شرکت های سرمایه گذاری و سپرده گذاری اوراق بهادار

آموزش بورس قسمت سوم - شرکت های سرمایه گذاری و سپرده گذاری

شرکت های سرمایه گذاری از جمله واسطه های مالی هستند که کارکرد اصلی آنها مدیریت تخصصی سرمایه گذاران در بازار اوراق بهادار است. اگر چه انواع متعددی از شرکت های سرمایه گذاری با کارکردهای مختلف وجود دارند، اما شرکت های فعال در بورس های اوراق بهادار به طور معمول با هدف مدیریت پرتفوی وارد بورس می شوند.

آموزش بورس قسمت سوم - شرکت های سرمایه گذاری و سپرده گذاری

این شرکت ها با فروش اوراق سرمایه گذاری خود به عموم، وجوه به دست آمده را در ترکیب متنوعی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند و به نمایندگی از دارندگان اوراق به اداره آن می پردازند.

شرکت های هستند که تاسیس آنها با هدف سرمایه گذاری در شرکت ها با حضور افراد متخصص بوده، افرادی که می دانند چگونه شرکت های مختلف را آنالیز و تجزیه و تحلیل کرده، در چه زمان مناسبی اقدام به خرید نموده و به چه میزان از سهام شرکت های مختلف دست یابند و یا در چه زمانی، سهام خریداری شده را برای کسب سود واگذار نمایند. این دسته از شرکت ها فعالیت های اصلی خود را به شکل تخصصی معطوف به خرید و فروش سهام شرکت های بورسی یا غیر بورسی می کنند.

مقاله پیشنهادی:  فارکس چیست؟ ۱۰۰٪ نکات بازار فارکس + همه چیز درباره فارکس!

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه

آموزش بورس قسمت سوم - شرکت های سرمایه گذاری و سپرده گذاری

قبل از اینکه بتوان اوراق بهادار را در بازار ثانویه (بورس و اوراق بهادار) معامله کرد، لازم است اقداماتی شامل ثبت مشخصات اوراق بهادار و مالکان اولیه آنها، مشخصات ناشر اوراق بهادار و تعداد اوراق بهادار منتشر شده در رایانه های مربوط به انجام معاملات، صورت پذیرد. همچنین پس از انجام هر معامله لازم است مالکیت اوراق بهادار از فروشنده به خریدار منتقل شود، گواهی مالکیت فروشنده باطل و گواهی جدیدی برای خریدار صادر شود و وجوه مربوط از خریدار اخذ شده و به فروشنده پرداخت شود.

این عملیات که اصطلاحا به عملیات قبل و بعد از انجام معاملات معروف است، توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه صورت می گیرد. شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه یک شرکت تسویه وجوه است.

این شرکت یکی از نهادهای اصلی بازار سرمایه ایران است که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کند. سیستم سرمایه گذاری اوراق بهادار، یک ساز و کار ثبت الکترونیک است که نگهداری اوراق بهادار و ثبت نقل و انتقال آن ها را بر عهده دارد. در این سیستم مالکیت اوراق بهادار، بدون نیاز به مبادله فیزیکی گواهی سهام یا هر سند کاغذی دیگر، همزمان با انتقال اوراق از یک حساب به حساب دیگر، تغییر می کند. از این رو عملکرد آن بسیار شبیه عملکرد بانک است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا