شباهت میان شطرنج و بازارهای مالی

شباهت میان شطرنج و بازارهای مالی

به نظر شما آیا می توان بازارهای مالی را به بازی شطرنج تشبیه نمود؟ برای دریافتن پاسخ این سوال به بررسی تجربیات یک استاد بین المللی شطرنج خواهیم پرداخت، با چارت ایران همراه باشید:

جوش مانیون که از حرفه ترین استادان شطرنج ایالات متحده آمریکا می باشد در رابطه با موفقیت خود معتقد بود شناخت کافی او از شطرنج چنین موفقیت هایی را برای او در پی داشته است. او به منظور مدیریت کسب و کار خود نیز از آموخته های خود از شطرنج بهره می گرفت.

شباهت میان شطرنج و بازارهای مالی

 

جوش مانیون در این باره می گوید: به کمک شطرنج من از دقت عملی بالا برخوردار شده و به نوعی آموخته های من از شطرنج به من این امکان را داد تا در زمان روبه رویی با سختی ها خیلی راحت بتوانم بسته به شرایط راهکاری ایده آل بیابم.

در واقع شباهت بسیاری میان شطرنج و بازارهای مالی وجود دارد. در ادامه درس هایی برگرفته از اصول بازی شطرنج از جوش مانیون آورده شده که به کمک آن ها هر معامله گری در بازارهای مالی توانسته در معاملات خود به موفقیت برسد.

مقاله پیشنهادی:  فارکس چیست؟ ۱۰۰٪ نکات بازار فارکس + همه چیز درباره فارکس!

اصول موفقیت در بازارهای مالی از نگاه شطرنجی جوش مانیون!

  • همواره بدنبال حرکات بهتر باشید.

مانیون معتقد است که به طور معمول شطرنج بازان تازه کار با یافتن کوچکترین راهی در پیش روی خود سریع دست به عمل زده و در این حرکت نهایتا موفق به زدن سرباز طرف مقابل می شوند. و همچنین به قدری ذهن آن ها درگیر چگونه زدن همین یک سرباز شده که از مهره های اصلی رقیب غافل خواهند شد. چنین افرادی در بازارهای مالی نیز پیدا می شوند. این در حالی است که همواره باید این را در نظر داشت که هر لحظه ممکن است گزینه بهتری پیش روی ما قرار گیرد.

شباهت میان شطرنج و بازارهای مالی
شباهت میان شطرنج و بازارهای مالی
  • برنامه ریزی حرکات آتی به منظور دستیابی به پیروزی

پیش از حرکت دادن مهره ای در شطرنج بایستی فکر چند حرکت بعد خود را نیز داشت و به گونه ای هدفمند جلو رفت. در بازارهای مالی نیز به منظور موفقیت در معاملات نیاز به برنامه ریزی می باشد، باید فکر همه جا را کرده و خود را از قبل برای اشتباه از آب در آمدن تحلیل های خود و نیز دیگر امور آماده کنید و به نوعی چاره ای برای هر کار بیابید.  

  • توجه به اهمیت مدیریت زمان

برای داشتن چندین حرکت مطلوب در بازی شطرنج زمان زیادی در اختیار شما نخواهد بود و شما باید بتوانید در همین فرصت کم بهترین اقدام را انجام دهید وگرنه مغلوب حریف خواهید شد. در بازارهای مالی نیز شما باید به خوبی از عهده مدیریت زمان خود برآیید. در همان ابتدای ورود معامله باید یک برنامه زمانی دقیق برای خروج خود نیز در نظر بگیرید.  

  • قرار داشتن همه چیز بر روی تخته شطرنج

تمامی اطلاعاتی که باید در بازی شطرنج در اختیار شطرنج باز قرار گیرد روی تخته آن می باشد و در رابطه با بازارهای مالی نیز به همین صورت است و شما بایستی صرف نظر از توجه به شایعات، تنها به چارت توجه داشته باشید.

مقاله پیشنهادی:  آموزش فارکس ویدئویی 0 تا 100 با رضا خانتاراج

 

شباهت میان شطرنج و بازارهای مالی
  • زیر نظر داشتن حرکات پنهانی حریف

خیلی از شطرنج بازان قهار برای فریب ذهن حریف حتی شروع به از دست دادن چند مهره خود می کنند تا ذهن طرف مقابل پرت حواشی شده و به اصل هدف او پی نبرد. در بازارهای مالی نیز قیمت ها به واسطه افراد با سرمایه های هنگفت به این طرف و آن طرف رفته و این موضوع خیلی از معامله گران آماتور را فریب خواهد داد. پس بایستی همواره سعی نموده ذهن طرف مقابل را بخوانید. همچنین پیشنهاد میکنیم مطلب آشنایی با کتاب راز اعداد اثری از آنه‌ ماری شیمل را نیز مطالعه کنید شاید برای شما جالب باشد.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا