تحلیل تکنیکال در فارکس (آموزش تحلیل تکنیکال فارکس روزانه!!)

تحلیل تکنیکال فارکس

توانایی معامله گران در زمینه تحلیل بازار فارکس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حقیقت قدرت تحلیل آنهاست که موفقیت یا شکست شان را تعیین می کند. باید توجه داشته باشید که هر چقدر در بازار فارکس از قدرت و توانایی بیشتری برخوردار باشید احتمال و درصد موفقیت شما نیز بیشتر خواهد بود. بازار تبادلات ارزی باید با روش های اصولی و به بهترین شکل مورد تحلیل قرار بگیرد.

اگر بخواهیم به صورت کلی بیان کنیم باید بگوییم که در بازار تبادلات ارزی دارای سه نوع تحلیل برای ارزیابی می باشیم. یکی از مهمترین این تحلیل ها تحلیل تکنیکال یا Technical Analysis است. در حقیقت کسی که به عنوان یک معامله گر حرفه ای در فارکس فعالیت می کند به راحتی می تواند پیش بینی کند و از این طریق به آسانی قادر است موفقیت های زیادی را از آن خود کند.

تحلیل تکنیکال فارکس
در این مقاله می خواهیم بیشتر در مورد تحلیل تکنیکال در فارکس اطلاعات کسب کنیم و مطالب کامل و جامعی ارائه دهیم. اگر شما نیز علاقه مند به آشنایی با این نوع تحلیل هستید و می خواهید آن را در معاملات فارکس بکار گیرید تا انتهای همین مقاله چارت ایران ما را همراهی نمایید.

تحلیل تکنیکال فارکس چیست؟

اگر قصد دارید در بازار فارکس به یکی از معامله گران یا تریدرهای حرفه ای تبدیل شوید صرفا باید انواع تحلیل های کاربردی در این بازار را فرا گیرید. در میان تمامی تحلیل های بازار فارکس سه نوع هستند که در میان تریدرها از اهمیت ویژه ای برخوردارند و بیشتر مورد استفاده آن ها واقع می شوند. این سه تحلیل به قرار زیر است:

  • تحلیل فاندامنتال یا بنیادی (Fundamental Analysis)
  • تحلیل تکنیکال فارکس (Technical Analysis)
  • تحلیل احساسات (Sentiment Analysis)

یکی از نکات بسیار مهم که در مورد بازار فارکس باید توجه داشته باشید این است که در این بازار چندین قوانین مشخص حاکم هستند. در صورت آشنایی با این قوانین خواهید توانست که از بازار تبادلات ارزی بیشترین بهره وری ممکن را داشته باشید. آموزه های تکنیکال فارکس مدت هاست که سبب درگیری ذهنی معامله گران شده است. همه معامله گران دوست دارند تا بیشترین آشنایی ممکن را با قوانین حاکم بر بازار داشته باشند تا از این طریق بتوانند به سود دهی بالایی دست یابند. قیمت ها در بازار فارکس گاهی به صورت صعودی و گاهی نیز به صورت نزولی پیش می روند.

مقاله پیشنهادی:  آموزش فارکس ویدئویی 0 تا 100 با رضا خانتاراج

بعضی وقت ها شاهد آن هستیم که هیچ گونه تغییری در روند قیمت ارزها رخ نمی دهد و روند آن ها در مدت زمان طولانی به صورت ثابت پیش می رود. اگر خوب دقت کنید متوجه می شوید که این قاعده ها و قوانین در زندگی انسان نیز وجود دارند. در ادامه این مقاله بیشتر درباره این موارد صحبت می کنیم.

وجود روند صعودی و نزولی در فصل ها

تحلیل تکنیکال فارکس چیست

 

وجود روند صعودی و نزولی در بازار فارکس بسیار شبیه به روندهای موجود در طبیعت است. بعضی وقت ها دمای هوا بسیار پایین است که در نتیجه هوا سرد می شود و می توانیم شاهد برف و باران در همه جا باشیم. بعد از گذشت مدت زمانی می توانیم شاهد افزایش دما باشیم. در نتیجه می توانیم مشاهده کنیم که درختان سرسبز می شوند و شکوفه می دهند.

دمای هوا در تابستان بسیار گرم است. در هوای گرم درختان بیدار می شوند و وجودشان را سرسبزی فرا می گیرد. با سرسبزی آن ها طبیعت بسیار دیدنی می شود و انسان دوست دارد در دل آن به گردش بپردازد. در انتهای تابستان می توانیم شاهد زرد شدن و ریختن برگ درختان باشیم. این نشانه ها به ما می گویند که فصل پاییز دارد فرا می رسد. در پاییز هوا کم کم سرد می شود و در پایان آن دوباره فصل زمستان از راه می رسد. اگر خوب دقت کنید متوجه می شوید که این افت و خیزها در فصول سال و طبیعت نیز وجود دارند.

شباهت بازار فارکس و زندگی انسان

آموزش  تحلیل تکنیکال فارکس چیست

 

بازار فارکس به زندگی انسان شباهت زیادی دارد. انسان وقتی که به دنیا می آید از توانایی خاصی برخوردار نیست. با گذشت زمان بزرگ می شود و روند صعودی را در پیش می گیرد. وقتی بزرگتر شد به مدرسه می رود و به کسب علم و دانش می پردازد. بعد از آن که دوران مدرسه به پایان رسید وارد دانشگاه می شود و صاحب درجات بالای علمی می گردد. بعد از فارغ التحصیلی برای خود کسب و کاری خوب راه اندازی می کند و صاحب دارایی و ثروت می شود. با گذر زمان وقتی به میانسالی می رسد حرکت نزولی او آغاز می گردد. چرا که در حال نزدیک شدن به روزهای پیری است.

با نزدیک شدن انسان به دوران کهولت سن، طبیعت شروع به پس گرفتن موهبت هایی که به او بخشیده است می کند. تمامی این مسائلی که بیان شد نشان دهنده اشتراک روند موجود در بازار فارکس و زندگی انسان می باشد. اگر می خواهید در بازار بورس فارکس به موفقیت های زیادی دست یابید باید با روند های آن به خوبی آشنا باشید.

باید توجه داشته باشید که هر یک از دارایی هایی که در بازار فارکس وجود دارند دارای نموداری مخصوص هستند. برای انجام معامله در این بازار باید نمودارها را به خوبی درک کرد و برای درک آن نیاز است که با تحلیل تکنیکال در فارکس آشنایی داشته باشید. هر یک از جفت ارزهای موجود در بازار فارکس روندهای خاصی دارند. روند آن ها گاهی ممکن است صعودی و گاهی نزولی باشد. اگر می خواهید در این بازار به موفقیت های زیادی دست یابید باید یاد بگیرید که چگونه به درک روندها و استفاده از آن ها بپردازید.

پشت صحنه تحلیل تکنیکال در فارکس

نوسانات قیمتی در بازار فارکس از کجا نشأت می گیرد؟ این سوالی است که برای بسیاری از معامله گران فارکس پیش می آید. یا مثلا علت افزایش یافتن یا کاهش قیمت یک جفت ارز چیست؟ طبق مطالعات انجام شده به نتیجه می رسیم که مبنای تمامی نوسانات بازار در فکر و ذهن، روانشناسی، ترس و طمع معامله گران می باشد.

تمامی معامله گران دارای یکسری انتظارات هستند. طبق این انتظارات مثلا پیش بینی می کنند که قیمت یک جفت ارز خاص ممکن است صعود کند. سپس با توجه به این پیش بینی آن را خریداری می کنند. جالب است بدانید به دلیل اینکه عده زیادی از معامله گران جفت ارز مذکور را می خرند پس طبیعی است که قیمت آن افزایش یابد.

با توجه به موارد گفته شده بعضی ها فکر می کنند که قیمت جفت ارز دیگری قرار است ریزش کند. وقتی تعداد زیادی از معامله گران تصور اینچنینی داشته باشند پس نسبت به فروش جفت ارز مذکور اقدام می کنند تا ارزش آن کمتر نشود. با توجه به حجم فروش آن جفت ارز می توان شاهد کاهش قیمت و ارزش آن بود.

بنابراین احساسات تریدرها و ترس و طمعی که دارند عامل افت و خیز قیمت یک جفت ارز می شود. روند های موجود در بازار فارکس به همین سادگی شکل می گیرند. اگر کسی بتواند به خوبی تحلیل تکنیکال در فارکس را یاد بگیرد قادر خواهد بود که به خوبی از این روندها استفاده کند و به سود خوبی دست یابد.

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال در فارکس

ممکن است که تصور شما از بازار فارکس به این صورت باشد که سراسر آن پر از جذابیت است ولی بدون تردید به این صورت نیست. تحلیل تکنیکال در فارکس روشی است که مانند سایر روش ها دارای یک سری معایب می باشد.

مقاله پیشنهادی:  فارکس فکتوری (forex factory) آموزش فارکس فکتوری فارسی

قصد داریم در این بخش از این مطلب به بررسی مزایا و معایب بازار فارکس بپردازیم:

مزایای تحلیل تکنیکال فارکس

مزایای تحلیل تکنیکال فارکس چیست

 

بسیاری از معامله گران و صاحب نظران در بازار فارکس بر این باورند که در این بازار مزایای زیادی وجود دارد. اگر از آن ها بخواهیم که این مزایا چه هستند غالبا به موارد زیر اشاره می کنند:

1- انعطاف پذیری زمانی

نخستین مزیتی که در بازار فارکس می توان به آن اشاره کرد این است که در این مارکت تمامی تحلیل ها به وسیله نمودارها صورت می گیرند. معامله گر می تواند نمودارها را به هر شکلی که مایل است نمایش دهد و آن ها را بررسی کند. در حقیقت می توانیم به بررسی نمودارها در بازه های زمانی یک ساعته و یا حتی ده ساله بپردازیم.

2- اصول ساده و قابل درک

مزیت بعدی تحلیل تکنیکال، ساده بودن و قابل درک بودن آن است. اگر تمرکز کافی برای یادگیری داشته باشیم خیلی خوب می توانیم آن را یاد بگیریم و به آسانی می توانیم روندهای بازار را تشخیص دهیم و آن ها را آنالیز کنیم.

3- کار کردن با اطلاعات دقیق

از مزایای بسیار مهمی که در مورد تحلیل تکنیکال در بازار فارکس می توانیم به آن اشاره کنیم این است که در این مدل تحلیل هیچگونه شک و تردیدی نداریم. بلکه با تعدادی اعداد و ارقام دقیق سروکار داریم. بعضی از افراد هستند که به خوبی با تحلیل فاندامنتال فارکس آشنایی دارند. آن ها به خوبی می دانند که تحلیل فاندامنتال با شک و تردید همراه است و خیلی نمی شود به آن اعتماد کرد. گفتنی است که در تحلیل تکنیکال این مشکل تا حد زیادی ناپیداست.

4- سازگاری با تمام بازارها

به کاربردن تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی مختلف از مزایای بسیار مهم آن قلمداد می شود. درصورت فراگیری این نوع تحلیل، خیلی راحت می توانید آن را در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال یا بازار سهام به کار بگیرید. ولی در تحلیل فاندامنتال به این صورت نیست. در این تحلیل تنها یک خبر است که می تواند رفتار بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

5- تحلیل تکنیکال؛ مورد علاقه بسیاری از معامله گران و تحلیل گران

امروزه بسیاری از معامله گران و تحلیل گران فارکس بر این عقیده هستند که فراگیری اصول و قوانین تحلیل تکنیکال جهت موفقیت در این بازار امری ضروری است. هر کسی که تمایل داشته باشد در این بازار موفقیت های زیادی را از آن خود کند باید به خوبی با این نوع تحلیل و اصول و قوانین آن آشنایی داشته باشد.

6- آسان بودن استفاده و یادگیری آن

از دیگر مزایایی که یادگیری تحلیل تکنیکال در فارکس را جذاب تر می کند عدم نیاز به استفاده از ابزارها و روش های گوناگون است. به همین دلیل یادگیری این نوع تحلیل آسان می باشد. چیزی که بسیار مهم است یادگیری و آشنایی کامل با اصول و قوانین آن است. یادگیری این اصول و قوانین سبب می شود که بتوانید به راحتی پیش بینی های لازم را انجام دهید. در تحلیل فاندامنتال باید دانش و درک بالایی از گزارشات روزانه داشته باشید. در واقع کسی که تحلیل فاندامنتال را در این بازار پیاده می کند باید از شناخت بسیار زیادی نسبت به بازار برخوردار باشد.

7- وجود الگوریتم های قدیمی، ثابت و پایدار در تحلیل تکنیکال

کسانی که به عنوان معامله گر در بازار فارکس مشغول ترید هستند از روش ها و الگوهای مشخصی استفاده می کنند. عده ای از تحلیل گران ادعا دارند که سال های زیادی از چندین الگوی خاص استفاده می کنند و همچنین این الگوها از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی هم نکرده اند. از مهمترین دلایل آسان بودن تحلیل تکنیکال این است که خیلی دستخوش تغییرات نیست و الگوهای این تحلیل به طور دائم قابل استفاده می باشند.

8- فرایند تحلیل تکنیکال از سرعت بالایی برخوردار است

وجود فناوری های جدید در تحلیل تکنیکال سبب شده که استفاده از آن تا حد زیادی ساده و آسان باشد. با استفاده از تکنولوژی های جدید می توان شاهد افزایش سرعت تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل فاندامنتال بود. گفتنی است که در تحلیل فاندامنتال لازم است که تاثیر یک سخنرانی را بر روی ارزها مشاهده و بررسی نمایید. با بررسی این موارد متوجه خواهید شد که روند آینده بازار به چه شکل خواهد بود. همین دلیل مؤیدی بر بالاتر بودن سرعت تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل فاندامنتال می باشد.

9- تشخیص دقیق نقطه ورود و خروج

از مهمترین و اساسی ترین سوالاتی که معامله گران در بازار فارکس دارند این است که دقیقا در چه زمانی و در چه نقطه ای وارد یک پوزیشن شوند. همچنین در چه نقطه ای از پوزیشن خارج شوند. شناسایی نقاط ورود و خروج در این بازار زمانی میسر است که به صورت دقیق با تحلیل تکنیکال آشنا باشید و اصول آن را بدانید. این مساله سبب می شود که یک معامله گر دچار سردرگمی نشود.

معایب تحلیل تکنیکال در فارکس

معایب تحلیل تکنیکال فارکس چیست

 

اگر چه مزایایی را برای تحلیل تکنیکال عنوان کردیم ولی باید در نظر داشته باشید که این تحلیل معایبی را نیز شامل می شود. اگر از متخصصان در این حرفه راجع به معایب این بازار سوال کنید بیشتر آن ها موارد زیر را به شما اعلام خواهند کرد:

1- تفاوت در درک افراد از تحلیل تکنیکال

از مسائل مهمی که عده ای از معامله گران آن را عیب و ایراد می دانند این است که درک مشترکی از تحلیل تکنیکال ندارند. برای مثال وقتی یک جفت ارز چند ساعت نزولی می شود عده ای از معامله گران آن را یک روند نزولی می دانند ولی عده ای دیگر آن را صرفا یک افت موقت در نظر می گیرند و اهمیتی برایش قائل نمی شوند. با توجه به این موارد می توان تفاوت در درک افراد را یکی از عیب های تحلیل تکنیکال دانست. به خاطر همین است که جمعی از متخصصان، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را تکمیل کننده یکدیگر می دانند.

مقاله پیشنهادی:  کانال تقویم اقتصادی فارکس: (بهترین سایت های تقویم اقتصادی فارکس)

2- عدم اطلاع از رویدادهای بازار در تحلیل تکنیکال

از دیگر ایراداتی که در تحلیل تکنیکال فارکس وجود دارد عدم اطلاع از رویدادها و اتفاقاتی است که بر روی بازار تاثیرگذار هستند. برای آگاهی از این اتفاقات ناگزیر هستیم که تحلیل فاندامنتال بلد باشیم. اگر یک تریدر نتواند تحلیل فاندامنتال انجام دهد نمی تواند دلایل افت و خیزها را هم در بازار بداند. در مقابل اگر کسی از رویدادها باخبر باشد به آسانی می تواند به بهترین شکل از روندهای بازار بهره وری داشته باشد.

3- ابهام در نتیجه تحلیل تکنیکال

همانگونه که قبلا هم اشاره کردیم افراد نسبت به تغییرات و نوسانات در نمودارها درک متفاوتی دارند. همین تفاوت درک هاست که سبب می شود نتوان کاملا به تحلیل تکنیکال و نتیجه آن اعتماد کرد. این موارد حتی در مورد حرفه ای ترین و با تجربه ترین افراد هم صدق می کند و باعث می شود که به نتایج تحلیل خود نتوانند به شکل مطلق اطمینان کنند.

4- احتمال وارد شدن تعصب به تحلیلات

در جریان معاملات فارکس این احتمال وجود دارد که تعصبات معامله گر وارد تحلیلات شخصی اش شود. همان گونه که اشاره شد ممکن است دیدگاه یک تحلیلگر به نمودار با نظر تحلیلگر دیگر متفاوت باشد. به همین خاطر است که تعصبات نقش تاثیرگذاری در تحلیل تکنیکال دارند.

5- سیگنال های مختلف و دارای تناقض در بازار فارکس

در تحلیل تکنیکال، نمودارها دارای فراز و نشیب های زیادی هستند. همین کم و زیاد شدن قیمت ها و تغییر روندها می توانند یک سیگنال مهم برای معامله گر محسوب شوند. اگر شخص معامله گر از دانش کافی برخوردار نباشد شاید این سیگنال ها برایش مهم نباشد و بدون اطلاع وارد پوزیشن شود و بخش زیادی از دارایی خود را از دست بدهد. به همین خاطر است که حرفه ای ها در این بازار تمامی سیگنال ها را جدی نمی گیرند و در تلاش هستند که یک استراتژی مشخص داشته باشند.

سه اصل مهم در تحلیل تکنیکال در بازار فارکس

سه اصل مهم در تحلیل تکنیکال در بازار فارکس

 

گفتنی است که تحلیل تکنیکال در فارکس دارای سه اصل مهم و اساسی می باشد. پدر تحلیل تکنیکال یعنی «چارلز داو» این سه اصل را مطرح کرده است. اگر در زمان تحلیل بازار این سه اصل را مدنظر قرار دهید قادر خواهید بود که تحلیلی منطقی تر و بهتر انجام دهید. در ادامه سه اصل مذکور را بیان می کنیم:

1- قیمت یعنی همه چیز

قیمت یک جفت ارز نشان دهنده چگونگی عرضه و تقاضا در بازار می باشد. این قیمت وضعیت حاکم بر آن جفت ارز را نشان می دهد و ما می توانیم از بازار شناخت بهتری داشته باشیم. اگر قیمت را بتوانیم خوب تحلیل کنیم و علاوه بر آن رویداد ها و اتفاقات سیاسی و اقتصادی و … را در نظر بگیریم می توانیم بهترین بهره وری را از بازار داشته باشیم.

مقاله پیشنهادی:  اخبار فارکس: سایت فارسی اخبار فارکس (Forex)

2- مشخص بودن حرکات و نوسانات قیمت در بازار فارکس

توجه به این اصل را در زمان تحلیل تکنیکال در فارکس بسیار مهم بدانید. در صورت به وجود آمدن یک روند در بازار فارکس، قیمت به صورت خودکار دچار تغییر و تحول نمی شود بلکه باید پای عاملی در میان باشد که آن را تغییر دهد. در حقیقت اگر یک روند در بازار به وجود آید (نزولی یا صعودی) تا وقتی که یک عامل تاثیر گذار وجود نداشته باشد آن روند ادامه دار خواهد بود. برای همین است که همواره متخصصان تاکید بر آن دارند که باید حتما در کنار تحلیل تکنیکال تحلیل فاندامنتال را هم در نظر گرفت. زمانی که یک شخص تحلیل فاندامنتال را در پیش بگیرد تا حدودی قادر است که تغییر روندها در بازار را پیش بینی کند.

3- تاریخ، تکرار مکررات است

از دیگر اصول حاکم بر تحلیل تکنیکال در فارکس این است که تاریخ تکرار مکررات می باشد. به این دلیل که تحلیل گران و معامله گران یک سری الگوی مشخص را در نمودارها در نظر می گیرند و طبق آن ها تصمیم گیری می کنند. به این دلیل که قبلا آن الگو ها ساخته شده اند و چندی بعد یک نتیجه مشخص در بازار پدید آمده است. همین مورد سبب شده که وقتی یک الگوی مشخص در بازار به وجود آمد معامله گران اینطور نتیجه گیری کنند که احتمالا قرار است نتیجه ای معین و مشخص پدید آید. معامله گران در این بازار معمولا به دنبال الگوهایی هستند که قبلا شکل گرفته اند و نظرشان این است که قیمت، رفتار گذشته اش را در پیش می گیرد.

در صورتی که زندگینامه جسی لیورموریکی (یکی از معامله گران ارشد بازار سهام) را مطالعه کنید می فهمید که وی به این الگوها و نتایج مشخص تکیه کرده و به موفقیت رسیده است. او در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین و باهوش ترین معامله گران تاریخ شهرت دارد.

تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال در فارکس

در مقاله تحلیل فاندامنتال فارکس ( لطفاً لینک مربوط به مقاله جدیدی که نوشتم اینجا قرار گیرد) سعی کردیم خصوصیات این نوع از تحلیل را در قالب یک جدول بنویسیم. اکنون قصد داریم تفاوت‌های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را در قالب همان جدول مورد ارزیابی، تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

مفاهیمتحلیل تکنیکالتحلیل فاندامنتال
فرضیاتدر تحلیل تکنیکال، تحلیلگر می‌داند که فاکتورهای فاندامنتال از قبیل تولید ناخالص داخلی، تورم، نرخ بهره، نرخ بیکاری و بدهی مهم و تأثیرگذار هستند. در تحلیل تکنیکال دو عامل ترس و طمع خیلی بهتر از تحلیل فاندامنتال آشکار می‌شود. الگوهای قیمتی به صورت مداوم تکرار می‌شوند و به همین خاطر می‌توان از قیمت‌های گذشته برای پیش‌بینی روند آینده استفاده کرد.در تحلیل فاندامنتال برای پیش‌بینی حرکات و نوسانات قیمتی و روندهای احتمالی باید شاخص‌های اقتصادی، فاکتورها و عوامل اجتماعی و سیاست دولتی را مد نظر قرار دهیم. اگر یک تحلیلگر بتواند به میزان سلامت اقتصادی یک کشور پی ببرد، می‌تواند تغییرات ارزش ارز آن کیفیت را مشخص کند.
اهدافدر تحلیل تکنیکال می‌خواهیم جهت و دامنه تغییر قیمت‌ها را در آینده مشخص کنیم. با استفاده از این تحلیل می‌تواند نقطه ورود به معامله و خروج از آن را مشخص کرد. در صورتی که یک معامله‌گر در زمینه تحلیل تکنیکال تسلط پیدا کند، به راحتی می‌تواند تشخیص دهد که چه زمانی به حجم معاملات خود بیفزاید و چه زمانی از حجم آن‌ها بکاهد.هدف از تحلیل تکنیکال این است که به جهت حرکت آن ارز در آینده پی ببریم. وقتی میزان سلامت اقتصادی یک کشور مشخص شد می‌توانیم بفهمیم که ارزش آن ارز در آینده افزایش می‌یابد یا سقوط می‌کند. حتی از طریق شاخص‌ها می‌توان فهمید که احتمالاً اقتصاد این کشور در آینده تغییری نخواهد کرد.
مسائل اصلی و محوریموضوعات و مسائل محوری در تحلیل تکنیکال فارکس، روندها، بازگشت روندها و محدوده‌ها (رنج‌ها یا Ranges) هستند.هر نوع از تحلیل برای بازار فارکس به یک سری عوامل وابسته است. در تحلیل فاندامنتال یک سری مسائل اهمیت زیادی دارد و باید روی آن‌ها تمرکز کنیم. از جمله این مسائل مهم و محوری می‌توان به  نرخ بهره و تورم، تولید ناخالص داخلی (GDP)، نرخ‌های رشد، نرخ بیکاری، تراز تجاری و پدیده قفل شدن در بدهی‌ها (Debt Overhang) اشاره کرد.
ابزارها و منابع تحلیلبرای تبدیل شدن به یک تحلیلگر تکنیکال باید بتوانید به صورت کاملاً تخصصی اندیکاتورهای روند، اسیلاتورهای محدوده، روندها و محدوده‌های روند را بشناسیم. در این بین نباید از ارزش و کاربرد خطوط روند و الگوهای نموداری غافل شویم.ابزارها و منابع مختلفی برای تحلیل فاندامنتال مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به گزارش‌ها، اعداد و ارقام و بیانیه‌هایی که در سخنرانی‌های افراد مهم و تأثیرگذار سیاسی و اقتصادی مطرح می‌شود. از جمله این افراد می‌توان به رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا اشاره کرد. رویدادهای موجود در تقویم اقتصادی و شاخص‌های اقتصادی یکی دیگر از ابزارهای عالی برای تحلیل فاندامنتال یا بنیادی است. در این باید روی گزارش‌های سالانه بانک‌های مرکزی و عوامل اصلی و زیربنایی هم توجه کرد.
شاخص‌ها و اندیکاتورها·      میانگین متحرک ·      اندیکاتور میانگین متحرک همگرایی واگرایی (MACD) ·      باندهای بولینگر (Bollinger Bands) ·      خطوط روند ·      خطوط فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement) ·      الگوهای نمودار شمعینرخ بهره، نرخ تورم، نرخ بیکاری، تراز تجاری، بودجه و بودجه خزانه‌داری و تولید ناخالص داخلی از جمله شاخص‌هایی هستند که هنگام تحلیل فاندامنتال توجه ویژه‌ای به آن‌ها می‌شود.
افق زمانیاز آنجا که الگوهای قیمتی فراکتال هستند، معامله‌گران می‌توانند الگوها را در تایم فریم‌های متفاوتی ببینند. به همین خاطر می‌توانند در هر تایم فریمی معامله‌ کنند. بیشتر معامله‌گران فاندامنتال در تایم فریم‌های روزانه یا کوتاه‌تر معامله‌ می‌کنند.در صورتی که بخواهید از تحلیل فاندامنتال برای فعالیت در بازار استفاده کنید، باید کمی صبور باشید؛ چون معمولاً کمی طول می‌کشد تا آثار تحلیل شما در بازار مشخص شود. گاهی یک تحلیل چند ماه و حتی چند سال طول می‌کشد تا نتیجه خودش را در بازار نشان دهد.
سبک و مدل معامله‌گریهم معامله‌گران روزانه و هم معامله‌گران نوسانی (سوئینگ تریدرها) می‌توانند از این سبک و مدل تحلیل کمک بگیرند.این مدل از تحلیل برای تمامی افرادی که در بازار تحلیل می‌کنند مناسب است ولی  معامله‌گران نوسانی (سوینگ) و پوزیشن تریدرها (معامله‌گران مبتنی بر موقعیت) می‌توانند بهترین استفاده را از این مدل تحلیل ببرند.

تحلیل تکنیکال یعنی خو گرفتن و دوستی با الگوها (Patterns)

اگر بخواهیم تحلیل تکنیکال را خیلی ساده و خودمانی تعریف کنیم، باید بگوییم که مطالعه الگوهای قیمتی (Price Patterns) است؛ در واقع ما در این تحلیل می‌خواهیم ببینیم که آیا روند تغییرات و نوسانات قیمت‌ها، تابع یک الگوی مشخص است؟ حتی اگر می‌بینیم که نوسانات قیمتی الگوی مشخصی ندارد، باید سعی کنیم که خودمان یک الگو برای آن پیدا کنیم. در صورتی که می‌خواهید به تحلیلگران تکنیکال حرفه‌ای تبدیل شوید، باید سه الگوی زیر را خیلی خوب یاد بگیرید:

۱. الگوهای نموداری (چارتی)

برای تحلیل تکنیکال باید بتوانید نمودار قیمت‌ها را به خوبی مطالعه کنید و اصلاً در این نوع تحلیل شما همیشه با نمودارها سر و کار خواهید داشت. برای تحلیل نمودارها باید از ابزارهای ترسیمی مثل خطوط افقی، خطوط روند و سطوح فیبوناچی استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کند که الگوهای چارتی یا نموداری را خیلی بهتر و راحت‌تر تشخیص دهید. وقتی این الگوها را شناسایی کنید می‌توانید نقاط ضعف و قوت خرید یا فروش را متوجه شوید و تصمیمات بهتری اتخاذ کنید.

۲. الگوهای شمعی (کندل)

برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر تکنیکال حرفه‌ای باید بتوانید از چارت‌ها و نمودارهای قیمتی  از جمله نمودارهای شمعی استفاده کنید.  این نمودارها به شما کمک می‌کنند که سطوح بالا و پایین و نقطه باز و بسته شدن قیمت را در یک تایم فریم مشخص به خوبی مشاهده کنید. با استفاده از نمودارها و الگوهای شمعی می‌توانید سرنخ‌هایی از رفتار خریداران و فروشندگان به دست بیاورید.

۳. شاخص ها و اندیکاتورها

یکی از ابزارهای مهمی که باید کار با آن‌ها را یاد بگیرید و از آن‌ها در تحلیل تکنیکال خودتان استفاده کنید، شاخص‌ها هستند. شاخص‌ها و اندیکاتورها به شما کمک می‌کنند که درک درست و واقع‌بینانه‌ای از بازار داشته باشید. به عنوان مثال شاخص‌ها به شما نشان می‌دهند که چه زمانی میزان خرید یا فروش، بیش از حد انجام شده است. یک سری از اندیکاتورها به شما کمک می‌کنند که بفهمید بازار در آینده صعودی یا نزولی خواهد شد.

مقاله پیشنهادی:  کانال تلگرام سیگنال فارکس حرفه ای و دقیق رایگان

فراگیری تحلیل تکنیکال در بازار فارکس برای موفقیت در آینده

اگر می خواهید به یکی از فعالان حرفه ای در دنیای فارکس تبدیل شوید تنها باید به یادگیری تحلیل تکنیکال بپردازید. توجه داشته باشید که یادگیری شما باید به بهترین شکل انجام شود و با تمرین و تکرار های مداوم به آن مسلط شوید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات دقیق تر درباره تحلیل تکنیکال فارکس توصیه می کنیم به مقاله آموزش پیشرفته فارکس مراجعه کنید و آن را با دقت بخوانید.

شما در مورد تحلیل تکنیکال در فارکس چه نظری دارید؟ در معاملات خود در این بازار از چه تحلیلی استفاده می کنید؟ مزایا و معایب تحلیل تکنیکال در فارکس از نظر شما چیست؟ در چه زمان هایی باید از تحلیل تکنیکال در فارکس استفاده کنیم یا کمک بگیریم؟ لطفا نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا