شرکت های کارگزاری و بازارگردان در بورس چه می کنند؟

آموزش بورس قسمت دوم - شرکت های کارگزاری و بازارگردان

کارگزاران اشخاص حقوقی هستند که به نمایندگی از طرف مشتریان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار و کالا و یا اوراق مبتنی بر کالا و ارائه سایر خدمات در بازار سرمایه به مشتریان می نمایند. انجام فعالیت کارگزاری نیازمند کسب مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و بورس مربوطه است. با چارت ایران همراه باشید. 

آموزش بورس قسمت دوم - شرکت های کارگزاری و بازارگردان

افرادی که در شرکت های کارگزاری مشغول به فعالیت می باشند، افرادی خبره، با تجربه و آشنا به مسائل مالی هستند که نسبت به شرایط اقتصادی، بازار اوراق و بازار کالاهای مختلفی که معامله می شود شناخت دارند و با تسلط خود بر قوانین و مقررات می توانند بهترین اقدام به منظور خرید و فروش اوراق بهادار و کالا در تالار معاملات بورس ها و بازارهای خارج از بورس را برای مشتریان انجام دهند.

مقاله پیشنهادی:  آموزش فارکس ویدئویی 0 تا 100 با رضا خانتاراج

شرکت های کارگزاری برای  فراهم آمدن دسترسی کلیه سرمایه گذاران به بازار سرمایه با تاسیس شعبه، دفتر، نمایندگی و یا تالار معاملات اختصاصی در تهران و سایر شهرستان ها خدمات خود را به سرمایه گذاران ارائه می کنند. در هر یک از این دفاتر ممکن است خدماتی نظیر پذیرش سفارش مشتریان در بورس ها، بازارهای خارج از بورس، پذیرش معاملات آتی کالا و اوراق بهادار و پذیرش درخواست های صدور و ابطال واحدهای صندوق سرمایه گذاری انجام پذیرد. ضمنا اکثر شرکت های کارگزاری با ارائه خدماتی نظیر انجام معاملات اینترنتی و یا معاملات بر خط بدون نیاز به حضور مشتریان در دفاتر خود به آنها خدمات ارائه می نمایند.

آموزش بورس قسمت دوم - شرکت های کارگزاری و بازارگردان

 

برخی از کارگزارها فقط در یک حوزه خاص (مثلا بورس اوراق بهادار، بورس کالا یا بورس انرژی) به ارائه خدمات مشغول هستند. بنابراین چنانچه شما تمایل به خرید و فروش سهام شرکت ها داشته باشید، می توانید از کارگزاری صرفا بورس اوراق بهادار کمک بخواهید و نیاز خواهید داشت در هر حوزه به کارگزاری مراجعه نمایید که امکان ارائه خدمات مربوطه را داشته باشد.

علاوه بر این در نظر بگیرید که ممکن است به عنوان یک سرمایه گذار در بورس اوراق بهادار، علاوه بر دریافت خدماتی از قبیل  انجام معاملات حضوری و آنلاین بورس اوراق بهادار، نیاز به خدمات اضافه تر همچون مشاوره با سبدگردانی نیز داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:  اخبار فارکس: سایت فارسی اخبار فارکس (Forex)

در این صورت اگر کارگزاری شما فاقد مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار باشد، نمی توانید خدمات مورد نظر را از این کارگزاری دریافت نمایید. بنابراین لازم است کارگزاری را انتخاب نمایید که مجوزهای لازم را برای ارائه خدمات در حوزه های مختلف داشته باشد.

 

آموزش بورس قسمت دوم - شرکت های کارگزاری و بازارگردان

بازارگردان در بورس

بازارگردانان از نهاد های مهم فعال در بورس های اوراق بهادار می باشند که با داشتن توان مالی و تخصص لازم، مسئولیت حفظ بازاری منظم و مداوم برای سهام خاصی را عهده دار می شوند. در واقع بازارگردان با خرید و فروش سهام، به مقابله با عدم تعادل های موقت می پردازد و می کوشد تا عرضه و تقاضا را متعادل سازد.

به عبارت دیگر بازارگردان گاه در نقش خریدار، در مواردی که سهم خاص و مورد نظر خریدار ندارد و گاه در نقش فروشنده، چنانچه سهم خاصی فروشنده نداشته ولی خریداران بالقوه ای دارد، در بازار فعالیت می کند. بازارگردان می تواند به عنوان یک کارگزار برای سفارش دهندگان خرید و فروش سهام را با استفاده از دفاتر خود که در آن سفارش خرید و فروش اوراق بهادار با قیمت های معین پیشنهادی ثبت شده است، انجام دهد یا به عنوان یک معامله گر، اوراق بهادار تعیین شده را برای موجودی خود معامله کند. هدف از بازارگردانی اوراق بهادار در بازار ثانویه، افزایش نقدشوندگی اوراق بهادار است. بازارگردان روی اطلاعات یک ورقه بهادار خاص تمرکز می یابد و با تحلیل آنها، بهترین مظنه های قیمت را ارائه می دهد.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا