اهمیت حد ضرر دربورس و طمع در معامله

اهمیت حد ضرر دربورس

سوال های اصلی و مهم یک معامله گر معمولا به این 4 سوال ختم میشود:

  • جهت روند به کدام طرف میباشد؟ (Bullish or Bearish)
  • با چه حجی وارد بازار شوم؟  (money management)
  • حد سود در معامله را کجا قرار بدم؟  (take profit=tp)
  • حد ضررم را کجا قرار بدم؟  (stop loss=sl)

اشتباه رفتاری زیان گریزی (Loss Aversion Bias) اینگونه تعریف می شود که تمایل افراد به پرهیز از زیان، بیشتر از کشش آنها به سمت کسب سود است و از نظر روانی امکان وقوع زیان به طور متوسط دو برابر امکان کسب سودی به همان میزان در تصمیم گیری افراد موثر است.

شاید در ابتدا جمله بالا کمی گیج کننده باشد اما برای درگ بهتر، می توان اینطور گفت که برای یک شخص زیان گریز ضرر هزار ریالی دارایی مطلوبیتی برابر با سود دو هزار ریالی است که نشان می دهد وقتی میزان سود و زیان با هم برابر باشند افراد در آن دارایی سرمایه گذاری نمی کنند چرا که زیان برای آنها نسبت به سود بار روانی سنگین تری را دارد. البته تا اینجا شاید به نظر شما این موضوع ویژگی بدی نباشد ، شاید فکر کنید خوب نوعی فرار از ریسک است؛ اما در واقعیت همین ویژگی اخلاقی باعث کم شدن سود و بیشتر شدن ضرر ها می شود.

مقاله پیشنهادی:  آموزش فارکس ویدئویی 0 تا 100 با رضا خانتاراج

چرا در معاملات حد ضرر نمی گذاریم؟

بحث بسیار مهم و ضروری در این چهار سوال بالا، مقوله ی حد ضرر است چرا که اگر شما با حجم کمی وارد شوید باز اگر حد ضرر نداشته باشید سرمایه شما در معرض نابودی است، در اصل شما با نگذاشتن حد ضرر این اجازه را به مارکت میدهید که سرمایه شما را در صورت صلاح دیدش به صفر برساند.

شما در اصل با نگذاشتن حد ضرر دارید عملا فریاد میزنید که من یک تریدر ترسو هستم، من از ضرر میترسم و من تحمل دیدن ضرر در حساب خود را ندارم پس اینقدر صبر میکنم تا بازار برگردد،ولی زهی خیال باطل، بازار پرشتاب تر به حرکت خود در جهت مخالف خواسته شما پیش میرود گویی انگار کسی آنسوی چارت شما نشسته و قیمت ها را در جهت گریه کردن شما جا به جا می کند.

اهمیت حد ضرر دربورس و طمع در معامله
اهمیت حد ضرر دربورس و طمع در معامله

بارها به دوستانم گفته ام نگذاشتن حد ضرر در معاملات یعنی شما بدون لباس زیر در میدان اصلی شهر شروع به قدم زدن می کنید، خوب مشخصه که ریسک این کار بالاست و هر اتفاقی ممکنه برای شما بیفتد.بازاری که شما روی آن کنترل و قدرتی ندارید، تنها ابزار زرهی شما برای زنده ماندن حد ضرر است،در جنگ اولین وظیفه ی یک سرباز زنده ماندن است، سرباز مرده به چه دردی می خورد.تریدرهای زیادی را میشناسم که در این بازار موفق عمل کرده اند، ولی کسانی را نیز سراغ دارم که از شدت ضرر حتی زندگی خانوادگی آنها نیز متلاشی شده.شما قصد دارید زود ثروتمند شوید ولی راه نزدیک نیست …

مقاله پیشنهادی:  فارکس چیست؟ ۱۰۰٪ نکات بازار فارکس + همه چیز درباره فارکس!

یکی از دلیلی که شما ضرر می کنید همین است !

اما موضوعی که در بین سرمایه گذاران شایع است جمله «فعلا بذار باشه! » می باشد. این جمله به این معنی است که یک فرد آنقدر صبر می کند و منتظر می ماند تا اینکه یک سرمایه گذاری زیان ده ( مثلا سهمی خریده اید و همچنان افت می کند) نتیجه معکوس دهد و رونق بگیرد و این استراتژی می تواند خطرناک باشد چرا که بهترین پاسخ در شرایط زیان، فروش دارایی و سرمایه گذاری آن در فرصت های دیگری در سهم است .

مثلا شما سهم بانک صادرات را به دلیلی خرید می کنید بعد از مدتی ناگهان سهم شروع می کند به افت کردن شما به دلیل اینکه سهم شما مثلا 5 درصدی وارد ضرر شده است دلتان نمی آید سهم را بفروشید و آن را به امید برگشت نگه می دارید و به نوعی ریسک پذیر می شوید! که کار اشتباهی است. و مثلا سهم بانک صادرات شما 40% افت می کند و این مدت یک سال زمان می برد. حال شما چقدر ضرر کرده اید ؟! 40% از سرمایه شما از دست رفته بعلاوه اینکه سالانه می توانستید بدون ریسک در بانک 20% سود کنید، یعنی شما بعد از یک سال چیزی در حدود 60% ضرر کرده اید. کاش ریسک پذیر نشده بودید و سهم خود را در همان 5% ضرر می فروختید.!

با ضرر آشتی کنید، من بارها به خود و دیگران گفته ام به فرض شما 20 درصد سرمایه ی خود را از دست داده اید چرا قید مابقی سرمایه را نیز میزنید و به خیال واهی بازار برمیگردد 80 درصد مابقی را هم از دست میدهید.از این به بعد به خود قول دهید که قبل از ورود به معامله این سوال مهم را از خود بپرسید، حد ضرر من کجاست،تعیین درست حد ضرر خود یک علم است که بعدها به آن اشاره خواهم کرد ولی این را کوتاه از من داشته باشید که چند پیپ یا چند دلار بالاتر یا پایینتر از قیمت فعلی حد ضرر نیست و آماتورترین روش تعیین حد ضرر است.موفق و پیروز باشید

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا