آموزش کامل و نحوه کار با اندیکاتور CCI به همراه جزئیات + PDF

آموزش کامل و نحوه کار با اندیکاتور CCI به همراه جزئیات + PDF

شما می‌توانید سرفصل مدنظر خود از فهرست محتوای این مقاله انتخاب کنید تا به قسمت مربوطه هدایت شوید:

شخصی به نام دونالد لمبرت که فعال در حوزه تحلیل تکنیکال بود، اندیکاتور CCI را ابداع کرد. این اندیکاتور در ابتدا به منظور مشاهده تغییرات روند طولانی مدت بکار می رفت. اما درحال حاضر در تمامی بازه های زمانی و بازارها می توان از آن استفاده کرد. سوالی که مطرح می شود این است که در معاملات بازار بورس و سهام، معامله گران چگونه اندیکاتور CCI را بکار برند؟ با مطالعه این مقاله، آموزش کار با اندیکاتور CCI را بطورکامل خواهید آموخت.

نکات مهم اندیکاتور CCI

  • معامله گران فعال در بورس با تجارت در بازه های زمانی مختلف می توانند سیگنال های خرید و فروش بیشتری را بدست آورند.
  • معامله گران به منظور ایجاد روند غالب از اندیکاتور CCI و نمودار بلندمدت استفاده می کنند. همچنین به کمک اندیکاتور CCI و نمودار کوتاه مدت، بازپرداخت ها را جداسازی کرده و سیگنال های تجاری را تولید می کنند.
  • با استفاده از CCI بعنوان یک اندیکاتور بازار بورس می توان حرکات بازار را بررسی کرد. همچنین می تواند سیگنال خرید یا فروش را به شما نمایش دهد.
  • به وسیله این اندیکاتور می توان قیمت فعلی را با قیمت متوسط در یک بازه زمانی خاصی مقایسه کرد.
  • می توان به روش های مختلفی اندیکاتور CCI را برای موقعیت های مختلف بکار برد. مثلا برای ایجاد نقاط ورود به یک روند یا روند غالب یا عقب گرد در بازار بورس قابل استفاده است.
  • استفاده از برخی استراتژی های معاملاتی براساس CCI ممکن است سبب ایجاد برخی سیگنال های اشتباه متعدد درصورت متلاطم شدن شرایط شود.
  • می توان با استفاده از فرمول زیر، اندیکاتور CCI را با فرمول بدست آورد:

CCI=(Typical Price – Simple Moving Average) / (0.015 x Mean Deviation)

قیمت معمولی همان Typical price است.

میانگین متحرک ساده با Simple moving Avarage نشان داده شده است.

میانگین انحراف برابر Mean Deviation است.

روش بکارگیری CCI در معاملات بورس

در این بخش از آموزش کار با اندیکاتور CCI نحوه انجام معاملات خود با استفاده از این اندیکاتور را می آموزید. با استفاده از این اندیکاتور می توان مقایسه قیمت فعلی با قیمت متوسط در یک بازه زمانی را انجام داد. ممکن است مقدار آن به بالا یا پایین صفر نوسان داشته باشد و به سمت محدوده مثبت یا منفی در حرکت باشد. اغلب مقادیر یعنی حدود 75٪ آنها بین 100- و 100+ قرار داشته و حدود 25٪ این مقادیر در خارج از این محدوده قرار دارند. این امر نشان می دهد حرکت قیمت بورس دارای ضعف یا قدرت است.

اندیکاتور cci

در نمودار فوق می توان دید که 30 دوره به منظور محاسبه CCI بکار رفته است. بدلیل اینکه این نمودار ماهیانه است، هر محاسبه جدید برطبق 30 ماه اخیر انجام گرفته است. CCI های 20 و 40 دوره ای در تحلیل تکنیکال رایج هستند. یک دوره به تعداد نوارهای قیمتی بستگی دارد که در محاسبه اندیکاتور مربوط به خود لحاظ شده است. نوارهای قیمتی شامل یک دقیقه ای، 5 دقیقه، روزانه، هفتگی، ماهیانه یا سایر بازه های زمانی در نمودار هستند.

مقاله پیشنهادی:  صرافی Bingx ویژگی های پیشرفته ای را برای معاملات آتی ارائه می کند

با افزایش مدت زمان انتخاب شده یا افزایش انتخاب تعداد میله های بیشتر برای محاسبه، امکان خروج اندیکاتور از بازه 100- تا 100+ کمتر است. در بازار بورس، معامله گران کوتاه مدت اولویت را به دوره های کوتاه تر اختصاص می دهند. درواقع، تعداد نوارهای قیمتی کمتر را در محاسبه خود درنظر می گیرند. زیرا در این روش، سیگنال های بیشتری ارائه می شود. بالعکس، اولویت برای معامله گران بلندمدت برای تحلیل تکنیکال این است که به سراغ دوره های طولانی تر مانند 30 یا 40 می روند.

در روند آموزش کار با اندیکاتور CCI، آشنایی با روش بکارگیری نمودار روزانه یا هفتگی به منظور سرمایه گذاری طولانی مدت توصیه می شود. اما معامله گران کوتاه مدت در بازار بورس قادرند دوره های زمانی کوتاه مدت مانند ساعتی و دقیقه ای را بکار برند.

انجام محاسبات اندیکاتور CCI

می توان با استفاده از نرم افزار نمودار یا پلتفرم معاملاتی بورس، اندیکاتور را بطور خودکار محاسبه کرد. تنها نیاز است دوره های موردنظر برای استفاده را وارد نرم افزار کنید. سپس یک بازه زمانی مناسب ساعتی، روزانه یا هفتگی را در نمودار موردنظر خود انتخاب نمایید. بالاتر بودن مقدار اندیکاتور CCI از 100+ نشان دهنده بالاتر بودن قیمت از میانگین قیمت است. اما کمتر بودن مقدار اندیکاتور از 100ـ  نشان  دهنده کمتر بودن قیمت نسبت به قیمت متوسط خواهد بود.

استراتژی پایه برای CCI

به منظور ردیابی حرکات اندیکاتور بیشتر از مقدار 100+ می توان یک استراتژی ساده در CCI را بکار برد. این استراتژی به ایجاد سیگنال های خرید کمک می کند. علاوه براین، به منظور ردیابی حرکات اندیکاتور کمتر از 100- کاربرد دارد و سبب ایجاد سیگنال های فروش یا فروش کوتاه می شود.

سرمایه گذاران بازار بورس ممکن است صرفا مایل به کسب سیگنال های خرید باشند. یا درصورت خروج سیگنال های فروش از روند و بروز مجدد سیگنال خرید، ممکن است سرمایه گذاری مجدد در بورس داشته باشند.

توضیح اندیکاتور cci

نمودار هفتگی نمایش یافته در شکل فوق، در سال 2011 (زمان رسیدن CCI به زیر 100-) نشان دهنده یک سیگنال فروش است. معامله گران بلندمدت به کمک این سیگنال درمی یابند روند نزولی بالقوه ای در بورس در حال شکل گیری است. معامله کران فعال تر قادرند آن را بعنوان سیگنال فروش کوتاه بکار برند. با مشاهده این نمودار می توان نحوه شکل گیری سیگنال خرید در اوایل سال 2012 را دریافت. همچنین بازماندن موقعیت های طولانی تا هنگام رسیدن CCI به زیر 100- قابل مشاهده است.

بازه های زمانی چندگانه برای استراتژی CCI

ازاندیکاتور CCI می توان در بازه های زمانی مختلف، به بررسی تحلیل تکنیکال پرداخت. با استفاده از نمودار بلند مدت می توان روند غالب ایجاد کرد و نمودار کوتاه مدت نیز به منظور عقب گرد و نقاط ورود به روند در بورس قابل استفاده است.

معامله گران فعال تر معمولا استراتژی بازه زمانی چندگانه را بکار می برند. این استرانژی برای انجام معاملات روزمره نیز قابل استفاده است. درد آموزش کار با اندایکاتور CCI عبارت های «طولانی مدت» و «کوتاه مدت» به دوره های زمانی مرتبط هستند که معامله گر تمایل دارد زمان بیشتری را در سهم بماند.

بالاتر بودن مقدار CCI از 100+ در نمودار بلند مدت، یک روند صعودی را نشان می دهد. شما تنها باید سیگنال های خرید در نمودار کوتاه مدت را جستجو کنید. چنین روندی تا زمانی درنظر گرفته می شود که نمودار CCI بلندمدت زیر 100ـ باشد. تصویر دوم  در همین مقاله، نشان دهنده روند افزایشی هفتگی از اوایل سال 2012 است. با درنظر گرفتن این نمودار بلندمدت، تنها قادر به دریافت علائم  خرید در نمودار کوتاه مدت هستیم.

مقاله پیشنهادی:  آیا پس انداز بلند مدت در بورس سودآور است + فیلم آموزشی

در زمان استفاده از نمودار روزانه بعنوان بازه زمانی کوتاه تر، معامله گران زمانی خرید می کنند که مقدار CCI زیر 100- و سپس بالای 100- می رسد. سپس مقدار CCI به بالای 100+ حرکت کرده و دوباره به مقدار کمتر از 100+ می رسد. اقدام محتاطانه در این حالت، خروج از معادله نمادها در بازار بورس است. نزولی بودن روند بلند مدت CCI، خروج از تمام موقعیت های بلندمدت برای سیگنال فروش را نشان می دهد.

آموزش کار با اندیکاتور CCI

شکل فوق در این مرحله از آموزش کار با اندیکاتور CCI، نشان دهنده 3 سیگنال خرید و 2 سیگنال فروش در نمودار روزانه است. به دلیل اینکه CCI در نمودار بلند مدت، نشان دهنده روند صعودی است، هیچ معامله کوتاه مدتی شروع نشده است. در نمودار بلندمدت، زمانیکه مقدار CCI کمتر از 100ـ باشد، صرفا قادر به دریافت سیگنال های فروش کوتاه در نمودار کوتاه مدت هستید. روند نزولی بازار بورس تا زمانی جریان دارد که مقدار CCI بیش از 100+ باقی بماند.

باتوجه به این نمودار می توان مشاهده کرد که درهنگام باقی ماندن مقدار CCI در بالای 100+ بهتر است یک معامله کوتاه انجام شود. پس از این حالت، نمودار کوتاه مدت مجددا به زیر 100+ می رسد. تحلیل ها توسط معامله گران بازار بورس به این شکل انجام می شود. پس از رسیدن مقدار CCI به زیر 100- و سپس بیش از 100- ، خروج از معامله کوتاه مجددا انجام می شود. درصورت صعودی بودن روند CCI بلند مدت، باید خروج از تمامی موقعیت های کوتاه مدت بورس انجام شود.

آموزش روش کار با اندیکاتور CCI و جزئیات استراتژی های CCI

می توان اندیکاتور CCI را به منظور تنظیم قوانین استراتژی در تحلیل تکنیکال بکار برد. مثلا در هنگام استفاده از بازه زمانی چندگانه و موقعیت های طولانی در بازه های زمانی کوتاه تر، بهتر است استراتژی دقیق تر شود. با این کار، تعداد سیگنال ها کاهش یافته اما اطمینان برای روند کلی قوی تری وجود دارد.

می  توان قوانین ورود و خروج را در بازه های زمانی کوتاه تر تنظیم کرد. مثلا، درصورتی که روند بازار بورس بصورت صعودی جریان دارد، می توان مقدار CCI در نمودار کوتاه مدت را به زیر 100- رساند و پس از بیشتراز صفر کرده و اقدام به خرید کرد. این روش تحلیل تکنیکال، پرداخت هزینه بالاتری را سبب می شود. اما درمورد پایان اصلاح کوتاه مدت و ادامه روند بلند مدت، اطمینان بیشتری می دهد.

پس از خروج از روند، تا پیش از بستن موقعیت بلند صبر کنید تا قیمت به بیش از 100+ رسیده و سپس به زیر صفر درحرکت باشد. چنین رفتاری، به معنای نگهداشتن برخی عقبگردهای کوچک است، اما احتمال افزایش سود در یک روند بسیار قوی درچنین حالتی وجود دارد. در ادامه آموزش کار با اندیکاتور CCI، می توان به استفاده از سایر ترکیبات متناسب با نیازهایتان اشاره کرد. برخی از این ترکیب ها را می توان نمودار روزانه و ساعتی یا نمودار 15 دقیقه ای و یک دقیقه ای نام برد. با بیش از حد یا بسیار کم شدن تعداد سیگنال های تجاری شما، به منظور  اصلاح این مورد می توانید دوره CCI را تنظیم نمایید.

مقاله پیشنهادی:  صرافی بایننس برای ایرانیان | روش های ترید در صرافی بایننس

با متلاطم شدن شرایط، احتمال صدور سیگنال های اشتباه توسط این استراتژی وجود دارد. احتمال نوشان اندیکاتور CCI در سطح سیگنال وجود دارد و ممکن است سبب ایجاد جهت های کوتاه مدت نامشخص یا تلفات شود. در این موارد، تا هنگامیکه مسیر ورود شما توسط نمودار بلند مدت تایید می شود، می توانید به اولین سیگنل اطمینان داشته باشید.

استراتژی کوتاه مدت CCI+MA

با افزودن شاخصی دیگر به سیستم اندیکاتور CCI مانند یک میانگین متحرک ساده با دوره 100، می توان کیفیت سیگنال ها و بالطبع، بازده معاملات بورس را افزایش داد. در معاملات کوتاه مدت، بهتر است استراتژی CCI + MA را بکار بریم. بازپس گرفتن قیمت ها از MA به باز شدن سفارشات منجر می شود. در این حالت، می توان میانگین متحرک را بعنوان روشی حمایتی/ مقاومتی بکار برد. M15 بهترین بازه زمانی به منظور معامله درنظرگرفته می شود اما درحالتی که اسکاپلینگ نیز در M5 اضافه شود. نحوه باز شدن سفارشات به شرح زیر است:

  1. خروج CCI از منطقه فروش بیش از حد و قطع شدن خط قیمت نمودار میانگین متحرک از پایین، سبب باز شدن یک سفارش خرید می شود.
  2. عبور مقدار اندیکاتور CCI از سطح  100+ و قیمت در همان جهت از میانگین متحرک، سبب باز شدن یک سفارش فروش می شود.
اندیکاتور سی سی ای

با ضرر و زیان ثابت و کسب سود می توان به ساده ترین روش ممکن از سفارش خارج شد. باید به این نکته توجه داشت که بهتر است نسبت 3 به 1 در P به L حفظ شود. مثلا در یک سفارش برای کسب 30 امتیاز سود با 10 امتیاز ضرر مقرون به صرفه برنامه ریزی شود.

اندیکاتور CCI به  همراه MACD و استراتژی Parobolic SAR

در ادامه آموزش کار با اندیکاترو CCI، بهتر است به بررسی استراتژی پیچیده تری به منظور کار با اندیکاتور CCI بپردازیم. این استراتژی هم برای افراد مبتدی و هم برای افراد معامله گر حرفه ای بازار بورس فارکس بسیار مناسب است. مبتدیان ازطریق قوانین ساده ورود و خروج می توانند بسرعت استراتژی را درک کنند. معامله گران باتجربه قادر به بهبود سیستم هستند و می توانند کارایی بیشتری را بوسیله آن بدست آورند.

می توان تمامی نشانگرهای موجود در سیستم مانند MACD، CCI و Parabolic SAR را با تنظیمات پیش فرض تنظیم نمود. مناسب ترین بازه زمانی برای معاملات را می توان H4  دانست. باز شدن سفارشات فروش به کمک این استراتژی در شرایط زیر انجام می شود:

  1. شاهد تغییر موقعیت نشانگر Parabolic SAR باشیم و بالای نمودار قرار گرفته باشد.
  2. عبور هیستوگرام MACD از خط قابل مشاهده باشد.
  3. خروج CCI از منطقه خرید بیش از حد و حرکت به زیر سطح 100+ رخ دهد.

باز شدن سفارشات خرید بورس در شرایط مخالف انجام می شود.  بسته شدن موقعیت ها توسط این سیستم تا حدی انعطاف پذیری را نشان می دهد.

آموزش اندیکاتور cci

جمع بندی

استراتژی ها و شاخص های بکار رفته در تحلیل تکنیکال هیچ گاه فاقد خطا و کامل نبوده و احتمال خطا درمورد CCI وجود دارد. اما با تنظیم معیارهای استراتژی و مشخص نمودن دوره اندیکاتور می توان عملکرد بهتری را درمورد این ابزارها مشاهده کرد. گرچه تمام سیستم ها ممکن است موقعیت های مناسب در معاملات بازار سرمایه را از دست بدهند. اما ممکن است با اجرای یک استراتژی توقف ضرر، احتمال خطا کاهش یابد. با درنظر گرفتن نکات فوق می توانید به بهترین شکل ممکن از اندیکاتور CCI استفاده کنید.

دانلود آموزش با اندیکاتور CCI به صورت PDF

مقالات مرتبط

2 نظر در “آموزش کامل و نحوه کار با اندیکاتور CCI به همراه جزئیات + PDF”

  1. بعضی از قسمت‌های آموزش بد و تیکه تیکه هست،انگار مثل اینکه یه متن رو دادی گوگل ترجمه کرده،مشکل زیاد داره

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا