سامانه سجام بورس چیست؟ آموزش کامل راهنما و نحوه ثبت نام در سجام + فیلم – سوالات متداول سجام

سجام چیست آموزش سجام
فهرست محتوا نمایش

سامانه سجام بورس چیست؟ آموزش کامل ثبت نام در سجام + فیلم

بورس را می توان یکی از مهم ترین و بهترین شیوه های سرمایه گذاری و رشد سرمایه به شمار آورد که در دسترس شماست و می توانید از آن استفاده داشته باشید. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که سامانه سجام چیست و چرا باید در سامانه سجام ثبت نام کنید. همچنین راهنمای گام به گام این سامانه را در اختیار شما قرار می دهیم و اطلاعاتی مهم را در این خصوص با شما به اشتراک می گذاریم که حتما برای شما مفید واقع خواهد شد.

شما می‌توانید سرفصل مدنظر خود از فهرست محتوای این مقاله انتخاب کنید تا به قسمت مربوطه هدایت شوید:

سامانه سجام را می توان به عنوان راهکاری آنلاین برای ورود به بورس دانست که باعث می شود افراد بتوانند به صورت عادلانه در این بازار فعالیت داشته باشند. در ادامه این مقاله در زمینه سامانه سجام و نحوه ثبت نام برای افراد حقیقی و حقوقی و … می پردازیم. ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید تا صفر تا صد سامانه سجام را در اختیار شما قرار دهیم و در این زمینه با شما صحبت کنیم که قطعا می تواند برای علاقمندان به ورود بورس مناسب باشد و گزینه ای مناسب برای شما به شمار می رود. بورس ایران را می توان به عنوان یکی از پیشرو ترین بازارهای بورسی در دنیا دانست که امروزه میزبان سهامداران بسیار زیادی می باشد.

سامانه سجام چیست

سامانه سجام چیست؟

در گذشته زمانی که می خواستید وارد بازار بورس شوید، باید به یک کارگزاری مراجعه می کردید و سپس نسبت به ثبت نام و دریافت کد بورسی اقدام می کردید. در واقع سامانه سجام اولین بار در سال 1384 و درست در زمانی که ورود روش های آنلاین به کشور را شاهد بودیم آغاز به کار کرد و شیوه ای جامع برای ارتباط آنلاین بورسی در نظر گرفته شد و در واقع برای تسهیل در امر ثبت نام، پرداخت و دریافت سود مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاله پیشنهادی: فارکس چیست؟

امروزه در صورتی که می خواهید در بورس فعالیت داشته باشید، به عنوان یک شخص حقوقی یا حقیقی باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد بورسی خود را دریافت نمایید. ما در این مقاله به معرفی سایت سجام به نشانی www.sejam.ir می پردازیم و اطلاعاتی را در این زمینه با شما به اشتراک می گذاریم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود. در صورتی که قصد ورود به بازار بورس ایران را داشته باشید و می خواهید به عنوان یک شخص حقوقی یا حقیقی اقدام کنید، این مقاله می تواند برای شما مفید واقع شود. در ادامه با ما همراه باشید.

فواید و مزایای سجام چیست؟

سجام که مخفف عنوان سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان می باشد، مسئول جمع آوری کردن و مدیریت اطلاعاتی است که مشتریان بازار سرمایه وارد آن کرده اند و به این صورت می توان گفت که همزمان با راه اندازی این سامانه، امر گردآوری اطلاعات مربوط به سهامداران تسهیل شده است. همچنین اطلاعات به صورت یکپارچه جمع آوری می شود و سوابق معاملاتی هر فرد با شفافیت در بازار سهام و بورس نگهداری می شود که یک امکان کاملا مناسب برای بهبود شرایط سرمایه گذاری در بازار بورس می باشد. این سامانه را می توان به عنوان یکی از زیرساخت های بازار سرمایه دانست که تجاری سازی نشده است و هدف از راه اندازی آن کسب درآمد نبوده است.

همچنین اگر بخواهیم از دید گستردگی به این سامانه نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که سامانه سجام یک سامانه در ابعاد ملی می باشد. این سامانه همچنین به صورت مستقیم توسط کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نظارت می شود و طراحی آن به گونه ای بوده است که یک تیم حقوقی حرفه ای تمام جزئیات مورد نیاز را در آن گنجانده اند.

یکی از مهم ترین فواید سامانه سجام را می توان تسهیل در امر ثبت نام توسط فعالان بازار سرمایه و گردآوری اطلاعات آنان دانست. شما می توانید اطلاعات و صورت های مالی شرکت ها را در این سامانه مشاهده کنید و همچنین می توانید از اوضاع داد و ستد سهام ها در شرکت های بورسی نیز مطلع شوید پس به طور کلی می توان گفت که این سامانه می تواند به ما کمک کند تا فساد را در بازار بورس و سرمایه ایران از بین ببریم و همچنین می تواند سبب شود که بستر لازم برای مشارکت حداکثری آحاد مردم در بورس توسط این سامانه ایجاد می شود و با خیال راحت می توانید برای ورود به بازار بورس اقدام کنید. اما این سامانه چرا راه اندازی شد، در ادامه به بررسی دلایلی می پردازیم که در نهایت باعث شد تا سامانه سجام به شکل امروزی ایجاد شود.

سجام چیست

سامانه سجام چرا راه اندازی شد؟

مهم ترین دلیلی که در نهایت باعث ایجاد سامانه سهام شد، تسهیل در امر احراز هویت ها بود. در واقع شما تصور کنید که به عنوان یک سرمایه گذار می خواهید با وب سایت های مربوط به نهادهای مختلف مربوط به سرمایه گذاری به صورت آنلاین کار کنید، در این صورت شما باید برای هر بار ورود به عنوان سرمایه گذار، احراز هویت می شدید که با توجه به امکانات فعلی می توان گفت که به این صورت خدمات آنلاین دیگر معنایی پیدا نمی کردند.

مقاله پیشنهادی:‌ کدال چیست؟

این در حالی است که شما می توانید با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت در این سامانه، به سادگی وارد سایت های مربوط به سرمایه گذاری شده و به سادگی کارهای مربوط به کسب و کار و سرمایه گذاری خود را بدون نیاز به احراز هویت مجدد انجام دهید و این دلیل اصلی بود که در نهایت باعث شد که سامانه ای با نام سجام به عنوان یک سامانه ملی ثبت شود.

آموزش سجام

راهنمای ثبت نام در سامانه سجام به صورت قدم به قدم

اگر شما هم برای ورود به بازار بورس، شیوه اینترنتی را می خواهید امتحان کنید، باید در سامانه سجام ثبت نام به عمل بیاورید و ما قصد داریم در این زمینه به صورت قدم به قدم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود. در ادامه به بررسی دوازده قدم ثبت نام در سجام با شما صحبت خواهیم کرد و اطلاعاتی را که در این زمینه می تواند برای شما مفید واقع شود را برای شما بیان خواهیم کرد :

مقاله پیشنهادی:  سه نکته ضروری و مهم در بورس و بازارهای مالی

قدم اول، ورود به سامانه

برای شروع به ثبت نام در سجام شما باید وارد آدرس اینترنتی این سامانه ملی شوید که در قسمت های پیشین آدرس اینترنتی آن را به شما اعلام کردیم. پس از ورود می توانید بر روی گزینه ثبت نام در سجام کلیک کرده و سپس به صفحه ای هدایت خواهید شد که کد ملی شما را دریافت می کند. در این مرحله باید به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان، اطلاعات فردی خود را برای ثبت نام در این سامانه در اختیار دیگران قرار ندهید و یا برای ثبت نام در این مرحله نیازی به دیگران ندارید و خودتان با موبایل هوشمند یا یک لپ تاپ می توانید این مراحل را پشت سر بگذارید.

پس بهتر است که اول این راهنمای ثبت نام را مطالعه کنید و سپس با مراجعه به سایت اصلی نسبت به وارد کردن اطلاعات اقدام نمایید. توجه کنید که سایت هایی به غیر از آدرس اصلی سایت، نباید هدایتگر شما برای ثبت نام در سجام باشند و لازم است که برای ثبت نام در این مرحله به آدرس سجام مراجعه کنید. همچنین به یاد داشته باشید که آدرس این سامانه با https:// شروع می شود و هر وب سایت دیگری با این نام که برای شروع http:// وارد کرده باشد، یک وب سایت جعلی است. بهتر است از مرورگر کروم استفاده کنید و دائما آدرس URL سایت را چک کنید و از وجود علامت قفل یا کلمه secure مطمئن شوید. سپس می توانید ادامه مراحل را پیش بگیرید.

راهنمای ثبت نام در سامانه سجام

قدم دوم، وارد کردن شماره تلفن همراه

در این مرحله از ثبت نام در سامانه سجام شما باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید، یکی از قوانینی که در این مرحله باید رعایت شود، ثبت نام در این سامانه با شماره موبایل منطبق با کد ملی وارد شده در مرحله قبل می باشد. یعنی شما همان شماره تلفنی را وارد کنید، که در هنگام خرید آن، شماره ملی شما در سند آن ثبت شده است و در صورتی که شماره تلفن متفرقه را ارائه دهید، امکان ثبت نام در سامانه سجام برای شما وجود نخواهد داشت.

مقاله پیشنهادی: آموزش فارکس

قدم سوم، دریافت کد تایید به صورت پیامک

در این مرحله از ثبت نام در سامانه سجام، به شما یک کد تایید ارسال می شود که باید برای ادامه مراحل آن را وارد کنید. این کد در صورتی برای شما ارسال می شود که شماره تلفن همراه شما و کد ملی ثبت شده در سند آن با کد ملی وارد شده در مرحله اول منطبق باشد و در صورتی که این پیامک ارسال نشد، ممکن است که شماره تلفن را اشتباه وارد کرده اید و یا ممکن است که شماره تلفن اعلام شده از سوی شما منطبق با کد ملی نباشد که در این صورت اخطار مربوطه صادر شده و به شما یک بار دیگر این امکان داده می شود که شماره موبایل خود را برای دریافت کد وارد کنید.

ثبت نام در سجام

قدم چهارم، تایید کد دریافت شده به صورت پیامک و کد ملی

در این مرحله شما باید کد دریافت شده از سوی سامانه سجام را وارد کرده و کد ملی خود را تایید کنید. این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و برای جلوگیری از مشکلات بهتر است که اطلاعات این صفحه را به صورت کامل بررسی کرده و بر این اساس نسبت به ورود به مرحله بعد اقدام کنید.

قدم پنجم، انتخاب اصیل یا نماینده قانونی

در مرحله بعدی ثبت نام در سامانه سجام شما باید یک اصیل یا نماینده قانونی انتخاب کنید که این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. اصلی انتخاب اصیل یا نماینده قانونی برای موارد منجر به فوت و یا آسیب دیدگی های شدید که فرد را از حضور فیزیکی منع می کند نیاز می شود و شما باید وکیل، وصی، والد یا ولد را به عنوان نماینده قانونی یا اصیل خود معرفی کنید. مدارک را باید بارگذاری کنید تا در صورت نیاز و نبود خودتان، اصیل یا نماینده قانونی نسبت به پیگیری سرمایه شما در بازار بورس اقدام نماید. در این مرحله باید دقت بالایی داشته باشید و یک فرد مورد اعتماد را معرفی کنید.

اموزش ثبت نام در سجام
سامانه سجام بورس چیست – آموزش کامل راهنما و نحوه ثبت نام در سجام + فیلم – سوالات متداول سجام

قدم ششم، نمایش هزینه ثبت نام در سامانه سجام

پس از اینکه اصیل یا نماینده قانونی خود را در سامانه سجام معرفی کردید، در صفحه بعدی به شما هزینه ثبت نام در سامانه سجام نمایش داده می شود که در روز نگارش این مقاله، هزینه ثبت نام برابر با 100 هزار ریال یا ده هزار تومان می باشد که شما باید از طریق درگاه های بانکی پرداخت کنید. این هزینه در صورت ثبت نام در برخی از کارگزاری ها از شما دریافت نمی شود ولی ما توصیه می کنیم ککه در هنگام انتخاب کارگزاری، به هزینه ثبت نام در سامانه سجام توجه نداشته باشید و به دلیل این رقم اندک، سرمایه خود را در کارگزاری غیر مطمئن نگذارید.

مقاله پیشنهادی: بورس جهانی فارکس

قدم هفتم، پرداخت هزینه ثبت نام در سامانه سجام

همانطور که گفته شد، شما باید برای ثبت نام در سامانه سجام هزینه ای را پرداخت کنید که بسیار اندک است، پس از نمایش این هزینه توسط سیستم، شما به درگاه مستقیم پرداخت اینترنتی وارد می شوید و در این مرحله باید بر اساس اطلاعات حساب خودتان نسبت به پرداخت این هزینه اقدام نمایید. لازم به ذکر است که اگر هنوز برای دریافت رمز دوم پویا خود اقدام نکرده اید، بهتر است پیش از واریز این مبلغ خودتان نسبت به دریافت رمز دوم پویا اقدام کرده و سپس در این مرحله هزینه های مربوط به ثبت نام را پرداخت کنید.

قدم هشتم، تکمیل اطلاعات ثبت نامی

پس از اینکه هزینه های مربوط به ثبت نام در سامانه سجام را تکمیل کردید، باید در نظر داشته باشید که تکمیل فرم های ثبت نامی از مهم ترین قدم های شما به شمار می رود. در این مرحله باید اطلاعات هویتی، شغل، ارتباطی، کد بورسی، حساب بانکی، اطلاعات مالی و غیره را به صورت دقیق وارد کنید. توصیه می شود که برای ورود این اطلاعات عجله نکنید و دقیقا اطلاعاتی را وارد کنید که بر روی اوراق هویتی شما درج شده است. همچنین برای دریافت کد پستی منزل یا محل کار می توانید از روی قبض کاغذی تلفن اقدام کنید و یا از سامانه های اینترنتی که در این زمینه در حال فعالیت می باشند اقدام نمایید. این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و توصیه می شود که از وارد کردن اطلاعات ناصحیح جدا خودداری کنید تا در مراحل ورود به بازار بورس به مشکل برخورد نکنید.

قدم نهم، استعلام اطلاعات وارد شده

این مرحله که توسط سیستم انجام می شود، به صورت خودکار تمامی اطلاعات کاری و مالی و همچنین هویتی شما را بررسی می کند تا بداند که واقعا شخص درخواست کننده، صاحب کد ملی بوده است یا خیر. این مرحله به واسطه چک کردن بانک های اطلاعاتی ملی انجام می شود و یک مرحله بسیار دقیق است که از دسترس کاربر خارج بوده و باید با دقت بسیار بالایی توسط سیستم های داده ای دقیق کشوری انجام شود.

قدم دهم، ارسال نتیجه استعلام

پس از اینکه استعلام های لازم توسط سامانه سجام دریافت شد، نتیجه برای شما به صورت پیامکی ارسال می شود. این پروسه ممکن است که تا چند روز به طول بینجامد و در نهایت سامانه به صورت اتوماتیک پیامک تایید یا عدم تایید در این سامانه را ارسال می کند. در صورتی که پیامک تایید برای شما ارسال شد می توانید نسبت به برداشتن قدم های بعدی اقدام کنید و در غیر این صورت باید دوباره به سامانه سجام وارد شوید و اطلاعات لازم را تصحیح کنید. لازم به ذکر است که دقت بالای شما در پر کردن فرم های سامانه سجام اهمیت بسیار زیادی داشته و در صورتی که این فرم ها را بدون دقت پر کنید، قطعا در این مرحله و همچنین ورود به بازار بورس به مشکل برخورد می کنید و از این روی توصیه می شود که حتما اطلاعات را به صورت دقیق وارد سازید.

مقاله پیشنهادی:  جملات و سخنان وارن بافت قسمت 17

قدم یازدهم، انتخاب مرکز احراز هویت

در این مرحله باید توجه داشته باشید که شما پس از اینکه توسط سامانه به عنوان یک فرد حائز صلاحیت انتخاب شدید باید به یکی از مراکز احراز هویت مراجعه کنید. در این مرحله شما باید مکان مورد نظر را انتخاب کنید که به محل سکونت شما نزدیک است و به آن مراجعه کنید. برای دریافت لیست مراکز احراز هویت می توانید از وب سایت مربوط به سامانه سجام استفاده داشته باشید.

چگونه می توانیم در سامانه سجام ثبت نام کنیم؟

قدم دوازدهم، مراجعه حضوری به مرکز احراز هویت

در این مرحله باید با در دست داشتن کد سجام و همچنین اوراق هویتی به یکی از مراکز احراز هویت مراجعه کنید. در این مرحله شما باید 5 هزار تومان به این مراکز برای احراز هویت مراجعه کنید تا بتوانید پس از آن در بورس و بازارهای سرمایه گذاری ایرانی فعالیت داشته باشید. در مرکز احراز هویت از چهره شما تصویربرداری می شود و یک نمونه امضا از شما دریافت می شود تا بتوانید از آن پس به عنوان یکی از افراد عضو در سامانه سجام فعالیت داشته باشید.

در این قسمت شما را به صورت گام به گام با دریافت کد سجام و ثبت نام در سامانه سجام آشنا کردیم و در ادامه بیشتر در زمینه سامانه سجام با شما صحبت خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: پکیج آموزش بورس

چرا باید در سجام ثبت نام کنیم؟

یکی از مهم ترین مشخصه هایی که می تواند باعث شود تا شما در سامانه سجام ثبت نام کنید، الزام قانونی به این کار می باشد. در واقع شما برای ورود به بازار بورس و سهام باید نسبت به دریافت کد بورسی سجام اقدام کرده و در سامانه سجام مشخصات خود را ثبت کنید. ورود به کارگزاری ها و همچنین ثبت نام در شرکت های بورسی بدون کد سجام امکان پذیر نبوده و شما هر معامله رسمی که می خواهید انجام دهید را باید با استفاده از کد سجام انجام دهید.

در واقع این سامانه باعث شفافیت در بازار بورس می شود و می تواند از بروز فساد در این بازار ملی جلوگیری کند. گاها پیش می آید که شما برای ورود به بازار بورس عجله داشته باشید و به همین دلیل به یکی از دوستان و یا آشنایان خود که در بازار بورس و با کد سامانه سجام در حال فعالیت است هماهنگ می شوید تا یک سهام را خریداری کنید که البته این کال به صورت رسمی شناخته شده نیست و فرد مورد نظر می تواند هر لحظه بدون نیاز به مجوزی از سوی شما، خرید و فروش انجام دهد.

به همین دلیل توصیه می شود که حتما نسبت به ثبت نام در سامانه سجام اقدام نمایید. در ادامه این مقاله بیشتر با شما در زمینه بورس و سوالات متداولی که می تواند برای شما در زمینه سامانه سجام پیش بیاید صحبت کنیم و اطلاعاتی را در این خصوص با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

آیا ورود به بورس و سرمایه گذاری در این بازار برای من مناسب است؟

بسیاری از افرادی که می خواهند در بازار بورس ثبت نام داشته باشند و در مرحله ثبت نام سامانه سجام هستند، در این مرحله تصمیم قطعی خود را هنوز نگرفته اند و از این روی می توان گفت که این قسمت از مقاله می تواند به شما بگوید که چطور می توانید تصمیم قطعی خود را در زمینه ورود به بازار بورس بگیرید. باید توجه داشته باشید که هدف شما از ورود به بازار بورس برای سرمایه گذاری بلند مدت است یا کوتاه مدت و بر این اساس تصمیم گیری داشته باشید.

بزرگترین سرمایه گذاران بورسی که امروزه در حال فعالیت در این بازار می باشند، به سرمایه گذاران نوپا توصیه می کنند که از سفته بازی در بازار بورس خودداری کنند و همچنین باید توجه داشته باشند که حداقل مدت زمان مورد نیاز در سود دهی بازار بورس را می توان ده ساله عنوان کرد و قطعا شما باید سرمایه ای را در بازار بورس بگذارید که به عنوان مازاد شناخته می شود و شما اطمینان دارید که نمی خواهید از آن استفاده ای داشته باشید.

در ادامه این مقاله قصد داریم در زمینه برخی از مهم ترین نکات و پرسش های متداولی که ممکن است برای شما در زمینه سامانه سجام پیش آمده باشد با شما صحبت کنیم و برخی از نکات را با شما در میان خواهیم گذاشت.

سامانه سجام چطور کار می کند؟

سوالات متداول درباره سامانه سجام

در این قسمت قصد داریم شما را با سوالات متداول در زمینه سامانه سجام را پاسخگو خواهیم بود و شما می توانید با مطالعه این قسمت بیشتر پی به موضوعات مربوط به این سامانه ببرید. در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید و می خواهید بیشتر با این سامانه آشنا شوید، می توانید با مشاهده این سوالات متداول، بیشتر با این سامانه آشنا شوید.

مقاله پیشنهادی: کارگزاری فارابی چیست؟

راستی آزمایی در سامانه سجام چیست؟

راستی آزمایی در واقع دریافت اطلاعات هویتی کسی است که می خواهد در این سامانه ثبت نام کند و از این روی شخص باید فرم هایی را پر کند که امکان پیگیری آن ها از طریق سامانه های ملی دیگر و همسان سازی آن ها وجود داشته باشد. در صورتی که شما به اشتباه اطلاعاتی را وارد کنید، باید مراحل ثبت نام و تکمیل فرم ها را دوباره انجام دهید.

سجام سوالات متداول

منظور ما از لفظ سجامی شدن چیست؟

زمانی که به یک نفر لفظ سجامی شدن اطلاق می گردد، یعنی اینکه این فرد به عنوان یک شخص حقیقی راستی آزمایی شده شناخته می شود و می تواند به همراه مدارک هویتی و همچنین کد پیگیری که از سامانه سجام دریافت کرده است، به شرکت های سرمایه گذاری و یا کارگزاری های بورس مراجعه کرده و کار خود را آغاز کند.

شروع فرآیند ثبت نام در سامانه سجام از کجا آغاز می شود؟

یک علاقمند به بازار سرمایه باید در این سامانه ثبت نام به عمل بیاورد و از آن جایی که شما نیازمند یک کد سجام برای حضور در این بازار می باشید، می توانید با ورود به پورتال سجام و کلیک کردن بر روی گزینه ثبت نام، مراحل ثبت نام را شروع کنید.

کد تایید را دریافت نمی کنم، چه کار کنم؟

در صورتی که از صحت اطلاعات وارده در سامانه سجام اطمینان دارید، ممکن است که به دلیل شلوغ شدن بیش از اندازه سرور، کد تایید برای شما پیامک نمی شود، شما باید دو دقیقه صبر کنید و سپس از گزینه ارسال مجدد را در سامانه سجام وارد سازید.

سجام چیست و چگونه کار میکند

صلاحیت لازم برای انتخاب نماینده قانونی چیست؟

همانطور که قبلا اشاره داشتیم، شما باید یک نماینده قانونی داشته باشید. این نماینده قانونی خود باید در سامانه سجام ثبت نام به عمل آورده باشد تا بتواند به عنوان نماینده قانونی شما فعالیت کند. باید به یاد داشته باشید که نماینده شما نباید کمتر از سن قانونی داشته باشد و همچنین فرد مورد نظر شما باید فردی مطمئن و قابل اعتماد باشد.

مقاله پیشنهادی: کارگزاری آگاه

ثبت نام سجام به صورت حقیقی چگونه است؟

بسیاری از شرکت هایی که قصد خرید سهام دارند می توانند با دریافت کد سجام به صورت قانونی و حقیقی در بازار سرمایه گذاری وارد شوند و به این منظور نیازی به کار خاصی نیست و تمامی اعضای هیئت مدیره به همراه مدیر کل یک شرکت باید در سامانه سجام ثبت نام به عمل آورده باشند تا به صورت خودکار نام شرکت به عنوان یک شرکت فعال در زمینه سجام فعالیت داشته باشید.

سایر اطلاعات لازم در زمینه سامانه سجام

همانطور که گفته شد، در بازار سرمایه ایران تمامی افرادی که به صورت حقوقی یا شرکت هایی که به صورت حقیقی می خواهند فعالیت داشته باشند باید نسبت به دریافت کد سجام و ثبت نام در سامانه سجام اقدام نمایند که در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد. باید بدانید که بازار بورس تنها یکی از بازارهای سرمایه ای در ایران به شمار می رود و حضور شما در فرابورس، بورس انرژی، بورس فلزات گرانبها و بازارهای سرمایه گذاری متفرقه و صندوق های سرمایه گذاری از دیگر مواردی به شمار می رود که باعث می شود شما نیاز به ثبت نام در سامانه سجام داشته باشید.

به طور کلی می توان گفت که سامانه سجام مورد استفاده برای تمامی کسانی است که می خواهند سرمایه خود را وارد بازار کنند و برای این کار می خواهند از روش های اصولی بهره بگیرند. هر ساله میلیون ها نفر به دنبال ورود به بازار بورس ایران می باشند و از آن جا که در سال های اخیر بازار بورس ایران رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است، شاید شما هم به فکر ورود به بازار بورس ایران باشید که برای این امر باید حتما نسبت به دریافت کد سامانه سجام اقدام نمایید. در ادامه این مقاله قصد داریم در زمینه ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری با شما صحبت کنیم.

مقاله پیشنهادی:  رابطه بورس و دلار: رابطه نرخ دلار با بورس و تاثیر آن
سامانه سجام اطلاعات لازم

احراز هویت در سامانه سجام بدون حضور فیزیکی چطور امکان پذیر است؟

تا مدتی پیش برای این که بتوانید در سامانه سجام احراز هویت شوید، باید به یکی از مراکز احراز هویت پلیس +10 مراجعه می کردید. این مسئله باعث شد تا با ازدحام مردم در این مراکز، ثبت نام در سامانه سجام بسیار سخت به نظر برسد و از این روی دولت سعی کرد تا احراز هویت در این سامانه را ساده تر کند و از این روی احراز هویت در سامانه سجام بدون حضور فیزیکی یا به صورت آنلاین را معرفی کرد که در این قسمت به آن می پردازیم و آموزشی عمومی در این زمینه را با شما در میان می گذاریم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود.

مقاله پیشنهادی: سهام عدالت

برای اینکه بتوانید احراز هویت در سامانه سجام را انجام دهید، باید از یک اپلیکیشن اندروید و iOS که در این زمینه ارائه شده است استفاده کنید. در این اپلیکیشن شما باید اطلاعات خود را وارد کنید و پس از دریافت کد های مربوطه که باعث می شود شما وارد مرحله احراز هویت شوید، وارد این اپلیکیشن شوید و علاوه بر اینکه نمونه امضاء و تصویر پشت و روی کارت ملی هوشمند خود را وارد می کنید، یک عکس به صورت آنلاین از صورت خود بگیرید و با ارسال این عکل به سمت سرور به صورت اینترنتی، احراز هویت خود را انجام دهید.

باید به یاد داشته باشید که کارمزد استفاده از این شیوه 10 هزار تومان می باشد که باید از طریق درگاه های اینترنتی بانکی پرداخت کنید. توجه کنید که هزینه احراز هویت با هزینه ثبت نام اولیه مجزا است و شما در واقع برای ثبت نام و احراز هویت باید مبلغ 20 هزار تومان جمعا را پرداخت کنید. در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید می توانید با کارشناسان مربوطه ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را در این زمینه بپرسید.

سامانه سجام

با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه دادیم، شما قطعا می توانید به سادگی در سامانه سجام ثبت نام کرده و همچنین نسبت به احراز هویت به صورت حضوری یا اینترنتی اقدام کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم برخی از نکات بورسی را در اختیار شما قرار دهیم که برای ورود به بازار سرمایه ایران می تواند برای شما مفید واقع شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

نقش سامانه سجام در فعالیت بورسی ما چیست؟

شاید تصور کنید که سامانه سجام یک نقش بسیار مهم در فعالیت بورسی شما دارد و این کاملا غلط است! در واقع سامانه سجام قصد دارد که حضور شما به عنوان یک شخص حقوقی یا یک شرکت حقیقی را در بازار سرمایه ای کشور سالم کند و از این روی می تواند بهترین گزینه پیش رو برای شما باشد. در واقع ما می توانیم انتظار شفافیت را از سامانه سجام داشته باشیم ولی این سامانه در واقع هیچ تاثیری را بر روی فعالیت های بورسی ما به صورت مستقیم ندارد. صرفا یک منبع برای احراز هویت و فعالیت سالم در محیط بورس به شمار می رود.

آموزش پیشنهادی: سرمایه گذاری در بورس

چکار کنیم که از سامانه سجام ما سوء استفاده نشود؟

زمانی که شما می خواهید در سامانه سجام وارد شوید و در این سامانه ملی ثبت نام لازم را به عمل بیاورید، باید به یاد داشته باشید که پورتال و اطلاعات شما و تمامی اطلاعات پیامک شده برای شما به صورت محرمانه می باشد و شما نباید به صورت خودسرانه نسبت به ارائه این کد ها به افراد ناشناس اقدام کنید. به طور کلی این سیستم به گونه ای طراحی شده است که به خودی خود محدودیتی برای شما اعمال نکند و دلیل منطقی برای پرسیدن کد ها و پیامک های دریافتی از سوی این سامانه برای شما وجود ندارد.

پس در صورتی که می خواهید از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری کنید، بهتر است به غیر از کارگزاری ها، صندوق های سرمایه گذاری و همچنین مراکز احراز هویت، اطلاعات دریافتی و کد های پیگیری دریافتی را به شخص ثالثی ندهید تا از بروز سوء استفاده های احتمالی جلوگیری شود. محرمانگی در بازار بورس بسیار مهم است و برای نگهداری خوب از سرمایه خود نباید اطلاعات فردی، هویتی و کدهای مربوط به بازار سرمایه خود را در اختیار دیگران قرار دهید.

سوالات درباره سامانه سجام

نمی توانم کد سجام دریافت کنم، چرا نباید از پروفایل دیگران استفاده کنم؟

همانطور که گفتیم، بازار بورس یک بازار پر از نوسان است و شاید در ابتدای آشنایی شما با این بازار، هیجان زدگی برای ورود به این بازار تا حدودی منطقی به نظر برسد. ولی شما نباید برای ورود به این بازار از پروفایل سرمایه گذاری دیگران استفاده کنید! در واقع این کار از سوی مراجع رسمی به رسمیت شناخته نمی شود و ممکن است که باعث شکست شما در بازار سرمایه شود.

همچنین بازار سرمایه برای سرمایه گذاری های بیشتر از 10 سال می تواند گزینه ای مفید باشد و شما نباید به فکر دلالی و سفته بازی در این بازار باشید. با تمامی این اوصاف آیا صبر کردن 3 الی 7 روزه برای ثبت نام در سامانه سجام برای یک عمر داد و ستد مطمئن در این بازار منطقی به نظر نمی رسد؟ سعی کنید که هیجان خود را برای ورود به این بازار کنترل کنید و مراحل قانونی را برای ورود به این بازار پشت سر بگذارید. در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید می توانید با کارشناسان مربوطه ارتباط برقرار کنید.

چرا باید وارد بازار بورس تهران شویم؟

اطلاعاتی در زمینه بورس ندارم، چطور می توانم در این بازار ثبت نام کنم؟

یکی از اختیاراتی که شما پس از ثبت نام در سامانه سجام دارید، خرید سهم از صندوق های سرمایه گذاری می باشد. صندوق های سرمایه گذاری را می توان به عنوان یکی از بهترین شیوه های سرمایه گذاری برای کسانی دانست که در زمینه بازار بورس اطلاعات چندانی ندارند. بازار بورس، بازار سود و ضررهای لحظه ای نیست و شما باید بدانید که این بازار بازده ای حداقل 10 ساله دارد.

مقاله پیشنهادی: مفید آنلاین

پس نباید به فکر سفته بازی باشید و باید علم خود را در این زمینه افزایش دهید. تا زمانی که می خواهید در این زمینه اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنید، بهتر است هیجان خود از ورود به بازار بورس را با صندوق های سرمایه گذاری اغنا کنید. این صندوق ها توسط کسانی طراحی می شوند که در بازار بورس ایران اطلاعات و تجربه کافی را دارند و با جمع کردن سرمایه های خرد، در این بازار فعالیت می کنند. معمولا رشد تا 20 درصدی سرمایه در هر سال توسط این صندوق ها می تواند منطقی باشد و بهتر است اگر یک صندوق سرمایه گذاری برای این که شما را مطمع سازد، پیشنهاد سود 300 درصدی را در یک سال داد، قطعا این پیشنهاد را رد کنید و با توجه به پشتیبانی مالی صندوق سرمایه گذاری در این صندوق ها سرمایه گذاری داشته باشید.

کلام آخر

بازار بورس را می توان یکی از مهم ترین بازارهای سرمایه گذاری در ایران دانست که در سال های اخیر میزان سرمایه گذاری بسیار زیادی را تجربه کرده است و از این روی می توان گفت که بازار بورس یکی از بهترین بازارهای سرمایه گذاری در ایران می باشد. اما برای ورود به این بازار و هر نوع سرمایه گذاری دولتی و غیر دولتی دیگری در ایران، شما باید در سامانه سجام ثبت نام کنید.

در این مقاله ما شما را با سامانه سجام آشنا کردیم و در این زمینه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود. این اطلاعات در واقع می تواند به شما کمک کند تا ثبت نام در سامانه سجام را بتوانید به سادگی انجام دهید و مشکلی در این زمینه نداشته باشید. در صورتی که سوالی در زمینه ورود و ثبت نام به سامانه سجام داشته باشید می توانید با کارشناسان متخصص در این زمینه ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را در این زمینه بپرسید.

دانلود ویدیو ثبت نام در سجام بورس برای افراد حقیقی

دانلود ویدیو ثبت نام در سجام بورس برای افراد حقوقی

دانلود ویدیو ثبت نام در سامانه سجام به عنوان نماینده قانونی

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا