آموزش کامل کار با اندیکاتور MACD؛ آشنایی با 3 استراتژی مکدی

آموزش کامل کار با اندیکاتور MAC؛ آشنایی با 3 استراتژی مکدی

آموزش کامل کار با اندیکاتور MACD؛ آشنایی با 3 استراتژی مکدی

شما می‌توانید سرفصل مدنظر خود از فهرست محتوای این مقاله انتخاب کنید تا به قسمت مربوطه هدایت شوید:

آموزش کامل کار با اندیکاتور MACD؛ آشنایی با 3 استراتژی مکدی

معامله‌گران بسیاری وجود دارند که تمایل به یادگیری کار با اندیکاتور MACD را دارند، خبر خوب این است که در مقاله پیشرو کار با اندیکاتور MACD را به طور کامل و شفاف آموزش داده‌ایم. این اندیکاتور از جمله محبوب‌ترین شاخص‌هایی است که می‌توان به وسیله آن معاملات مربوط به بازار بورس را با پیگیری کردن چگونگی روند بازار براحتی انجام داد. علاوه بر آن، شاخص ذکر شده به عنوان یک کمک کننده در عملیات تحلیل تکنیکال قیمت نیز در کنار شما خواهد بود.

در مقاله پیشرو که تحت عنوان آموزش کار با اندیکاتور MACD می‌باشد، در رابطه با اینکه شاخص MACD به چه معناست و چگونه می‌توان از آن در بازار بورس و در امر تجارت بهره‌ برد، صحبت کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی: فارکس چیست؟

لزوم آموزش کار با اندیکاتور MACD

اندیکاتور MACD یا شاخص مکدی مخفف عبارت Moving average convergence divergence می‌باشد که معنای آن شاخص واگرایی همگرایی میانگین متحرک می‌باشد. این شاخص توانایی شناسایی کلیه فرصت‌های موجود در بین بازارهای مالی بورس را دارد و نقشی کمک کننده به شما در انجام عملیات تحلیل تکنیکال و در جهت بررسی وضعیت بازار بورس را ایفا می‌کند.

اگر یک معامله‌گر بتواند چگونگی پیاده سازی آن را فرابگیرد، تأثیر چشمگیر آن را در میزان موفقیت خود خواهد دید. در مقاله چگونگی کار با اندیکاتور MACD در رابطه با 3 مورد از رایج‌ترین استراتژی‌های اندیکاتور MACD صحبت خواهیم کرد و آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اندیکاتور MACD چیست؟

اندیکاتور یا شاخص MACD قابلیت بررسی چگونگی وضعیت یک دارایی Asset’s momentum را داشته و می‌تواند چگونگی روند آن را، که می‌تواند به صورت صعودی یا نزولی باشد را مشخص کند. بنابراین هنگام کار با اندیکاتور MACD می‌توانید از سیگنال‌های تجاری که در جهت مشخص نمودن فرصت‌های احتمالی موجود در بازار می‌دهد، بهره مند شوید. بنابراین این شاخص از اندیکاتورهای دنبال کننده و مرسوم‌ترین شاخص‌هایی است که جهت عملیات تحلیل تکنیکال می‌توانید از آن استفاده کنید.

اجزای MACD

پیش از کار با اندیکاتور MACD باید بدانید که این اندیکاتور دارای سه جزء می‌باشد:

  • خط MACD: این خط در واقع قلب اندیکاتور MACD می‌باشد که می‌توان گفت یک سیستم متقاطع میانگین حرکتی کامل بوده که به صورت خودکار عمل می‌کند. به عبارتی این خط تفاضل بازه‌های دوازده تایی EMA میانگین متحرک نمایی از بازه‌های بیست و شش تایی EMA و به صورت کاملا پیش فرض می‌باشد.
  • خط سیگنال: این خط در اصل تفاضل بین بازه نه تایی EMA و خط MACD می‌باشد.
  • هیستوگرام مکدی: در اصل تفاضل بین خط MACD و خط سیگنال است.
 کار با اندیکاتور MACD

کارکرد شاخص MACD

پیش از کار با اندیکاتور MACD جهت استفاده در عملیات تحلیل تکنیکال بایستی آگاهی کامل از چگونگی کارکرد آن را داشته باشید. باید بدانید که شاخص MACD به وسیله 3 جزء کار می‌کند که این 3 جزء شامل دو عدد میانگین متحرک و یک عدد هیستوگرام می‌باشد.

مقاله پیشنهادی: کدال چیست؟

شاید دو خطی که درون اندیکاتور قرار دارند، به میانگین متحرک ساده یا SMAs شبیه باشند، اما باید بدانید که آن دو خط در واقع میانگین متحرک نمایی چند لایه یا EMAs می‌باشند. لازم به ذکر است که خط MACD همان خط اصلی است که حرکتی کندتر دارد، همچنین خط سیگنال، آن خطی است که حرکتی سریع‌تر دارد.

مقاله پیشنهادی:  فیلم آموزش اندیکاتورهای مکدی MACD و آر اس آی RSI

2 میانگین متحرک ذکر شده اگر به یکدیگر برسند، می‌گوییم که آن‌ها، همگرا یا Converging هستند و چنانچه از همدیگر دور شوند، می‌گوییم که آن‌ها، واگرا یا Diverging می‌باشند که نمایش تفاوت دو خط ذکر شده در هیستوگرام صورت می‌گیرد. در صورتی روند بازار بورس به شکلی صعودی است که شاخص MACD در بخش بالایی خط صفر یا Zero line قرار بگیرد و در صورتی این روند نزولی است که این شاخص در پایین خط صفر قرار بگیرد.

چنانچه صعودی بودن قیمت بازار ثابت شود، احتمال ورود معامله‌گران به وضعیت‌های طولانی مدت و در صورتی که بخواهند به سقفی بالاتر یا کفی بالاتر برسند یا این که بخواهند سطوح کلیدی مقاومت را بشکنند، وجود دارد. این در حالی است اگر نزولی بودن دارایی ثابت شود، احتمال ورود معامله‌گران به وضعیت‌های کوتاه مدت و موقتی در صورتی که بخواهند به سقفی پایین‌تر یا کفی پایین‌تر برسند یا این که بخواهند سطوح پشتیبانی را بشکنند، وجود دارد.

 کار با اندیکاتور MACD

سه استراتژی تجاری رایج MACD چیست؟

پیش از کار با اندیکاتور MACD بایستی اطلاعات کافی در خصوص استراتژی‌های این اندیکاتور را داشته باشید. این استراتژی‌ها توانایی ارائه تحلیل تکنیکال به شما را دارند که این موضوع موجب کمک به شما در جهت پیدا کردن فرصت‌های موجود در بازار می‌شود. از پرطرفدارترین این استراتژی‌ها می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

  • متقاطع یا Crossovers
  • وارونه سازی هیستوگرام یا Histogram reversals
  • عبور از صفر یا Zero crosses

متقاطع یا Crossovers

 خط سیگنال و خط MACD در استراتژی متقاطع، به همان شیوه‌ای صورت می‌گیرد که نوسان‌گری تصادفی می‌تواند سیگنال‌های مورد نظر خرید و فروش را توسط استراتژی متقاطع میان دو خط ذکر شده ارائه دهد. زمانی سیگنال خرید در این استراتژی همانند اکثر استراتژی‌های متقاطع مشخص می‌شود که خط کوتاه‌تر و واکنشی‌تر که می‌تواند خط مکدی نیز باشد، در قسمت بالاتری از خط کندتر که خط سیگنال است، جا به جا شود.

مقاله پیشنهادی: بورس چیست؟

پایه‌ریزی استراتژی متقاطع که دارای ماهیتی آهسته و کند است، براساس انتظاری است که جهت پیش آمدن یک جا به جایی قبل از گشایش یک موقعیت می‌باشد. به عبارت دیگر شما بایستی در انتظار یک پیشامد باشید که یک موقعیت تازه را در بازار بورس به وجود آورد. در روندهای ضعیف بازار بورس، اندیکاتور MACD با این مسئله رو به رو است که از زمان به وجود آمدن یک سیگنال، احتمال برگشت قیمت به یک نقطه وجود دارد. به عبارتی آن را یک سیگنال کاذب در نظر می‌گیرند.

لازم به ذکر است که در اغلب موارد جهت تحلیل تکنیکال بازار و برای تأیید نمودن سیگنال مورد نظر، استفاده از استراتژی‌هایی قابل اعتماد است که از طریق بررسی رفتار قیمت کار خود را انجام می‌دهند. نمودار شکل زیر استراتژی متقاطع استاندارد را نشان می‌دهد. در این شکل سیگنال‌های کاذب با خط قرمز و نقاط ورودی سودآور با خطوط سبز عمودی نشان داده شده است.

استراتژی  کار با اندیکاتور MACD

وارونه سازی هیستوگرام یا Histogram reversals

پیش از کار با اندیکاتور MACD به شما توصیه می‌کنیم که مفیدترین بخش آن که هیستوگرام می‌باشد را مورد بررسی قرار دهید. همانطور که در نمودار شکل زیر می‌بینید، این استراتژی توانسته با میله‌هایی، تفاوت میان خط سیگنال با خط MACD را نشان دهد. در لحظه‌ای که حرکت قیمت بازار در یک جهت می‌باشد، ارتفاع مربوط به هیستوگرام افزایش یافته و در لحظه حرکت کند بازار، این ارتفاع کم می‌شود.

به عبارت دیگر هر چقدر که فاصله میله‌های هیستوگرام از عدد صفر بیش‎تر شود، فاصله دو خط میانگین متحرک نیز از همدیگر زیادتر می‌شود. همچنین هنگام به پایان رسیدن فاز انبساط ابتدایی، به احتمال زیاد شکلی کوهان مانند به وجود می‌آید. در واقع این شکل، یک سیگنال جهت اطلاع شما از انقباض مجدد میانگین متحرک می‌باشد. همچنین این موضوع را می‌توان به عنوان نشانه‌ای ابتدایی جهت استراتژی متقاطع یا نزدیک بودن یک کراس اور تلقی کرد.

مقاله پیشنهادی: آموزش فارکس

باید بدانید که برخلاف استراتژی متقاطع یا کراس اور، استراتژی هیستوگرام پیشرو و برجسته بوده و یادگیری آن بسیار مهم می‌باشد. پایه‌ریزی استراتژی هیستوگرام براساس بهره‌گیری از روندهایی است که شناخته شده می‌باشند و می‌توان از آن‌ها جهت جای دادن موقعیت‌ها به عنوان پایه‌هایی مناسب استفاده کرد. به معنای دیگر استراتژی ذکر شده قابلیت انجام عمل پیش از صورت گرفتن حرکت‌های واقعی بازار را دارد.

مقاله پیشنهادی:  آمارکتس چیست ؟ ورود به سایت اصلی ❤️ بروکر آمارکتس ❤️

نمودار شکل زیر، پتانسیل و ظرفیت بهره‌گیری از مکدی هیستوگرام را مورد بررسی قرار داده که می‌توان از آن تحت عنوان ابزاری تجاری استفاده کرد. با انتظاری که جهت دیدن دو جابه‌جایی ضد روند در استراتژی هیستوگرام خواهید کشید، احتمال این موضوع کاهش می‌یابد که جابه‌جایی بدون امتداد، یک باره و برگشت‌ناپذیر به وجود آید. در نمودار شکل زیر با بهره‌گیری از عملیات تحلیل تکنیکال، ابزار ذکر شده برای مشخص نمودن روند 1 معامله ضرر رسان و 3 معامله سودآور می‌بینید. لازم به ذکر است که کاربر توانایی خروج از معامله را به وسیله این ابزار را دارد. باید بدانید که در وضعیت‌هایی که تنها یک بار خروج صورت گرفته، MACD شروع به وارونه شدن یا بازگشت در جهت مخالف می‌کند.

اندیکاتور مکدی

 عبور از صفر یا Zero crosses

پایه‌ریزی استراتژی عبور از صفر بر مبنای گذر هر کدام از خطوط EMAs از خط صفر می‌باشد. امکان ظاهر شدن روندی جدید و صعودی زمانی است که MACD از قسمت زیر خط صفر عبور کند. همچنین امکان ظاهر شدن روندی جدید و نزولی زمانی است که MACD از قسمت بالای خط صفر عبور کرده و آن را قطع کند.

لازم به ذکر است که استراتژی عبور از صفر در اغلب موارد کندترین سیگنال در بین سه سیگنال ذکر شده است که عموماّ معامله‌گر سیگنال‌های کمی را به وسیله آن دریافت خواهد کرد. البته از مزیت‌های این سیگنال این است که برگشت‌های از نوع کاذب کم‌تری دارد. به طور کلی استراتژی ذکر شده این گونه است که چنانچه MACD از قسمت بالای خط صفر عبور نمود، شما می‌توانید معامله را ببندید یا خرید کنید، چنانچه از قسمت پایین خط صفر عبور کند، شما می‌توانید معامله را باز کنید یا بفروشید.

مقاله پیشنهادی: تحلیل تکنیکال فارکس

در این روش با دقت و احتیاط بایستی جلو بروید، چرا که ماهیت کند و تأخیری این روش به این صورت است که بازارهای متلاطم و پر سرعت، سیگنا‌ل‌ها را به کندی می‌فرستند. با این وجود در ارائه سیگنال‌های بازگشت از جابه‌جایی‌های رفت و برگشتی که به صورت طولانی مدت در عملیات تحلیل تکنیکال رخ می‌دهند، بسیار پرکاربردتر است.

نمودار شکل زیر 3 سیگنال قبلی را بر AUD/USD یا درهم به دلار آمریکا را، در زمان به وجود آمدن چهارمین سیگنال توسط این شاخص نشان می‌دهد. هر یک از این موارد مشخص کننده این است که اگر کاربر در مناطق صحیحی نسبت به ورود و خروج اقدام کند، این موضوع برای وی سودآور بوده و در نتیجه موجب دفع شدن سیگنال‌های کاذب از طریق دنبال نمودن شیوه زیروکراس به جای کراس‌اور می‌شود.

زمانی که در حال استفاده از استراتژی زیروکراس هستید، باید این موضوع را متوجه شوید که در چه لحظه‌ای بایستی از بازار خارج شده یا توقفی انجام دهید. در بازار شکل زیر، تعدادی شکست خط روند مشخص شده که نشان دهنده لحظه مناسب جهت خارج شدن از معامله می‌باشند. کاربر این توانایی را دارد تا جهت خارج شدن از معامله به صورت متناوب از قسمت شکاف پایین‌تر از نوسان پایین قبلی یا روند صعودی، روی یا زیر نوسان بالای قبلی یا روند نزولی بهره‌مند شود.

 کار با اندیکاتور MACD

اصول شاخص MACD

بنابر آن چه که گفته شد، MACD بر مبنای میانگین متحرک بوده و این دلیلی بر ایده‌آل شدن این اندیکاتور، در جهت استفاده در عملیات تحلیل تکنیکال می‌باشد تا جهت شناسایی مدخل‌های پیروی از روند بازار از آن استفاده کنید و تا زمان تمام شدن این روند ایده‌آل، در آن باقی بمانید. پیش از کار با اندیکاتور MACD بایستی 2 سیگنال آن را بشناسید تا بتوانید از آن‌ها جهت انجام عملیات تحلیل تکنیکال به درستی بهره ببرید: اولین سیگنال خط MACD کراس زیرو می‌باشد که در نمودار آن علاوه بر خط MACD شاهد رسم دو عدد میانگین متحرک نیز هستیم که به شفاف سازی شیوه کار MACD کمک می‌کند. لازم به ذکر است که زمانی که دو عدد MA به یکدیگر می‌رسند و همدیگر را قطع می‌کنند، در همان لحظه خط MACD از بخش زیر صفر عبور می‌کند. چنان که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، MACD یک سیستم متقاطع میانگین متحرک در یک خط می‌باشد.

   کار با اندیکاتور MACD

همانطور که می‌دانیم هر زمان که دو MA یکدیگر را قطع می‌کنند، به این معنی است که تغییری در تکانه روی داده است که توانایی پیش بینی به وجود آمدن روندی جدید را دارد.

مقاله پیشنهادی:  آموزش کامل و نحوه کار با اندیکاتور CCI به همراه جزئیات + PDF

مقاله پیشنهادی: پکیج آموزش بورس

در این صورت هرگاه خط MACD توانست موجب قطع شدن صفر شود، به این معناست که تکانه حرکت مورد نظر در حال تغییر بوده و در نتیجه ایجاد روندی جدید را انتظار خواهیم داشت.

  1. خط سیگنال: هرگاه شاهد دور شدن دو خط شاخص MACD بودید، نشان دهنده افزایش تکانه حرکت و جابه‌جایی بوده که این موضوع باعث قوی شدن روند بازار می‌شود. حال اگر شاهد نزدیک شدن آن‌ها به یکدیگر بودید، به معنای از دست رفتن تدریجی استحکام قیمت می‌باشد.

باید توجه داشته باشید که MACD تنها یک نوسانگر بوده و اطلاعات دقیق و موثقی از روندهای قوی ارائه نمی‌دهد. بنابراین با عبور و گذر زیاد خطوط MACD، هنگامی که در روندی قوی هستید، گیج و سردرگم نشوید. نکته‌ای که توجه به آن حائز اهمیت است این است که تا لحظه‌ای که خطوط مربوط به MACD در بخش بالایی از صفر واقع هستند و قیمت نیز در بخش بالاتر از EMA های دوازده و بیست و شش قرار دارد، روند پیشین ادامه‌دار خواهد بود.

اموزش کار با   کار با اندیکاتور MACD

راه دنباله‌روی روند

در نمودار شکل زیر و در طول دامنه‌ها، دو خط MACD به همدیگر بسیار نزدیک و در مقداری نزدیک به صفر هستند و این موضوع نشان دهنده عدم وجود تکانه حرکتی می‌باشد.

قیمت در نقطه یک، محدوده باریکی را تولید کرده که در صورت شکسته شدن قیمت، فاصله دو خط ذکر شده از همدیگر و از خط صفر بیش‌تر می‌شود. بنابراین باید بدانید که میانگین‌های متحرک در طول روندی مشخص توانایی عملکردی به صورت مقاومت و پشتیبان را دارند و طبق چیزی که فاز دو و چهار نشان می‌دهد، توانایی نگه داشتن شما را، در یک روند به خصوص خواهند داشت، به طوری که قیمت توانایی شکستن میانگین‌های متحرک را نداشته باشد.

مقاله پیشنهادی: موفقیت در بورس

در نقطه شماره سه که نقطه‌ای تثبیتی است، شاهد انقباض شدید MACD هستیم، کاربران در چنین شرایطی انتظار شکسته شدن گوه_شکل گوه مانندی که از خطوط خط چین حاصل شده را داشته و همچنین انتظار سیگنال‌ دهی یک روند جدید را خواهند داشت.

در نقطه شماره 5 واگرایی موجود، در واقع سیگنالی در جهت پیش بینی وارونه‌سازی است. نقطه شماره 6 روندی نزولی بوده که شاهد باقی ماندن آن در قسمت زیرین میانگین‌های متحرک هستیم و این در حالی است که خطوط MACD در بخش پایین‌تر از صفر واقع هستند.

 کار با اندیکاتور MACD و استراتژی ان

واگرایی‌های MACD به عنوان راه‌‌های اولیه

در نمودار شکل زیر شاهد حرکتی کند و رو به بالای قیمت در بازه‌ای طولانی هستیم که در این بازه شاهد پایین آمدن MACD نیز می‌باشیم. این موضوع نشان دهنده عدم وجود قدرت خرید پشت چنین سایش ضعیفی است. سیگنالی که نشان‌دهنده روندی جدید و شدید نزولی است، در بخشی اتفاق افتاده که شاهد شکسته شدن ناگهانی قیمت در بخش زیرین میانگین متحرک هستیم. جایی که در بخش زیرین صفر و به دلیل قطع شدن و دور شدن خطوط MACD از همدیگر رخ داده است.

اموزش کار با  کار با اندیکاتور MACD

بهترین زمان استفاده از MACD چه زمانی است؟

پیش از کار با اندیکاتور MACD باید بدانید که چنین زمانی وجود نداشته و همه چیز به برنامه معاملاتی و اولویت شخصی خودتان وابسته است. برخی از افراد به دلیل عدم داشتن رویکردی تکنیکال و یا استفاده از شاخص‌های متفاوت جهت مشخص نمودن روند قیمت، نمی‌توانند زمان استفاده از MACD را بیابند.

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری در بورس

حال اگر می‌خواهید از MACD استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که در صورت انتخاب استراتژی کند، جهت دریافت سیگنال‌ها در یک زمان بندی درست، مجبور به دیدن مکرر این شاخص خواهید بود. اما در صورت انتخاب استراتژی پیشرو نظیر هیستوگرام و در جهت دریافت سیگنال‌ها پیش از موعد مقرر، شاید بتوانید مدت زمان پایین‌تری را صرف نظارت بر MACD کنید. 

جمع بندی

  • MACD از رایج‌ترین شاخص‌هایی برای انجام عملیات تحلیل تکنیکال است.
  • اجزای این شاخص: دو میانگین متحرک،یک هیستوگرام
  • هنگام رسیدن دو میانگین متحرک به همدیگر به آن‌ها همگرا و هنگام دور شدن از همدیگر، به آن‌ها واگرا می‌گوییم.
  • هیستوگرام توانایی نشان داده تفاضل میان خطوط را دارد.
  • 3 استراتژی رایج این شاخص: متقاطع، وارونه سازی و عبور از صفر
  • مناسب‌ترین زمان استفاده از این شاخص به اولویت شما و برنامه تجاریتان وابسته است.

مقالات مرتبط

5 نظر در “آموزش کامل کار با اندیکاتور MACD؛ آشنایی با 3 استراتژی مکدی”

  1. سلام وقتتون بخیر ببخشید من نمیدونم چرا تنظیمات MACD سیستمم فقط ی خط روند و خط دومش نیست از کجا میشه برش گردونم

  2. میانگین متحرک ها که با اندیکاتور مکدی روی چارت نمیان، بلکه هر کس بخواهد می تواند برای بالا بردن دقت تحلیلش، میانگین های متحرک را هم روی چارت بندازه.
    پس اجزای مکدی، میانگین متحرک نیست.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا