تحلیل تکنیکال چیست ؟ کاربرد و مقایسه تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی

تحلیل تکنیکال بورس چیست

تحلیل تکنیکال چیست ؟ کاربرد و مقایسه تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی

شما می‌توانید سرفصل مدنظر خود از فهرست محتوای این مقاله انتخاب کنید تا به قسمت مربوطه هدایت شوید:

یکی از بهترین روش ها برای کسب سود، سرمایه گذاری در بورس است. برای ورود به بازار بورس، می توان از دو روش سرمایه گذاری مستقیم یا سرمایه گذاری غیرمستقیم استفاده کرد. در روش مستقیم، شخص سرمایه گذار باید سهام را خرید و فروش کند. روش غیرمستقیم، به شکل های صندوق سرمایه گذاری و سبدگردانی انجام می شود. این روش برای افرادی مناسب است که برای معامله کردن بصورت مستقیم در بازار بورس ، زمان و دانش کافی ندارند.

تحلیل تکنیکال چیست

کسب اطلاعات کافی در حوزه های بورس و سرمایه گذاری می تواند به موفقیت در بورس کمک کند. علاوه بر کسب اطلاعات، بهتر است تحلیل های لازم در حیطه بررسی وضعیت بازار سهام بررسی شده و اخبار مرتبط پیگیری شود. در این صورت، سرمایه گذاری به روشی هوشمندانه انجام شده و ریسک های مربوطه کاهش می یابد. مهمترین روش ها برای فعالان بازار بورس به منظور شناخت و انتخاب بهتر گزینه های سرمایه گذاری در بورس، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال است. سوال تحلیل تکنیکال چیست، سوال بسیاری از تازه واردان به بازارهای بورس است. در این مقاله جامع، قصد داریم بطور کامل به بررسی تحلیل تکنیکال به همراه نکات مهم آن بپردازیم. درواقع، خلاصه ای از آموزش تحلیل تکنیکال را در این مقاله خواهید دید.

تحلیل تکنیکال چیست؟

یکی از تحلیل های پرکاربرد به منظور فعالیت در بازار بورس، تحلیل تکنیکال است. در این تحلیل، به کمک نمودارها و اطلاعات مرتبط ازجمله قیمت، حجم وهمچنین، تکنیکها و ابزارهای مختلف، وضعیت کلی بازار و سهام مختلف بررسی می شود. تعریف کامل تری که در پاسخ به تحلیل تکنیکال چیست می توان داد این است که این تحلیل یک استراتژی معاملاتی به منظور ارزیابی سرمایه گذاری ها و تعیین فرصت های معامله است. این فرصت ها به کمک تجزیه و تحلیل روندهای آماری و با استفاده از فعالیت های معاملاتی همچون تحرکات قیمتی و حجم معاملات انجام می شود.

تحلیل تکنیکال را می توان برای هریک از انواع اوراق بهادار دارای سوابق تاریخی معاملاتی استفاده کرد. این انواع اوراق می تواند اوراق سهم، آتی، کالا و سایر اوراق بهادار را شامل شود. اما چنین ابزاری بیشتر به منظور تحلیل سهام معامله شده در بازار بورس مورداستفاده قرار می گیرد.

تحلیل تکنیکال

با بکارگیری تحلیل تکنیکال بعنوان یک استراتژی معاملاتی می توان به ارزیابی سرمایه گذاری ها و مشخص نمودن فرصت های معاملاتی با روندهای قیمتی و الگوهای مشاهده شده روی نمودارها پرداخت. این تحلیل بیانگر این باشد که تغییرات قیمت یک سهم و فعالیت های معاملاتی گذشته ممکن است نشان دهنده ارزشمندی تحرکات آتی قیمت سهم باشد.

تاریخچه تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال قدمتی در حدود ۳ قرن از شاخص های تکنیکال و ترسیم نمودارهای تکنیکال در نوشته های سه قرن اخیر مشاهده شده است. براساس بسیاری از منابع، نخستین استفاده مستقیم اقتصادی مشهور از این تحلیل توسط چارلز داو انجام شد است. چارلز داو بعنوان بنیان گذار وال استریت ژورنال، شاخص میانگین صنعتی داو جونز را نیز ابداع کرد. طی سالیان اخیر از زمانی که تحلیل تکنیکال ابداع شد تا امروز، الگوها و تکنیک های بسیاری در تحلیل تکنیکال گسترش پیدا کرده اند. تحلیلگران با ترکیب تعداد زیادی از این الگوها و تکنیک ها، استراتژی بهینه معاملاتی خود را بدست آورده اند. آنها با بکارگیری استراتژی خود، سهام را خرید و فروش می کنند.

تعاریف تحلیل تکنیکال چیست؟

تعاریف زیادی درمورد تحلیل تکنیکال در منابع مختلف ارائه شده است که در اینجا، سه مورد از این تعاریف را بررسی می کنیم:

  • تحلیل تکنیکال، هنری است که زمان تغییر روند قیمتها در مراحل نخست تغییر قیمت و سوار شدن بر موج جدید قیمت ها را تشخیص می دهد. این بررسی تا زمانی انجام می شود که شواهد جدید، گویای شکل گیری روند جدیدتری باشند. تحلیلگر تکنیکال پیش از مطلع شدن تمام بازار از تغییر روند، باید تصمیم گیری های جدیدی برای سرمایه گذاری جدید داشته باشد.
  • معانی واژه تحلیل تکنیکال در حوزه بازارها و معاملات، متفاوت از معانی رایج آن است. کاربرد تحلیل تکنیکال به منظور تحلیل و بررسی یک بازار، به معنای صرفا تمرکز بر رفتارهای بازار است. یعنی بجای تمرکز بر خود کالاها و خدمات قابل معامله در آن بازار، صرفا به رفتارهای بازار توجه داشته باشیم.
آموزش تحلیل تکنیکال سید رسول حسینی
تحلیل تکنیکال چیست ؟ کاربرد و مقایسه تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی

تعریف تحلیل تکنیکال چیست، به شکل های زیر نیز تعریف می شود:

  • نوسان های گذشته قیمت با هدف پیش بینی تغییرات آینده در قیمت موردتحلیل قرار گیرد.
  • رفتارهای بازار ازطریق بازاتحلیل شود. در این تحلیل از مطالعه نمودار قیمت، حجم معاملات و میانگین متحرک قیمتها و شکل گیری الگوها و شاخص های تکنیکال  مهم استفاده می شود.
  • روشی به منظور پیش بینی قیمت کالاها برطبق برخی الگوها است. این الگوها شامل تغییرات حجم معاملات و تغییرات قیمت بدون درنظر داشتن عوامل بنیادی بازار است.

اصول و فرضیات تحلیل تکنیکال

به گفته چارلز داو (موسس و ویرایشگر وال استریت ژورنال) نمایش یافتن تمام اطلاعات به کمک قیمت، اولین و مهمترین فرضیه در تحلیل تکنیکال است. به عبارتی، تحلیل تکنیکال با تکیه بر تحلیل آماری نوسانات قیمت، در تلاش است که با مشاهده الگوها و روندهای قیمتی حال و گذشته، به پیش بینی روند قیمت آینده بپردازید. به اعتقاد داو، عوامل موثر بر قیمت سهام، در بازارهای کارامد مشخص هستند. در هر نقطه از زمان، قیمت تمامی اطلاعات موردنیاز را به معامله گران ارائه می دهد.

این فرضیه در پاسخ به سوال تحلیل تکنیکال چیست، در حالت کلی درست است. اما در کنار آن، اخبار و اطلاعیه ها نیز امکان نوسان قیمت سهم در کوتاه مدت یا بلندمدت را نشان می دهند. در مواردی که کارایی بازار تا حدی کمتر باشد، می توان تحلیل تکنیکال را بخوبی بکار برد. امروزه سه اصل مهم که تحلیل تکنیکال بر آنها تکیه دارد عبارتند از:

  • قیمت نشان دهنده همه چیز است: برخی منتقدان تحلیل تکنیکال با برخی نظریه ها مخالفت دارند. یکی از آنها این است که به منظور پیش بینی رفتار سهم، تحرکات قیمت کافی است و نیاز به بررسی عوامل بنیادی نیست. از فرضیات مهم تحلیل تکنیکال این است که همه چیز ازجمله اصول بنیادی در قیمت سهم مشخص بوده و باتوجه به آن می توان سایر عوامل پیش از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری را حذف کرد. تحرکات قیمتی، تنها نکته مهم و نشان دهنده میزان عرضه و تقاضای بازار است.
  • قیمت در روند نمودار درحال حرکت است: به اعتقاد تحلیلگران تکنیکال، در روندهای کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت، قیمت ها حرکت می کنند و روندهای گذشته درحال تکرار هستند.
  • گذشته تمایل به تکرار شدن دارد: ماهیت روند قیمت بگونه ای است که تکرار می شود. برطبق روانشناسی بازار و باتوجه  به احساساتی همچون ترس و هیجان، چرخه های قیمتی گذشته درحال تکرار هستند. یک تحلیلگر تکنیکال، به کمک نمودارها به تحلیل احساسات می پردازد و بدنبال آن، روند قیمتی نمودار سهام را تحلیل و بررسی می کند. برخی ابزارهای تحلیل تکنیکال برای روندهای 100 ساله کاربرد دارند. زیرا تحلیلگران بر این باورند که نمودار سهام درحال تکرار روندهای قیمتی خود است.
مقاله پیشنهادی:  پی فا ۲۴: معرفی و ثبت نام در صرافی پی فا 24

نحوه استفاده از تحلیل تکنیکال

اما نحوه استفاده از تحلیل تکنیکال چیست؟ در تحلیل تکنیکال یک اصل اساسی وجود دارد که تمامی اطلاعات دردسترس بازار تحت تاثیر قیمت بازار قرار می گیرند. بنابراین، نیازی نیست اقتصاد، موارد بنیادی و توسعه های انجام شده را بررسی کنیم. زیرا تمامی این موارد پیش از این در قیمت سهم درنظر گرفته شده اند.

به اعتقاد تحلیلگران تکنیکال، قیمت ها در روندهای مشخصی درحال حرکت هستند. تاریخ نیز تمایل به تکرار دارد، به ویژه زمانی که روانشناسی کل بازار را درنظر می گیریم. ۲ نوع اصلی تحلیل تکنیکال متشکل از بررسی الگوهای نموداری و بکارگیری اندیکاتورهای تکنیکال است. الگوهای نموداری را می توان همان اشکال ذهنی تحلیل تکنیکال دانست. تحلیلگران با استفاده از این نمودارها تلاش می کنند الگوهای مشخص، مناطق حمایت و مقاومت را تشخیص دهند. در قسمت های بعدی این مقاله، مطالب بیشتری در رابطه با الگوهای نموداری ارائه می دهیم.

تحلیلگر تکنیکال برای پیش بینی تحرکات قیمتی هر نوع اوراق بهاداری تلاش می کند. او برای انجام تحلیل علاوه بر قیمت سهم، از حجم معاملات نیز استفاده می کند. برای تحلیل تکنیکال می توان از هزاران الگو و سیگنال در هر صنعت از بازار استفاده کرد.

با استفاده از برخی اندیکاتورها می توان بر وضعیت فعلی بازار متمرکز بود و با استفاده از سایرین می توان بر وضعیت آینده بازار تمرکز داشت. بعنوان مثال، برای تعیین قدرت یک روند و جهت احتمالی حرکت آن روند می توان از حدود حمایت و مقاومت استفاده نمود.

مقدمه استراتژی های تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال استراتژی هایی را برای افراد تازه کار به همراه دارد. زیربنای الگوهای تحلیل تکنیکال، فاکتورهای روانشناسی است. این فاکتورها طراحی شده اند تا جهت حرکت قیمت ها بعد از شکست این الگوها در زمان مشخص و قیمت را پیش بینی کنند. مثلا یک الگوی مثلث بالارونده (ascending triangle) بعنوان یک الگوی صعودی، نقاط کلیدی مقاومت در نمودار را نشان می دهد. هر نوع شکست از این مقاومت ممکن است حرکات چشمگیر با حجم معاملاتی بالا را حاصل کند.

آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی با پشتوتن مشهوری نژاد PDF

شکل آماری تحلیل تکنیکال، بصورت اندیکاتورهای تکنیکال نمایان می شود. این اندیکاتورها، فرمول های ریاضی متعددی بر روی اطلاعات قیمت و حجم معاملاتی بکار می برند. میانگین های متحرک بعنوان رایج ترین اندیکاتورهای تکنیکال محسوب می شود. این نوع اندیکاتورها، اطلاعات قیمتی را به منظور شناسایی روندها ساده سازی می کنند. در بخش های بعدی، اطلاعات بیشتری درمورد اندیکاتورها ارائه خواهد شد.

معایب و محدودیت های این تحلیل

یک سوال مهم این است که معایب تحلیل تکنیکال چیست؟ تحلیل تکنیکال همچون سایر استراتژی های تریدرهای خاص معاملاتی، دارای محدودیت هایی مشابه است. ممکن است تحلیل نمودارها به روشی اشتباه انجام شود. ممکن است شاهد تشکیل الگوها با حجم معاملاتی پایین انجام شود. شاید بازه ی زمانی میانگین های متحرک، باتوجه به نوع معامله ای که درحال انجام آن هستید، بیش از حد کوتاه یا بیش از حد طولانی باشد. علاوه براین موارد، در تحلیل تکنیکال سهام و روندها، محدودیت های خاصی وجود دارد که صرفا مختص این تحلیل است. هرچه استراتژی تحلیل تکنیکال، ابزار و تکنیک های کاربردی این تحلیل بیشتر مورداستفاده عموم باشد، بر حرکات قیمت در بازار تاثیرگذارتر خواهد بود.

یکی از فرضیات اساسی تحلیل تکنیکال، فرضیه بازار کارا است. اما این فرضیه بعنوان یکی از محدودیت های این تحلیل نیز شناخته می شود. براساس این فرضیه، قیمت های بازار تمامی اطلاعات گذشته و حال را منعکس می سازد. پس هیچ راهی به منظور کسب سود از روندهای بازار وجود ندارد مگر اینکه بازار فاقد کارایی کامل باشد. به اعتقاد تحلیلگران بنیادی، بازار ممکن است کارا باشد اما تمامی اطلاعات در قیمت گذشته و حال موجود نیست و قیمتها بصورت تصادفی در حرکت هستند.

دومین ضعفی که برای تحلیل تکنیکال ذکر شده این است که از این روش صرفا در برخی اوقات می توان استفاده کرد. درصورتی که حد ضرر مشابهی توسط معامله گران برای یک سهم خاص درنظر گرفته شود، بسیاری از سهامداران سهام خود را با رسیدن به قیمت نزدیک حد ضرر می فروشند. این موضوع کاهش قیمت سهام شده و سبب تایید پیش بینی ها می شود. درنهایت این سبب صحیح بودن تحلیل تکنیکال پیش بینی شده می گردد.

اما باوجود این محدودیت ها، یک تحلیلگر تکنیکال می تواند موفقیت های زیادی بدست آورد. یعنی تا زمانی که مدل معاملاتی یک تحلیلگر تکنیکال بدرستی کار کند، این محدودیت ها اهمیتی ندارند. همچنین، مزایای بی شمار تحلیل تکنیکال درمقایسه با تحلیل بنیادی تاحد زیادی ارزش و نقاط قوت این تحلیل را آشکار می سازند.

تفاوت ها و مزایای تحلیل تکنیکال در مقایسه با تحلیل بنیادی

در این قسمت قصد داریم به مقایسه تحلیل تکنیکال در برابر تحلیل بنیادی بپردازیم. درواقع به این سوال پاسخ می دهیم که مزایای تحلیل تکنیکال چیست و چرا باید به سراغ این تحلیل برویم و آن را بیاموزیم. مهمترین مزایای تحلیل تکنیکال در ادامه بررسی می گردد.

انعطاف پذیری و سازگاری با تمامی بازارها

از بزرگترین نقاط قوت تحلیل تکنیکال می توان سازگاری و تنوع این تحلیل برای انواع معاملات در بازه های زمانی مختلف را نام برد. به جرات می توان گفت هیچ بازار و فضای معاملاتی را نمی توان یافت که این اصول در آن بکار نرفته باشد.

مقاله پیشنهادی:  ارز دیجیتال آی او اس تی (IOST) چیست؟ معرفی توکن IOST
تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی

تحلیلگران تکنیکال می توانند هریک از بازارهای مورنظر خود را مطالعه کنند. حتی درحالتی که دانش کافی بنیادی در این زمینه نداشته باشند. اما تحلیلگران فاندامنتال بدلیل رویارویی با مقادیر زیادی اطلاعات و بررسی صورت های مالی بسیارزیاد، باید تخصص زیادی داشته باشند. مثلا با آموزش تحلیل تکنیکال می توانید هر زمان موردنظر، از گروه خودرو به سمت  گروه دارویی تغییر جهت دهید. اما یک تحلیلگر بنیادی باید در ابتدا به بررسی صورت های مالی زیادی بپردازد تا قادر به خرید سهام مناسب باشد.

سرعت بسیارکم تحلیلگر فاندامنتال، سبب از دست دادن بسیاری از نوسانات و سودهای بازار می شود. اما تحلیلگر تکنیکال با هوش و ذکاوت خود و ابزار انعطاف پذیر و سریعی همچون تحلیل تکنیکال می تواند سود بیشتری بدست آورد.

قابل کاربرد در بازارهای مختلف زمانی

بسیاری می پرسند قابلیت کاربرد تحلیل تکنیکال چیست؟ قابلیت کاربرد تحلیل تکنیکال در بازه های مختلف زمانی، از بزرگترین نقاط قوت این تحلیل است. معامله گران مختلف می توانند از تحلیل تکنیکال سود کسب کنند. خواه معامله گران بازار یا چندروزه باشند، خواه معامله گران کوتاه مدت و خریداران میان مدت باشند. حتی افرادی که مشغول خرید و فروش در بازه های زمانی طولانی باشند می توانند از این تحلیل استفاده کنند. درواقع، این تحلیل محدود به زمان خاصی نیست و کاملا بستگی به روش کار و سلیقه معامله گر دارد که در چه بازه ای تحلیل انجام دهد.

کاربرد تحلیل فاندامنتال بیشتر برای پیش بینی بلندمدت است و تحلیل تکنیکال دارای فاکتورهای کوتاه مدت است. اما یک تحلیلگر تکنیکال، قصد پیش بینی برای مدت زمان موردنظر را با تعیین بازه زمانی موردنظر خود مشخص می کند. بنابراین، اعتقاد به کاربردی بودن تحلیل تکنیکال صرفا در بازه های زمانی کوتاه مدت، اصلا صحیح نیست. تحلیلگر تکنیکال با استفاده از نمودارهای هفتگی ماهیانه و سالیانه برطبق سلیقه موردنظر خود بازه های زمانی بلندمدت را پیش بینی می کند. درواقع، بدلیل استفاده از این تکنیک ها، تحلیل تکنیکال نام گرفته است.   

میانبری برای بررسی بنیادی سهام

تحلیل تکنیکل بر تغییرات قیمت تمرکز دارد. اما در تحلیل بنیادی ، عرضه و تقاضا تحت تاثیر عوامل اقتصادی قرار داشته و سبب افزایش یا کاهش یا ثبات قیمت می شود. یک تحلیلگر بنیادی با بررسی تاثیر تمامی فاکتورهای مرتبط روی سهام تلاش می کند محاسبه ارزش ذاتی آن را انجام دهد. یعنی تحلیلگر بنیادی به کمک ارزش ذاتی نشان می دهد ارزش میزان عرضه و تقاضا با آن قیمت همخوانی دارد یا خیر. درصورت کمتر بودن قیمت سهام از ارزش ذاتی، تحلیلگر بنیادی استدلال می کند که قیمت ارزان است و زمان خرید است و بالعکس.

روش های تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی ، هر دو سعی می کنند یک مشکل واحد را حل کنند. این مشکل، همان پیش بینی تمایل قیمت ها برای حرکت در جهتی خاص است. اما روشی که برای حل مسأله بکار می برند متفاوت است. تحلیلگر تکنیکال معتقد است که تنها باید تغییرات قیمت را بداند و نیازی به دانستن علل و دلایل این تغییرات نیست. اما تحلیلگر بنیادی به بررسی علل تغییر قیمت می پردازد.

کدام تحلیل را انتخاب کنیم؟

حال که دانستید مزایای تحلیل تکنیکال چیست؟ اغلب معامله گران یکی از این دو تحلیل را بعنوان روش اصلی خود انتخاب می کنند. اما این دو تحلیل، دارای نقاط مشترک زیادی هستند. تحلیلگران بنیادی سعی می کنند مقدماتی از تحلیل تکنیکال را بیاموزند. تحلیلگران تکنیکال بسیاری نیز در تلاش هستند تا حداقل اطلاعاتی از تحلیل بنیادی را بیاموزند.

تکنیکال یا  بنیادی

اما در بسیاری از موارد، علت ها و نمودارهای این دو روش با یکدیگر تداخل دارند و نمی توانید از هر دو روش همزمان استفاده کنید! در برخی مواقع، در اوایل حرکات مهم بازار، یک تحلیلگر فاندامنتال قادر به ارائه تعریف درستی برای تغییرات بازار نیست. در چنین لحظات بحرانی، برداشت ها و پیش بینی روند قیمت دو تحلیلگر تفاوت های زیادی خواهد داشت. در اغلب موارد، بطور همزمان قادر به درک تغییرات هستند اما گاهی زمانی برای عکس العمل باقی نمی ماند.

با گذشت زمان، تحلیلگر تکنیکال برای درک و خواندن تغییرات در نمودارها، اعتماد بنفس بیشتری خواهد داشت. تنها یک تحلیلگر تکنیکال می تواند در شرایط بازار با تغییراتی که متناقض با خرید عمومی است، آرامش خود را حفظ کرده و حتی از این موقعیت شاد باشد. زیرا می داند خیلی زود با اطلاعات جدید حاصل از دلایل فاندامنتال جدید مواجه خواهد شود و شاید تنها او برای تصدیق محاسبات خود منتظر نبوده باشد. 

یکی از نکات مهم دیگر برای تایید تحلیل تکنیکال این است که تحلیلگر تکنیکال سنیت به تحلیلگر بنیادی به تحلیل های خود معتقدتر است. برای معامله گری که بر سر دو راهی قرار گرفته که کدامیک از این تحلیل ها را انتخاب کند، با انتخاب تحلیل تکنیکال موفقیت های بیشتری خواهد داشت. زیرا این تحلیل به بررسی عوامل بنیادی هم می پردازد و اثرات بنیادی همیشه روی قیمت لحاظ شده است. بنابراین بررسی فاندامنتال در بسیاری موارد غیرضروری است.

آموزش قدم به قدم تحلیل تکنیکال

در علم تحلیل تکنیکال، ابزارها و روش های متنوعی برای یادگیری وجود دارد. اما در اینجا تنها می توانیم به بررسی مهمترین این ابزارها بپردازیم. علم تحلیل تکنیکال بازارهای مالی تنها در یادگیری نمودارها و مفاهیم مالی خلاصه نمی شود. بلکه آشنایی با روانشناسی بازار و مدیریت سرمایه به موفقیت در سرمایه گذاری کمک می کند.

سطوح مختلفی در آموزش تحلیل تکنیکال آموزش داده می شود. مهمترین این سطوح شامل موارد زیر است:

  • روندشناسی
  • خطوط حمایت و مقاومت
  • اندیکاتورها
  • کندل شناسی
  • ایچیموکو
  • فیبوناچی و امواح الیوت

در ادامه بصورت خلاصه به بررسی هریک از این سطوح مهم در پاسخ به سوال مهم تحلیل تکنیکال چیست می پردازیم.

روند شناسی

روند شناسی شامل دو روند مثبت و منفی است:

  • روند مثبت مجموعه ای تغییرات قیمتی است که با اتصال سه کف قیمتی با یک خط به یکدیگر، بطوریکه در ازای هر کف یک سقف بالاتری داشته باشیم. بصورتی که کف و سقف دوم از کف سقف اولی بالاتر و کف و سقف سوم از کف و سقف دوم بالاتر است. اصل سوم قیمت ها برطبق روندها در حرکت است.
  • روند منفی مجموعه ای از تغییرات قیمتی طوریکه بتوان سه سقف قیمتی را با یک خط به همدیگر متصل کرد. بطوریکه در ازای هر سقف، یک کف بالاتری داشته باشیم. بصورتیکه سقف و کف دوم از اولی بالاتر و کف و سقف سوم از سقف و کف دوم بالاتر است.
تحلیل تکنیکال بورس

خطوط حمایت و مقاومت

خطوط مقاومت و حمایت از جمله مباحث مهم در تحلیل تکنیکال هستند.

  • مقاومت، ناحیه ای از قیمت است که در روندهای صعودی درمقابل کندلها قرار دارد. با نزدیکی هر بار قیمت به این ناحیه یا برخورد با آن، قادر به عبور از آن نیست. این ناحیه، ناحیه مقاومت نامیده می شود. افزایش تعداد برخوردها با این ناحیه و طولانی تر شدن زمان عبور از این ناحیه، سبب افزایش قدرت این مقاومت می شود. این موضوع در شکست حرکات صعودی بزرگ قابل مشاهده است.
  • با نزدیک شدن قیمت ها در مسیر نزولی به ناحیه ای و لمس با آن ناحیه، ممکن است نتواند از آن ناحیه به حرکت منفی خود ادامه دهد. در این حالت ممکن است به دلیل عدم توانایی در ادامه مسیر، تغییر مسیر دهد. به چنین ناحیه ای ناحیه حمایت گفته می شود. ماهیت این ناحیه بالعکس ناحیه مقاومتی است. اما همچون ناحیه مقاومت، با افزایش تعداد برخوردها و افزایش مدت زمان تشکیل این ناحیه، قدرت حمایتی افزایش می یابد. با شکسته شدن حمایت های بلندمدت، شاهد ریزش های بزرگ خواهیم بود.
مقاله پیشنهادی:  پولبک pullback چه نقشی در تحلیل تکنیکال دارد؟ راه های شناسایی پولبک چیست + PDF

اندیکاتورها

اندیکاتور در تحلیل تکنیکال چیست؟ اندیکاتور ابزاری است که با داشتن فرمول خاص خود برای تشخیص جهت حرکت بازار به تحلیلگر کمک زیادی می کند. ذکر این نکته بسیارمهم است که اندیکاتور صرفا جهت حرکت را نشان می دهد و نشان دهنده اندازه حرکت صعودی یا نزولی نیست. در تحلیل تکنیکال اندیکاتورها به دو بخش اصلی تقسیم می شوند:

  • اندیکاتورهای روی نمودار
  • اندیکاتورهای خارج از نمودار

هر اندیکاتور دارای ویژگی ها و تفاسیر متفاوتی است. اندیکاتورها به همراه روش های اصلی یعنی سطح شناسی و روند شناسی، بیشترین بازدهی را برای تحلیلگران به همراه دارند.

کندل شناسی

مفهوم کندل شناسی در تحلیل تکنیکال چیست؟ کندل شناسی شامل الگوهای کلاسیک و آرایش نمودارها است.

  • الگوهای کلاسیک دربردارنده رفتارهایی خاص در نمودارها هستند. با نمایش آرایش خاص در نمودارها، رفتار آینده نمودار براساس آن قابل پیش بینی است. این ابزار برطبق اصل دوم تکنیکال است که با بررسی دقیق نمودارها طی صد سال نام گذاری شده است.

این روش با الهام از رفتارهای موجود در طبیعت و نتیجه گیری از آن پدید آمده است. استدلال آن بدین شکل است که طبیعت طی سالها، بهینه ترین رفتار را از خود نشان می دهد. بنابراین، محققان علم تکنیکال با بررسی بیش از هزار نمودار طی بیش از صد سال، بهینه ترین رفتار ممکن را پیدا کرده و نامگذاری کرده اند.

  • آرایش و نحوه نمایش نمودارها به ۳ صورت میله ای، خطی، شمعی بررسی می شوند. پرکاربردترین روش نمایش نمودارها، روش شمعی است. هر شمع، جزئیاتی همچون قیمت آغازین، قیمت پایانی، بیشترین قیمت روز، کمترین قیمت روز را نشان می دهد. هریک از این المان ها، شکلی متفاوت در شمع را ایجاد می کنند.

از قرارگیری این شمع در کنار یکدیگر، الگوهای متفاوتی پدید می آید که باتوجه به شکل آنها، جهت حرکت و اندازه قابل  پیش بینی است. الگوهای شمعی در ۳ دسته تک شمعی، دو شمعی و ۳ شمعی قابل تقسیم بندی هستند.

الگوی نمودار کندل در تحلیل تکنیکال

کاربردهای اصلی کندل در تحلیل تکنیکال چیست؟ فرض اساسی تحلیل تکنیکال برای این است که حرکات گذشته ی قیمت می تواند نشانگر جهت حرکت آینده باشد. بنابراین چطور می توان از کندل ها در این حالت استفاده کرد؟ می توان به منظور تشخیص الگوهای کندلی، این کندل ها را بکار برد و ایده های معاملاتی را برطبق آنها شکل داد. نمودارهای کندلی به معمامله گران کمک می کند ساختار بازار را بررسی کرده و وضعیت صعودی یا نزولی آن را تشخیص دهند.

حتی می توان آنها را به منظور تشخیص نقاط مهم نمودار ازجمله نقاط سطوح عرضه و تقاضا یا نقاط بازگشت احتمالی بکار برد. به این نقاط در نمودار نشان دهنده افزایش میزان فعالیت معامله گری هستند. الگوهای کندلی به منظور مدیریت ریسک، روشی عالی محسوب می شوند. زیرا دقت در ستاپ های معاملاتی بالا است و بطور کامل تعریف شده است.

ایچیموکو

ایچیموکو نیز در گروه اندیکاتورها قرار دارد و نوعی سیستم معاملاتی است. این سیستم متشکل از سیستم میانگین خاص و 5 جزء مهم است که عبارتند از: چیمو، کیجون، تنکان، سنکو A و سنکو B. هریک از این اجزا نشان دهنده میانگین خاصی هستند که سبب ایجاد میانگین های دینامیک در سطوح مختلف قیمتی می گردد. معاملات کم خطر مهمترین ویژگی سیستم ایچیموکو هستند.

فیبوناچی و امواج الیوت

در آموزش تحلیل تکنیکال چیست، یکی از مباحث مهم سری فیبوناچی است. سری فیبوناچی به مسئله زاد و ولد خرگوش ها شهرت دارد. این مسئله به این موضوع می پردازد که تعداد خرگوش ها پس از یک دوره خاص ضریبی از اعداد 1.618 و 61.8 است و به نرخ طلایی شهرت دارد. این اعداد و این نرخ در سرتاسر یک گیت پخش شده اند و سبب ایجاد یک نظم بیکران شده اند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تحلیل تکنیکال ریشه در طبیعت دارد. اما در بررسی سری فیبوناچی و نمودارها، این حقیقت آشکار می شود که حتی در معاملات انسان ها نیز نظمی پنهان وجود دارد. این نظم موجود در معاملات نیز براساس همین نرخ طلایی است. بطوریکه در هر روند صعودی یا نزولی، امواجی مثبت یا منفی وجود دارد که این موج بعدی تا 1.618 برابر موج قبلی و یا سایر نسبت های فیبوناچی باشد.

برای رفتن به قسمت دانلود مجموعه فیلم های آموزش تحلیل تکنیکال اینجا کلیک کنید

نکات اساسی و نتیجه گیری در تحلیل تکنیکال

حال که بطور کامل پاسخ تحلیل تکنیکال چیست و جزئیات آن را یافتید، به نتیجه گیری نهایی می رسیم. بسیاری از تحلیلگران این سوال را می پرسند که بین روش تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال، کدام روش برای تجزیه و تحلیل قیمت سهام مناسب تر است؟ هرچند پیش تر، این دو تحلیل را مقایسه کردیم. اما بازهم برای پاسخ به این سوال باید به سراغ نظرات کارشناسان برویم.

آموزش تحلیل تکنیکال

کارشناسان معتقدند بهترین روش به منظور تجزیه و تحلیل قیمت سهام در بورس ، ترکیبی از این دو روش است. به عبارتی، بهتر است سرمایه گذار علاوه بر تحلیل و بررسی روندهای گذشته قیمت سهام، عوامل سه گانه اثرگذار بر قیمت سهام را بررسی کند. سرمایه گذار صرفا نباید به نتایج حاصل از این تحلیل اکتفا کند. عوامل سه گانه موثر بر قیمت سهام شامل عوامل محیطی، عوامل مرتبط با صنعت، عوامل درونی و آثار حاصل از تغییر این عوامل بر قیمت سهم هستند.

دلیل این توصیه این است که ممکن است سهمی با روند قیمت صعودی در گذشته، براثر تغییرات در برخی عوامل، از وضعیت رشد مستمر خارج شده و تبدیل به یک سهم زیان ده شود. همچنین ممکن است تغییر در برخی عوامل سبب خارج شدن سهام یک شرکت از وضعیت نزولی و قرارگیری آن در مسیر رشد شود. بنابراین همواره تاکید می شود، هیچ گاه سبد سرمایه گذاری خود را بلاتکلیف رها نکنید. سعی کنید وضعیت تک تک سهام های خود را درنظر داشته و همگام با تغییرات در سایر عوامل موثر بر قیمت سهم، بروزرسانی ترکیب سهام خود را انجام دهید. با مطالعه این مقاله با نکات مهم در پاسخ به سوال تحلیل تکنیکال چیست آشنا شدید. علاوه بر نکات فوق، سعی کنید نگاه بلندمدت داشته باشید و از تصمیم گیری های شتاب زده خودداری کنید. همچنین در خرید و فروش سهام هیجانی عمل نکنید.

مقالات مرتبط

1 نظر در “تحلیل تکنیکال چیست ؟ کاربرد و مقایسه تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی”

  1. دوستان هرگونه سوالی در زمینه بازار های مالی داشتید به شماره من تویه واتساپ پیام بدین بهتون کمک میکنم ❤

    09011208207
    آرش جمالی

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا