هیچ کس به باخت در بازارهای مالی علاقه مند نیست

سودهایی که به ضرر منجر خواهند شد!

هیچ کس به باخت در بازارهای مالی علاقه مند نیست

پیش از شروع هر بحثی بد نیست در همین ابتدا به یک داستان روانشناسی بپردازیم. این آزمایش در واقع سالیان سال بر روی اقشار گوناگون جامعه و علی الخصوص افراد دانشجو پیاده شده و همواره نیز نتایج یکسانی گرفته اند. این موضوع بیانگر شکاف عمیق روانشناسی در باور افراد است.

هیچ کس به باخت در بازارهای مالی علاقه مند نیست
هیچ کس به باخت در بازارهای مالی علاقه مند نیست

چارت ایران : فرض کنید من دارای اسکناسی بیست دلاری هستم، برای فروختن آن، هر قیمتی را از شما خواهم پذیرفت. معمولا شروع پیشنهادات از یک دلار بوده و به همین صورت یک دلار یک دلار بالاتر خواهد رفت، در این بین ممکن بوده فرد دیگری پیدا شده و قیمتی بالاتر از قیمت شما را پیشنهاد دهد و در این معامله با وجود آن که شما شکست خورده و اسکناس بیست دلاری به فرد دیگری داده شده اما بایستی بر سر آخرین توافق خود مانده و به ازای قیمت پیشنهادی خود پول پرداخت کنید. برای درک بهتر این مسئله حتما ادامه مطلب را دنبال کنید.

در واقع خیلی از افراد به طمع این که توانسته با نهایتا 10 دلار صاحب یک اسکناس 20 دلاری شده وارد این بازی خواهند شد، اما با رسیدن پیشنهادها به مرز 17 دلار دو نفر پیشنهاد دهنده به خوبی خطر را احساس می کنند. در نهایت آن ها برای آن که مجبور نشوند برای هیچی پولی بدهند حاضر به دادن پیشنهادهای بالاتری خواهند شد.

هیچ کس به باخت در بازارهای مالی علاقه مند نیست
هیچ کس به باخت در بازارهای مالی علاقه مند نیست

در این بین یکی از پیشنهاددهندگان حاضر شده برای یک اسکناس 20 دلاری پیشنهاد 21 دلاری دهد! اگر چه عجیب به نظر رسیده اما واقعیت آن است که پیشنهاد منطقی ای می باشد چرا که در این صورت تنها یک دلار ضرر کرده و در صورت باختن 20 دلار باید از جیب بدهد بدون آن که حتی یک دلار دریافت کند.

مقاله پیشنهادی:  چه رابطه ای میان تغذیه و معامله گری وجود دارد

درست در این جا جنگ واقعی آغاز خواهد شد و هر یک از افراد تمام تلاش خود را نموده تا مبلغ کمتری را ضرر کند.


آدام گرنت استاد مدیریت در دانشگاه وارتون
، که این بازی را در جلسات مشاوره خود به کار برده در این باره می گوید که یک بار در این بازی برای یک اسکناس 20 دلاری یک افسر ارتش تقریبا حاضر به پرداخت 500 دلار شد!

مکس بیزرمن استاد مدرسه کسب و کار هاروارد نیز در مورد این بازی مدعی بوده که توانسته با استفاده از این بازی و وسط گذاشتن یک اسکناس 20 دلاری  بین دانشجویان خود 17 هزار دلار سود کند و دست کم یکی از دانشجویان او برای این اسکناس 204 دلار داده است.

هدف از بیان این داستان این بوده که به شما بگوییم در واقع در ذهن تمامی افراد لذت پیروزی و برد بر طعم تلخ باخت برتری دارد. به نوعی یکی از عمده ترین موارد ضرردهی در بورس و دیگر بازارهای مالی بیزاری از باخت می باشد.

بدین منظور خیلی از افراد سرمایه گذار با سود کردن در معامله ای سریعا اقدام به بستن حالت خود نموده و مانع از رشد بیشتر آن خواهند شد این در حالی است که در ضرر مدام این اجازه را به آن داده تا بزرگ تر شود چرا که هنوز به برد امید دارند. حباب قیمتی نیز ناشی از همین مسئله می باشد.

برای رهایی از شکست های این چنینی توصیه می شود به کمک تغییر ساختار ذهنی خود تسلط بیشتری بر روی معاملات خود پیدا نموده و در زمان مواجهه با ضررهای کوچک اقدام به خروج از معامله نموده و به این باور داشته باشید که فرصت های بهتری در جایی دیگر در انتظار شماست.

مقاله پیشنهادی:  دانلود PDF صد راز برای سرمایه گذاران اثر ریچارد فارلیای

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا