توضیحات کامل در مورد صندوق اسپایدر

صندوق اسپایدر
صدوق اسپایدر
صندوق اسپایدر

معرفی و توضیحاتی درباره در مورد صندوق اسپایدر

درمجموع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به امکانات و توانایی‌هایی که در اختیار دارند، تلاش می‌کنند که سرمایه‌گذاری در بازار را جذاب‌تر کرده و فرصت‌ها و انتخاب‌های بیشتری را با ریسک کمتر و بازدهی بالاتر برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند. تنوع صندوق‌ها متناسب با خواسته ها و انتظارات سرمایه‌گذاران گوناگون ازجمله مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران فعال است؛ اما در یک تقسیم‌بندی کلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در قالب هشت گروه اصلی دسته بندی می ‏شوند:

۱- صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت
۲- صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام
۳- صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط
۴- صندوق‌ سرمایه‌گذاری شاخصی
۵- صندوق قابل معامله‌(ETF)
۶- صندوق‌های نیکوکاری
۷- صندوق‌های تأمین مالی
۸- صندوق‌های اختصاصی بازارگردان

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند.

این نوع صندوق‌ها بیش از ۲۰ سال است که به بازار معرفی‌شده‌اند و در طول دهه گذشته رشد چشمگیری تجربه کردند. اولین ETF در سال ۱۹۹۳ با نام اسپایدر (SPDR)به بازار معرفی شد که به‌قصد پیروی از شاخص S&P500 طراحی‌ شده است.

همان‌طور که ذکر شد این صندوق‌ها ساختاری شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند، اما برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که فقط با قیمت تعیین شده در پایان روز و پس از محاسبه NAV می‌توان آن‌ها را خریدوفروش کرد، سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای ETF را همانند سهام در طول روز معامله کنند و از مزیت نقدشوندگی بالای آن نسبت به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بهره‌مند شوند. همچنین مزیت مالیاتی بالقوه و به‌نوعی کم‌هزینه‌تر بودن از دیگر ویژگی‌های این نوع صندوق‌های قابل معامله است.

مقاله پیشنهادی:  فیلم آموزش پرایس اکشن با اندرو جیکن با زیرنویس فارسی

یکی از ابزارهای نوین سرمایه گذاری که به قصد پیروی از یک شاخص معین و یا سبدی از دارایی های متنوع  طراحی شده است صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) نام دارند. در واقع نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک می باشد که همانند سهام قابلیت معامله در طول روز را دارا می باشد.

سرمایه گذران میتوانند با خرید سهام صندوقهای قابل معامله (ETF) به نوعی در سبد متنوعی ازدارایی های مالی ( سهام و اوراق مشارکت و…) سرمایه گذاری نمایند. صندوقهای قابل معامله یکی از پرطرفدارترین ابزارهای مالی می باشند که از ژانویه 1993 در آمریکا با معرفی صندوق اسپایدر (SPDR) آغاز شد.

بزرگترین ETF جهان که بر روی طلا کار می کند صندوق اسپایدر است که هم اکنون مالک حدود 720 تن طلا است (طبق آمار سال 2014). در واقع طلا به عنوان یک نوع بیمه در اکثر صندوقهای سرمایه گذاری حضور دارد و این صندوقها با خرید و فروش آن سود مناسبی را کسب می کنند. بنابراین نقش سرمایه گذاری نیز تقاضای بسیار مناسبی را برای طلا در سطح جهان ایجاد نموده (البته کاهش قیمت طلا از سال 2013 چهره ی طلا را برای سرمایه گذاری مخدوش کرده).

عده ای از معامله گران بازار طلا، خرید و فروشهای خود را بر مبنای خرید و فروش های صندوق اسپایدر تنظیم می کنند، ولی نباید خرید و فروشهای این صندوق در معاملات آنها ملاک قرار داده شود، خیلی از مواقع بوده که این صندوق اقدام به خرید طلا کرده ولی طلای جهانی نزول کرده و یا بر عکس.

اطلاعات آماری جالب از ذخایر طلای دنیا

مقاله پیشنهادی:  فیلم آموزش معامله در گپ های قیمتی

بر اساس برآوردها، بانک های مرکزی، موسسات بین المللی، و دولت ها در مجموع ۳۰۷۰۰ تن طلا معادل ۱۶٫۵ درصد از ذخایر طلای دنیا را به خود اختصاص می دهند.

همچنین تخمین زده می شود که وزن تمام طلایی که از ابتدای تاریخ تا سال ۲۰۰۹ میلادی استخراج شده به ۱۶۵/۰۰۰ تن برسد؛ یعنی تقریبا ۵٫۳ میلیارد اونس ( هر اونس معادل ۳۱٫۱۰۳۴۸ گرم). این میزان طلا، حجمی معادل ۸۵۰۰ متر مکعب را اشغال می کند. به این ترتیب تمام طلای دنیا را می توان در مکعبی که هر ضلع آن ۲۰٫۴ متر است جای داد.

از نظر بازار مصرف، نیمی از طلای جدید تولید شده در جهان صرف تولید جواهرات می شود. بعد از جواهرات، سرمایه گذاری به روی طلا است که ۴۰ درصد تولید را به سمت خود می کشد. ۱۰ درصد باقی مانده نیز در صنعت به مصرف می رسد.

آدرس اینترنتی صندوق اسپایدر : www.spdrgoldshares.com

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا