بورس لندن: شاخص بورس انگلیس یا بورس اوراق بهادار لندن

بورس لندن

بورس لندن انگلستان که با نام اختصاری «LSE» شناخته می شود، از جمله بورس های بزرگ جهانی است که مانند بورس نیویورک، بورس توکیو و بسیاری از بورس های دیگر فعالیت های موثری را در سطح بین المللی انجام داده است. بورس اوراق بهادار لندن جزو بزرگترین بورس های قاره اروپا بوده که به عنوان اولین بورس در انگلیس شروع به کار کرده است. در LSE تقریبا از 60 کشور دنیا، شرکت های قدرتمندی پذیرش شده اند و به عنوان یک بازار بورس مهم بین المللی در جهان شناخته می شود.

چارت ایران تاکنون در مورد بازارهای سرمایه بین المللی و مطرح، توضیحات کاربردی زیادی را در اختیار کاربران خود گذاشته است. مطالب متنوع در مورد بورس های بزرگ مالی مانند بورس انگلیس و همچنین شاخص بورس لندن نیز جزو این اطلاعات مهم هستند.

درباره بورس لندن «LSE» بریتانیا

پایتخت کشور انگلستان یعنی لندن، از گذشته های دور تا به الان از لحاظ مالی یکی از شهرهای فعال در سطح بین الملل بوده است. به همین دلیل در عرصه بانکداری، بیمه و همچنین تجارت جهانی بسیار پیشرو است. از سال 1698 میلادی بود که بورس لندن و به عبارتی «بورس اوراق بهادار لندن» کار خود را شروع کرد. در واقع بورس انگلیس از زمان استارت فعالیت خود تا به الان موفق به جذب سهامداران بسیاری از سطح دنیا شده است.

مقاله پیشنهادی:  آموزش فارکس ویدئویی 0 تا 100 با رضا خانتاراج

در سال 1998 فردی به نام «John Castaing» جان کاستاینگ به عنوان یک کارگزار در «قهوه خانه جاناتان» نزدیک تالار بورس سلطنتی، این مکان ایده آل را برای جمع شدن تجار و انجام خرید و فروش انتخاب کرد. کاستاینگ در این مکان برای انواع کالا، سهام و دیگر دارایی ها، قیمت های مشخص شده ای را ارائه داد و اسم «سیر مبادله» را بر روی مجموعه قیمت های داده شده خود گذاشت.

قائدتا در این قهوه خانه افراد کلاه بردار و سودجو که البته از فعالان بازار مالی هم بودند پیدا می شدند. به همین منظور در سال 1801 میلادی طرحی رسمی برای پیشگیری از تقلب و هرگونه کلاهبرداری صورت گرفت که بورس اوراق بهادار در لندن را به صورت انسجام یافته ای شکل داد. بر همین اساس تمامی کارگزاران حق عضویت خود را با پرداخت هزینه تعیین شده ای به سازمان بورس و قبول مجموعه ای از قوانین منظم و سازمان یافته، باعث شروع به کار کردن بورس اوراق بهادار لندن شدند.

بورس لندن «LSE» بریتانیا


ادغام بازار بورس لندن با «Borssa Italiana» بورس میلان، در تاریخ 23 ماه «June» سال 2007 انجام شد و تمامی فعالیت های پس از این اقدام، به نام «گروه بورس لندن انگلیس» و با علامت اختصاری «LSEG» معرفی و ارائه شد. ادغام میان این دو بورس مهم، باعث شد تا بورس های حاضر در اروپا شاهد فعال تر شدن و قدرت یافتن بورس انگلیس شوند.

مقاله پیشنهادی:  بورس هنگ کنگ: شاخص بورس اوراق بهادار هنگ کنگ

بیگ بنگ در بورس لندن انگلستان

دولت بریتانیا در تاریخ 27 اکتبر سال 1986 میلادی و حتی تا سال ها بعد یعنی 1995، نسبت به بازار سهام و بورس این کشور قوانینی را اصلاح و پیاده سازی کردند و نام آن را بیگ بنگ گذاشتند. Big Bang در فعالیت بورس اوراق بهادار لندن تغییرات وسیعی را ایجاد کرد و بر طبق آن خرید و فروش های معاملاتی به صورت الکترونیکی درآمدند. این جایگزین کارآمدتری در مقایسه با داد و ستدهای سنتی قبل بود. در زیر به چند مورد از نتیجه اعمال بیگ بنگ در بورس بریتانیا توجه کنید:

  • این سیستم اثرات مهمی مثل سرعت بخشیدن به معاملات بورسی داشت. وجود Big Bang در بورس لندن باعث شد تا بتواند با دیگر بورس های بین المللی قدرتمند از جمله NYSE یعنی بورس نیویورک به رقابت بپردازد.
  • رقابت بین بورس انگلیس با بورس ایالات متحده آمریکا، تا به الان نیز ادامه داشته و با توجه به معیارهایی مثل حجم معاملات در بورس، دستیابی به نقدینگی، سرمایه و ارزش مارکت، فعالیت های گسترده ای را در سطح دنیا داشته باشد.
  • توسعه و رشد ایجاد شده در بورس کشور انگلستان، باعث شد تا کارگزاران دیگر کشورها نیز بتوانند در آن ورود پیدا کنند.
  • با ایجاد معاملات الکترونیکی، حداقل میزان کارمزد ثابت خرید و فروش ها در بازار بورس این کشور حذف شد.
  • تغییرات صورت گرفته در بورس بریتانیا بین کارگزاران، رقابت پر جوشی را ایجاد کرد و بعد از آن روند حجم معاملات حالت صعودی به خود گرفتند.
  • کارگزاران انگلیسی با توجه به این طرح، اجازه مالکیت سهام خارج از بریتانیا را پیدا کردند که نتیجه آن بوجود آمدن مجموعه ای از تملک ها و ادغام شد.
  • در نهایت بینگ بنگ، بورس لندن انگلیس را به یک بازار مالی جهانی پر قدرت تبدیل کرد.

معرفی بازار اصلی بورس اوراق بهادار لندن

از بین تمام بازارهای موجود در سطح دنیا می توان بازار اصلی بورس لندن را نام برد که در آن گستردگی بسیاری از لحاظ تنوع در انواع سهام ها وجود دارد. تقریبا بخش های متعددی از شرکت های مختلف را در این بازار می بینید که اثرات مثبتی را برای کمپانی های حاظر در بورس اوراق بهادار لندن رقم می زنند.

بازار اصلی بورس اوراق بهادار لندن

 

هر شرکتی که موفق به قرارگیری در لیست بازار اصلی بورس لندن می شد، می توانست از امتیاز مشاهده تعیین قیمت ها در زمان درست برخوردار باشد.

مقاله پیشنهادی:  بورس فرانکفورت در بازارهای مالی چیست؟ مشخصات بورس فرانکفورت

از بین تمام ویژگی های مثبت لیست شدن در بازار اصلی بورس شهر لندن، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی بوسیله شاخص بورس لندن یا به عبارتی FTSE
  • وجود استخرهای گسترده سرمایه و انواع دارایی ها
  • ارائه تحقیقات انجام شده و وجود اطلاعیه های مهم
  • قرارگرفتن اخبار سهام و اتفاقات مهم بورس در پوشش های رسانه ای

انواع روش ها برای پیوستن شرکت ها به بازار اصلی

  • Standard؛ استاندارد بخشی است که برای مجموعه ای از موارد که شامل «GDRS» یعنی رسیدهای سپرده گذاری بین المللی ورود سهام به لیست، باز هستند. همچنین اگر حداقل قوانین اتحادیه اروپا در اوراق بهادار برای بدهی و مشتقات رعایت شده باشد، برای این مورد نیز کاربرد دارد. شرکت هایی که از طریق بخش Standard در بازار اصلی لیست شده اند، از الزامات راحت تری برخوردار می شوند.
  • Premium؛ به این بخش «ویژه» نیز گفته می شود و فقط برای سهام هایی که از سوی کمپانی های اقتصادی و تجاری هستند کاربرد دارد. این شرکت ها که به لیست بخش پرمیوم در آمده اند، باید تمامی قوانین وضع شده از سوی کشور بریتانیا را قبول داشته و رعایت کنند که البته این قوانین سطحی بالاتر از قوانین موجود در «EU» اتحادیه اروپا را دارند. بنابراین خیلی راحت تر می توان از این طریق به شرکت هایی با سطح کیفیت بالاتر دسترسی داشت و زودتر آنها را شناسایی کرد.
  • بخش های دیگر؛ بخش هایی مانند «صندوق تخصصی» و «رشد بالا» نیز در بازار اصلی وجود دارند که از طریق آنها می توانید به این بازار بپیوندید. اگر شرکت مورد نظر نتوانست در فهرست بخش استاندارد یا پرمیوم قرار گیرد، از طریق بخش «رشد بالا» می تواند سرمایه بدست آورد. این دو بخش مختص مشاغلی با درآمدزایی زیاد هستند که قابلیت رشد بالا را دارند و همچنین از سازمان های تخصصی برخور دار هستند.
مقاله پیشنهادی:  بورس سیدنی کجاست؟ بازار بورس استرالیا

موقعیت مکانی و زمان فعالیت تالار بورس لندن

میدان «Paternoster» پاترنوستر، محل استقرار تالار بورس انگلیس در شهر لندن بوده که به کلیسای سنت پائول بسیار نزدیک است. در طی هفته از روز دوشنبه تا جمعه تمام فعالیت های معاملاتی و کاری بورس لندن جریان دارد. تایم فعالیتی ساختمان بورس نیز هر روز و بر طبق وقت محلی بریتانیا، بین ساعات 8 صبح الی 4:30 بعدازظهر است.

 

موقعیت مکانی و زمان فعالیت تالار بورس لندن


لیست روزهایی که بر طبق تعصیلات رسمی کشور انگلستان، بورس شهر لندن نیز در آن تعطیل می شود در ادامه آورده شده است:

  • اولین روز سال نو میلادی
  • تعطیلات مخصوص برای کریسمس
  • فردای بعد از روز کریسمس، مصادف با 26 دسامبر
  • دوشنبه مربوط به عید پاک
  • آدینه نیک
  • تعطیلات مربوط به بانک های بریتانیا
  • تمام تعطیلات رسمی موجود در تقویم این کشور
  • اولین روز ماه می

نکته: در صورتی که یکی از این تعطیلات از جمله 26 دسامبر، کریسمس و همینطور اولین روز سال نو میلادی، با تعطیلات آخر هفته یکسان شود، روز کاری فردای آن را تعطیل می کنند.

مقاله پیشنهادی:  بورس نیویورک آمریکا: تاریخچه بازار بورس آمریکا 

آشنایی با شاخص بورس لندن FTSE 100

«FTSE 100» در حقیقت مخفف شده ی کلمه ی «Financial Times Stock Exchange 100 Index» است که بصورت اختصاری به عنوان «شاخص بورس لندن» به این شکل معرفی شده است. بر اساس ارزش کلی بازار، 100 شرکت مطرح و بزرگ که در بورس بریتانیا حضور دارند، مبنای این شاخص مهم را تشکیل می دهند. در اصل سرمایه گذاری مشترکی بین روزنامه فایننشیال تایمز و بورس اوراق بهادار لندن صورت گرفت که حاصل آن ایجاد یک شرکت به نام «FTSE Group» شد.

شاخص بورس لندن FTSE 100

 

بنابراین شاخص «فوتسی» توسط این شرکت به طور پیوسته اندازه گیری می شود و در نهایت نتیجه بوسیله وبسایت های موجود در بورس انگلیس در معرض دید سرمایه گذاران قرار می گیرد.

مقاله پیشنهادی:  راز موفقیت در بورس: مهمترین نکات موفقیت در بورس+ بازار مالی!

تعدادی از مهمترین کمپانی های حاضر در شاخص فوتسی 100، موارد زیر هستند:

  • بارکلیز؛ یک بانک خدمات مالی و سرمایه گذاری است و بازاری با ارزش 18/6 میلیارد پوند را در اختیار دارد.
  • رولز رویس؛ یک هلدینگ خودروسازی و مهندسی است و بازار آن دارای ارزش حدودی 4/3 میلیارد پوند است.
  • HSBC؛ نام یک بانک خدمات مالی و سرمایه گذاری است و بازاری با ارزش تقریبی 63 میلیارد پوند دارد.
  • در کل شاخص های محاسباتی متعددی در بورس لندن وجود دارند، ولی از میان تمام آنها «FTSE 100» از لحاظ کاربردی بسیار پرطرفدارتر است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا