نقشه بازار بورس چیست؟ صفر تا ۱۰۰ بازار بورس اوراق بهادار

نقشه بازار بورس

نقشه بازار بورس چیست؟ افرادی که در بازار بورس فعالیت مستمری دارند، به خوبی قادرند این بازار را رصد کنند و ضمن بازدهی بیشتر، زیان کمتری را تجربه کنند. اگر کمی با حوزه بورس آشنا باشید، احتمالا در مورد تحلیل های بنیادی و تکنیکال چیزهایی شنیده اید. البته این دو مورد بیشتر توسط حرفه ای های بازار بورس مورد استفاده قرار می گیرد، اما حتی شما سرمایه گذاران عادی نیز می توانید با توجه به نکاتی برای رصد بازار بورس، احتمال موفقیت در بورس را برای خود را افزایش دهید. مشاهده نمای کلی بازار بورس، این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که تنها در عرض چند ثانیه، وضعیت کلی بازار را بررسی کنید. بعضی از افراد با مشاهده افت یا رشد شاخص بورس نیز به این مهم دست پیدا می کنند.
البته با توجه به اینکه در اغلب اوقات، شاخص بورس ملاک خوبی برای آگاهی از وضع بازار نیست، بهتر است از نقشه بازار بورس کمک بگیرید. این نقشه اطلاعات بازار را به صورت دقیق و لحظه ای در اختیار شما قرار می دهد. بنابراین با استفاده از آن امکان تحلیل، مقایسه و تصمیم گیری در مورد سطوح سهم، بازار و صنعت برای شما فراهم می شود.

نقشه بازار بورس چیست؟

این نقشه به شما در پیدا کردن سهامی که معمولا خارج از دید هستند، کمک می کند. برای دسترسی به این نقشه می توانید به بسیاری از سامانه های کارگزاری و سایت های ارائه دهنده خدمات بازار بورس مراجعه کنید. برای این کار تنها کافی است عبارت “نقشه بازار بورس” را در گوگل جستجو کنید. در تصویر زیر می توانید نمونه ای از این نقشه را مشاهده کنید.

مقاله پیشنهادی:  فارکس چیست؟ ۱۰۰٪ نکات بازار فارکس + همه چیز درباره فارکس!

در سامانه ها و سایت های شما می توانید با استفاده از امکان فیلتر کردن به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کنید. برای مثال در تصویر بالا، روی نماد بانک صادرات گزینه هایی مانند حجم، ارزش معاملات، بازه زمانی، طبقه بندی صنایع، قیمت، گروه و… قابل مشاهده است. برای دسترسی به این اطلاعات تنها کافی است نشانگر موس را روی نماد مورد نظر خود قرار دهید. رنگ های نشان داده شده روی نقشه نیز نشان دهنده تغییرات و نوسان قیمت هستند. با توجه به این مسئله، رنگ قرمز تیره نشان دهنده سهمی است که بیشترین تغییر منفی را دارد. هر چه رنگ سهم به سمت سبز میل کند، میزان تغییر مثبت آن بیشتر خواهد شد. بنابراین سهام های دارای رنگ سبز تیره، دارای بیشترین تغییر مثبت در دامنه نوسان هستند. بعنوان مثال اگر دامنه نوسان سهام را از -3 تا +3 در نظر بگیریم، می توانیم دامنه نوسان رنگ ها را به صورت زیر نشان دهیم.

دامنه تغییر نوسان

احتمالا در نقشه بازار بورس، تفاوت اندازه خانه ها نظر شما را به خود جلب کرده است. اما علت وجود این تفاوت در چیست؟ این تفاوت اندازه می تواند تفاسیر مختلفی داشته باشد اما به طور معمول میزان بزرگی سهم یا ارزش بازاری آن را نشان می دهد. از طرفی این تفاوت ابعاد می تواند به حجم معاملات هر سهم ارتباط داشته باشد. با توجه به این تفاسیر می توان دریافت که نقشه های بازار بورس قابلیت یکسانی ندارند و هر کدام از آن ها با توجه به نیازهای مختلف سهام داران طراحی می شوند.

معرفی انواع نقشه بازار بورس

نقشه بازار بورس می تواند توسط هر سایت یا سامانه ای ارائه شود و سامانه ای مشخص برای آن وجود ندارد. بنابراین نقشه های مختلف می توانند در جزئیات تفاوت هایی داشته باشند. این تفاوت ها اغلب به دلیل فیلترهایی است که می توان روی نقشه های بورسی اعمال کرد.

مقاله پیشنهادی:  نقشه بازار بورس چیست؟ صفر تا ۱۰۰ بازار بورس اوراق بهادار

فیلترهای مختلف برای نقشه

برای اینکه بتوانید از فیلترهای نقشه سهام بورس به طور کامل استفاده کنید، باید به کارگزاری ها و سامانه هایی مراجعه کنید که امکان ایجاد فیلترهای مختلف را برای شما فراهم کرده اند. این فیلترها به شما کمک می کنند تا بر اساس نیاز خود، نقشه را مرتب کنید. شما می توانید نقشه خود را با توجه به حجم معاملات، ارزش آنها و… مرتب کنید. البته امکان ایجاد یک فیلتر برای بررسی دیگر بازارها نیز وجود دارد. برای مثال می توانید از این طریق بازارهای فرابورس، بورس و انرژی بورس را از هم جدا کنید.

اطلاعات ارائه شده در نقشه سهام در بورس

همان طور که در بخش های قبلی محتوا گفتیم، رنگ های نقشه بازار بورس نشان دهنده افت یا رشد ارزش سهام هستند. در مورد ابعاد خانه ها نیز توضیح دادیم که این اختلاف ابعاد به میزان حجم یا ارزش سهام بستگی دارد. اما داشتن این اطلاعات به تنهایی نمی تواند به شما برای موفقیت کمک کند. در واقع هدف یک نقشه بورسی فقط نشان دادن سهم های منفی یا مثبت بازار نیست. ما می توانیم از این نقشه، استفاده های مفیدتری نیز داشته باشیم. شما می توانید نشانگر موس را روی سهم مورد نظر خود برده و اطلاعات تکمیلی آن را دریافت کنید.

کسب اطلاعات از نقشه بورسی

 

از مهم ترین این اطلاعات می توان به نام شرکت، حجم معامله، رشد یا افت قیمت، صنعت مربوطه، ارزش معامله و… اشاره کرد. بعضی نقشه های پیشرفته تر، قابلیت هایی اضافه تر از جمله بازده روزانه، نسبت های مالی، نرخ رشد، نرخ رشد درآمد و… را نیز در اختیار شما قرار می دهند. بنابراین با استفاده از این نقشه ها می توانید با یک تصویر کلی، هم روند صعودی و نزولی بازار را مشاهده کنید و هم در مورد نمادها، اطلاعاتی تکمیلی به دست آورید.

مقاله پیشنهادی:  آموزش فارکس ویدئویی 0 تا 100 با رضا خانتاراج

فواید استفاده از نقشه بازار بورس

نقشه بازار بورس دارای فواید فراوانی است. یکی از مهم ترین رکن ها در موفقیت در بازار بورس، میزان سرعت دسترسی به اطلاعات صحیح است. با استفاده از این نقشه می توانید به سرعت به دقیق ترین و جامع ترین اطلاعات دسترسی پیدا کنید. در شرایط عادی شما برای دانستن اطلاعاتی مانند حجم، قیمت، ارزش و… نیاز به مراجعه به سایت مدیریت فناوری بورس تهران و یا وبسایت کدال دارید. این در حالی است که با دسترسی به نقشه بازار بورس اوراق بهادار می توانید تمامی این اطلاعات را به سرعت به دست آورید.
دومین مسئله تسهیل دسترسی به اطلاعات حتی برای افراد تازه کار است. اگر در حوزه بورس جزء افراد تازه کار هستید و اطلاعات زیادی در این باره ندارید می توانید از این نقشه ها استفاده کنید. نقشه به شما کمک می کند تا در مدت زمانی کوتاه با شرایط بازار بورس آشنا شوید. استفاده از آن نیز نیاز به دانش و مهارت تخصصی ندارد.
سومین مسئله این است که نقشه بازار بورس در کارگزاری هر سایتی پیدا می شود. بنابراین نیازی به بررسی سایت های مختلف برای پیدا کردن نقشه ندارید. به این ترتیب می توانید در وقت خود صرفه جویی نمایید.

 

دانلود نقشه بازار بورس

 

مقاله پیشنهادی:  بازار اول و دوم بورس چیست؟ تفاوت بازار اول و دوم بورس

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد نقشه بازار بورس صحبت کردیم. توضیح دادیم که برای انجام معامله و کسب اطلاعاتی راجع به بورس، ابزارهای مختلفی وجود دارند. شما باتوجه به حیطه فعالیت و نیاز خود می توانید ابزارهای مورد نظر خود را انتخاب کرده و از آن ها استفاده کنید. نقشه بازار بورس یکی از ساده ترین ابزارهای موجود برای سهام داران است. از مهم ترین ویژگی های آن می توانیم به دسترسی به دقیق ترین اطلاعات در کوتاه ترین زمان ممکن اشاره کنیم. بنابراین با استفاده از این نقشه و منابع کمکی دیگر، می توانید اطلاعات تکمیلی مورد نیاز معامله خود را کسب کنید و برای سرمایه گذاری در سهم مورد نظر خود اقدام نمایید.

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا