود بپردازند. بهتر است چند ماه قبل از ورود جدی به بورس، از طریق این سایت به کسب مهارت بپردازید. همچنین این سایت با برگزاری مسابقات مختلف و اهدای جایزه به برندگان، می تواند نوعی از کسب درآمد در عین کسب مهارت را برای شما به ارمغان آورد.

مقاله پیشنهادی:  بررسی بروکر لایت فارکس: ارزیابی لایت فارکس
مهمترین سوال هایی که قبل از ورود به بورس باید به آن ها پاسخ دهید، چیست؟

مهمترین سوال هایی که قبل از ورود به بورس باید به آن ها پاسخ دهید، چیست؟

1. برای کسب درآمد از این بازار باید مشخص کنید جزو کدام دسته سرمایه گذار می خواهید باشید؟ آیا می خواهید یک سرمایه گذار کوتاه مدت باشید یا سرمایه گذار میان مدت و یا اصلا تصمیم دارید پول خود را به صورت بلند مدت در بورس سرمایه گذاری کنید. مسلما هر کدام از اینها مزایا و معایب خود را دارند و باید نسبت به آن ها آگاه بود تا بتوان از آن ها استفاده کرد. اما هر کدام را که انتخاب کردید، باید قواعد آن را به خوبی فراگرفته و مهمتر از همه به آن وفادار بمانید.

یکی از بزرگترین دلیل شکست ها در بورس ، همین نکته است که بسیاری از افراد، تصمیم می گیرند در قالب سرمایه گذار میان مدت یا بلند مدت وارد این بازار شوند، اما هنگامی که یک سهم را می خرند، ناگهان همانند سرمایه گذار کوتاه مدت پس از چند روز تصمیم به فروش می گیرند. به عنوان مثال فرض کنید شخصی سهام ایران خودرو را می خرد.

بعد از یک هفته سهام ایران خودرو 10 درصد بالا می رود و فرد صاحب سهم بسیار خوشحال سهم را به امید کسب سود بیشتر نگهداری می کند. هفته بعد قیمت سهم به 10 درصد زیر قیمت خرید می رسد و در این وضعیت،  فرد با ترس و اضطراب فراوان سهم خود را با 10 درصد زیان به فروش می رساند. در واقع این شخص نمونه ای از هزاران موردی است که با تفکر میان مدت، سهمی را می خرد و سپس همانند فرد کوتاه مدت عمل می کنند.

اینکه برای کسب درآمد جزو کدامیک از سه دسته سرمایه گذار معرفی شده باشید، به سه فاکتور اطلاعات، مهارت و سرمایه شما بستگی خواهد داشت. وجود این سه، موفقیت در این بازار را تضمین می کند و به هر اندازه که یک فاکتور کمتر باشد، باید توسط فاکتورهای دیگر تقویت شود. به عنوان مثال داشتن مهارت تنها هم، می تواند شما را به سود برساند اما باید بسیار تقویت شود تا فقدان اطلاعات و سرمایه را جبران کند.

2. برای رسیدن به سود و کسب درآمد از این بازار باید مشخص کنید به دنبال چند درصد سود در ماه هستید. 3 درصد، 4 درصد و یا بیشتر. مشخص کردن، پایبند بودن و تعیین رشد برای رسیدن به این حد از سود یکی از اصلی ترین نکات فعالیت در بورس است. همانطور که در بالا گفته شد، افراد بسیاری بوده اند که چون میزان سود مد نظرشان را مشخص نکردند، پس از کسب سودهایی به واسطه تغییر قیمت سهم هایشان، همه را دوباره از دست داده و حتی متضرر شدند.

3. پس از انتخاب این که می خواهید جزو کدام دسته از سرمایه گذاران باشید و همچنین انتخاب میزان سود، وقت تعیین سیاست است. سیاست یعنی تعیین کنید چه زمانی، چگونه و کدام سهام را می خواهید بخرید و با بفروشید. توجه کنید، به لحاظ حرفه ای، انتخاب سیاست تا حد زیادی به شرایط بازار (روند رو به رشد یا نزول شاخص کل) بستگی خواهد داشت.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا