حجم مشکوک چیست؟ آموزش حجم معاملات مشکوک در بورس و تشخیص آن

حجم مشکوک در بورس چیست

حجم مشکوک در بورس اصطلاحی رایج است که در بازار بورس زیاد به چشم می خورد. در این بازار اصطلاحات فراوانی وجود دارد که قبل از ورود و انجام معاملات مختلف باید با آنها آشنا شوید. زیرا این واژه ها برای بسیاری از افراد که تا به حال در بازارهای مالی هیچ فعالیتی نداشته اند، سوالات گوناگونی را بوجود می آورد؛ مثل بازار اول و دوم بورس چیست یا حجم مشکوک چیست؟
گاهی پیش می آید که حجم معاملات بازار به سرعت حالت صعودی پیدا می کند. کارشناسان در موقعیت های این چنینی توصیه می کنند که باید مارکت را با دقت تحلیل کرده و سپس حجم مشکوک را پیدا کنید. به طور یقین وقتی بدانید معاملات مشکوک در بورس چگونه اتفاق می افتد، بهتر می توانید به انجام خرید و فروش های موفق و بدون ضرر بپردازید. تشخیص معاملات حجم مشکوک کمک می کند تا روند سهام و موقعیت های دقیق معاملاتی را بیشتر درک کنیم. به همین دلیل دریافت آموزش حجم معاملات در بورس و شناسایی حجم مشکوک در روند انجام سرمایه گذاری درست بسیار تاثیر گذار هستند. تا انتهای این مقاله آموزش بورس از چارت ایران همراه باشید.

مفهوم حجم مشکوک در بورس چیست؟

حجم مشکوک بورس چیست، می تواند سوال بسیاری از معامله گران تازه وارد بازار بورس باشد. هنگامی که نمادی خاص به طرز عجیبی با روند افزایشی حجم معاملات روبرو می شود، با شرایطی به نام حجم مشکوک در بورس روبرو هستیم. اگر معاملات روزانه را در نظر بگیرید، مشاهده می کنید که هر سهمی در حال ثبت کردن نوسانات قیمتی متعدد و متفاوتی است.
برای ارزیابی دقیق هر سهم علاوه بر بررسی قیمت، باید به طور دقیق حجم معاملاتی هر نماد را نیز بررسی کنید. چون در کنار ثبت قیمت ها، حجم های معاملاتی نیز درحال ثبت شدن هستند که هر معامله را با حجم مخصوص به خود می بینید. مثلا به روند معاملات یک ماه گذشته سهم مورد نظر خود دقت بفرمایید. وقتی حجم معاملات سهم شما نسبت به حجم معاملاتی آن در روزهای گذشته فرق قابل توجهی را ایجاد کرده باشد، در واقع سهم یا نماد معامله گر با شرایط حجم مشکوک معاملات مواجه شده است.

مقاله پیشنهادی:  فارکس چیست؟ ۱۰۰٪ نکات بازار فارکس + همه چیز درباره فارکس!

دلیل اهمیت حجم مشکوک چیست؟

حجم مشکوک در بورس به خاطر این مورد توجه تحلیل گران بازار بورس قرار گرفته است که با خود سیگنال های مناسبی را برای سهم های معاملاتی سرمایه گذاران بازار بورس به همراه می آورد. در واقع این شرایط در حال نشان دادن وضعیت آینده بازار است که می تواند پیامی تاثیر گذار یا حتی مخرب باشد.

اهمیت حجم مشکوک چیست

 

همانطور که می بینید تشخیص معاملات حجم مشکوک برای سرمایه داران نتایج خوبی می تواند داشته باشد. آنها بوسیله حجم مشکوک می توانند در رابطه با سرمایه گذاری نماد درخواستی خود، داده های مفیدی را از بازار بدست آورند که تا حد زیادی در انتخاب سهم مربوطه کمک کننده باشد. مثالی برای نماد فنوال را در تصویر زیر می بینید؛ این سهم در یکی از روزها، حجم مشکوک در بورس را در معاملات به ثبت رسانده است.

حجم معاملاتی با چگونگی مسیر حرکتی سهم مورد نظر ارتباط متقابل دارد. زیرا حجم مشکوک بورس قدرت این را دارد که در آینده حرکت نماد را مشخص کرده، سمت و سوی دقیقی به تحلیل های سهام بدهد. وقتی حجم معامله ای به شکل حرکت صعودی در چارت در می آید، به نوعی بیانگر تغییر حرکت و برگشت سهم به مسیر رو به بالا یا رو به پایین نمودار است. به همین دلیل است که کارشناسان تاکید دارند که در روند معاملات حتما به تشخیص حجم مشکوک در بورس نیز دقت لازم را داشته باشید.

نشانه ی وقوع حجم مشکوک در معاملات

تنها به حجم مشکوک برای دریافت سیگنال های معاملاتی اکتفا نکنید. هر چند که شناسایی آن نشانه مناسبی برای تحولات رخ داده شده در نماد یک سهم است، ولی کافی نیست. در نظر بگیرید در معاملات روزانه ناگهان انتشار خبری مهم که می تواند بد یا خوب باشد، حواس سرمایه گذاران را متوجه سهم خاصی کند. در این حالت آن روز شاهد افزایش حجم در سهم مورد نظر هستید، حتی گاهی مقدار قابل توجهی پول هوشمند در سهمی خاص ورود یا خروج می کنند.
یکی از کاربردهای حجم مشکوک در بورس برای فلان سهامی که دچار این وضعیت شده، این است که ابتدا آنها را شناسایی و بعد به منظور بررسی بیشتر همه را در واچ لیست خود وارد کنید. با در اختیار داشتن این لیست می توانید هر یک را جداگانه ارزیابی کرده و ببینید که وقوع این حجم مشکوک آیا برای سهم شما خبر خوش یا خبر بد است.
مثال: فرض کنید سهمی موفق شده تا به یک سقف ویژه و مهم برسد، حجم مربوطه می تواند یکی از دو نشانه ریزش یا اصلاح سهم سرمایه دار باشد. حالا بر عکس اگر سهم یک ناحیه حمایتی را تجربه کرده باشد، به احتمال زیاد حجم مشکوک، اینجا به معنای شروع مسیر جدید مثبت و تمام شدن اصلاح است. در نظر داشته باشید برای اطمینان باید معیارهای زیادی را بررسی کنید، چون همه اینها در حقیقت احتمالاتی هستند که تا حدی می توانند کمک کننده باشند.

تشخیص معاملات حجم مشکوک

در بالا اشاره ای کوتاه کردیم که حجم مشکوک چیست و تشخیص حجم مشکوک در معاملات تا چه اندازه می تواند در روش های معاملاتی و آنالیز آن ضروری و مفید باشد. این حجم تقریبا در بازه های زمانی ماهانه و یا هر سه ماه، به میزان 5 الی 6 برابر حجم میانگین سهام مورد دلخواه رخ می دهد. بنابراین حجم مشکوک در بورس، برای ارزیابی موثر اتفاقات بعدی سهم و همچنین در مورد خرید و فروش های حقیقی و حقوقی نقش مهمی دارد.

مقاله پیشنهادی:  آموزش فارکس ویدئویی 0 تا 100 با رضا خانتاراج

یکی از راه حل های مفید برای تشخیص معاملات حجم مشکوک، استفاده از تابلوخوانی بورس است که داده های کاربردی زیادی از قبیل نسبت های معاملاتی، حجم خرید و فروش، همچنین بالاترین و پایین ترین قیمت ها را در اختیار کاربر می گذارد. مثلا کاربر ممکن است سهم دلخواه خود را مدتی دنبال کرده و زیر نظر بگیرد. در این وضعیت و در طی یک روز حجم معاملات سهم در بورس برای او عدد 2 الی 4 میلیون را ثبت می کند. بنابراین در یکی از روزهای آینده بازار میبیند که حجم معامله سهم او، رقم 40 تا 50 میلیون را تجربه کرده است. این شرایط به معنی اتفاق افتادن حجم مشکوک در بازار است که احتمالات قوی برای تاثیر گذاشتن آن در مسیر آینده سهم، قابل پیش بینی می شود.
تشخیص معاملات حجم مشکوک

تابلو خوانی به معنای این است که کاربران فعال در بازار سهام بوسیله تحلیل تابلوی نماد مورد نظرشان در بورس، بتوانند به بازی سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی پی ببرند. همچنین این کار باعث می شود تا ایجاد تغییر در سهامدار عمده و مسیرهای معاملاتی را همزمان با حجم معاملات ارزیابی کنند.

نحوه بررسی دقیق حجم مشکوک

  • روش تابلوخوانی و استفاده از روش تحلیل تکنیکال مواردی هستند که با تکیه بر آنها می توان تا حد زیادی حجم مشکوک را مورد بررسی و تحقیق قرار داد. معمولا تابلوی معاملات بورس که از طریق وبسایت TSETMC قابل مشاهده است، به ارزیابی بهتر حجم معاملات مشکوک در بورس کمک می کند. پس برای شناسایی حجم مشکوک به صورت دقیق در معاملات، می توانید به مقایسه دو پارامتر حجم معاملات روزانه به همراه میانگین حجم در ماه بپردازید. اگر نسبت بین حجم معاملات آن روز در برابر میانگین حجم ماهانه بصورت دو برابر در بیاید، اینجاست که شما به یک وضعیت حجم مشکوک دست پیدا کرده اید.
  • حجم های معاملاتی مشکوک در دو ناحیه حمایت و مقاومت نیز توسط کارشناسان بازار بورس تحلیل می شود. اگر روند صعودی پرقدرتی برای حجم معاملات ایجاد شد و در این حالت هنوز به ناحیه حمایتی نرسیده باشد، احتمال زیادی در برگشت مارکت از منطقه حمایت و همچنین تفسیر حجم معاملات وجود دارد. ولی اگر روند افزایشی حجم بعد از شکست ناحیه حمایت باشد، برای حجم مشکوک ایجاد شده خیلی پیش بینی جالبی نمی توان کرد و مارکت در حالت ریزش شدید قرار خواهد گرفت.
  • اگر روند صعودی حجم خرید و فروش قبل از رسیدن به ناحیه مقاومتی ایجاد شود، مارکت استرس فراوانی را در این حالت تجربه کرده و به احتمال قوی چارت قیمتی از منطقه مقاومتی برگشت می خورد. ولی اگر حجم مشکوک بورس در حالتی ایجاد شود که ناحیه مقاومتی را رد کند، در این حالت حجم معاملات به عنوان سیگنالی برای شروع روند رو به بالای نمودار را با خود به همراه دارد.

نکته: قبلا تاکید کردیم که در موقعیت های نزدیک شدن نمودار به مناطق حمایت و مقاومت، علاوه بر بررسی حجم مشکوک در بورس بهتر است اندازه ورودی و خروجی پول در سهم، قدرتمندی خریدار و فروشنده را نیز ارزیابی و تحلیل کنید.

نکات مهم حجم مشکوک در بورس

موارد مهم در حجم مشکوک چیست؟

  • برای اینکه بدانید حجم مشکوک چیست و در تشخیص معاملات حجم مشکوک تا حد زیادی مسلط شوید، حتما آموزش های کاربردی را در زمینه تابلو خوانی دریافت کرده و از تجربیات اساتید برتر بورس در این زمینه استفاده کنید.
  • دریافت آموزش حجم مشکوک در بورس فقط یکی از موارد بررسی سهم است. در کنار این موضوع حتما موارد تکمیل کننده ای که در این مطلب به آن اشاره شد را در نظر بگیرید.
  • گاهی بروز حجم مشکوک معاملات فقط یک وضعیت نمایشی برای سردرگم کردن معامله گران دیگر، توسط افراد حقوقی و حقیقی عمده سهم است.
  • بعد از تشخیص معاملات مشکوک در بورس حتما بوسیله ی تابلوی معاملاتی سهم، افرادی که اقدام به خرید سهم می کنند و همینطور افرادی که سهم ها را می فروشند را زیر نظر گرفته و دقیق بررسی کنید.
  • در روند انجام معامله به هیچ عنوان فاکتور تحلیل معاملاتی خود را روی تکیه بر شناسایی حجم مشکوک قرار ندهید و دیگر فاکتورها را نیز بررسی کنید.
  • حجم مشکوک به عنوان یک معیار اساسی برای رفع مشکل، در تشخیص حرکت آینده بازار بسیار کاربردی است. زیرا از خرید و فروش های بلوکی نمودار بازار بورس، نتایج ایده آلی بدست خواهد آمد.
مقاله پیشنهادی:  درآمد فارکس در ایران (آیا با فارکس پولدار می‌شویم؟) موفقیت در فارکس

فیلتر حجم مشکوک به چه معناست؟

از راه های مختلف دستیابی به حجم معاملات مشکوک در بورس، می توان «فیلتر نویسی» را نام برد. فیلتر نویسی باعث صرفه جویی در زمان ارزیابی حجم معاملات سهام می شود. زیرا زمان مورد نیازی که می خواهید صرف بررسی کردن حجم مشکوک کنید را از تمام وقت به حداقل می رساند.
فیلتر حجم مشکوک در بورس مسیر فعالیت معامله گر را برای بررسی سهم کوتاه تر می کند. این بدان معنی است که از طریق درج نمودن کد مربوطه، می توانید در پیدا کردن هر سهمی که در فلان روز به حجم مشکوک رسیده است، سرعت بیشتری به خرج دهید. عبارت « Buy_I_ Volume>[is5]5.(ct)» جزو فیلترهای معرفی شده است که برای تشخیص حجم مشکوک بورس مورد استفاده کاربران قرار می گیرد. روشی دیگر برای تشخیص معاملات حجم مشکوک با درک حجم مشکوک چیست می توانید فعالیت های گسترده ای در بازار بورس داشته باشید و برای تشخیص حجم مشکوک راه زیر را نیز استفاده کنید: برای تشخیص معاملات مشکوک در بورس می توان با پیدا کردن فیلتر مربوط به «حجم مشکوک» اقدام کرد. برای این منظور ابتدا وارد وبسایت tsetmc.com شوید، سپس با وارد شدن به قسمت فیلترها، فیلتر دلخواه خود را درج کنید. این روش مسیر ارزیابی تک تک سهام ها را برای معامله گران کوتاه تر می کند. زیرا از این طریق برای شناسایی حجم مشکوک، دیگر احتیاج به صرف زمان بیشتر برای ارزیابی هر یک از سهم ها پیدا نمی کنید. پس با وارد کردن کد Buy_I_ Volume>[is5]5.(ct) براحتی می توانید در تشخیص حجم مشکوک در بورس، کار را برای خود آسان کنید.

انواع سیگنال دهی حجم مشکوک در بورس

مفهوم حجم مشکوک چیست و اینکه حجم مشکوک در بورس چگونه شناسایی و تشخیص داده می شود را در اینجا تا حد زیادی توضیح دادیم. حالا می خواهیم مروری بر اینکه چگونه می توان از حجم در معاملات استفاده کرد نیز بکنیم. در نظر داشته باشید بالا رفتن حجم معاملات همیشه دلیل بر وارد شدن پول زیاد به سهم نیست. همیشه این قضیه قرار نیست که حجم مشکوک را ایجاد کرده و در نتیجه سیگنال خرید را برای معامله گر بوجود بیاورد.

انواع سیگنال دهی حجم مشکوک در بورس


معنای این وضعیت ممکن است پول هوشمندی باشد که در حال خروج از بازار است. احتمال دارد حجمی انبوه از سهامی که در صف خرید است توسط کدها، به صاحبان سهام خرد فروخته شده و از بازار خروج کنند. اگر این شرایط حاکم بود، یعنی اینکه سیگنال خرید بی معنا بوده و نمی توان روی آن تکیه کرد. نکات زیر می توانند در این رابطه کمک کننده باشند:

  • گاهی شرکت مذکور در حالی ریزش قیمتی سهم مخصوص به خود را تجربه می کند که این امر همراه با افزایش ناگهانی حجم معاملات باشد. معنای این قضیه خبر از بوجود آمدن یک سیگنال خرید بعد از تغییر مسیر بازار است.
  • ولی اگر شرکتی افزایش قیمت سهم خود را در حالی داشته باشد که همراه با روند صعودی و ناگهانی حجم معاملات باشد، این شرایط حاکی از یک سیگنال فروش و خروج از بازارساز است.
  • ممکن است در سهم مورد نظر شاهد بوجود آمدن حمایتی داینامیک یا استاتیکی وسیع باشید و بعد از این قضیه حجم مشکوک به سهم ورود پیدا کند. در این حالت به احتمال زیاد، قیمت روند افزایشی به خود خواهد گرفت.
  • در مورد نزدیک شدن سهم به مقاومت های پر قدرت نیز باید گفت که اگر حجم مشکوک بعد از این حالت وارد سهم شود، احتمال بوجود آمدن افت قیمتی بسیار قوی پیش بینی می شود.

موارد تکمیلی در مورد حجم مشکوک بورس

گاهی افرادی سود جو را در بازار می بینید که بصورت نمایشی، حجم مشکوک در بورس و سهم را بوجود می آورند. روند کار این افراد به شکلی است که ابتدا صف های خرید و فروش را ایجاد کرده و با خرید سهم در قیمت های پایین، بعد از مدتی اقدام به فروش سهم مورد نظر در قیمت بالا می کنند. این ترفند سوء استفاده ای توسط افراد حقیقی، برای سهم های کم و برخی شرکت ها با سهم هایی بیشتر است. هدف از اجرای این روش برای آنها، هدایت کردن قیمت در جهت اهداف خریداران است. زیرا برخی خریدارها با این روش می خواهند سهم را به نقطه دلخواه خود برسانند.

مقاله پیشنهادی:  اخبار فارکس: سایت فارسی اخبار فارکس (Forex)

بعنوان مثال: خریداری یک سهم، توسط فردی حقیقی در قیمتی دلخواه صورت گرفته است. حالا این فرد برای اینکه به هدف فروش خود برای سهم در نرخ های بیشتر دست پیدا کند، خودش کاری می کند که قیمت تحت تاثیر قرار گرفته و روند افزایشی به خود بگیرد. حالا این کار را چگونه انجام می دهد؟ از طریق درج پی در پی سفارشات خرید، در بالاترین قیمت ها.
نرخ های قرار داده شده توسط این افراد از سفارش های عادی فروشندگان بالاتر است. وقتی دستورات خرید کلی در نرخ های بیشتر از حد معمول گذاشته می شود، ناگهان مجموعه زیادی که حتی به صدها سفارش می رسد نیز جمع آوری می شود. نتیجه این کار واضح است، زیرا وقتی چند روز از اجرای این ترفند بگذرد، ناگهان شرایطی روحی و اشتیاق خرید برای سهم، طوری شکل می گیرد که گاهی باعث ساخته شدن صف خرید برای سهم می شود.

نکته مهم برای حجم مشکوک

پس همیشه در نظر داشته باشید که روند افزایشی حجم معاملات در بورس، صرفا نمی تواند به معنای ایجاد حجم مشکوک در بورس باشد. حتی روند صعودی شدن حجم معاملات گاهی به خاطر معاملات بلوکی رخ می دهد. بنابراین وقتی می خواهید یک سهم را از لحاظ برتری ارزیابی کنید، فقط به روند رو به بالای حجم معاملات اکتفا نکنید.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا