کد بورسی چیست؟ چگونه اقدام به دریافت کد بورسی کنیم؟

کد بورسی چیست

امروزه اگر بخواهید در فضای مجازی و یا سازمان‌های مختلف حساب ایجاد کنید لازم است که یک کد و یا شناسه داشته باشید. در واقع به کمک شناسه می توان وارد حساب کاربری شد و کنترل آن را به دست گرفت. هم‌چنین در بازار بورس برای نظارت و کنترل بر فعالیت های بورس شما نیاز دارید که یک کد شناسایی مخصوص یا همان کد بورسی داشته باشید. ممکن است در اینجا این سوال مهم برایتان به وجود آمده باشد که کد بورسی چیست؟ و یا چه تعریفی دارد؟ باید بگوییم که برای ورود به بازار بورس و سرمایه‌گذاری در این بستر ابتدا باید این شناسه را دریافت کنید. این کد درواقع یک شناسه به شمار می آید که تنها به شما تعلق دارد و منحصر به شخص خود شما است. به عبارتی دیگر می توان گفت هیچ فرد دیگری نمی تواند دقیقا همان کد که شما دارید را داشته باشد.

کد بورسی را با عنوان کد معاملاتی نیز می شناسند. شما می توانید از این کد برای انجام فعالیت های مرتبط با بورس استفاده کنید. به عبارتی دیگر این کد در واقع کد شناسایی شما در بازار بورس به حساب می آید که معرف شما در این بازار است و شما با این کد شناخته شده هستید. این کد یک شناسه محسوب می‌شود که به شما تخصص دارد. با استفاده از کد سهامداری قادر هستید که تمامی اقدامات بورسی نظیر فروش و خرید سهام های مختلف را انجام دهید. شرط لازم برای فعالیت در بازار بورس داشتن این کد ضروری است که آن را با عنوان کد سهامداری نیز می‌شناسند. کد سهامداری در واقع ترکیبی از حروف و اعداد است. به طوری که شامل سه حرف ابتدای نام خانوادگی فرد و ۵ عدد به صورت تصادفی می باشد. با این مقاله آموزش بورس همراه ما باشید.

مقاله پیشنهادی:  کسب درآمد بدون سرمایه! کسب درآمد اینترنتی+کار در دنیای واقعی

 

کد بورسی چه کاربردی دارد؟

همانطور که کمی قبل تر نیز به این موضوع اشاره کردیم در بازار بورس برای اقدام به خرید و فروش سهام نیاز است که حتما چنین کدی داشته باشید. در واقع پس از دریافت این کد اجازه فعالیت در بازار بورس را خواهید داشت. با دریافت کد سهامداری شما به عنوان یک عضو مهم از بازار بورس محسوب می شوید. نکته مهمی که وجود دارد این است که کد بورسی شما تنها به خودتان تعلق دارد و در بازار هیچ فرد دیگری را با این نام و کد نمی شناسند. در واقع شناسه یک نام است که در بازار بورس شما با آن نام شناخته می شوید و با استفاده از آن قادر هستید به فعالیت‌های مختلف بپردازید.

آشنایی با انواع روش های دریافت کد سهامداری

چگونگی دریافت کد بورسی یکی دیگر از موضوعات مهمی به شمار می‌آید که در این قسمت قصد داریم شما را با آموزش کد بورسی و روش های دریافت آن آشنا کنیم. کسی که وارد بازار بورس می‌شود باید حتما کد معاملاتی داشته باشد. از این رو افراد به دنبال راهی می گردند که بتوانند کد مختص خود را دریافت کنند. در ابتدا فرد باید از طریق کارگزاری ها اقدام به ثبت نام برای دریافت این کد نماید. در واقع می توان گفت که دو روش برای ثبت نام در کارگزاری وجود دارد. روش اول این است که به یک کارگزاری مراجعه حضوری داشته باشید و مراحل لازم را سپری کنید. معمولاً در این روش پشت سر گذاشتن مراحل ثبت نام سریع تر صورت می گیرد. هر چند ممکن است مجبور باشید زمانی طولانی را در کارگزاری مورد نظر حضور داشته باشید.

انواع روش های دریافت کد سهامداری


خوشبختانه در عصر حاضر اینترنت توسعه چشمگیر و گسترده ای داشته است و عضویت در سازمان بورس نیز روز به روز بیشتر می‌شود. از این رو شما می توانید به صورت غیر حضوری اقدام به ثبت نام برای دریافت کد بورسی کنید. در این روش با ارائه یک سری مدارک مورد نیاز میتوانید کد مختص خود را برای ورود به بازار بورس و فعالیت در آن دریافت نمایید. کارگزاری ها در واقع یک واسطه میان افراد مختلف و بازار بورس هستند. شما با توجه به شرایطی که دارید می توانید از طریق یکی از این دو روش اقدام به دریافت کد سهامداری و ثبت نام در کارگزاری نمایید.

مقاله پیشنهادی:  اخبار فارکس: سایت فارسی اخبار فارکس (Forex)

چه مدارکی برای ثبت نام و دریافت کد سهامداری مورد نیاز هستند؟

موضوعی که در اینجا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این است که شما به عنوان چه شخصی اقدام به ثبت نام برای دریافت کد بورسی می کنید. به عنوان مثال یک شخصیت حقوقی هستید و یا اینکه به عنوان یک فرد حقیقی اقدام به ثبت نام می‌نمایید، در این صورت به مدارک مختلفی نیاز دارید. در واقع اگر به عنوان یک شخص حقیقی بخواهید ثبت نام کنید باید مدارک بیشتری را ارائه دهید. اما اگر به عنوان یک شخص حقیقی اقدام به این کار نمایید این طور نیست و با ارائه یک سری مدارک کمتر می توانید فرایند ثبت نام را تکمیل نمایید.

مدارک ثبت نام و دریافت کد سهامداری

 

بعنوان مثال مدارکی که اشخاص حقوقی باید ارائه دهند شامل موارد زیر می شود:

کپی از روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات، تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس، فرم مشخصات اشخاص حقوقی، تصویر اساسنامه، کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی در مورد اعضای هیئت مدیره و دارندگان امضاء مجاز، فرم تکمیل شده تعهد نامه، کپی از صورت‌های مالی که توسط حسابرس قانونی تایید شده است و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره.

اشخاص حقیقی نیز باید مدارک زیر را به کارگزار ارائه دهند:

شماره حساب بانکی و شماره شبای آن، فرم احراز هویت اشخاص حقیقی، شناسنامه و کارت ملی.

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که شما برای انجام معاملات به صورت آنلاین باید مدرک دیپلم و یا بالاتر داشته باشید. در غیر این صورت مجاز به فعالیت نخواهید بود. بنابراین برای انجام معاملات آنلاین باید مدرک دیپلم و فرم کد آنلاین را برای دریافت کد بورسی ارائه دهید. معامله در بازار بورس به صورت آنلاین نیاز به تکمیل فرم کد آنلاین دارد. جهت انجام این فعالیت باید حداقل مدرک دیپلم و ۱۸ سال سن داشته باشید.

ثبت نام و دریافت کد بورسی

آموزش مرحله به مرحله ثبت نام و دریافت کد بورسی

سه مرحله اصلی برای دریافت کد بورسی وجود دارد که اولین مرحله ثبت نام در سامانه سجام است. احراز هویت سجام و ثبت نام کارگزاری نیز مراحل دوم و سوم به شمار می‌آیند. در ادامه در مورد هر کدام از این مراحل توضیحات بیشتری را در اختیارتان قرار می دهیم.

مقاله پیشنهادی:  کانال تلگرام سیگنال فارکس حرفه ای و دقیق رایگان

مرحله اول یعنی ثبت نام در سامانه سجام

داشتن اطلاعات اولیه در مورد بورس و کد بورسی سجام برای ثبت نام در سامانه سجام اهمیت ویژه‌ای دارد و به عبارتی لازمه آن محسوب می شود. سازمان بورس اعلام کرده است که اشخاص حقوقی و حقیقی برای ورود به بازار بورس ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و کد را دریافت نمایند. این موضوع شامل حال تمامی افراد حتی آنهایی که قبلاً در این بازار فعالیت می‌کردند نیز می‌شود. در واقع همگی باید در سامانه سجام ثبت نام کنند. هدف از ایجاد سجام یکپارچه سازی اطلاعات مشتریان است. قابل ذکر است بگوییم که سجام مخفف شده عبارت سامانه جمع آوری اطلاعات مشتریان به شمار می‌آید. برای ورود به سامانه سجام می توانید به مراکز خدماتی و کافی‌نت ها مراجعه کنید. در غیر اینصورت خودتان نیز می توانید با استفاده از وب سایت این سامانه اقدام به ثبت نام نمایید. البته اپلیکیشن هایی نیز برای ثبت نام سجام موجود هستند که در صورت لزوم و تمایل می توانید از آنها استفاده کنید.

پر کردن فرم ها و تکمیل ثبت نام در این سامانه برای دریافت کد بورسی نیازمند داشتن یک سری اطلاعات است. در وهله نخست اطلاعات شخصی نظیر نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کدملی و غیره مورد نیاز است. دسته دوم از اطلاعات شامل آدرس محل سکونت، کد پستی، شماره تلفن و موارد این چنینی هستند. در واقع این اطلاعات برای ارتباط با شما مورد نیاز هستند. دسته سوم از اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام اطلاعات بانکی هستند که شامل مواردی همچون شماره حساب، شماره شبا، کد شعبه و نام بانک می باشند.

ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی

مرحله دوم یعنی احراز هویت در سامانه سجام

گام دوم این است که به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و احراز هویت انجام دهید. قابل ذکر است بگوییم که احراز هویت دارای یکسری شرایط خاص است و اگر فردی این الزامات و شرایط را نداشته باشد احراز هویت او تایید نمی شود. برای احراز هویت در سامانه سجام باید دارای شرایط زیر باشید:

  • رعایت کردن پوشش اسلامی در تصاویر
  • حداقل ۱۸ سال سن
  • معتبر بودن مدارک و تعلق داشتن آنها به شخص متقاضی
  • انجام ثبت نام و احراز هویت به وسیله شخص متقاضی
  • داشتن کارت ملی هوشمند و یا رسید آن
مقاله پیشنهادی:  آموزش فارکس ویدئویی 0 تا 100 با رضا خانتاراج

نکته دیگری که در مورد احراز هویت در سامانه سجام وجود دارد این است که برای انجام این فرایند باید از داخل کشور اقدام نمایید. علاوه بر آن شخصی که متقاضی برای انجام این فرآیند است باید شخصیت حقیقی داشته باشد. قابل ذکر است بگوییم که امکان انجام احراز هویت بیش از یکبار با یک کد ملی وجود ندارد و هر شخص تنها یک بار قادر است که با کد ملی مشخص خود فرایند احراز هویت غیر حضوری را انجام دهد.

 

احراز هویت در سجام برای دریافت کد بورسی

مرحله سوم یعنی ثبت نام در کارگزاری

کارگزاری به عنوان یک واسطه گر عمل می‌کند و افراد می‌توانند از طریق آن به خرید و فروش در بازار سهام بپردازند. بنابراین یک فرد به طور مستقیم قادر به خرید و فروش سهام نیست. برای معامله سهام حتماً افراد باید به واسطه کارگزاری‌ها که مراکز معتبری برای انجام معاملات بورسی هستند اقدام به این کار نمایند. جهت تکمیل ثبت نام کد بورسی می توانید به این مراکز مراجعه کنید و فرآیند نام نویسی را انجام دهید. نکته مهمی که در اینجا بد نیست به آن اشاره‌ای داشته باشیم این موضوع است که امروزه امکان ثبت نام آنلاین و غیر حضوری برای مشتریان گرامی وجود دارد. تمامی افراد می توانند این فرایند را به صورت آنلاین و به راحتی انجام دهند. در نهایت بعد از اینکه ثبت نام در کارگزاری صورت گرفت اطلاعات شما برای سازمان بورس فرستاده می‌شود تا این کد برای شما صادر گردد.

چند کد بورسی دریافت کنیم؟

امکان دریافت چند کد سهامداری وجود دارد؟

نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره‌ای داشته باشیم این است که شما تنها می‌توانید یک کد دریافت کنید و از طریق همان یک کد در بازار بورس فعالیت داشته باشید. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا امکان دریافت چند کد بورسی وجود دارد؟ باید بگوییم که خیر چنین چیزی امکان پذیر نیست. البته شما می توانید با ثبت نام در کارگزاری های مختلف صاحب چندین حساب آنلاین باشید. اما در هر صورت یک کد سهامداری یا یک کد شناسایی دارید که می توانید با استفاده از آن در بازار بورس اقدام به فعالیت هایی مثل خرید و فروش سهام کنید.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا