رابطه بورس و دلار: رابطه نرخ دلار با بورس و تاثیر آن

رابطه بورس و دلار

رابطه بورس و دلار یکی از مواردی است که می بایست در معامله گری، مورد توجه قرار گیرد و نسبت به آن آگاهی های لازم را کسب نمود. معامله گرانی که در بازار بورس مشغول فعالیت هستند، این سوال را می پرسند که: چگونه می توان از رابطه نرخ دلار با بورس استفاده نمود و معاملات خوبی را در این بازار به انجام رساند؟ بطور کلی، می توان گفت که با اطلاع از این موضوع که رابطه بازار بورس و دلار به چه شکل است، می توان بینش بیشتری برای معامله گران ایجاد نمود و بر همین اساس سود بیشتری را به ارمغان آورد. با این مقاله آموزش بورس همراه باشید.

رابطه نرخ دلار با بورس

در بسیاری موارد، نداشتن بینش و دیدگاه اشتباه پیرامون اثر گذاری این عامل مهم اقتصادی بر روی بازار بورس، سبب می شود که معامله گران با مشکلات متعددی روبرو شوند. به همین دلیل، می توان اطلاع از این موارد را یکی از الزامات فعالیت حرفه ای در بازار بورس به شمار آورد. در ادامه قصد داریم به بررسی رابطه قیمت دلار و بورس پرداخته و در این زمینه موارد متعددی را مورد بررسی قرار دهیم.

رابطه بازار بورس و دلار


اهمیت آگاهی از رابطه بورس و دلار

پیش از هر چیز، لازم است تا درباره اهمیت آگاهی از رابطه بازار بورس و دلار و تاثیر قیمت دلار بر بورس صحبت کنیم. معامله گران برای اینکه بتوانند در بازار بورس معاملات خود را به سرانجام برسانند، می بایست بدانند که با افزایش قیمت دلار چه تغییری در بازار به وجود خواهد آمد. همچنین می بایست آگاهی کسب نمایند که کاهش قیمت دلار، این روند را به چه سمتی می برد. به طور کلی، می توانیم بگوییم که نوسانات مرتبط با قیمت دلار و کاهش و افزایش آن به عنوان یکی از اخبار مهم اقتصادی به شمار می آید. زیرا این نوسانات تاثیر زیادی بر بازار های مالی داشته و روند بازار را دستخوش تغییر می کنند. در کشور ما نرخ تورم بر اساس قیمت دلار تغییر می کند. این موضوع سبب می‌شود تا سرمایه گذاران و معامله گران، برای حفظ ارزش پول و مقابله با تورم افسار گسیخته، دست به دامن بازار های مالی مانند بورس شوند.

مقاله پیشنهادی:  آموزش فارکس ویدئویی 0 تا 100 با رضا خانتاراج

لازم است این نکته را نیز مدنظر داشته باشیم که همانطور که قیمت دلار بر روی نرخ تورم تاثیر می‌گذارد، می‌تواند روند بازار را نیز با تغییر روبرو کند. در این مواقع اگر برای فعالیت در بازار بورس و بررسی سهم های مختلف، از اخبار اقتصادی کمک نگیرید، عملاً بسیاری از استراتژی های معاملاتی بلا اثر خواهد شد. زیرا در برخی مواقع، تنها یک خبر اقتصادی مربوط به نرخ دلار می تواند تغییرات بزرگ و اساسی را در بازار به وجود آورد. البته همیشه نمی‌توان به واسطه استراتژی‌ها و تحلیل‌های مختلف از آن مطلع شد. به همین دلیل با اطمینان می‌گوییم که فعالیت در بازار بورس و بررسی شرایط سهام های مختلف، بدون در نظر گرفتن وضعیت بازار دلار، نمی تواند سودآور باشد.

 

اهمیت آگاهی از رابطه بورس و دلار

 

چرا قیمت دلار در کشور ما اهمیت ویژه ای دارد؟

متاسفانه در سال های گذشته ارزش ریال به شدت کم شده و تورم شدیدی را در کشور به وجود آورده است. این تورم شدید موجب می‌شود روند کاهش پول ملی کشور ما ادامه داشته باشد و روز به روز، ارزش پول کشور کمتر و کمتر شود. در این شرایط، هر کسی که سرمایه زندگی خود را به شکل ریال و پول رایج کشور نگهداری کند، با ضرر و آسیب متعددی روبرو خواهد شد. به همین دلیل، شاید منطقی ترین روش برای حفظ پول و سرمایه در کشور ما، سرمایه گذاری و خرید دارایی های مختلف است. در این مورد می توان برای حفظ سرمایه، از دلار استفاده کرد تا پول دچار افت و ضرر نشود. به همین دلیل است که نرخ دلار در کشور ما، اهمیت زیادی داشته و لازم است افراد به رابطه قیمت دلار و بورس نگاه و توجه ویژه‌ای داشته باشند.

مقاله پیشنهادی:  بورس جهانی چیست؟ آموزش بورس جهانی آغازی برای ورود به تجارت جهانی

آیا رابطه بازار بورس و دلار، امری اثبات شده است؟

برخی از کاربران و معامله گران تمایلی ندارند به بررسی قیمت دلار بپردازند و مدام در پی بررسی تاثیرات آن بر روی بازار بورس باشند. بلکه صرفاً می خواهند با استفاده از تحلیل های فاندامنتال و تکنیکال، معاملات خود را به انجام برسانند. البته هر کدام از روش های تحلیل بازار بورس می تواند مزایا و معایب خاصی داشته باشد و در موارد متعددی به کار برده شوند. صرفا نمی توان بازار بورس را بدون در نظر گرفتن قیمت دلار مورد بررسی قرار داد و نسبت به معامله در بازار اقدام نمود. زیرا در این شرایط، قطعاً مشکلات و چالش‌های بسیاری به وجود خواهد آمد. اگر قصد دارید تا از تاثیر قیمت بر بازار بورس ایران مطمئن شوید، می‌توانید گذشته بازار را بررسی کرده و به طور کاملاً دقیق از این موارد مطلع شوید.

 

بررسی بازار بورس و دلار

 

وقتی که به بازار بورس ایران و روند آن دقت می کنیم، متوجه می شویم که جهش های قیمت دلار که در ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاده، سبب تغییر در روند بازار بورس شده است. بررسی گذشته بازار پیرامون رابطه بورس و دلار بیان می کند که این تغییرات در آینده نیز ممکن است رخ دهند. چرا که در کشور ما همواره قیمت دلار دارای نوسان شدید بوده و روندی صعودی داشته است. تغییرات قیمت دلار را می توان با نگاه به قیمت سهم های مختلف در بازار بورس، مورد توجه قرار داد.

نمودار بورس و دلار

 

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، روند کلی بازار بورس ایران با قیمت دلار در بازار آزاد، رابطه مستقیم دارد. همچنین بررسی آن در طولانی مدت نشان دهنده همبستگی این دو مورد خواهد بود. در واقع، تغییرات قیمت دلار در اکثر اوقات، با تغییر روند و شاخص کلی بازار بورس هم جهت و هم سو است. علاوه بر این، هر زمان که نرخ دلار با افت چشمگیری روبرو شده است، کاهش سطح شاخص بورس نیز با توجه به وضعیت دلار تا حدودی قابل پیش بینی است. همچنین افزایش قیمت دلار معمولاً به بالا رفتن سطح شاخص بورس می انجامد. به همین دلیل، هنگامی که نمودار قیمت دلار و وضعیت بورس ایران را مورد بررسی قرار می دهیم، متوجه شباهت زیاد این دو نمودار خواهیم شد. نکته قابل توجه این است که از این ارتباط می توان استفاده کرد و با بررسی مداوم وضعیت قیمت دلار، برای معاملات خود تصمیم گیری نمود.

مقاله پیشنهادی:  درآمد فارکس در ایران (آیا با فارکس پولدار می‌شویم؟) موفقیت در فارکس

نکته مهمی که در مقایسه نمودار های بورس ایران باید مورد توجه قرار داد، این است که در زمانی که قیمت دلار با ۱۰ درصد افزایش روبرو می شود، شاخص بورس نیز بین ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش را تجربه خواهد کرد. این مورد یکی از دلایل مهمی است که سبب شده در سال های گذشته بازار بورس ایران چند برابر بیشتر از بازار دلار بازدهی داشته باشد.

بررسی فاندامنتال رابطه بورس و دلار

برای بررسی اثرات کاهش و افزایش قیمت دلار بر روی روند بازار بورس ایران، لازم است اطلاعاتی را درباره فاندامنتال نوسانات بازار دلار و بورس مطرح کنیم. در مثال بالا توضیح داده شد که چطور نوسانات قیمت دلار، موجب بالا و پایین شدن شاخص بورس ایران خواهد شد. همچنین نمودارهای مربوطه، این موضوع را تایید می‌کنند که تغییرات این دو بازار شباهت زیادی به یکدیگر داشته و به نوعی متاثر از یکدیگر هستند.

در این زمینه می توانیم عوامل و موارد مهمی را بررسی نماییم که در ادامه به صورت جداگانه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت. از نظر فاندامنتال تایید شده است که نوسانات دلار بر روی روند بازار بورس ایران تاثیر داشته و موجب صعود و نزول آن خواهد شد. می‌توانیم بگوییم که رابطه بورس و دلار یک موضوع اثبات شده است و بسیاری از تحلیلگران و اقتصاددانان بزرگ و نامدار، این موضوع را تایید کرده اند. در ادامه این موضوع را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم.

 

بررسی فاندامنتال رابطه بورس و دلار

پارامترهای اقتصادی و اثر دلار بر بورس

به طور کلی می‌توان گفت که بازار بورس هر کشور تحت عنوان آینه اقتصاد آن کشور شناخته شده و بیانگر وضعیت اقتصادی آن می باشد. در اصل هر زمان که تولید ناخالص داخلی و رونق اقتصادی، رشد داشته باشد، این موضوع برای بازار بورس نیز خبری مثبت و خوشحال کننده به شمار می آید. البته این موضوع بصورت صد در صدی در کشور ما صدق نمی کند. زیرا در کشور ما تولید ناخالص داخلی وجود نداشته و از این جنبه هیچگونه رونق اقتصادی را در کشور مشاهده نخواهیم کرد. اما هر چقدر قیمت دلار افزایش پیدا می کند، سود نیز بیشتر خواهد شد. زیرا قیمت دلار یکی از پارامترهای مهم اقتصادی در ایران است که در مطالب قبلی به آن پرداختیم.

مقاله پیشنهادی:  پکیج کامل آموزش بورس صفر تا صد: خرید آموزش بورس گام به گام (مبتدی تا پیشرفته)

با این وجود، می‌توان گفت که بازار بورس نیز همانند باقی قسمت های اقتصاد کشور، تحت تاثیر دلار قرار می گیرد. زیرا اقتصاد کشورمان ارتباط نزدیکی با بازار بورس داشته و شرایط هر کدام از آن ها بر روی دیگری تاثیری محسوس خواهد گذاشت. اما اگر بخواهیم پیرامون بازار بورس، اقتصاد کشور و ارتباط بین این دو صحبت کنیم، می توانیم دلار را میانجی این دو حوزه بدانیم.

رابطه بورس و دلار با توجه به ارزش دارایی شرکت ها

ارزش دارایی شرکت های فعال در بازار بورس ایران یکی از زمینه هایی است که می توان به شکل فاندامنتال آن را بررسی کرده و با توجه به آن، رابطه بورس و دلار را تبیین کرد. در مطالب ارائه شده، مطرح شد که اکثر دارایی شرکت هایی که در بورس ایران فعالیت دارند، غیر نقدی بوده و تحت تأثیر نرخ دلار، بالا و پایین می شود. تعدادی از این شرکت ها در زمینه هایی فعالیت کنند که مواد اولیه آن ها تحت تاثیر دلار بوده و قیمت آن به صورت جهانی اعلام می شود. برخی دیگر از شرکت ها نیز دارایی ها و سرمایه خود را به بازار هایی منتقل می کنند که به صورت مستقیم به دلار متکی هستند و نوسانات دلار سبب کاهش یا افزایش دارایی هایشان خواهد شد.
هنگامی که دارایی و اندوخته یک شرکت در بورس رشد خوبی را تجربه می‌کند، حتی اگر شرکت از لحاظ اقتصادی وضعیت مساعدی نداشته باشد و نتوانسته باشد به هدف مدنظر دست پیدا کند، باز هم شاهد سود آوری آن خواهیم بود. تجربه ثابت کرده است که تاثیرات دلار بر روی دارایی های یک شرکت، همواره از میزان ضرری که به خاطر اشتباهات و تصمیم های نادرست به وجود می آید، بیشتر خواهد بود.
این موضوع بیانگر این است که یک شرکت فعال در بورس اگر در طول یکسال هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته باشد و تنها دارایی های خود را به دلار تبدیل نماید، می تواند در انتهای یک سال، سود خوبی را به ارمغان آورد. پدیده ای رخ می دهد این است که بالا برای رفتن قیمت دلار، در وضعیت دارایی های شرکت های بورسی تاثیر خواهد گذاشت.

تقاضای خرید و رابطه دلار و بورس

برای پی بردن به رابطه دلار و بورس می توان تاثیر تقاضای خرید سهم هایی مختلف در بازار بورس را نیز مورد بررسی قرار داد. در نظر بگیرید که یک میلیارد تومان سپرده در بانک قرار داده اید. در این هنگام وقتی خبر مربوط به افزایش قیمت دلار در بازار پخش می شود، برخی از افراد به دنبال شیوه هایی برای سرمایه گذاری موثر هستند. این موضوع سبب می شود که برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود، وارد بازار بورس شده و نسبت به خرید سهامی مختلف اقدام نمایید. در چنین مواقعی خرید نقدی دلار می تواند یک موضوع چالش برانگیز باشد.

مقاله پیشنهادی:  بورس فرانکفورت در بازارهای مالی چیست؟ مشخصات بورس فرانکفورت

اکثر افراد دانش تخصصی پیرامون شیوه های سرمایه گذاری ندارند و ترجیح می دهند که سرمایه خود را به دلار نقد تبدیل کنند. پس بهتر است در این مواقع شما به جای خرید دلار، نسبت به خرید سهام اقدام نمایید. با این حال در این وضعیت، بازار بورس نیز با افزایش تقاضای مشتریان و معامله گران روبرو شده و همین موضوع سبب افزایش قیمت ها خواهد شد.

بررسی رابطه بورس و دلار و تغییرات آن

حال که قصد بررسی رابطه بورس و دلار را داریم، می بایست تغییرات قیمت دلار را در شرایط مختلف مورد بررسی قرار داده و تاثیر آن را بر بازار بورس بسنجیم. هنگامی که آگاهی خوبی پیرامون شرایط مختلف بازار کسب کنید، می توانید شیوه درستی برای سرمایه گذاری انتخاب کرده و بر اساس آن به سودآوری برسید. به طور کلی، قیمت دلار در بازار ایران تاثیر چشمگیری داشته و موجب ایجاد نوسانات متعدد در بازارهای مالی نیز خواهد شد. معمولاً نوسان های مثبت سبب بالا رفتن قیمت دلار شده و نوسان های منفی، قیمت دلار را به طرز چشمگیری کاهش می دهند. در نهایت اگر قیمت ثابت بماند نیز شرایط بازار بورس تحت تاثیر آن، راکد خواهد.
هرکدام از شرایطی که پیرامون آن ها بحث شد در نمودارهای مربوط به قیمت سهامی مختلف و شاخص بازار بورس قابل مشاهده هستند. به همین دلیل، بهتر است آن ها را به صورت جداگانه مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم. لازم است این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که شاخص و وضعیت بازار بورس فقط تحت تاثیر قیمت دلار نبوده و عوامل متعددی می‌توانند در این زمینه تعیین کننده باشند. به همین دلیل، هنگامی که نمودار های مرتبط با تغییرات قیمت دلار و بازار بورس را مورد بررسی قرار می دهیم، متوجه این موضوع می شویم که تغییرات بازار بورس چند برابر بیشتر از نوساناتی است که در نرخ دلار مشاهده می شود.
با این حال، نمی‌توان منکر رابطه قیمت دلار و بورس شد و می بایست همواره تاثیر قیمت دلار بر بورس را مد نظر قرار داد. علاوه بر این اگر به دنبال تسلط بیشتر بر بازار بورس هستید، بهتر است سایر پارامتر های موثر و تاثیر گذار بر روی روند بازار را نیز مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.
دلار به چند شیوه مختلف می‌توانند بر بازار بورس تاثیر بگذارد. در برخی موارد، افزایش یا کاهش قیمت دلار مستقیماً بر وضعیت بازار تاثیر می گذارد و آن را دستخوش تغییر می کند. اما ممکن است در برخی موارد نوسان قیمت دلار، سبب ایجاد تغییر در سایر پارامترهای اقتصادی شده و به صورت غیر مستقیم بر شاخص و روند بازار بورس ایران اثرگذار باشد.

 

کاهش و افزایش قیمت دلار

 

مقاله پیشنهادی:  بورس هنگ کنگ: شاخص بورس اوراق بهادار هنگ کنگ

کاهش قیمت دلار و وضعیت ناشی از آن در بازار بورس

در کشور ما بازار بورس برخلاف سایر بازارها نظیر بازار مسکن، خودرو و کالاهای اساسی، در زمان کاهش نرخ دلار، دچار افت خواهد شد. به این معنا که کم شدن قیمت دلار، به صورت مستقیم بر روی بازار بورس اثر داشته و سبب ریزش قیمت سهم های مختلف خواهد شد. این موضوع می تواند دلایل متعددی داشته باشد. برای مثال، در بازار بورس، معامله گرانی متبحر و باتجربه وجود دارند که با استفاده از چارت قیمت دلار در گذشته، نسبت به بررسی وضعیت بازار در آینده مطالعه کرده و معاملات خود را بر آن اساس پیش میبرند. هنگامی که دلار وارد روند نزولی می شود، معامله گران، سهم های خود را می فروشند و از بازار خارج می شوند و بدین ترتیب بورس، مشابه دلار رفتار می کند و در صورت نزول قیمت دلار، شاخص بازار بورس نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

افزایش قیمت دلار و وضعیت ناشی از آن در بازار بورس

هنگامی که قیمت دلار افزایش پیدا می کند، بنابر دلایلی که در مطالب بالا مورد بررسی قرار گرفت، بازار بورس نیز دچار صعود قیمت خواهد شد. در این مواقع به اصطلاح، بازار بورس رونق بیشتری پیدا می کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوسان دلار، نوسان چند برابر بیشتر را بر روی بازار بورس ایران به وجود خواهد آورد و تغییرات عمده تری را رقم خواهد زد. اگر به دنبال کشف تاثیرات تاثیر قیمت دلار بر بورس و کشف رابطه بازار بورس و دلار هستید، می توانید از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در این زمینه بهره ببرید.

جمع بندی رابطه بورس ودلار

اقتصاد کشور ما تا حد زیادی تحت تاثیر وضعیت دلار در بازار آزاد است. این موضوع درباره بازار بورس نیز صدق خواهد کرد. بدین معنی که افزایش قیمت دلار، موجب رشد چند برابری بازار بورس و کاهش قیمت دلار، موجب نزول چند برابری بازار بورس ایران خواهد شد. طبیعی است که آگاهی نسبت به رابطه بورس و دلار و تاثیر قیمت دلار بر بورس می تواند روش بهتری را برای معامله گران به ارمغان آورد. توصیه می شود که برای موفقیت هرچه بیشتر در این بازار مالی، نسبت به بررسی سایر پارامترهای تاثیرگذار بر بازار اقدام نمایید.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا