اثبات کار (PoW) بلاک چین چیست

اثبات pow بلاک چین

بلاک چین اثبات کار (PoW)

اثبات کار احتمالا شناخته شده ترین پایه ی بلاک چین است. ممکن است درباره ی استخراج کردن» شنیده باشید. منتقدان زیادی گفته اند که مصرف برق آن به شدت زیاد است ولی بیایید نگاهی بیندازیم تا ببینیم به چه معناست. ما از قبل آموختیم که هر بلوک بلاک چین باید اعتبارسنجی شود تا اجماع ایجاد شود. روش استخراج مبتنی بر اثبات کاریعنی استخراج کننده کارهای رمزگذاری را حل می کند و پاداشی برای حل آنها از طرف پروتکل دریافت می کند (که نام رمزارز از همین جا می آید).

این وظایف محاسبات پیچیده ای هستند که با آزمایش راه حل های مختلف آدرس دهی می شوند. با حل کردن محاسبات، استخراج کننده تأیید می کند تراکنشی که روی بلوک ذخیره شده بود، دقیق انجام شده است. معمولا کار استخراج یا همان معادلات ریاضی آرام آرام سخت تر و سخت تر می شود. پاداشها در هر بلاک، از هررمزارز تا دیگری بسیار متفاوت است.

در سال ۲۰۰۹ هنگامی که بیت کوین شکل گرفت، هر استخراج کننده پنجاه BTC در هر بلوک به دست می آورد ولی هر ۲۱۰۰۰۰ سکه، پاداشی نصفه داشت. این تقریبا هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد. در حال حاضر (۲۰۱۸)، هر استخراج کننده ۱۲. ۵ btc در هر بلوک دریافت می کند).

ممکن است این سؤال برایتان پیش آید اگر تمام سکه های یک رمزارز استخراج شدند، چه اتفاقی می افتد؟ استخراج کننده ها می توانند با کارمزدها پاداش داده شوند که با کاهش پاداش های استخراج در BTC ممکن است افزایش یابند. استخراج کردن تنها راهی است که سکه های جدید بتوانند وارد یک شبکه شوند. بیشتر رمزارزهای معروف مانند بیت کوین، لیت کوین، زدکش، سیاکوین و غیره از الگوریتمهای اثبات کار استفاده می کنند. از این روش به شدت انتقاد می شود؛ چراکه حل کردن وظایف برای اعتبارسنجی یک بلوک نه تنها زمان بر است بلکه انرژی برق زیادی مصرف می کند که باعث می شود بسیار گران شوند. این یکی از دلایلی است که چرا بیشتر کارت گرافیک های خوب ASUS یا NVIDIA فروخته شده اند چون استخراج کننده ها به آنها نیاز دارند.

مقاله پیشنهادی:  قطع کردن ضررها و معامله بیش از حد در ارز دیجیتال

لطفا توجه کنید هنگامی که دربارهی استخراج کننده هایی صحبت می کنیم که کارها را حل می کنند»، آنها ۲+۲=X را حل نمی کنند بلکه با امتحان کردن مقادیر مختلف، «کارهای پیچیده ای را حل می کنند»).

قضاوت مشکلات زیست محیطی که از آن انتقاد شده، کاری دشوار است؛ در حال حاضر کارشناسان، کل استخراج بیت کوین را تخمین می زنند که ۱۷ تراوات ساعت است که معادل حدود ۰ . ۱ درصد مصرف برق جهانی می شود برای سال ۲۰۱۷). در نگاه اول به نظر می رسد این میزان برای ارزی که افرادی زیادی از آن استفاده نمی کنند، زیاد است ولی اگر آن را به عنوان مثال با طلا مقایسه کنیم، می توانیم ببینیم به اندازه ای که در نگاه اول به نظر می رسید، زیاد نیست.

برای ساده تر کردن آن، می توانیم تولید کل بیت کوین به خروجی کل طلا را مقایسه کنیم و ببینیم چند بشکه نفت برای هرکدام مصرف می شود. بیت کوین (برق را به نفت تبدیل می کند) ۶۰۶ میلیون بشکه نفت در سال مصرف می کند (تخمین سال ۲۰۱۷)، درحالی که برای تولید تمام طلاها در سال ۲۰۱۷، ۱۲۳۰۲ میلیون بشکه نفت مصرف شده است. در حال حاضر، به دلیل دشواری فزاینده و هزینه های گزاف برق، استخراج رمزارزهای مشهور، دیگر برای بیشتر افراد حقیقی سودی ندارد (وقتی تصمیم بگیرید سکه های کوچک بازاری را استخراج کنید، هنوز هم می تواند مفید باشد. همچنین به همین دلیل است که مزرعه های استخراج»(۴۳) زیادی در ایسلند یا هر جای دیگری که برق در آن ارزان باشد، وجود دارند.

مقاله پیشنهادی:  آموزش ثبت نام در صرافی تبدیل
اثبات کار (PoW) بلاک چین proof of work

چارت ایران : امروزه افراد حقیقی می توانند کارت گرافیکی که برای مثلا استخراج BTC نیاز است را اجاره کنند. در نتیجه، به تازگی خطر ا۵ درصدی حمله ایجاد شده است. خطر ۵۱درصدی حمله، احتمال آن است که یک استخر استخراج ، تراکنش ها را به دلیل موقعیت برتر آنها، دستکاری کند. این بدان معناست که استخر استخراجی با ۵۱درصد توان استخراج، می تواند سود خود را از رمزارزهای اساسی به صورت ناعادلانه دوبرابر کند (استخراج خودخواهانه). در نظریهی بازیها، سناریویی وجود دارد که «تراژدی عوام» نامیده می شود که بیان می کند یک کالا به میزان کمتری از خواسته ی مردم تولید می شود یا بیشتر از مقدار خواسته شده مصرف می شود.

در رابطه با بیت کوین ، این بدان معناست که ممکن است نقطه ای وجود داشته باشد که در آن انگیزه های عمومی برای استخراج کردن کاهش یابند (هنگامی که تمام بیت کوین ها استخراج شوند و تنها پاداش های استخراج کننده ها را پر کنند. این منجر به احتمال خطر ۵۱ درصدی فزاینده می شود و همچنین دشواری نیز کاهش خواهد یافت.

هزینه ی دو برابری فرایندی را توصیف می کند که در آن فرد می تواند دارایی های خود را دوبار توزیع کند. فرض کنید فرد ۱۰ ،A یورو ارز دارد. اگر ۵۱ درصد توان استخراج داشته باشد، می تواند ۱۰ یورو را به فرد A بفرستد و توجه دریافت کند. بعد از آن قادر خواهد بود تا یک مسیر بلاکی جدید را ادامه دهد و مجددا ۱۰ یورو خرج کند).

اثبات کار (PoW) بلاک چین چیست

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا