بورس هنگ کنگ: شاخص بورس اوراق بهادار هنگ کنگ

بورس هنگ کنگ

بورس هنگ کنگ یکی از بزرگترین بورس های کشور چین است که با نام اختصاری SEHK شناخته می شود. این بورس یک شرکت سهامی عام است و جزو فعال ترین بازار های سهام در دنیا به شمار می آید. در اصل، هنگ کنگ یکی از قطب های اقتصادی مطرح در آسیا و حتی جهان است که در قسمت جنوبی چین واقع شده است. در ادامه چارت ایران قصد داریم به بررسی بورس هنگ کنگ پرداخته و نکات متعددی را درباره آن مورد بررسی قرار دهیم.

بازار اوراق بهادار هنگ کنگ

به طور کلی، اولین بازار رسمی سهام در چین، انجمن کارگزاران سهام هنگ کنگ بود که در سال ۱۸۹۱ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. بنابراین می توان گفت که شروع فعالیت های رسمی بازار سهام در هنگ کنگ به قرن نوزدهم میلادی بر می گردد. البته با گذشت زمان، نام این انجمن تغییر داده شد و سپس تحت عنوان بورس اوراق بهادار هنگ کنگ شناخته می شود. پس از این، دومین بازار بورس چین تحت عنوان انجمن کارگزاران سهام هنگ کنگ، فعالیت خود را آغاز نمود. با شروع فعالیت بازار دوم، فعالیت های اقتصادی رونق بیشتری گرفته و در نهایت در سال ۱۹۴۷ و پس از اتمام جنگ جهانی دوم، مجددا این بازار فعالیت های خود را از سر گرفت.

مقاله پیشنهادی:  بورس جهانی چیست؟ آموزش بورس جهانی آغازی برای ورود به تجارت جهانی

روند مثبت فعالیت های اقتصادی در این بازار ها منجر تاسیس سه بازار سهام دیگر شد. این سه بازار شامل بورس کام نگان، بورش شرق دور و بورس Kowloon بودند. در سال ۱۹۸۰ مقررات جدیدی برای نظارت بر عملکرد بازار ها تدوین شد که در نهایت به ادغام بازار های مالی چین انجامید. تمامی بازار های بورس و اوراق بهادار چین در سال ۱۹۸۶ فعالیت های خود را به پایان رسانده و عملا به یک بازار تبدیل شدند که فعالیت های آن از طریق رایانه انجام می شود. پیش از اینکه این بازار ها با یکدیگر ادغام شوند، ۵۷۰ سازمان در مراودات مالی مشارکت می کردند.
در سال ۱۹۸۹ میلادی شرکت تسویه اوراق بهادار هنگ کنگ فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت که با نام CCASS شناخته می شد، برای ایجاد سیستم تسویه مرکزی اقدام کرد و این سیستم را در سال ۱۹۹۲ ایجاد نمود. در این سیستم بر اساس تثبیت اوراق در یک سرمایه گذاری مرکزی، عملیات تسویه به انجام می رسد. در اصل، تسویه هر سهم بر اساس تسویه خالصی که به صورت مستمر از طریق اسناد الکتریکی مربوط به حساب معامله گران انجام می شود، صورت می گیرد. این تسویه حساب ها نهایتا ظرف دو روز به انجام خواهند رسید.

 

بازار اوراق بهادار

 

بازار مشتقه و فلزات اساسی هنگ کنگ

در سال ۱۹۷۶ بازار های مربوط به بورس کالای هنگ کنگ به صورت رسمی فعالیت های خود را آغاز نمودند. در این زمان، بورس اوراق بهادار هنگ کنگ توانست جایگاه خوبی را کسب نماید و بدین ترتیب به عنوان یکی از بزرگترین بازار های موجود در منطقه آسیا و اقیانوسیه شناخته شده است. در این بازار ها محصولاتی نظیر قرارداد های آتی شکر، آتی پنبه، آتی سویا و آتی طلا معامله می شوند. بدین ترتیب، این بازار تحت عنوان بازار کالا شناخته می شود. البته بورس کالای هنگ کنگ نیز مانند سایر بازار های معاملاتی این کشور تغییرات زیادی را تجربه نموده و در نتیجه در سال ۱۹۸۵ میلادی نام آن به بورس آتی هنگ کنگ تغییر کرد. این بازار به اختصار، HKFE نامیده می شود.

مقاله پیشنهادی:  بازار اول و دوم بورس چیست؟ تفاوت بازار اول و دوم بورس

بورس آتی هنگ کنگ در حرکتی رو به جلو توانست در سال ۱۹۸۶ شاخص معاملاتی خود را عرضه کند که به آن HSI Futures می گویند. این شاخص در حال حاضر نیز یکی از محبوب ترین شاخص های مورد معاملاتی محبوب است که در بازار های مشتقات قرار دارد. می توان گفت که بازار آتی هنگ کنگ به یک فضای معاملاتی کارآمد و متنوع تبدیل شد که برای انجام معاملات آتی کاربرد دارد. در این بستر بیش از ۱۶۰ شرکت و کمپانی بزرگ مشارکت دارند که برخی از آن ها صندوق های مالی بین المللی هستند. این بازار فعالیت بسیار گسترده ای داشته و بدین منظور با استقبال سرمایه گذاران روبرو می شود. برای مثال، شاخص های سهام، نرخ بهره و سهام جزو زمینه های فعالیتی آن هستند.
بورس آتی هنگ کنگ و شرکت هایی که تابعه آن هستند از یک سیستم دقیق برای مدیریت ریسک استفاده می کنند. بدین شکل، کاربران، سرمایه گذاران و معامله گران می توانند در فضایی نقد و با برآورد دقیق، نسبت به سرمایه گذاری و مدیریت ریسک اقدام می کنند. بدین ترتیب می توان به شیوه ای موثر تر ریسک معاملات را در نظر گرفته و بر آن اساس استراتژی های معاملاتی را تدوین نمود. OTC Clear یکی از شرکت های زیر مجموعه بورس آتی هنگ کنگ است که در سال ۲۰۱۲ میلادی فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت خدمات گسترده ای را در جهت تسویه مشتقات فرابورس در این بستر ارائه می دهد.
در اصل این شرکت، یک سیستم مخصوص برای انجام تسویه مشتقات فرابورس ایجاد کرد. در حال حاضر نیز این شرکت، خدماتی نظیر تسویه سوآپ نرخ بهره و محصولات آتی بورس آتی هنگ کنگ را ارائه می دهد. شرکت بورس آتی هنگ کنگ در سال ۲۰۱۲ موفق به خرید بورس فلزات لندن کرد. در آن زمان، بورس فلزات لندن تحت عنوان برترین بورس فلزات در جهان شناخته می شد.

 

ساختار بورس هنگ کنگ

 

ساختار بورس هنگ کنگ چگونه است؟

می توان بورس هنگ کنگ را به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم های بین المللی در نظر گرفت که بستری مناسب برای افزایش سرمایه و عرضه برای ناشران در سراسر جهان به شمار می آید. خدمات اصلی این شرکت شامل معاملات سهام، اوراق بهادار، تسویه وجوه، تهیه و تدوین داده های مرتبط با بازار های مالی، قیمت های مرجع و عرضه است.

مقاله پیشنهادی:  بورس توکیو: بورس سهام ژاپن (بورس سهام توکیو)

به طور کلی می توان گفت که این شرکت دارای چهار اتاق تسویه است که به شرح زیر می باشند:

  • SEHK Options Clearing House Limited (SEOCH)
  • OTC Clearing Hong Kong Limited
  • شرکت تسویه اوراق بهادار هنگ کنگ (HKSCC)
  • HKFE) Clearing Corporation Limited)

تعداد زیادی از سرمایه گذاران و کمپانی ها در بورس هنگ کنگ مشغول به فعالیت و سرمایه گذاری هستند و یکی از وظایف HKEx نظارت بر نحوه فعالیت آن هاست. علاوه بر این، برخی از شرکت ها نیز در این فعالیت ها مشارکت می کنند که نظارت بر آن ها نیز جزو وظایف بورس هنگ کنگ به شمار می رود.
در حال حاضر، شاخص بورس هنگ کنگ یکی از بزرگترین بازار های مالی جهان است که بیش از ۲۵۰۰ کمپانی در این بستر پذیرفته شده و فعال هستند. ارزش این بازار در سال ۲۰۲۰، چیزی در حدود ۵ تریلیون دلار بوده است که بیانگر رشد صعودی و روز افزون ارزش شرکت های چینی می باشد. شرکت هایی که می خواهند به این بستر ورود پیدا کرده و پذیرش شوند، می بایست حداقل ۵۰۰ میلیون دلار ارزش بازار و ۲۲۵ میلیون شناوری عمومی داشته باشند.

 

عرضه در بورس هنگ کنگ

 

عرضه در بورس هنگ کنگ به چه شکل انجام می شود؟

به طور کلی می توان گفت که شاخص بورس هنگ کنگ در زمینه های مختلفی مشغول فعالیت است که شامل موارد زیر هستند:

  • سهام
  • اوراق قرضه
  • صندوق های سرمایه گذاری در زمینه املاک و مستغلات
  • صندوق های سرمایه گذاری
  • صندوق های مالی قابل معامله ETF
  • ضمانت نامه ها

مقاله پیشنهادی:  آموزش فارکس ویدئویی 0 تا 100 با رضا خانتاراج

یک شرکت برای اینکه وارد این پلتفرم شود، می بایست یکی از سه آزمون تست سود، تست ارزش بازار و درآمد یا تست ارز بازار، درآمد و نقدینگی را با موفقیت بگذراند. برای موفقیت در آزمون سود لازم است تا کمپانی مورد نظر، حداقل سود ۵۰ میلیون دلار را در طی سه سال کسب نموده باشد. همچنین می بایست ارزش بازار برای این کمپانی حداقل به میزان ۵۰۰ میلیون دلار باشد. در آزمون ارزش بازار و درآمد می بایست آخرین مبلغ درآمد کمپانی حداقل ۵۰۰ میلیون دلار هنگ کنگ بوده و ارزش بازار نیز حداقل باید ۴ میلیارد دلار هنگ کنگ باشد. تست آخر هم که تحت عنوان ارزش بازار، جریان درآمد و نقدینگی شناخته می شود، خط برش درآمد ۵۰۰ میلیون دلار هنگ کنگ و ارزش بازار ۲ میلیارد دلار را مدنظر دارد. همچنین در این تست، جریان نقدینگی سه ساله کمپانی می بایست حداقل ۱۰۰ میلیون دلار هنگ کنگ باشد تا مورد قبول واقع شود.

شاخص هنگ سنگ چیست؟

شاخص هنگ سنگ در اصل به عنوان شاخص اصلی عملکرد بازار بورس هنگ کنگ شناخته می شود. این شاخص از ۵۰ کمپانی بزرگ تشکیل شده است که بیش از ۵۸ درصد از ارزش کل بازار بورس هنگ کنگ را شامل می شوند. Tencent یکی از مهمترین شرکت های موجود در این بستر به شمار می آید که در زمینه تجهیزات مخابرات فعال است. این شاخص در زمان همه گیری ویروس کرونا، مانند سایر شاخص های بورس و بازار های مالی با افت شدیدی روبرو شد. البته در حال حاضر روند صعودی با شیب ملایم در جریان است. این شاخص رفته رفته به جایگاه قبلی خود نزدیک می شود.

 

شاخص هنگ سنگ


ساعت کاری و تعطیلات رسمی بازار مالی

این بازار مالی در روز های کاری(از دوشنبه تا جمعه) فعال است و از ساعت ۹ الی ۱۶ به وقت محلی معاملات و فعالیت های مالی در جریان هستند. همچنین این بازار در روز های تعطیل رسمی هیچگونه فعالیتی ندارد. جلسات معاملاتی بورس هنگ کنگ در دو نوبت صبح و عصر انجام می شوند.

مقاله پیشنهادی:  حجم معاملات سهم در بورس، تعیین حجم معاملات در بازار سهام!

معاملات اوراق مشتقه و سایر معاملات نیز در طول روز های کاری قابل انجام هستند. مناسبت های زیر جزو روز های تعطیلی این بازر به شمار می آیند:

 

  • عید سال نو
  • دوشنبه بعد از عید پاک
  • تولد بودا
  • روز کارگر
  • جشنواره قایق اژدها
  • سالروز تاسیس منطقه ویژه اداری هنگ کنگ
  • روز ملی هنگ کنگ
  • جشن میانه پاییز

همچنین در روزهای عید کریسمس و سال نو چینی این بازار تانها تا ساعت ۱۲ به فعالیت خود ادامه می دهد. در حال حاضر پیش از افتتاحیه، از ساعت ۹ الی ۹:۳۰ یک جلسه حراج برگزار خواهد شد. سپس قیمت افتتاحیه مربوط به اوراق در ساعت ۹:۲۰ به صورت رسمی اعلام خواهد شد. در ادامه، یک جلسه معاملاتی از ساعت ۹:۳۰ الی ۱۲ در جریان خواهد بود. به طور کلی، فعالیت هایی که تا پیش از ساعت ۱۲ به انجام می رسند، جزو نوبت صبح بازار به شمار می آیند. پس از اتمام فعالیت های نوبت صبح، از ساعت ۱۲ الی ۱۳ بازار در حالت استراحت قرار می گیرد. پس از آن نیز بازار بورس اوراق بهادار هنگ کنگ وارد نوبت عصرگاهی می شود. در این نوبت از ساعت ۱۳ الی ۱۶ مجددا معاملات برقرار بوده و فعال می باشند.

بررسی وضعیت اقتصادی بورس هنگ کنگ

همان طور که اشاره شد، بورس اوراق بهادار هنگ کنگ یکی از بازار های مالی بین المللی است که از اعتبار بسیار بالایی برخوردار می باشد. یکی از مزایای این بازار این است در در طیف گسترده ای از فعالیت های اقتصادی دست داشته و زمینه های متعددی را برای سرمایه گذاری در اختیار خواهد داشت. در حال حاضر هنگ کنگ یکی از بهترین مکان های تجاری جهان به شمار می آید که با حمایت دولت، از تعرفه های پایینی برخوردار بوده و همچنین سیستم مالیاتی بسیار پیشرفته ای دارد. این منطقه از لحاظ میزان GDP یا میزان تولید ناخالص شرایطی نسبتا مطلوب داشته و جزو دهک های بالا در جهان محسوب می شود. همچنین علاوه بر بازار اوراق بهادار هنگ کنگ، یکی از گسترده ترین و بزرگترین بازار های مبادلات ارزی در جهان به شمار می آید که جریان نقدی بسیار زیادی در آن وجود دارد. به همین دلیل، این بستر گزینه مناسب برای فعالیت های اقتصادی به شمار می آید.

وضعیت اقتصادی بورس هنگ کنگ

 

پیشنهاد می کنیم تحلیل تکنیکال بورس (بصورت فیلم های آموزشی) را ببینید.

جمع بندی

بورس اوراق بهادار هنگ کنگ که تحت عنوان HKEx شناخته می شود، بورس آتی هنگ کنگ، بورس اوراق بهادار و چهار اتاق تسویه را زیر نظر داشته و آن ها را مدیریت می کند. همچنین بورس هنگ کنگ به وسیله HKEx Information Services Limited اطلاعات مربوط به بازار های مالی را ارائه می دهد. این بازار مشابه تمامی بازار های مالی بالا و پایین های زیادی را تجربه نموده است و در دوران همه گیری کرونا نیز افت شدیدی پیدا کرد. اما در حال حاضر وضعیت صعودی ملایمی را شاهد هستیم که شاخص آن را به موقعیت قبلی خود نزدیک می کند. برخی از کارشناسان نیز معتقدند که شاخص این بازار مجددا می تواند به جای قبلی خود رسیده و همچنان رشد چشمگیری را تجربه نماید.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا