آموزش استفاده از کدال و کار با سامانه کدال

آموزش کار با کدال

برای اینکه موفق به سرمایه گذاری درست در بازار شوید، حتما نیاز به پیدا کردن بازاری مناسب برای این کار دارید. از میان تمام بازارهای مالی، سازمان بورس اوراق بهادار به نظر محیطی عالی برای این کار به حساب می آید. این بازار به سرمایه گذاران کمک می کند که اطلاعات دقیق تری از شرکت های به ثبت رسیده در آنجا را مشاهده کنند. البته در این بین نیز یک ابزار حرفه ای به نام سامانه کدال ایجاد شده تا کاربران از این طریق بتوانند فعالیت و وضعیت هر شرکت یا نهادی که در بورس اوراق بهادار کشورمان تائید شده را ببینند.

سامانه الکترونیکی کدال با نظارت مستقیم سازمان بورس، کارهای خود را انجام داده و خدمات ارائه می دهند. این سایت به خاطر تامین حقوق سرمایه گذاران ایران دقیقا مشابه سامانه های خارجی است که گزارش دهنده اطلاعات بورسی شرکت ها هستند. اگر آموزش کار با کدال را بیاموزید در هر جایگاهی در بازار سرمایه از جمله تحلیلگر، سرمایه گذار یا سهامدار و غیره که باشید، می توانید از امکانات سامانه بدرستی برخوردار شوید.

قوانین موجود، اطمینانی بر فراگیری آموزش کار با کدال

در آذر ماه سال 1384، ماده 2 در قوانین بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید. برطبق این قانون، سازمان بورس اوراق بهادار موظف به ارائه خدماتی شد که شامل موارد زیر هستند:

  • حفظ و گسترش بازاری عادلانه، کاربردی و شفاف از اوراق بهادار
  • زیر نظر گرفتن اجرای صحیح قانون بوسیله ایجاد سامانه کدال
  • حفظ و حمایت از حقوق سهامداران برای ارائه خدماتی بهتر

همچنین ماده 7 همین قانون، دو مورد زیر را تعیین کرد:

  • لحاظ کردن تدابیر لازم توسط هیئت مدیره سازمان در جهت جلوگیری از ایجاد تخلفات احتمالی
  • نگهداری صحیح و جلوگیری از افشای اطلاعات کلیدی شرکت های به ثبت رسیده در این سازمان توسط هیئت مدیره

سایت کدال 360 یک سامانه جامع برای گردآوری و منتشر کردن گزارشات الکترونیکی در آدرس رسمی کدال است که نظارت بر اطلاعات انواع شرکت ها را بر عهده دارد. این سایت فقط اطلاعات جمع آوری شده از برخی شرکت ها را طبق بندی کرده و حتی دسته ای از این گزارشات را بررسی می کند و به مرحله منتشر می رساند. در واقع شرط انتشار اطلاعات شرکت ها این است که در سازمان اوراق بهادار کشورمان به ثبت رسیده باشند. بنابراین بر اساس قوانینی که سازمان اوراق بهادار وضع نموده، شرکت ها باید اطلاعات را به سامانه بموقع ارائه دهند.

کاربران می توانند مطالب و اطلاعیه های سامانه را که مدیران شرکت ها از قبل بصورت پی دی اف و اکسل در سایت گذاشته اند ببینند. تمام مطالب موجود و اطلاعات منتشر شده در سایت کدال یا همان سایت کدال 360 کاملا رسمی است. ولی با این وجود برای اطمینان از درستی آنها باید بررسی دقیق تری در جهت راستی آزمایی صورت گیرد.

کارهای در حال انجام در سامانه کدال

وقتی ناشران گزارش های مختلفی را در سایت کدال می گذارند، کاربران پس از یادگیری کامل آموزش کار با سامانه کدال می توانند این اطلاعات را از سایت استخراج کنند.
همه روزه سامانه کدال در حال انتشار اطلاعات متنوعی از شرکت های مختلف است.
اگر آموزش کار با کدال را فرا گرفته باشید، براحتی وارد سامانه شده و مطالب را بازیابی و برای خود نگهداری کنید.
کارشناسان متخصصی در سازمان اوراق بهادار وجود دارند که همیشه نظارت دقیقی بر اطلاعات داشته و بررسی های ضروری را انجام می دهند.
سامانه کدال طوری طراحی شده که هر فردی آموزش استفاده از سایت کدال را بلد باشد می تواند به عنوان مدیر یک سازمان، اطلاعات را در آن بارگذاری نماید.

مقاله پیشنهادی:  ثبت نام در کدال: ورود به سامانه کدال؟ (مقایسه سامانه+ اپلیکیشن کدال 360)

سامانه کدال چه اهدافی را دنبال می کند؟

  • با بوجود آمدن این سامانه، تمام فعالان بازر سرمایه دسترسی سریع و راحت تری به اطلاعات هر شرکت دارند. پس احتیاجی به جستجوی جدا برای یافتن اطلاعات هر شرکت در سایت ها و جاهای مختلف نیست و این خود در صرفه جویی زمان کمک می کند.
  • هر ناشر اوراق بهادار وظیفه دارد تا اطلاعاتش را زودتر در معرض دید عموم قرار دهد، بنابراین بوسیله سامانه کدال روند افشای گزارشات سریع تر می شود.
  • نظم و طبقه بندی تمام مطالب ارائه شده توسط شرکت ها در این سامانه به قدری منظم است که موقع جستجوی آنها با سردرگمی روبرو نخواهید شد، بخصوص اگر آموزش کار با کدال را بدانید. همه اطلاعات به شکل طبقه بندی شده و حتی بر اساس تاریخ قرارگیری در سامانه، از جدید تا مطالب قدیمی بخوبی قابل پیدا شدن هستند.
  • سیستم کدال طوری ساخته شده تا برای کاربرانی که اطلاعاتشان را در سامانه بارگذاری می کنند یا بدنبال دستیابی به اطلاعات شرکتها هستند، کار خیلی راحت پیش رود. این بخاطر تبعیت از اصول جهانی در طراحی سامانه Codal است.
  • بالا بردن کیفیت نوع اطلاع رسانی در کدال باعث شده تا واحدهای بیرون از سازمان، در مقابل واحدهای فعال داخل سازمان هماهنگی موثری را بین خود ایجاد کنند.
  • اطلاعات گسترده تری هم در سامانه جامع کدال وجود دارد که شامل صورت های مالی بصورت تلفیقی، صورت های مالی بصورت دوره ای و صورت های توسعه یافته که خود شرکت ها آن را اعلام می کنند نیز می شود.
  • اطلاعات موجود در سامانه به گونه ای کاملا واضع و شفاف تولید می شود. فاصله کوتاه بین زمان تهیه تا زمان بارگذاری گزارشات، ذره ای از کیفیت مطالب کم نمی کند. این نشان دهنده بالارفتن کیفیت چشمگیر در مدیریت محاسباتی سامانه است.
  • وقتی آموزش استفاده از کدال را دیده باشید کارتان جلوتر می افتد. چون در اینصورت زمانی که سود سالانه شرکت ها توزیع می شود، راحت تر از زمان و مراحل گرفتن سود با خبر خواهید شد.

بررسی اطلاعات مربوط به مجامع شرکت ها در کدال

اگر آموزش کار با کدال را اصولی پیش برده و به تمامی مراحل کار با این سامانه مسلط شوید، در رابطه با دریافت مطالب و اطلاعات متعلق به مجامع عمومی انواع شرکت ها، مشکلی پیدا نمی کنید. اطلاعاتی که در جهت افزایش سرمایه و یا ارائه گزارشاتی که سود نقدی را نشان می دهد، محتوای بیشتر اطلاع رسانی های بخش مجامع شرکت ها را تشکیل می دهند.
اگر هر تغییری در جابه جایی، حذف و اضافه اعضای هیئت مدیره شرکت ها رخ بدهد، از طریق این قسمت سایت متوجه می شوید. چون برای همه کاربران Codal خیلی مهم است که وقتی نمادی را می خواهند از شرکتی بخرند و یا حتی قبلا خریده اند، از تحرکات و کارهای اعضای هیئت مدیره آنجا بموقع با خبر شوند.

بررسی اطلاعات مالی میان دوره ای شرکت های بورسی

شرکت های حاضر در بورس باید بصورت میان دوره ای گزارشی جامعی از فعالیت های خود را در کدال منتشر کنند. به هر شرکتی که در بورس فعالیت دارد یک نماد یا برند گفته می شود. حالا مطابق با قوانین سازمان بورس، هر نمادی که در بازار فرابورس و بورس ایران در حال کار کردن است، باید گزارش شفاف و واضحی را در سامانه وارد کند. این اطلاعات باید هر سه ماه یک بار در شبکه کدال بارگذاری شده و تمام صورت های مالی موجود در خود را تماما ارائه دهند.

اگر شرکتی خود را ملزم به این قانون بداند می تواند در کدال بماند، در غیر اینصورت فعالیت او در بازار سرمایه پذیرفته نیست. این قانون تمامی نمادها را توصیه به ارائه رایگان گزارش های دوره ای بصورت اطلاعاتی دقیق، برای کاربران در سایت کدال می کند. به این شکل کاربران بصورت خیلی شفاف، می توانند برای خرید سهام از شرکت های مختلف تصمیم گرفته و خریدی آگاهانه بر اساس داده های واقعی داشته باشند.

بررسی داده های مالی مربوط به پایان دوره شرکت ها

در این قسمت کاربرانی که قبلا آموزش کار با کدال را می دانند، می توانند به تمامی اطلاعاتی که نزدیک به پایان سال انتشار یافته دسترسی داشته باشند. یعنی هر گزارش مالی که تمامی نمادها (شرکت ها)، در یک سال انتشار داده اند قابل مشاهده می شود. البته تمامی سود و زیان هایی که بهمراه داشته اند را در این بخش از سایت کدال 360 یا همان سامانه کدال می توانید ببینید.

در کل، قانون بازار بورس اینطور است که وقتی سال به پایان خود نزدیک می شود باید گزارش های تکمیلی و جامع در طی کل سال، به سایت کدال داده شده باشد. مطالب ارائه شده از سوی نمادها به کدال، مجموعه ای از سرگذشت کارهایی است که منجر به سود یا زیان شرکت شده است. از این طریق تمام سهامداران و سرمایه گذاران و هر فعال مالی که به کدال دسترسی دارد، می تواند تمام این اطلاعیه ها را مشاهده کرده و به ارزیابی آنها بپردازد.

بررسی اطلاعات مربوط به بخش مالی و پیش بینی سود EPS

برای اینکه داده های منظم و دقیقی از درآمد سهم هر نماد بورسی پیدا کنید، به سامانه کدال وارد شوید و EPS سهامتان را در آنجا مشاهده کنید. این بررسی نتایج بسیار خوبی را برای کاربران کدال به ارمغان می آورد. زیرا کسانی که اهمیت و آموزش استفاده از کدال را می دانند، بوسیله این امکان براحتی درآمد خوبی بدست می آورند. ولی چگونه؟ در واقع کاربرانی که از قبل سهام آن شرکت را خریده باشند، وقتی سهام بورسی شرکت به سود نزدیک شود امکان بررسی درآمد را خواهند داشت. یعنی از طریق این قسمت افراد می توانند نسبت به خرید دوباره یا عدم خرید و یا اندازه خریدهای خود، نظارت و فکر بیشتری داشته باشند.

هشداری در این میان برای کاربران وجود دارد. باید طی سال مالی EPS «پیش بینی درآمد» را چندین مرتبه دنبال کرده و به آن سر بزنید. زیرا به هر دلیلی امکان تغییر وجود داشته و عددی که برای آن درنظر گرفته اند عوض می شود. پس اینطور فکر نکنید که ای پی اس نماد شرکت مدنظرتان همان عدد اولیه باقی بماند. عاقلانه ترین راه برای جلوگیری از ضرر، دنبال کردن دائم اطلاعات مالی و نرخ EPS نماد بورسی است.

صفحه اول سایت کدال شامل چه بخش هایی است؟

در بالای صفحه سایت کدال، از سمت راست به چپ گزینه هایی وجود دارند که عبارتند از:

  • گزینه اول: خانه
  • گزینه دوم: ناشران
  • گزینه سوم: نهادهای مالی
  • گزینه چهارم: سامانه سنم
  • گزینه پنجم: سامانه تدان
  • گزینه ششم: سامانه صورتحساب
  • گزینه هفتم: اخبار
  • گزینه هشتم: درباره ما
  • گزینه نهم: ارتباط با ما

هریک از این گزینه ها در مقاله کدال 360 بخوبی توضیح داده شده است، بنابراین برای کسب آگاهی بیشتر از این موارد به مطلب فوق مراجعه کنید.

آموزش کار با سامانه کدال

 

مقاله پیشنهادی:  معرفی و بررسی کارگزاری فارابی و نظرات - ورود به کارگزاری فارابی

معرفی داده های موجود در سایت کدال

در هنگام آموزش کار با کدال، موارد زیر را می آموزید:

  • گزارشات منتهی به فعالیت های ماهانه نمادها: این بخش دارای مواردی مانند NAV نمادهای قابل سرمایه گذاری، صورت وضعیتی به نام پرتفوی و اطلاعات مربوط به اوضاع هر ماه آن شرکت است.
  • گزارشاتی با اهداف خبررسانی برای سود هر سهم: گزارشاتی در قالب EPS به این منظور ارائه می شوند که میزان سود TTM برای هر سهم را بخواهید در سایت کدال ببینید. بنابراین این قسمت به خبررسانی و منتشر کردن اطلاعیه های مهمی در قالب گروه الف یا گروه ب می پردازد. همچنین این اطلاع رسانی ها به پیش بینی صحیح از آینده درآمد هر سهم و میزان سودی که ممکن است بدهد منجر می شود.
  • ارائه گزارشات نامه نگاری: از طریق این قسمت در مورد وجود کنفرانس های اطلاع رسانی، آگاهی کسب کرده و مطالب ضروری را بدست می آورید. همینطور اگر نوسانی در قیمت هر سهمی پیش بیاید مطلع خواهید شد. همچنین صحت یا دروغ بودن برخی اخبار یا حتی شایعات را از طریق این قسمت از سایت کدال می توان کشف کرد.
  • ارائه مطالبی برای بالارفتن سرمایه: این مطالب شامل پذیره نویسی همگانی، اطلاعیه توجیهی در مورد بالا رفتن سرمایه، اهداف و تصمیم هیئت مدیره شرکت ها برای بالابردن درآمد، سود و غیره هستند.
  • گزارشات مربوط به نحوه عملکرد هیئت مدیره: ارزیابی و تحلیل مسیری مناسب برای رسیدن به سود، و کار اعضای هیئت مدیره و پیش بینی کردن شرایط که قرار است هیئت مدیر در آینده با آن مواجه شوند، شامل این قسمت می شوند. 

در تصویر زیر برخی از انواع گزارشات موجود در سامانه Codal معرفی شده است.

داده های موجود در سایت کدال

 

آموزش استفاده از سایت کدال

برای فراگیری بهتر آموزش با کدال، طبق مراحل زیر جلو بروید:

  • ابتدا از طریق گوگل و نوار جستجو به سایت کدال یعنی Codal.ir بروید. بعد از وارد شدن به سامانه، با تصویر زیر روبرو می شوید.
  • به قسمت شماره 1 و 2 نگاه کنید، در حقیقت سایت کدال بورس از همین دو بخش اصلی تشکیل شده است.
  • فهرست تصویر زیر را ببینید، این اولین بخش از سامانه Codal است. در نوار جستجوی آن بخش «جستجوی اطلاعیه ها» را بزنید، سپس نمادی که بدنبالش هستید را در قسمت تعیین شده بنویسید تا گزارشات برای شما نمایش داده شوند.

وقتی با وارد کردن «نام نماد» آن را سرچ کردید، همزمان نمادهایی که شبیه نماد موردنظرتان هستند نیز قابل مشاهده می شوند. از میان آنها دقیق تر می توان هر نمادی را انتخاب کرد.

لیست فیلترهای موجود در سایت Codal برای سرچ نماد

برای جستجوی انواع نماد توسط کاربران سامانه کدال، فیلترهایی بوجود آمده است که بوسیله آنها راحت تر می توانید نماد درخواستی خود را بیابید. موارد زیر فیلترهای مختلف در کدال را تشکیل می دهند:

  • فیلتر اول: وضعیت ناشر
  • فیلتر دوم: گروه مربوط به اطلاعیه
  • فیلتر سوم: نوع شرکت
  • فیلتر چهارم: نوع اطلاعیه

بررسی فیلتر وضعیت ناشر

سهامداران بوسیله این قسمت می توانند اطلاعات و گزارشاتی که توسط همه شرکت ها ارائه می شود را بخوانند. این گزارشات طبق تصویر زیر که صفحه مربوط به سایت کدال و قسمت «وضعیت ناشر» را نشان می دهد، عبارتند از:

  • مورد اول: قسمت «پذیرفته شده در بورس تهران»
  • مورد دوم: قسمت «پذیرفته شده در فرابورس ایران»
  • مورد سوم: قسمت «ثبت شده پذیرفته نشده»
  • مورد چهارم: قسمت «ثبت نشده نزد سازمان»
  • مورد پنجم: قسمت «پذیرفته شده در بورس کالای ایران»
  • مورد ششم: قسمت «پذیرفته شده در بورس انرژی ایران»

بررسی فیلترهای گروه اطلاعیه، نوع شرکت و نوع اطلاعیه

اگر در سامانه کدال وارد قسمت فیلتر برای «گروه اطلاعیه» شوید، طبق تصویر زیر این موارد برایتان قابل رویت می شود.

آموزش استفاده از سایت کدال

تصویر بعدی مربوط به قسمت فیلتر «نوع شرکت» در سامانه کدال است و اگر روی آن کلیک کنید، می توانید یکی از گزینه ها را انتخاب کرده و بررسی نمایید.

در قسمت فیلتر «نوع اطلاعیه» نیز اطلاعات و گزینه های وسیع تری موجود است که بنا بر نیاز خود یکی از آنها را کلیک کرده و به گزارشات و محتویات هر کدام دسترسی پیدا کنید. در واقع یکی از ضروری ترین فیلترهای کدال، همین مورد است که بصورت روزانه توسط تعداد بسیار زیادی از کاربران، مورد جستجو و استفاده قرار می گیرد.

 

مقاله پیشنهادی:  معرفی و بررسی کارگزاری فارابی و نظرات - ورود به کارگزاری فارابی

آموزش کار با کدال؛ قسمت جستجوی Codal

در روند آموزش استفاده از کدال، باید کار جستجو در کدال را هم خوب یاد بگیرید. البته قبلا هم توضیحاتی پیرامون این موضوع گفته شد. شما می توانید اطلاعیه های خاص را برای دانستن مشخصات دقیق تر از یک نماد، با استفاده از جستجو کردن پیدا کنید. برای این منظور وقتی کارهای بخش فیلتر و اطلاعات تکمیلی مورد نیاز را گذراندید، می توانید به آسانی داخل قسمت جستجوی سامانه Codal شده و اعلامیه های نماد یا همان شرکتی که در موردش می خواهید بدانید را جستجو کنید.

 

  • اگر می خواهید در ادامه کار جستجو کردن، متن هر اعلامیه را دقیق ببینید باید ابتدا روی گزینه عنوان آن بزنید.
  • برای اینکه بتوانید گزارشات را بطور کامل در قالب pdf یا فایل اکسل بگیرید، باید آیکونی را برای کلیک کردن انتخاب کنید که در قسمت پایانی هر سطر وجود دارد.

 

  • در عکس بالا که صفحه ای از سامانه کدال را نشان می دهد، فلش قرمز به دو گزینه اشاره می کند که بوسیله آنها «زمان ارسال» و «زمان انتشار» قابل رویت است.
  • طبق تصویر زیر و در سمت راست کادرهایی وجود دارد که باید در کادر 1، «نام نماد» که می خواهید را وارد کنید.
  • بعد در قسمت 2 که با عنوان «نوع اطلاعیه» است، زمانبندی برای پرداخت سود را تعیین کنید.
  • گزینه «جستجو» در کادر آبی رنگ پایین صفحه است، وارد آن شوید.
  • به این شکل می توان اسم شرکت و اعلامیه مربوط به آن را دید.
  • در تصویر زیر زمان ارسال و زمان انتشار با شماره 5 در قسمت بالا و تقریبا چپ عکس مشخص شده است.

شماره 6، پیوست اعلامیه را نشان می دهد که در قالب PDF برای کاربران قابل دسترسی است.

 

  • وقتی روی پی دی اف کلیک کردید، یک پیغام مانند تصویر زیر می بینید که لینک دانلود در آن قرار داده شده است.
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن kodal15-min.jpg است

 

مقاله پیشنهادی:  آموزش فارکس ویدئویی 0 تا 100 با رضا خانتاراج

آموزش استفاده از قسمت دوم سایت کدال

تا اینجا آموزش کار با کدال را بخوبی یاد گرفتید و با قسمت های مختلف آن آشنا شدید. حالا بعد از اینکه تمام آموزش های قبل را خوب مرور کرده و مراحل جستجوی نمادتان تمام شد، دسترسی به زمان های ثبت شده را دارید. یعنی اینکه می توانید اطلاعیه ها و مطالب متعلق به آن نماد را در یک بازه زمانی مرتب ببینید. این قسمت، هم آخرین زمان ارائه اطلاعات را به شما نشان می دهد و هم اولین آنها را در اختیارتان می گذارد.
در نظر بگیرید مثلا نمادی به اسم (دی) در نوار جستجو سامانه کدال، وارد کرده و روی آن کلیک کرده اید. با این کار بلافاصله فایل «پی دی اف» این نماد در ستونهای قسمت چپ تصویر نمایان می شود.

 

  • اگر قسمت ناشران را در بالای همین صفحه باز کنید، مطالبی که تمامی شرکت های تائید شده در بورس گذاشته اند را مطابق تصویر زیر می بینید.
آموزش استفاده از کدال

هر یک از این نمادها را که بوسیله کلیک کردن باز کنید، جزئیاتی مثل شناسه ملی آنها، مدت زمان لازم برای پذیرفته شدن، نشانی دفتر مرکزی، آدرس کارخانه و غیره نمایش داده می شوند.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا