تابلو خوانی بورس چیست؟ آموزش کامل و حرفه ای تابلو خوانی بورس + PDF

تابلو خوانی بورس چیست
فهرست محتوا نمایش

در این محتوا می خواهیم به صورت ساده و قابل فهم به شما یاد بدهیم که چگونه باید تابلوخوانی بورس را برای سهام ها انجام بدهیم . برای تابلوخوانی بورس ، ابتدا کلمه بورس را در گوگل جستجو کنید و سپس بر روی اولین لینک یعنی سایت tsetmc کلیک کنید.

تجزیه و تحلیل سهام در بورس روشی است که برای سرمایه گذاران و معامله گران مفید خواهد بود و همچنین می تواند در تصمیم گیری در مورد خرید و فروش برای آن ها مفید واقع باشد. با مطالعه و ارزیابی داده های موجود در سهم شرکت، سرمایه گذاران و تحلیل گران سعی می کنند با اتخاذ تصمیمات آگاهانه ، سهام خوبی را از بازار را به دست بیاورند. تجزیه و تحلیل بورس ، ارزیابی یک ابزار معاملاتی خاص، یک بخش سرمایه گذاری یا کل بازار است. تحلیلگران بورس سعی در تعیین فعالیت آینده یک بخش یا بازار دارند . هدف از تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری بر روی یک سهم، تعیین چگونگی اجرای این سرمایه گذاری و میزان مناسب آن برای یک سهم خاص است. همچنان که در این مقاله چارت ایران ذکر خواهد شد، عوامل اصلی در تحلیل سرمایه گذاری شامل قیمت ورودی مناسب ، افق زمانی مورد انتظار برای سرمایه گذاری بر روی آن سهم و نقشی خواهد بود که سهم در کل بازار خواهد داشت.

تابلوخوانی بورس

بخش در یک نگاه در سایت tsetmc در تابلوخوانی بورس

در تابلوخوانی بورس در این صفحه شما می توانید شرکت هایی که بیشترین تاثیر را بر روی شاخص داشتند و یا نماد های پر بیننده را مشاهده کنید . از قسمت گزینه های بالای صفحه سمت چپ شما می توانید که لیست تمام سهم های بازار را مشاهده کنید . در این قسمت سهام شرکت ها را به تفکیک صنایع هم می توانید که ببینید و بررسی کنید . به طور مثال صنعت ساختمانی ، خودرو ، پالایشی و بقیه صنعت ها که در بورس وجود دارند را می توانید که با تابلوخوانی بورس بررسی کنید.

ورود به صفحه نماد در تابلوخوانی بورس

برای تابلوخوانی بورس به عنوان نمونه بر روی یک نماد کلیک می کنیم . وقتی که ما وارد صفحه یک نماد می شویم چندین عدد خیلی مهم را مشاهده می کنیم . یک قیمت معامله داریم و یک قیمت پایانی که قیمت معامله در لحظه با توجه به عرضه و تقاضا تغییر می کند اما قیمت پایانی با حد مشخصی از خرید و فروش سهام تغییر می کند . قیمت معامله آخرین قیمت معامله شده سهم می باشد و قیمت پایانی هم میانگین معاملات روز می باشد . به عنوان مثال فرض کنید در بازار خودرو چند نفر در خیابانی خاص قیمت پراید را بین 30 تا 40 میلیون تومان قیمت گذاری کرده اند و در حال خرید و فروش در بین خودشان هستند ، به این قیمت قیمت معملاتی می گویند . اما آیا واقعا قیمت پراید 30 میلیون تومان است؟ جواب خیر است.

زیرا بازار خودرو بسیار وسیع تر از این مسائل است . اگر مثلا 500 هزار دستگاه پراید خرید و فروش شود می توانیم بگوییم که قیمت پراید 30 میلیون شده است . در همین قسمت از سایت اعداد دیگری را هم می بینیم که خرید به معنای بهترین پیشنهاد خریدار ، فروش به معنای بهترین پیشنهاد فروشنده ، اولین به معنای اولین قیمتی است که در این روز سهم بر روی آن معامله شده است و دیروز به معنای قیمت پایانی روز قبل است که مبنای معاملات امروز و صفر تابلو امروز است که بازه قیمتی روز را مشخص می کند . حالا این اعداد فرضی که ما در حوزه خودرو گفتیم در بازار بورس هم وجود دارد که سازمان بورس این اعداد را تعیین کرده است و به آن حجم مبنا می گویند . کاری به فرمول محاسبه حجم مبنا نداشته باشید زیرا عدد حجم مبنای هر سهم و شرکت در سایت tsetmc  وجود دارد و مشخص است و می توانید از آن استفاده کنید . در تابلوخوانی بورس ، فقط برای ما این مهم است که حجم مبنا چقدر است و چه تاثیری بر روی قیمت پایانی و تحلیل سهام و تابلوخوانی بورس ما دارد .

تابلوخوانی بورس

سفارش های خرید و فروش در تابلوخوانی بورس

در این بخش از صفحه نماد مورد نظر شما می توانید که سفارش های خرید و فروش مختلف را ببینید که سهام داران حقیقی و حقوقی دارند ثبت می کنند . در تابلوخوانی بورس ، حقیقی به افرادی مانند من و شما گفته می شود که افراد معمولی با کد ملی مشخص هستیم و حقوقی به شرکت هایی گفته می شود که حالا می توانند شرکت های کارگزاری ، شرکت های سرمایه گذاری و غیره باشند که کد بورسی گرفته اند و در حال خرید و فروش می باشند . در قسمت سفارش ها تعداد و حجم خرید و همچنین قیمت خرید و فروش را مشاهده می کنید که در بخش خرید سفارش ها به ترتیب از بالاترین قیمت و در بخش فروش سفارش ها به ترتیب از کمترین قیمت پیشنهاد شده برای فروش مرتب شده اند .

تابلوخوانی بورس

معاملات در تابلوخوانی بورس

در این بخش در تابلوخوانی بورس ، چند مورد وجود دارد که باید با آن آشنا شوید . تعداد معاملات که به معنای کل معاملات روز می باشد که تعداد آن مد نظر است . حجم معاملات نیز به معنای حجم کل سهام معامله شده در طول روز می باشد . ارزش معاملات به معنای حجم معاملات ضربدر قیمت سهام معامله شده می باشد و ارزش بازار هم به معنای تعداد کل سهام شرکت ( اعم از حقیقی و حقوقی ) ضربدر قیمت روز سهم می باشد . در تحلیل سهم ها این را باید بدانید که سهم خوب سهمی است که ارزش بازار آن کمتر از ارزش واقعی آن باشد . در پایین این اعداد ساعت آخرین معامله انجام شده طی روز و همچنین وضعیت نماد هم قابل مشاهده است .

تابلوخوانی بورس

سهام شناور در تابلوخوانی بورس

به این معنا است که از کل سهامی که آن شرکت دارد چند درصد آن قابل معامله می باشد . به این مورد در تحلیل های خود حتما توجه کنید . زیرا شرکت هایی که سهام شناوری دارند مستعد سفته بازی هستند و احتمال دارد خیلی سریع بالا بروند و یا خیلی سریع پایین بیایند چون بازیگردان های این سهام تعداد افراد کمتری هستند و آن ها می توانند برای سهام تصمیم بگیرند . در تابلوخوانی بورس ، در مورد سهامی که شناوری بالایی دارند این مورد متفاوت است و تغییرات و نوسانات قیمت طبق اصول و منطق خواهد بود .

بازه ها در تابلوخوانی بورس بازه روز بالاترین و پایین ترین قیمتی است که سهم در آن طی روز معامله شده است که در طول روز بین مثبت 5 و منفی 5 قیمت پایانی روز قبل می تواند تغییر کند که به آن قیمت مجاز روز می گویند . در تابلوخوانی بورس ، بازه هفته و بازه سال هم نوسان قیمت را در طی هفته و سال نمایش می دهند .

تابلوخوانی بورس

تعداد سهام و حجم مبنا در تابلوخوانی بورس

تعداد سهام در جلوی اسم آن جهت تابلوخوانی بورس به طور مشخص ذکر شده است که در پایین آن حجم مبنا می باشد که این نکته را باید بدانید که اگر سهم به اندازه حجم مبنا معامله نشود قیمت پایانی از قیمت معاملاتی پایین تر خواهد بود . مثلا اگر حجم معاملات روز سهم یک پنجم حجم مبنا باشد و معاملات امروز روی مثبت 5 معامله شده باشد در واقع قیمت پایانی هم به اندازه یک درصد افزایش می یابد . ( یعنی یک پنجم از حداکثر بازه روز یعنی 5 درصد افزایش ) . اگر حجم معاملات به اندازه حجم مبنا و یا بیشتر از آن باشد نیز قیمت پایانی همان میانگین روز خواهد بود .

  • اگر حجم مبنای یک سهم در صفحه آن نماد یک درج شده باشد انگار که حجم مبنا وجود ندارد .
  • سعی کنید در تابلوخوانی بورس ، سهم هایی را انتخاب کنید که بتواند حجم مبنای خودش را پر کند تا با توجه به قانون جدید که از اسفند 98 در بورس تهران وضع شده است ، آن سهم بتواند سود خوبی به شما بدهد . باید توجه کنید که بعضی از سهم ها هستند که تعداد معاملات آن ها بسیار کم است و این موضوع باعث می شود بعد از مدتی که مثلا بازار وارد رکود می شود ، همیشه قیمت معاملات تغییر می کند اما قیمت پایانی متاسفانه به خاطر حجم کم معاملات تغییر چندانی نخواهد داشت .
مقاله پیشنهادی:  سخنان و ایده های وارن بافت درباره سرمایه گذاری و زندگی قسمت 2

Eps و p/e در تابلوخوانی بورس

این دو پارامتر مهم در تابلوخوانی بورس هستند که حتما در تحلیل خود باید به آن توجه داشته باشید . سوالی که این جا پیش می آید این است که این دو پارامتر چه کاربردی دارند ؟ هر شرکت صورت های سود و زیان دارد که مشخص می کند که شرکت چقدر درآمد و چقدر هزینه دارد . وقتی این دو عامل را از هم کسر می کنیم سود یا زیان شرکت به دست می آید . اگر سود شرکت را تقسیم بر تعداد کل سهام شرکت بکنیمeps  به دست می آید . اگر قیمت سهم را تقسیم بر eps بکنید هم p/e به دست می آید که به طور کلی هر چقدر این عدد کوچکتر باشد و به عدد 5 نزدیکتر باشد این سهم بیشتر به درد سرمایه گذاری خواهد خورد . این پارامتر می تواند از پارامتر های مهم برای انتخاب یک سهم خوب باشد .

شما همچنین می توانید در تابلوخوانی بورس ، eps یک شرکت را در گزارش های 3 ماهه یا 6 ماهه یا 9 ماهه که شرکت ها منتشر می کنند چک کنید . تحلیل گر هنگام انجام تجزیه و تحلیل سهام روی صورت های مالی یک شرکت ، معمولاً میزان سودآوری شرکت ، نقدینگی ، پرداخت بدهی ، کارآیی ، مسیر رشد و اهرم های شرکت را بررسی می کند . از نسبت های مختلفی می توان برای تعیین میزان سالم بودن سهام یک شرکت استفاده کرد . به عنوان مثال ، از نسبت فعلی و نسبت سریع برای تخمین این که آیا یک شرکت قادر به پرداخت بدهی های کوتاه مدت خود با دارایی های فعلی موجود خود است ، استفاده می شود . فرمول نسبت فعلی با تقسیم دارایی های جاری با بدهی های جاری محاسبه می شود ، ارقامی که می توان آن ها را از ترازنامه بدست آورد . اگر چه ، هیچ چیزی به عنوان نسبت فعلی ایده آل وجود ندارد ، نسبت کمتر از 1 می تواند به تحلیل گر بورس نشان دهد که این شرکت از لحاظ اقتصادی مالی ضعیف است و ممکن است در موعد مقرر نتواند بدهی های کوتاه مدت خود را بپردازد .

آموزش تابلوخوانی بورس

کیفیت EPS در تابلوخوانی بورس

در تابلوخوانی بورس نیز EPS با کیفیت بالا می تواند به معنای این باشد که این تعداد نمایانگر نسبتاً واقعی از چیزی است که شرکت در واقع به دست آورده است . این مورد معمولاً با تعداد بسیار کمی تنظیم در درآمد غیر عملیاتی شرکت صورت می گیرد . همچنین ممکن است شامل استراتژی تشخیص سود شرکت باشد . استراتژی های تشخیص سود در صنعت و شرکت متفاوت خواهد بود . این استراتژی ها به راحتی قابل چشم پوشی هستند اما درک آن ها هنگام ارزیابی کیفیت EPS مهم است . ممکن است EPS وقتی یک شرکت در حال بهبود مدیریت هزینه خود و افزایش حواشی خود است ، در کیفیت بالاتری در نظر گرفته شود .

مدیریت می تواند سهام خود را از طریق صدور و خرید های جدید تغییر دهد . استاندارد های حسابداری همچنین عرض جغرافیایی را در حوزه تشخیص درآمد فراهم می کند . با این وجود ، شرکت ها باید در گزارش EPS خود در تابلوخوانی بورس ، اخلاق مدار باشند . کار کردن در خارج از استاندارد ها برای به رسمیت شناختن درآمد به طور خاص می تواند منجر به مشکلات مدیریتی و دادخواست ها و تشکیل پرونده هایی برای شرکت شود.

نحوه ارزیابی کیفیت EPS در تابلوخوانی بورس

EPS محصول جانبی درآمد یک شرکت است ، بنابراین در کل چند روش برای ارزیابی EPS وجود دارد . نگاه به صورت سود می تواند برای درک هزینه های شرکت و نحوه مدیریت هزینه ها از اهمیت بالایی برخوردار باشد . حاشیه ناخالص ، حاشیه عملکرد و حاشیه خالص همه برای ارزیابی هزینه ها در مراحل مختلف صورت سود مفید هستند .

استفاده از مقایسه در تابلوخوانی بورس ، نیز می تواند برای ارزیابی کیفیت EPS مفید باشد. یک عدد EPS در انزوا نتیجه نتایج گزارش شده توسط یک شرکت منهای هزینه های تقسیم شده توسط سهام در هر زمان معین است . بنابراین ، می توان از زوایای مختلف به EPS اهمیت داد . برخی از سرمایه گذاران ، EPS را به حاشیه تقسیم می کنند ، بنابراین می توانند درآمد حاصل از هر سهم یا EPS را در ادامه عملیات بررسی کنند . همچنین می توان به رشد EPS و مقایسه EPS در صنعت اهمیت داد . اگر EPS در حال افزایش است یا رشد آن به مراتب بالاتر از شرکت های قابل مقایسه است ، باید توضیحاتی در مورد این دلیل ارائه شود .

در تابلوخوانی بورس ، سرمایه گذاران همچنین به طور بالقوه می توانند برای برخی از تحلیل های مربوط به کیفیت سود ، به صورت جریان وجوه نقد و گردش نقدی عملیاتی روی آورند . برخی از سرمایه گذاران جریان نقدی عملیاتی و گردش نقدی عملیاتی هر سهم را در مقایسه با EPS تجزیه و تحلیل می کنند. به طور کلی ، سرمایه گذاران دوست دارند به دنبال گردش نقدی عملیاتی در هر سهم بالاتر از EPS باشند . به طور جامع ، اگر EPS یک شرکت بدون افزایش جریان نقدی عملیاتی یا جریان نقدی منفی عامل در حال رشد باشد ، می تواند پرچمدار باشد .

در بعضی موارد ، این می تواند به معنای هزینه های بالای عملیاتی باشد که احتمالاً از مطالبات درآمدی غیر واقعی است . همچنین ممکن است در نتیجه سطح بالای استهلاک یا استهلاک در طولانی مدت باشد . جریان نقدی عملیاتی منفی همچنین ممکن است نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق تر از سطح بدهی ها ،  فروش روزهای مانده و  گردش موجودی داشته باشد . همان طور که گفته می شود، “پول پادشاه است” بنابراین می تواند دلیلی برای نگرانی باشد ، اگر جریان نقدی عملیاتی برخی از چالش ها را نشان دهد ، در حالی که درآمد به طور پیوسته یا با سرعت بیشتری نسبت به گذشته در حال رشد است .

آموزش تابلوخوانی بورس

جهت تابلوخوانی بورس ، روند ها مهم هستند

همان طور که بحث شد، می تواند برای سرمایه گذاران در تابلوخوانی بورس ، مهم باشد که از زوایای مختلف به EPS نگاه کنند . به همین ترتیب ، روند ها می توانند عامل مهمی در تحلیل باشند . این امکان وجود دارد که یک صنعت کل بخاطر متغیر های کلان مؤثر بر صنعت به طور کلی رشد EPS را افزایش یا کاهش دهد . همچنین یک شرکت ممکن است بخاطر معرفی های جدید یا افزایش هزینه های سرمایه ، روند خود را پشت سر بگذارد . شرکت ها همچنین ممکن است از کاهش جریان نقدی عملیاتی در مقابل انتظارات آینده EPS خبر دهند . بسیاری از عوامل می توانند بر تجزیه و تحلیل EPS یک شرکت ، رشد EPS یک صنعت و گردش پول عملیاتی تأثیر بگذارند.

ارزیابی روند ها می تواند به انواع مختلف سناریو ها در تابلوخوانی بورس کمک کنند . در برخی شرایط ، دلایل قانونی برای عدم اختلاف و رکود وجود دارد ( چرخه اقتصادی ، نیاز به سرمایه گذاری برای رشد کردن در آینده ) ، اما اگر شرکت برای زنده ماندن در تلاش باشد ، مشکلات نمی توانند تا طولانی مدت باقی بمانند .

تحلیل p/e در تابلوخوانی بورس

چند سال پیش که بورس در رکود بود خیلی از شرکت ها دارای p/e به مقدار 5 و یا حتی پایین تر بودند که بسیار ارزشمند بودند اما در حال حاضر خوشبختانه یا متاسفانه خیلی از سهم های دارای p/e بالا هستند که در بعضی از سهم ها حتما حباب وجود دارد و در بعضی از دیگر سهم ها هم استثنائاتی وجود دارد که در ادامه خدمت شما عرض می کنیم .

همان طور که به طور عمومی گفتیم که p/e  پایین در تابلوخوانی بورس خوب است اما بعضی اوقات برخی شرکت ها حتی دارای p/e منفی می باشند اما آن سهم ها خیلی سریع بالا می روند و اتفاقات خوبی برای آن ها می افتد . عمدتا p/e  با توجه به انتظارات تغییر می کند و بالا می رود . مثلا یک شرکتی هست که ورشکسته است و انتظار می رود که افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی داشته باشد که سال قبل این اتفاق برای خیلی از سهم ها افتاد و با p/e  منفی آن سهم 500 درصد افزایش داشته است . پس حتما در تحلیل های خود این موضوع را مد نظر قرار دهید که انتظارات باعث می شود که این پارامتر توجه خیلی کمتری را به خود معطوف کند . بعضی مواقع مثلا قرار است در یک صنعت اتفاقات خوبی بیافتد و همه انتظار دارند در آن صنعت مثلا نرخ واردات شکر افزایش پیدا کند و یا اگر گشایشات سیاسی اتفاق افتاده باشد نیز این پارامتر بالا خواهد رفت . این بدان معناست که سود آن سهم تغییری نمی کند اما قیمت سهم افزایش پیدا می کند که البته در بلند مدت این قضیه تعدیل پیدا می کند .

مقاله پیشنهادی:  اهمیت حد ضرر دربورس و طمع در معامله

یک نکته که در تابلو خوانی بورس، باید به آن توجه کنید این است که اگر هیچ خبر بنیادی در آن سهم وجود ندارد و می بینید که این پارامتر دارد بالا می رود این جا باید محتاط باشید و بدانید که حتما در این سهم حباب به وجود آمده است . پس ما به صورت کلی می توانیم بگوییم که اگر این پارامتر پایین باشد خوب است اما نمی توان با قطعیت این موضوع را مطرح کرد . قطعا وقتی p/e سهم ها بالا می رود ، اگر خبر بنیادی منتشر شود بعد از یک ماه ، دو ماه ، سه ماه ، پنج ماه ، قیمت ها تعدیل خواهد شد و سود شرکت زیاد خواهد شد و  p/e کاهش خواهد یافت . اگر این اتفاق واقعا نیافتاد و به خاطر هیجان p/e افزایش پیدا کرد ، حتما احتیاط کنید و از آن سهم خارج بشوید .

نکته دیگری که در تحلیل این پارامتر در تابلوخوانی بورس ، وجود دارد این است که بعضی افراد این پارامتر را برای دو سهم از دو صنعت مختلف مقایسه می کنند که این کار کاملا اشتباه است . زمانی که شما این پارامتر را در دو شرکت می خواهید که مقایسه کنید حتما باید هر دو از یک صنعت باشند . مثلا شما می توانید که پالایشگاه نفت تبریز را با پالایشگاه نفت اصفهان مقایسه کنید و نمی توانید آن را با مثلا یک شرکت در صنعت خودرویی مقایسه کنید . پس حتما این نکته را مد نظر قرار دهید . نکته دیگری که می توان از این پارامتر در آن استفاده کرد این است که بیایید و p/e یک صنعت را با صنعت دیگر مقایسه کنید و یک شرکت که در صنعت خودش مقدار p/e کمتری را دارا می باشد ، قطعا سهم ارزنده تری است .

آموزش تابلوخوانی بورس

چرا در تابلوخوانی بورس نباید به نسبت P / E تکیه کنید؟

نسبت P / E خوب چه مقداری است ؟ نسبت P / E به نظر می رسد یک محاسبه ساده در تابلوخوانی بورس است ، اما آن چه شما برای کسب درآمد استفاده می کنید می تواند مشکل باشد . درآمد توسط هر شرکت گزارش می شود ، و شیوه های حسابداری در تمام هیئت مدیره ها یکسان نیست . همچنین این احتمال وجود دارد که یک شرکت با کاهش ارزش یا پنهان کردن هزینه ها ، سود خود را افزایش دهد .

در تابلوخوانی بورس ، یک شرکت با نسبت p/e بالا می تواند چشم انداز رشد بالایی داشته باشد . نسبت آن زیاد است زیرا فقط برای رشد و توسعه مشاغل خود پول زیادی صرف کرده است . بنابراین می تواند خرید خوبی باشد .

به عبارت دیگر ، هنگام تصمیم گیری در مورد خرید سهام ، نباید فقط نسبت P / E را نگاه کنید . بسیاری از معیار های دیگر باید در نظر گرفته شود ، از جمله نمودار درآمد ، آمار فروش و سایر اصول یک شرکت . اگر قصد سرمایه گذاری در سود سهام را دارید ، می توانید به نرخ سود سهام نیز نگاه کنید . تحقیقات گسترده در تابلوخوانی بورس ، باید شما را به سمت سرمایه گذاری های دقیق تر سوق دهد . اگر برای این کار وقت ندارید ، بهتر است که یک مشاور مالی استخدام کنید .

تجزیه و تحلیل سهام شامل مقایسه صورت های مالی فعلی شرکت با صورت های مالی همان شرکت در طی سال های گذشته است تا به یک سرمایه گذار این احساس را بدهد که آیا شرکت در حال رشد پایدار و یا رو به زوال است . صورت های مالی یک شرکت همچنین می تواند با یک یا چند شرکت دیگر در همان صنعت مقایسه شود . ممکن است یک تحلیلگر بورس با نگاه به صورت های درآمدی به دنبال مقایسه حاشیه سود عملیاتی دو شرکت رقیب باشد . حاشیه سود عملیاتی معیاری است که نشان می دهد پس از پرداخت هزینه های عملیاتی چه میزان از درآمد باقی مانده است و چه بخشی از درآمد برای تأمین هزینه های غیر عامل باقی مانده است و به عنوان درآمد عملیاتی تقسیم بر درآمد محاسبه می شود .

 پنجره گروه در تابلوخوانی بورس

این پنجره وضعیت سهم های هم گروه با سهم ما و اتفاقاتی که امروز در بازار برای آن ها افتاده را در تابلوخوانی بورس ، نشان می دهد که در صورت کلیک بر روی هرکدوم از این سهم ها وارد صفحه این سهم میشویم و همچنین در بالای پنجره نام گروه نوشته شده است .

بخش وضعیت در تابلوخوانی بورس

مجاز یا متوقف بودن سهم را در تابلوخوانی بورس ، نشان می دهد . به این معنا که الان می توانیم سهم را معامله کنیم یا خیر . در صورت متوقف بودن سهم ، امکان معامله سهم وجود ندارد .

نمودار قیمت و حجم در طول روز در تابلوخوانی بورس در این پنجره میتوانیم نمودار تغییرات قیمت و همچنین حجم سفارشات را در ساعات مختلف روز در تابلوخوانی بورس ، مشاهده کنیم .

آموزش تابلوخوانی بورس

صف خرید در تابلوخوانی بورس

در تابلوخوانی بورس ، زمانی که درخواست های خرید سهم از درخواست های فروش بیشتر بشوند و در واقع فروشنده ای برای این سهم وجود نداشته باشد ، سفارش های خرید درون صفی قرار میگیرند تا به ترتیب وقتی فروشنده ای پیدا شد معامله صورت بگیرد . در تابلوخوانی بورس ، در چنین شرایطی گفته میشود که صف خرید تشکیل شده است و معمولا صف خرید در بیشترین قیمت مجاز سهم در اون روز یعنی در مثبت 5 درصد به وجود می آید . در این حالت در تابلوخوانی بورس ، پنجره مربوط به سفارشات فروشندگان خالی میشود .

صف فروش در تابلوخوانی بورس

در تابلوخوانی بورس ، زمانی که درخواست های فروش سهم از درخواست های خرید سهم بیشتر بشوند و در واقع خریداری برای این سهم نباشد ، سفارش های فروش درون صفی قرار میگیرند تا به ترتیب وقتی خریداری پیدا شد معامله صورت بگیرد . در چنین شرایطی در تابلوخوانی بورس ، گفته میشود که صف فروش تشکیل شده است و معمولا صف فروش در کمترین قیمت مجاز سهم در اون روز یعنی در منفی 5 درصد به وجود می آید . در این حالت پنجره مربوط به سفارشات خریداران خالی میشود .

خرید و فروش های حقیقی و حقوقی در تابلوخوانی بورس

به شما پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید که در بازار موفق باشید حتما روند خرید و فروش حقوقی ها را مد نظر داشته باشید . به این دلیل که اگر حقوقی از یک سهم حمایت بکند حتما آن سهم بالا خواهد رفت . نیازی هم نیست که حتما اتفاق خوبی برای آن سهم افتاده باشد . و بر عکس یک سهم هر چقدر هم اتفاق های خوبی برای آن افتاده باشد ، اگر حقوقی نخواهد که آن سهم بالا برود با عرضه های آبشاری خودش جلوی آن را خواهد گرفت . پس شما نیاز دارید که در یک دوره زمانی بروید و رفتار حقوقی ها را ببینید و ببینید که آیا حقوقی ها از سهم حمایت می کنند یا خیر . مثلا بعضی اوقات اتفاق می افتد که یک سهم بعد از یکی دو روز به صف خرید می رسد اما به یکباره حقوقی می آید در عرض چند لحظه تمام آن سهم را عرضه می کند و بقیه مردم می ترسند که دیگر وارد صف خرید آن سهم شوند و همین باعث می شود تا در تابلوخوانی بورس ، آن سهم پایین بیاید .

در تابلوخوانی بورس ، بعضی اوقات هم هست که صف خرید می شود اما چون حجم معاملات پایین است حقوقی حمایت نمی کند و فروش ندارد . مثلا یک سهم 200 میلیون صف خرید دارد . در این حالت کار درست این است که حقوقی بیاید یک مقدار از آن صف را عرضه کند تا قیمت پایانی آن تغییر پیدا کند اما متاسفانه خیلی از حقوقی ها این کار را نمی کنند و همین سبب می شود تا سهم تا چند روز در صف خرید و یا صف فروش خواهد بود . گاهی اوقات اتفاقات سیاسی می افتد و باعث می شود که سهم ها تا چند روز یا یک هفته منفی باشد و بعضی از حقوقی ها ورود نمی کنند که سهام را خریداری بکنند تا حس خوبی برای سهام داران دیگر اتفاق بیافتد و آن ها بیایند تا از سهم حمایت بکنند .

مقاله پیشنهادی:  سخنان انگیزشی و پند آموز وارن بافت قسمت 5

اما بعضی از سهام دارهای بزرگ می آیند و بعد چند روز سهم ها را جمع می کنند و افرادی که در صف فروش هستند ، می توانند موفق شوند که سهم خود را بفروشند . پس باز هم تکرار می کنیم که برای موفقیت در بورس در تابلوخوانی بورس ، حتما باید روند خرید و فروش حقوقی ها را چک کنید . چون بعضی از حقوقی ها واقعا می خواهند که حمایت بکنند و یا سود بکنند . اما بعضی از حقوقی ها اصلا این عوامل برای آن ها مهم نیست و دوست دارند سهم خود را در یک عددی نگه دارند و بیشتر eps را افزایش دهند تا این که بخواهند که قیمت سهم افزایش پیدا کند .

آموزش تابلوخوانی بورس

بخش پیام ناظر در تابلوخوانی بورس

در تابلوخوانی بورس این بخش شامل پیام هایی که ناظر در طول زمان خرید و فروش برای آن سهم گذاشته است . بعضی اوقات سهم به دلایل مختلف بسته می شود . مثلا به دلیل افزایش قیمت 50 درصدی یک دوره ای بسته می شود که شما باید در جریان باشید . بعضی اوقات به خاطر شفاف سازی نوع الف و یا شفاف سازی نوع ب این کار صورت می گیرد و ناظر پیام می دهد و سهم شما بسته می شود که گهگاه باید در تابلوخوانی بورس ، به این بخش بروید و پیام ها را چک کنید تا بتوانید که در رابطه با سهم خود تصمیم گیری نمایید .

بخش سابقه در تابلوخوانی بورس

در تابلوخوانی بورس در این بخش می توانید در آن روند سهم را ببینید و مشاهده کنید که در روز های اخیر این سهم چه روندی داشته است . به شما توصیه می کنیم که همیشه این تاریخچه را زمانی که یک سهم را می خواهید بخرید چک کنید . چون بعضی اوقات یک سهم ده روز یا بیست روز پشت هم مثبت خورده است و شما در قله آن را می خرید اما بلافاصله سقوط می کند و شما ضرر می کنید ، اما کسی که از قبل در آن سهم بوده است سود می کند . پس در تابلوخوانی بورس ،  بهتر است که گاهی سابقه سهم ها را چک کنید و با توجه به آن خرید و فروش خود را انجام دهید .

قسمت اطلاعیه در تابلوخوانی بورس

در تابلوخوانی بورس ، اطلاعات سامانه کدال در این بخش می باشد . مثلا اطلاعات مربوط به صورت سود و زیان و اطلاعیه های افزایش سرمایه و هر مورد دیگری که باشد در این بخش قابل مشاهده است . به شما توصیه می کنیم آرام آرام سعی کنید که این اطلاعیه ها را بخوانید و آرام آرام متوجه می شوید که مثلا یک شرکت افزایش 50 درصدی داشته ست و پس از برگزار شدن کنفرانس می آید و به بیست سوال گوناگون جواب می دهد . شما باید این سوال و جواب های شرکت را بخوانید و یک دید خوبی در تابلوخوانی بورس پیدا خواهید کرد که به شما در خرید و فروش سهم کمک خواهد کرد .

بخش حقیقی-حقوقی در تابلوخوانی بورس

در این قسمت تابلوخوانی بورس ،  می توانید بررسی کنید که مثلا در طول یک سابقه چند روزه چه تعداد سهم ها از طرف حقیقی ها معامله شده و چه تعداد از طرف حقوقی ها معامله شده است .

بخش سهامداران در تابلوخوانی بورس

در تابلوخوانی بورس در اکثر سهم ها این بخش وجود دارد و شما می توانید که در آن سهام داران عمده هر شرکت را ببینید . قطعا هر سهمی یک تعداد سهام دار حقوقی و یک تعداد سهام دار حقیقی دارد . یک نکته که به صورت کلی می توان گفت این است که سهم هایی که کاملا در اختیار حقیقی ها است اندکی ریسک دارد چون ممکن است به راحتی سهم را بالا ببرند یا سهم را زمین بزنند . اما در سهم های بزرگ این اتفاق خیلی کم می افتد و چندین شرکت در آن سهام دار هستند .  

در این بخش در تابلوخوانی بورس ،  شما همچنین می توانید که روند خرید و فروش سهام داران عمده را هم ببینید یعنی بعد از این که در طول روز خرید و فروش اتفاق می افتد شما در آخر زمان روز ، مثلا در غروب می توانید چک کنید که سهام داران عمده چه مقدار سهام را خریده یا فروخته اند . و شما به این ترتیب می توانید که یک تحلیل کلی از این بخش داشته باشید .

آموزش تابلوخوانی بورس

 Dps در تابلوخوانی بورس

در تابلوخوانی بورس این مورد به معنای سود تقسیمی هر سهم است . مثلا اگر eps 100 تومان باشد در مجمع عمومی سالیانه هیئت مدیره تصمیم گیری می کند و به این نتیجه می رسد که مثلا 30 تومان از این مقدار پرداخت شود که به آن dps می گویند .

بخش معرفی در تابلوخوانی بورس

ممکن است گاهی اوقات با شرکت کار دارید و یا با امور سهام کار دارید که در این صورت می توانید در این بخش از تابلوخوانی بورس ، اطلاعات لازم را از این قسمت برداشت کنید .

آموزش تابلوخوانی PDF

 

دانلود کتاب PDF آموزش تابلو خوانی فایل

پکیج آموزش ویدیویی جامع و حرفه ای تابلو خوانی بورس

 

پکیج آموزش تابلو خوانی بورس دوره‌ای است که به جرأت می‌توان گفت حلقه گسترده‌ای در تحلیل های بازار سهام می‌باشد که این توانمندی را در فرد به وجود می‌آورد که در لحظه و با نگاه کردن به صفحه tsetmc شرایط سهم ( صعود، نزول ،خالی کردن و…. ) را بسنجد و تصمیم به خروج و یا ماندن بگیرد. تا چندین سال پیش توجه زیادی به این موضوع نمی‌شد و صرفاً با تحلیل تکنیکال و بنیادی سهمی را انتخاب و تا رسیدن به هدف با سهم می‌ماندیم ولی رفته رفته این موضوع به دانش تخصصی تبدیل گردید و از چند سال قبل که زمینه سازی آموزش آن را فراهم نمودیم رویکرد جامعه بورسی به این مسئله کاملاً تغییر کرده و امروزه به یک نیاز الزامی تبدیل شده .
علی الخصوص با ترکیب این دانش با تحلیل تکنیکال و بنیادی درصد خطا ها به حداقل رسیده و توانسته سودهایی بسیار خوبی را به افرادی که تخصص تابلوخوانی را فراگرفتند بدهد .در یک جمله اگر بخواهیم مهمترین ویژگی دوره تابلو خوانی را به شما خواننده عزیز بگوییم این است که صرفاً با یک نگاه وضعیت سهم مورد نظر را می توانید متوجه شوید و در صورت داشتن این شرایط به بررسی موارد دیگر بپردازید.

  • بزرگترین رویای خریدار مجموعه

شما خریدار محترم این مجموعه شاید آرزوی سودهای کلان و بی دغدغه در بازار بورس را داشته باشید .مطالعه دقیق این مجموعه و انجام معاملات کاغذی و همچنین کسب تجربه در بکارگیری روش های آموزش دیده و برآورد سود های حاصل از معاملات کاغذی می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شما و آماده شدن برای معاملات واقعی شود.

  • بزرگترین ترس خریدار

شاید بزرگترین نگرانی خریدار این باشد که هزینه ای را که بابت خرید این دوره انجام می دهد این قدرارزشمند نباشد. ولی این اطمینان را به شما مخاطبان عزیز می‌دهم  زمانی که شروع به خواندن و آموزش می کنید شاید به سادگی نتوانید از پشت میز کارتان بلند شوید. چون موضوع آنقدر برایتان جذاب خواهد بود که تمایل به پایان رساندن هرچه سریعتر آموزش دارید. اما لطفاً تمام آموزش های خود را به واسطه معاملات کاغذی ابتدا تست و پس از اطمینان به تحلیل خود شروع به معامله واقعی نمایید .

  • بیشتری نیاز مشتری

کسب سودهای مناسب در بازار سرمایه به واسطه آموزش ها که کاملاً به تکرار و تمرین آموزش ها وابسته می باشد و لاغیر.

  • الگوی مخاطبان

به جرأت می توان گفت که در این بازار الگوی مخاطبان عزیز باید افرادی باشند که توانستند با کسب دانش و ممارست و همچنین چاشنی صبر و تحمل بسیار موفق باشند.

  • مشتری دوره از چه مواردی متنفر است؟

تنها موضوعی که یک مخاطب می تواند از این دوره توقع داشته باشد این است که پس از اتمام این دوره به راحتی بتواند با نگاه کردن به تابلوی آن سهم فردای آن را پیش بینی کند که اگر این مهم محقق نشود آزادگی مخاطب را به همراه دارد.

تعداد کل جلسات : 3 جلسه مقدماتی و 8 جلسه آموزش جامع میباشد

نمونه آموزش ویدیویی : دانلود جلسه دوم با حجم 73 مگابایت و مدت زمان 28 دقیقه

کل این پکیج داخل یک فایل زیپ با حجم حدود 500 مگابایت و مدت زمان 4 ساعت می باشد که بعد از پرداخت به صورت اتوماتیک به لینک دانلود هدایت میشوید و به ایمیلتون ارسال می شود

شما با پرداخت فقط 45/000 تومان این پکیج ارزشمند را دانلود کنید

مقالات مرتبط

14 نظر در “تابلو خوانی بورس چیست؟ آموزش کامل و حرفه ای تابلو خوانی بورس + PDF”

  1. سلام
    هرکس کارگزاری آگاه داره،لطفا بره توی باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه در قسمت معرفی معرف میتونید کد GH1471 را بزنید و از ۱۵ درصد تخفیف در کارمزد معاملات برخوردار بشین.و هم ۴۰۰ امتیاز جایزه بگیرید.ممنون

  2. انوشیروان احمدی

    سلام عوامل چارت ایران
    بنده این پکیج آموزشی که درمورد بورس است باحجم پانصدمگابایت مدت رمانذ چهارساعت وباقیمت 45000 تومان خریداری نمودم
    اما برایم ارسال نشد لطفا راهنمایی کنید
    شماره سررسید پرداخت 130901174287

  3. با سلام
    حتما تا الان کتاب هایی باعنوان چگونه ملیاردر شویم را دیده اید
    اگر درست تحقیق کنید میبینید این کتاب هیچ شخصی را ملیاردر نکرده جز, یک نفر …ان یک نفر هم نویسنده کتا ب بوده که از, فروش, کتابش ثروتمند شده
    در روزگاران قدیم زمانی عده کثیری, با رویای یافتن طلا رهسپار, امریکا میشدن… اما چیز دندان گیری عایدشون نمیشد
    در این بین یک گروه ملیاردر شد و از جویندگان طلا هم پیش افتاد… انها افرادی, بودند که اقدام به ساخت و فروش بیل و ابزار, مورد, نیاز, طلا جویان میکردند و به انها میفروختند
    فکر کنم منظورمو رسوندم… در بازار فعلی خرید با تحلیل اشتباهه
    بهتره یا کوتاه مدت و حجم کم خرید بشه یا بلند مدت و پله ای از نمادهای پدر و مادر داری, که اصلاح شگفت انگیز و بالایی داشتند

  4. با سلام بنده این پکیج را خریداری کردم .متاسفانه لینک دانلود خراب است.لطفا پیگیری فرمایید. با تشکر

    1. سلام
      دوست عزیز لینک دانلود مشکلی ندارد ، فایل ارسالی زیپ هست
      باید با کامپیوتر و برنامه IDM دانلود و بعد با برنامه winrar باز کنید
      موفق باشید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا