دامنه نوسان در بورس چیست + فیلم آموزش دامنه نوسان بورس

نکات کلیدی و مهم برای سرمایه گذاران کوتاه مدت بورس

دامنه نوسان در بورس چیست؟ بررسی دقیق دامنه نوسان در بورس

معمولا در طی روز، دادوستدهای سهام دارای نرخ مجازی می شوند که بدنبال این قضیه، بالاترین تغییرات برای یک قیمت تعریف می شود و آن را (دامنه نوسان در بورس) می نامند. یکی از بارزترین دلایل ایجاد این دامنه ها در بورس، پیشگیری از ضررهای احتمالی برای کسانی است که در ابتدای راه قرار دارند و تجربه ناچیزی هم در این زمینه بدست آورده اند. در این مقاله از سایت آموزش بورس با ما همراه باشید.

دامنه نوسان چه تاثیری در بازار می گذارد؟

اغلب مسئله ای که در بازار بورس، باعث فروکش کردن هیجانات ناشی از قیمت و پایین آوردن ریسک شده و کمک زیادی هم به فعالان کم تجربه بورس می کند، همین دامنه نوسانات است. این پدیده نه تنها اطمینان را برای این دسته از افراد بالا می برد، بلکه تغییر قیمت فقط در بازه ای خاص اتفاق می افتد و بدنبال آن از ضررهای سنگین نیز پیشگیری خواهد شد.

در تصویر زیر پست بانک ایران دارای سهمی است که با سه کادر کشیده شده، شرایط آن بخوبی نشان داده شده است.

 دامنه نوسان در بورس چیست - بررسی دقیق دامنه نوسان در بورس

روند معامله سهام در طی روز و در اولین تصویر به خوبی نشان داده شده است. در اینجا می بینید که عدد 3124، بالاترین میزان قیمت را درآن روز بدست آورده و 5 درصد در مقایسه با آخرین ساعات روز گذشته بالاتر رفته است. وجود دامنه نوسان در بازار باعث می شود تا در زمان افزایش میزان تقاضا برای سهام، از بالابردن قیمت فروش توسط فروشندگان جلوگیری شود.

مقاله پیشنهادی:  آموزش کامل پرایس اکشن با ال بروکس+ زیرنویس فارسی

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری در بورس

 میزان ضرر و یا رشد سهام پستی بانک و روند قیمتی آن نیز در قسمت شماره 2 آمده است که نرخ نهایی سهم در معامله را نشان می دهد. در سهام پستی بانک هم که قسمت سوم را تشکیل می دهد، صف خرید را می بینید.

مقایسه نوسانات شرکت های مجاز در بورس

  • این نوسانات در مقایسه با نرخ آخرین ساعات روز گذشته، به اندازه 5 درصد از هر یک از سهام ها هستند. یعنی میزان موثر گفته شده در بازار الف فرابورس، بصورت منفی یا مثبت هستند.
  • همچنین می توان 10 درصد هم برای بازار ب شرکت فرابورسی در دامنه نوسانات در نظر گرفت و در انتها هم با دامنه نوسان، بصورت آزاد در فرابورس بازار ج مواجه شد.
  • وقتی بازار الف فرابورس که مثبت و منفی هستند و همچنین دامنه نوسانات حق تقدم، در بین شرکت های بورس 10 درصد باشد، این عدد به اندازه 20 درصد هم در بازار ب فرابورس می شود. پس باید به این نتیجه رسید که دامنه نوسان در سهام های عادی به اندازه نصف دامنه نوسان حق تقدم هر یک از سهام، در نظر گرفته شده است.

معرفی شرایطی که سهم، فاقد دامنه نوسان می شود

  • موقعیکه EPS یا به عبارتی سود هر سهم شرکت، در عددی بالاتر از 20 درصد، دارای ثبات مثبت و منفی می شود.
  • در زمان بالارفتن یا بالعکس پایین رفتن سرمایه، بدنبال اجرای مجمع هم می بینید که نماد سهم، بدون دامنه  نوسان افتتاح می شود.
  • دامنه نوسان در واگذاری سود سهام، بعد از برگزاری مجمع سالیانه نقشی ندارد. بنابراین سود سهم گاهی در مقایسه با دامنه نوسان می تواند روند صعودی یا نزولی پیدا کند.
  • توصیه می شود اگر افراد سرمایه گذار، تجربه و آگاهی لازم را در بازار ج ندارند بهتر است در آن سرمایه گذاری نکنند. زیرا فاقد دامنه نوسان بوده و هر لحظه احتمال افزایش یا کاهش سود سهم، در آن وجود دارد.
مقاله پیشنهادی:  فیلم آموزش نرم افزار مفید تریدر

مقاله پیشنهادی: تحلیل تکنیکال بورس

توی این ویدئو یه سری توضیحات در مورد دامنه نوسان قیمت سهام در بورس ارائه شده. این که چرا دامنه نوسان قیمت وجود داره؟ بحث عرضه و تقاضا توی بورس به چه شکلی هست؟ چه روزهایی دامنه نوسان قیمت سهام در نظر گرفته نمیشه. البته توی این ویدئو سعی کردیم که اصل مبحث بیان بشه و جزئیات بیشتر و نکات لازم در این خصوص توی مابقی ویدئوها به صورت اختصاصی بیان بشن.

دانلود ویدیو

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا