مصاحبه با فرزاد وجیهی معامله‌گر موفق ایرانی

مصاحبه با فرزاد وجیهی معامله‌گر موفق ایرانی

تریدری که ورود به ناممکن‌ها را دوست دارد!

برخلاف تصور خیلی‌ها، قصه‌ی یک تریدر، داستان پول پارو کردن و روی صندلی لم دادن و قهوه خوردن نیست.
قصه‌ی شانس و اقبال یا اتفاق هم نیست.
اینجا بیشتر از هر چیزی از صبوری حرف می‌زنیم. صبری بی‌اندازه و پشتکاری منحصربه‌فرد.  ما از دانش و بینش معاملاتی یک فرد موفق خواهیم گفت، و استعدادش در پیش‌بینی موقعیت‌ها. اگر در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید پس آینده روشنی را برای را خود پیش‌بینی کرده‌اید و مدتی است قدم به دنیای شگفت‌انگیز فارکس گذاشته‌اید و قطعاً می‌خواهید یک معامله‌گر موفق شوید. پس گره چکمه‌هایتان را محکم‌تر کنید و با ما هم‌سفر شوید. ما در این سفر جادویی تنها نخواهیم بود، راهنمای راه در کنارمان است.
در ایران زندگی کرد، مدرسه رفت. دیپلمش را گرفت. عین همه ما دغدغه‌های کنکور و سربازی و نبودن شرایط مطلوب ورود به شغل موردعلاقه‌اش را پشت سر گذاشت.
برای شروع، وارد کسب‌وکار خانوادگی‌شان در اهواز شد.
تجارت خودروهای سبک و سنگین؛ مسیر این بیزینس با توجه به شرایط اقتصادی آن دوران خیلی خوب پیش نرفت.
ولی او عادت نداشت خودش را وابسته به یک مسیر کند یا در جا بزند، ذهنش به‌سوی افق‌های متفاوتی پر می‌کشید که خیلی دورتر از جریان فکری همسالان و هم‌دوره‌هایش بود.

مصاحبه با فرزاد وجیهی معامله‌گر موفق ایرانی

سپس شروع به سرمایه گذاری در بازارهای مالی کرد، خرید و فروش طلا و دلار. این مرحله برایش پر از تجربه بود و یادگیری، طعم اولین شکست و اولین پیروزی در معاملات را آنجا و همان زمان چشید، اما دست از تلاش نکشید و پیش رفت.

علامت سؤالی در ذهنش بود که تا رسیدن به جواب، دریای اندیشه‌اش را متلاطم کرده بود. یک سؤال شاید خیلی ساده اما عمیق:
-چه کسی قیمت‌های بازار را تعیین می‌کند؟

این سؤال مسیر حرکت و آینده‌ای او را دگرگون کرد.
آن‌قدر پیش رفت، تا خود در ردیف تعیین‌کنندگان قیمت بازار قرار گرفت.
از جوان معامله گری صحبت می‌کنیم (یک فرد موفق) که امروز موفق به راه‌اندازی یک بروکر بین‌المللی (بروکر جهانی آرون گروپس) شده است که خدمات منحصربه‌فردی ارائه می‌دهد، برای 500 نفر اشتغال‌زایی کرده و بیش از 10 هزار معامله‌گر را در سود خود شریک کرده است.
فرزاد وجیهی. جوان موفقی که دنیای پرهیجان معاملات را تجربه کرده است.
ما بیشتر وی را با عنوان استاد آرون می‌شناسیمش.
با فرزاد وجیهی در گپی دوستانه به گفتگو نشستیم تا از هیجانات ترید برایمان بگوید. برای ما که شاید سودای یک‌شبه پولدارشدن را در سر می‌پرورانیم. یا شاید برخی دیگرمان با تلنگر کوچکی امید می‌بازیم و راه گم می‌کنیم، این گفتگو قطعاً می‌تواند راه گشا باشد.

مقاله پیشنهادی: بیل گیتس کیست؟

چراکه باور داریم موفقیت‌ها یک‌شبه به وجود نمی‌آید. به قله رسیدن هم بدون تلاش بی‌وقفه امکان‌پذیر نیست. قطعاً هیچ انسان موفقی از بدو تولد یا از کودکی استعداد بالقوه خود را کشف نکرده و هیچ دانشگاهی نیز کلید دروازه‌ی پیشرفت نخواهد بود.

گفتگو با یک معامله‌گر موفق ایرانی

چارت ایران: بخش اول گفتگوی جذاب و پر از نکته‌های انگیزشی در مسیر سفر فارکس را باهم دنبال می‌کنیم:

۱. پیش از همه می‌خواهیم ببینیم فرزاد وجیهی (استاد آرون) خود را چگونه معرفی می‌کند و چه تعریفی از خود دارد؟

ما همیشه عادت داریم به اسم، فامیل و شغلی که داریم و یا فعالیتی که انجام می‌دهیم و یا به میزان ثروتی که داریم، و حتی بر اساس ارتباطات با اطرافیانمان خود را معرفی کنیم. اگر بخواهم خود واقعی‌ام را معرفی کنم، چه کسی هستم یا چه تعریفی از خودم دارم، جدا از مسائل عادی و معمول می‌توانم بگویم: من آدمی هستم که علاقه دارم غیرممکن‌ها رو ممکن کند. شاید خیلی از مسائلی که دیگران به آن می‌خندند یا ازنظرشان مسخره و غیرممکن باشد، برای من یک هدف قابل‌دسترس باشد، چراکه آن‌قدر آن هدف را دنبال می‌کنم تا به سرانجام برسد. و یک نکته دیگر اینکه، از ویژگی‌های ذاتی من، که شاید نقطه قوت یا  در برخی موارد ممکن است ضعف من باشد، این است که؛ من آدم صفر و صد هستم. یا وارد راهی نمی‌شوم و کاری را انجام نمی‌دهم و صفرم، و یا به آن کار ورود می‌کنم و به بهترین حالت ممکن انجامش می‌دهم.

مقاله پیشنهادی:  سخنان و ایده های وارن بافت درباره سرمایه گذاری و زندگی قسمت 2

معرفی مرسوم و طبق عرف هم که فرزاد وجیهی هستم متولد تهران. بزرگ‌شده اهواز. متولد آبان 67 و پس از پایان تحصیلاتم در دبیرستان در ایران وارد بازار کار شدم و در حین کار در رشته مدیریت بازرگانی ادامه تحصیل دادم.

۲. هر جوانی حتی قبل از ورود به دانشگاه آرزوها یا منطقی‌تر اهدافی برای آینده شغلی و حرفه‌ای خود متصور است، دیدگاه شما به آینده شغلی‌تان چه بود؟

من عادت نداشتم دنبال چیزی بروم که دوستان و اطرافیانم آن را باور دارند. به نظر من دانشگاه یا شغل خانوادگی باعث نمی‌شود راه موفقیت شما مشخص شود یا اینکه حتماً مجبور باشید همان کار را در پیش بگیرید که به نظر درست می‌آید یا دیگران تأییدش می‌کنند. شغل خانوادگی ما در زمینه خودرو بود که برای شروع به آن وارد شدم هرچند که به دلایلی ورشکست شد. نمایندگی‌های ایران‌خودرو، مرسدس بنز، ولوو و…اما محدودیت‌های کشور مانع پیشرفت این بیزینس بود و به این نتیجه رسیدم که با این روند به پیشرفت و خواسته‌های بزرگ ذهنم نخواهم رسید. پس فکرم به سمت هدف دیگری معطوف شد که موفقیتم را در آن می‌دیدم. به نظر من چیزی که به‌عنوان ایده در ذهن انسان شکل می‌گیرد می‌تواند عملی شود و حتماً اتفاق می‌افتد. فقط نباید بی‌خیال هدف ذهنیتان شوید. در شروع ممکن است دیگران به شما بخندند، یا شما رو نادیده بگیرند. بعد در ادامه مسیر با شما می‌جنگند، اما درنهایت وقتی موفق می‌شوید همه آن افراد شمارا تأیید و حتی تشویق می‌کنند.

۳- شما به‌عنوان یک فرد موفق در بازارهای مالی، در مسیر تحقیق و مطالعه در زمینه خاصی نظرتان به فارکس جلب شد یا برعکس اول فارکس برایتان علامت سؤال شد بعد تحقیق و تفحص کردین؟

چه سؤال جالبی. دقیقاً برعکس، نه‌تنها در فارکس بلکه در زمینه معاملات و سرمایه‌گزاری های بازارهای بین‌المللی، ابتدا جذب این بازارها در ایران شدم و پس‌ازآن شروع به تحقیق در مورد آن‌ها کردم. مطالعه کردم و تجربه کردم.

نکته‌ای که شاید برای شما جالب باشد و مربوط به ویژگی اخلاقی صفر و صد من است این‌که، زمانی که با بازار معاملات آشنا شدم و آن را شناختم، به اسم بازار حواله‌ای یا دلار در ایران  توجه ام را جلب کرد، یک سؤال همیشه ذهنم را مشغول می‌کرد و از دوستان باتجربه‌تر در ایران مدام می‌پرسیدم، این بود که می‌خواستم بدانم چه کسی اول صبح قیمت دلار را مشخص می‌کند؟ یا قیمت طلا و سکه. قیمت بازار را چه کسی یا کسانی تعیین می‌کند؟ در پاسخ هرکسی نظری داشت و با احترام به نظر دیگران، آن‌قدر در این راه پیش رفتم و کنکاش کردم تا به جواب رسیدم و حتی در این مسئله به‌نوعی صاحب‌نظر شدم.

مقاله پیشنهادی:  رندی ﻣﮏ لین معامله گر بازارهای مالی و بورس

۴- جذابیت مالی و اقتصادی این راه برایتان بیشتر بود یا جنبه لذت و تخصص؟

مسلماً مسائل مالی و اقتصادی مسئله‌ی مهمی است، و لازمه این کار است. درواقع اگر سرمایه نداشته باشید نمی‌توانید وارد این کار بشوید و یا اگر نتیجه معاملاتتان برآیند مثبت نداشته باشد در این کار مسلماً نخواهید ماند، اماحقیقتا لذت تخصص و یافتن پاسخ سوالاتی که نمی‌دانستم، و هیجان ِکشف و پیش‌بینی بازار برایم خیلی جالب‌تر بود و هست.

5-تحصیلات آکادمیک چقدر مهم هست برای موفقیت در فارکس؟

-بگم صفر ناراحت‌کننده میشه؟

ما در تاریخ می‌بینیم که خیلی از افراد موفق و مشهور بدون طی کردن سطوح تحصیلی پیشرفته و یا حتی با داشتن سواد کم دست به نو آوری، اختراع و شگفتی زدن. خیلی هاشون از مدرسه ترک تحصیل کردند. پس تحصیلات تضمین کننده‌ی موفقیت نخواهد بود. منظورم این نیست با تحصیلات مخالفم، اما نقشش رو در موفقیت اساسی نمی دونم.

تلاش، پشتکار، مطالعه و استعداد خیلی مفید هستند.

به‌عنوان‌مثال ادیسون مخترع برق، ما می دونیم که از مدرسه ترک تحصیل‌کرده بوده، یا یکی از موفق‌ترین مردان قرن حاضر، بیل گیتس ثروتمندترین مرد جهان و پایه‌گذار مایکروسافت، تحصیلاتش در دانشگاه را ادامه نداد و ترک تحصیل کرد.

مقاله پیشنهادی: وارن بافت کیست؟

6-مشوق هم داشتید در این راه؟

تا دلتان بخواهد ضد تشویق داشتم. برای هر فردی که در مسیر اهدافش حرکت می‌کند، بارها و بارها سیگنال‌های منفی از اطرافیان به سمتش ارسال می‌شود. نه‌تنها بارها که اغلب به‌طور همیشگی و روزانه. در ابتدای راه زمانی که گام نهادن در مسیر هدفمان را تازه شروع کرده‌ایم ،این به‌اصطلاح ضد تشویق‌ها بیشتر است و شاید هم ما بیشتر می‌شنویم، به‌نوعی کم‌کم گوشمان عادت می‌کند به نشنیدن افکار منفی دیگران. برای من به‌شخصه چه در اوایل آغاز کار، چه در طی گذر از مسیرهای پرپیچ‌وخم بازار فارکس و چه اکنون‌که نیمه‌ی بیشتر راه را آمده‌ام، همیشه و همیشه این سیگنال‌های منفی را از دوست و آشنا، فامیل و رفیق و همکار دریافت کردم. این ضد تشویق ها گاه در قالب نصیحت هستند با جملاتی نظیرِ” به ریسک‌ها و خطرات کار فکر کن که اگر این کار را انجام دهی بازدهی خوبی نخواهد داشت”؛ گاهی نیز در قالب تهمت و تخریب به سمتت پرتاب می‌کنند که قوی‌تر است. یک مثال عینی در همین برحه از فعالیتمان در بروکر آرون گروپس؛ ” ما برای معامله گران بروکر آرون شرایط بسیار استثنایی ارائه دادیم که واقعاً نظیرش در هیچ بروکری وجود ندارد، برای ایجاد این شرایط و طرح‌ریزی زیرساخت‌هایش هزینه زیادی کردیم، وقت و انرژی گذاشتیم، ولی سیگنال‌های تخریبی رو می‌بینیم که شایعه می‌کنند که “خدمات آرون با پشتوانه سیاست‌های غلط ارائه‌شده و محکوم به شکسته”. همین داستان درگذشته، در زمان فعالیتمان در گروه‌های معاملاتی هم وجود داشت. زمانی که در بازارهای داخلی درزمینه طلا فعالیت می‌کردیم، نوع عرضه و تقاضا‌ی ما به حدی قوی بود که بعدها توانستیم عرضه و تقاضای نامحدود ارائه دهیم، اما مدام به ما هشدار می‌دادند که این شیوه‌ی عرضه و تقاضا باعث ورشکستگی و ضرر و زیان شما می‌شود، ولی همین‌طور که امروز ثابت کردیم، ما راهمان را درست پیش می‌رفتیم، استراتژی‌ها، زیرساخت‌ها و ایده‌هایی داشتیم و اجرا کردیم که خوشبختانه ما را امروز به نتیجه‌ی مطلوبی رساند.

مقاله پیشنهادی:  جملات و سخنان وارن بافت قسمت 19

اما درواقع چیزی که باعث می شه باقدرت به راهم ادامه بدم اینه که انرژی‌های منفی رو به انرژی مثبت تبدیل کردم و ازشون انگیزه ساختم تا تخریب‌ها دلیلی شوند برای تلاش بیشتر و پیشرفت بیشترم تا باقدرت روبه‌جلو حرکت کنم.

یک مثال عینی دیگر شرایط ویژه‌ای است که برای نمادهای خیلی خاص گذاشتیم؛ نه کمیسیون می‌گیریم و نه سوآپ، برای این آفر خاص صحبت‌های تخریبی زیادی شده است، بااین‌حال این آفر فوق‌العاده در حال انجام است و از بالاترین حجم معاملات برخوردار است.

7- راز موفقیت بروکر آرون گروپس چیست؟

نکته‌ای در مدیریت بروکرآرون وجود دارد که با عث شده در مدت زمانی اندک به این درجه از پیشرفت برسد، طوری که در حال حاضر اکثر معامله گران حرفه‌ای و حتی اتاق‌های معاملاتی، مارکت ها را از آرون خریداری می‌کنند. چیزی که سبب شده هرروز به جلو حرکت کنیم؛ من فکر می‌کنم اینه که “هرکسی، درواقع هر تیم و شرکتی هرکار مثبتی کرده است یا هر استراتژی را در زمینه کاری ما در پیش گرفته، مجموعه‌ی ما بهترینش رو به انجام رسانده و ارائه کرده. تلاش ما در راستای شکستن محدودیت‌هاست و در این راه موفق هم شدیم. ما بهترین‌ها رو به مشتریانمان ارائه می‌دهیم و این قطعا پایان راه نیست، تلاش در بهترین بودن ادامه دارد.

8- شانس چقدر در این حیطه مؤثر است؟ شما به شانس معتقدین یا تخصص؟

– شانس یا تقدیر….، نمی‌توان گفت شانس یا تقدیر کلاً بی تاثیرهست، اما به نظر من این خود ما هستیم که باعث می‌شویم و تعیین می‌کنیم که چه اتفاقی برایمان بیفتد.

در رابطه با بحث تخصص هم‌بارها گفته‌ام که این کار (ترید) به تخصص ویژه‌ای نیاز ندارد کافی است چند اصل مهم و لازم را دوستان در معاملاتشان در نظر بگیرند و انجام دهند. به همین دلیل ترجیح می‌دهم تأکید کنم که اگر یک سری باورهای بازار مالی را  بپذیرید نه به شانس فوق‌العاده‌ای نیاز دارند و نه به تخصص خاصی احتیاج خواهند داشت.

9- چطور یک فرد موفق یا درواقع یک تریدر موفق شویم؟

کافی است سه اصل را رعایت کنید، سرمایه خود را مدیریت کنید، طمع نکنید و صبور باشید، یک تریدر موفق باشید.

قطعاً در طول گفتگوی دوستانه ما با فرزاد وجیهی معامله‌گر موفق ایرانی متقاعد شدید که یک فرد موفق که اغلب نبض بازار را دگرگون می‌کند، جادوگر نیست، تنها یک تریدر حرفه‌ای است که به قواعد و ساختار بازار فارکس تسلط دارد و بازار را می‌شناسد.

مصاحبه با یک تریدر موفق به‌اندازه‌ی تریدینگ می‌تواند جذاب باشد. اگر هنوز با مصاحبه ما همراه هستید پس زیاد تا نزدیک شدن به یک فرد موفق فاصله‌ای ندارید. فرزاد وجیهی به سه اصل مهم در دنیای معامله برای تبدیل‌شدن به یک فرد موفق و یک تریدر سودآور اشاره کرد: مدیریت سرمایه، نیفتادن در دام طمع ،و صبوری. این سه اصل را قطب نمای مسیر موفقیتمان در سفر به دنیای پر آدرنالین و جادویی معاملاتمان خواهد بود، تا بیشترین ثروت و موفقیت را برای خود رقم بزنیم.

و قطعا اگرتلاش می‌کنید تا یک معامله‌گر سودآور باشید، مطمئن باشید که این کار قابل انجام است. هرچند سفر سخت و پرمخاطره است، موانع بزرگ و گاه خسته‌کننده، اما شما بی‌شک به مرز موفقیت نزدیک شده‌اید.

مقالات مرتبط

7 نظر در “مصاحبه با فرزاد وجیهی معامله‌گر موفق ایرانی”

  1. عالی بود
    من تازه می خوام تو این مسیر قدم بزارم
    می خوام تمام تلاشمو بکنم تا موفق بشم
    الان در حال مطالعه و تحقیق هستم و روزی چند ساعت رو برای این کار میزارم
    ساعاتی که قبلا در شبکه های اجتماعی تلف میشد
    اما خیلی مصمم می خوام برم جلو و به امید خدا به یه سرمایه گذار حرفه ای تبدیل بشم

  2. این آقا بعید میدونم تریدر کار بلدی باشه..تو وب آموز که به عنوان کلاه بردار در زمینه طلا ازش یاد شده..تو اینترنت هم سرچ کردم یه استیتمنت درست حسابی که نشون بده در طولانی مدت سود عالی کسب کرده..اصلا پیدا نکردم..یا حتی شرکت در مسابقات ترید..بهتره مقاله در مورد این شخص رو پاک کنید برای اعتبار این سایت مناسب نیست

    1. دوست عزیز معاملات ایشون توی اینستاگرامشون به صورت لایو قرار میگیرد.در ضمن شما میتونید در MQL هم سابقه ایشون رو ملاحظه کنید

  3. بروکرهای فارکس تماماا کلاهبردارند چون با مشتریان تضاد منافع دارند و هزاران بلا از پیش برای واریزکنندگان سرمایه درنظر گرفتند تا سرمایه مشتریان را از بین ببرند فریب نخورید

  4. ببین دوست عزیز و گرامی کسی که تخصص لازم برای این کار رو نداشته باشه این حرف رو میزنه

    اگر شما به دور و بر خود نگاهی بیندازید و کلمه بورس رو به هر کسی بگویید میگویند کلاه برداری
    چرا؟
    چون بدون دانش و آگاهی وارد شده و تمام زندگی خود را سر طمع از دست داده است
    این کار اگر به این صورت بود الان همه مردم بنز سوار میشدند
    با دانش و آگاهی و تمرین بسیار میتوان در این بازار به سود رسید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا