پولبک pullback چه نقشی در تحلیل تکنیکال دارد؟ راه های شناسایی پولبک چیست + PDF

استراتژِ پولبک در تحلیل تکنیکال

پولبک pullback چه نقشی در تحلیل تکنیکال دارد؟ راه های شناسایی پولبک چیست؟

شما می‌توانید سرفصل مدنظر خود از فهرست محتوای این مقاله انتخاب کنید تا به قسمت مربوطه هدایت شوید:

همانطور که در مقالات قبل نیز اشاره شد، در روند اجرای تحلیل تکنیکال معامله گر به روش هایی دست پیدا می کند که باعث نتیجه مثبت دربازارهای مالی بورس خواهد شد. برای موفقیت با استفاده از تحلیل تکنیکال، باید تجربه فراوانی در کنار بررسی های دقیق بکارگیری روش ها داشته باشید. پولبک ها یکی از ابزارهای موجود در بحث تحلیل تکنیکال به شمار می آیند. پس بدین صورت با پایین آمدن قیمت تدریجی در کوتاه ترین زمان به هدف موردنظر دست پیدا می کنید.

دقت در پیاده سازی روش های تحلیل تکنیکال بسیار مهم است. بدینوسیله با بررسی تمام جوانب در نمودار و همچنین در نظر گرفتن ریز قیمت ها با توجه به الگوی کشیده شده دربازار بورس، احتمال موفقیت بالاتر می رود. یعنی در بورس می توانید از طریق دقت فراوان، پیش بینی دقیق تری در رابطه با هزینه های سهامتان داشته باشید.

در ادامه قصد داریم بیشترین مفهوم پولبک رایج در تحلیل تکنیکال را خدمتتان ارائه دهیم. همچنین کارایی این ابزار را در بورس شرح می دهیم. سپس راه های تشخیص قدرتمند را برای انجام خرید و فروش سهام و همچنین به جریان درآوردن ابزار پولبک را نشان می دهیم.

پولبک در تحلیل تکنیکال

کاربرد پولبک در تحلیل تکنیکال

ابزار پولبک یا به عبارتی عقب نشینی، تفسیر دیگری نیز در بین متخصصان بازار مالی دارد. معمولا به این ابزار، اتمام کار با بازار بورس هم گفته می شود. زمانی که یک روش اقتصادی در حالیکه خود سهم پیش از این در بازار فعال بوده و قیمت بورس هم برای بار آخر تکرار شود، در آینده خط نموداری سهم یا صعودی و یا نزولی می شود. البته لازم به ذکر است که این نوع از تغییرهمیشه به این شکل نخواهد بود.

اگر با کمی دقت به این فرآیند نگاه کنید، متوجه شباهت زیاد پولبک با ریتریسمنت می شوید. حتی گاهی اوقات پولبک و Retracement می توانند در معاملات بورس، جایگزین هم شده وتاثیرات مثبتی بر بازار بگذارند. متاسفانه در برخی موارد، سهامدارانی وجود دارند که وجود پولبک را احساس نمی کنند. چون زمان ارائه کارایی توسط پولبک ها خیلی محدود است، به همین دلیل سرمایه گذاران پیدایش لحظه ای آن را حس نکرده، سرمایه دچار افت و ضرر خواهد شد.

کاربرد تحلیل تکنیکال پولبک

توصیه می شود حتما از پولبک ها آگاهانه و صحیح استفاده کنید. زیرا می تواند موقعیتی طلایی به منظور خرید باشد. برای روشن­تر شدن این قضیه مثالی را عنوان می کنیم. تصور بفرمایید ارزش یک سهم خاص، برای خریداران بسیار مثبت بوده و هر روز روند صعودی خود را دارد. هرچند در نظرعموم سرمایه گذاران، خریدی با هزینه بالا و بسیار خطرآفرین انجام داده اند ولی اگر کمترین تغییرات روی دهد، خریداران باهوش سریعا اقدام به استخراج سودشان از بازار مالی خواهند کرد. بنابراین از این طریق مشاهده می کنید که پولبک، توانایی رساندن سودی سرشار را برای سرمایه گذار به شیوه ای شگفت آور ایجاد می کند.

مقاله پیشنهادی:  BingX باشگاه VIP را برای تجربه کاربری ارتقا می دهد

بهتر است بدانید پولبک ها فقط نمودارهای پیوسته روبه بالا را دچار نوسان نمی کنند، بلکه گاهی هم با حرکات نزولی روبرو می شود. روند رو به پایین در پولبک، معمولا به (بازگشت) معروف است. پس در این راستا برگشتن هزینه ها به سمت  محدوده حمایتی، ابزارپولبک است. حال می خواهیم در این مبحث چند نمونه از کارایی های پولبک را در جریان تحلیل تکنیکال دقیق تر عنوان می کنیم.

چند مثال در زمینه بکارگیری پولبک در بورس

از ابزار پولبک نمی توان اینطور انتظار داشت که در حد بسیار وسیع، تمام نوسانات پایه ای را در نمودار بورس جابه جا کند. یکی از اصلی ترین معانی در کارکرد پولبک ها، پیدایش زمان مناسب به منظور دستیابی به سود بیشتر است. همینطور زمانی که بازار  دچار سکون و ایجاد قیمت های متعادل می شود، پولبک خود را نشان خواهد داد.  در نظر بگیرید اگر شرکتی بزرگ داری افزایش 20 درصدی سهام شده باشد. قبل از آن هم فروش شرکت و پول بدست آمده هم افزایش پیدا کرده باشد.

در چنین شرایطی عکس العمل بیشتر سرمایه گذاران، خارج کردن سود از بازار سهام است. بنابراین بعد از گذراندن این مسیر با پدیده پولبک و کاهش ارزش سهام مواجه می شوید. در اینجا بدلیل اینکه میزان درآمدزایی در این مجموعه بسیار زیاد است، طولی نمی کشد تا روند کاهشی قیمت ها به وضعیت اولیه خود برسد. ملاحظه می کنید در حالت صعودی نمودار، بازار بورس در بیشتر از یک پولبک حضور داشته است. بنابراین اینها نمودارهایی هستند که در بورس دارای چند پولبک هستند. پس در نتیجه زمان مناسب برای گذاشتن سرمایه در بخشی وسیع، شناسایی پولبک هم می تواند آسان باشد.

کاربرد پولبک در تحلیل تکنیکال

در بالا می بینید که نمودار سهام در حالت افزایش، 40 پولبک پیدا کرده است. البته چنین پولبک هایی می توانند در مدت زمانی50 روزه و پیش از اینکه سهم دوباره افزایش پیدا کند، برای یک مرتبه هم که شده در مجاورت خط حمایتی قرار بگیرند. بنابراین بعد از انجام این راهکار، می توانید پولبک دفعه بعد را شناسایی کنید. همچنین ابزارهای قوی را به منظور پیدا کردن مسیری درست به بازار داشته باشید. معمولا توصیه می شود صاحبان سرمایه فقط به کارایی پولبک ها اکتفا نکنند. بلکه ابزار یا معیارهای رایج دیگر راهم امتحان کرده تا از ضرر احتمالی جلوگیری کنند. همچنین با این حرکت، از برگشت قیمت ها در دراز مدت نیز جلوگیری می شود.

فرق پولبک با بازگشت قیمت در چیست؟

برای درک تفاوت موجود در بازگشت قیمت و پولبک مثالی را خدمتتان عرض می کنیم. بسیاری از متخصصان فرق این دو را شبیه به یک جنگ می دانند. به عنوان مثال تصور کنید بین دو کشور جنگ بوجود آمده است. حال یکی از کشورها به دیگری حمله کرده و کشور مقابل عقب نشینی می کند. البته این برگشت به عقب به معنی ضعیف بودن کشور مقابل نیست بلکه یک استراتژی متفکرانه جنگی است. زیرا کشور عقب نشینی کننده، نیروهای جنگی پرتوان و با تجربه ای دارد. با توجه به این موقعیت مدتی بعد و یا حتی یک روز بعد، کشوری که عقب رفته مجدد وارد حمله با دشمن شده و جنگ را می برد. این حمله ادامه پیدا کرده و به مرور زمان و طی یک سال، موفق به اخراج نیروهای مهاجم از کشور می شود. در اینجا برگشت اولیه کشور برنده را پولبک می گویند. بنابراین باختن هم در این جنگ به (بازگشت قیمت) تعبیر می شود.

مقاله پیشنهادی:  سیگنال‌های ارز دیجیتال چگونه عمل می‌کنند؟

به عبارتی دیگر می توان گفت بازگشت پول زمان بیشتری را می طلبد در حالیکه پولبک، کوتاه مدت و لحظه ای است. از طرفی دیگر روند بازگشت صد در صدی هزینه ها، وابسته به کاهش میزان پول بدست آمده در یک شرکت و پیدایش یک حریف با تجربه و حرفه ای در زمینه کاری مشابه است.

در زمان پولبک انجام چه کارهایی محدودیت دارد؟

پدیده ای به نام پولبک، گاهی یک نقطه شروع برای برگشت هزینه بصورت جدی است. البته می توان گفت پولبک در روند انجام دادوستد، مسیرهای صعودی هم دارند. پس زمان بندی سرمایه دار نیز در روند انجام معاملات می تواند از نکات بسیار مهم به حساب بیاید. حال این قضیه را در قالب مثالی واضح برایتان روشن تر خواهیم کرد. مثلا فرض بفرمایید برای یک سرمایه گذار که معاملاتش را در زمان بندی کوتاه و در یک روز انجام می دهد، به بازگشت قیمتی خورده و سهامش زیان می بیند. اما کسی که خرید و فروش های خود را در عرض یک ماه انجام داده، دارای پولبک می شود.

پیشنهاد می کنیم با توجه به زمان بندی که در اختیار دارید به تحلیل پولبک بپردازید. بنابراین اگر این روند خارج از مسیرتان شود مجدد دچار بازگشت قیمتی خواهید شد.

معرفی انواع پولبک در تحلیل تکنیکال

  • پولبک از نوع پولبک برک آوت
  • میانگین متحرک
  • پولبک فیبوناچی
  • پولبک از نوع خط روند
  • پولبک پله های افقی

پولبک از نوع پولبک های برک آوت

از جمله پرکاربردترین پولبک ها، (برک آوت) بوده که در میان بسیاری از سرمایه گذاران بسیار معروف است. اگر با دقت نمودارزیر را بنگرید، می بینید در طی مدت خیلی کوتاه و بعد از حرکت های روبه بالا، هزینه دارای 3 اوج می شود. خوشبختانه راس های مورد نظر، از مسیر حمایتی روشن و بالقوه ای برخوردار هستند. سهام داران اکثرا به منظور ورود به خرید و فروش، این زمان را در نظر می گیرند. در اینجا اگر معامله گر سریع تر از حد رسیدن به ضرر، از معامله بیرون نیاید حرکتی بسیار متفکرانه انجام داده است. حال بعد از گذراندن تمام روش ها، وارد پولبک شده و قیمت ها همانطوری خواهد شد که سهام گذاران پیش بینی کرده بودند.

چه زمانی برای ورود به پولبک مناسب است؟

چه زمانی برای ورود به پولبک مناسب است؟

هرچند که روش های مختلفی برای زمان بندی ورود به پولبک وجود دارد، ولی می خواهیم 2 روش را که پر کاربرد تر هستند توضیح دهیم. در راستای معامله به منظور پولبک می توان از روش های محافظه کار و همچنین مهاجم استفاده کرد.

فردی که روش مهاجم را در پیش می گیرد، به خوبی می داند باید زمانی به سرعت به پولبک ورود پیدا کند که هزینه ها مجددا به محدوده پولبک برسند.

در روش سهامدار محافظه کار نیزباید منتظر ادامه دار شدن هزینه شده، سپس وارد مرحله بعدی شود. در رابطه با این دو روش نمی توان به طور قطعی اشتباه یا درست بودن آنها را تائید کرد، بلکه هر یک به تنهایی از راهکارهایی بهره می گیرند که مطابق با طرز کار فرد در بازار معاملاتی بورس است.

مقاله پیشنهادی:  اندیکاتور ATR چیست - آموزش کار با اندیکاتور ATR در تحلیل تکنیکال با فیلم + PDF
پولبک در تحلیل تکنیکال

پولبک به روش پله های افقی

اگر دقت کرده باشید در روند تحلیل تکنیکال بورس، حرکات پله ای دیده می شود. مسئله ای که کارکرد افزایشی و کاهشی را در نمودارهای بورسی نشان می دهد، روش های پله ای و افقی نام گذاری می شوند. با توجه به روش های مختلف، قیمت ها سبب ایجاد این پله های افقی شده اند. به گفته کارشناسان اگر موفق به استفاده از روش برک آوت نشدید، ازروش پله ای برای ورود به معامله تبعیت کنید.

پولبک در تحلیل تکنیکال

معرفی پولبک های خط روند

 خط روند از دیگر ابزارهای مربوط به پولبک است. یکی از نقاط ضعف در این روند، این است که زمان زیادی برای سنجیدن معیارهای مختلف نیاز دارد. در این تصویر کاملا واضح است که برای تائید شدن،‌3 نقطه تلاقی برای یک خط روند وجود دارد. بنابراین امکان وصل کردن دو نقطه ای که به هم برخورد کرده اند، کاملا موجود است. ولی باید نقطه سوم را هم به منظور رسیدن به یک حالت مشخص، به بقیه وصل کرد.

پولبک چیست در تحلیل تکنیکال

بررسی میانگین متحرک

از جمله رایج ترین شیوه های تحلیل تکنیکال (میانگین متحرک) است که در خرید فروش های پولبک کاربرد زیادی دارد. حتی گاهی مشاهده می کنید که سهامگذاران بدینوسیله تا 20 یا 30 و شاید هم 100 دوره پویا، بصورت متوسط بهره برده اند. اینکه این روش ها چند دوره باشند، اصلا مهم نیست. بلکه میانگین زمانی در آنها قابل توجه است. فعالان بازار بورس که بصورت کوتاه مدت پیش می روند، از روش های وسیع تر و ترفندهای کوتاه تری بهره می گیرند. بالعکس سرمایه دارانی که روش های آنها، مدت بیشتری طول می کشد، هرچند به نرمی پیش می روند ولی در تغییرات روند بازار موفق تر بوده و دچار آسیب کمتری می شوند.

مزایا و معایب پولبک در تحلیل تکنیکال

فیبوناچی ابزار تحلیل تکنیکال

یکی از عوامل کمک کننده در بورس و بازار های مالی، بهره بردن از تناسب های فیبوناچی است. این ابزار و نسبت های آن سبب بالا رفتن دقت می شود. پس می تواند هم تاثیر بسزایی در روند میانگین متحرک گذاشته و هم در دادوستدهای پولبک مورد استفاده قرار بگیرد. نمودار زیر نشان دهنده افزایش حرکت صعودی، قبل از آغاز جدیدترین مرحله است و تقریبا 50 درصد از ابزارهای برگشت را پیش برده است. با این تفاسیر این نوع از پولبک ها به همراه میانگین متحرک نتیجه خوبی را به ارمغان می آورند. بنابراین زمانی معامله در این قضیه سودآور می شود که عقب نشینی در محدوده ای شبیه به میانگین متحرک قرار داشته باشد.

پولبک در تحلیل تکنیکال

در روش محافظه کار نیز سرمایه دار منتظر می ماند تا هزینه، مسیرخود را پیش ببرد و بدنبال آن به مرحله جدیدتری برسد. یعنی معامله گر در شرایط قیمت بسیار کم سهم، وارد کار می شود. پس با بکارگیری این راهکار می تواند با استفاده از هزینه پایین و خطرمحدود، وارد خرید و فروش شود. فراموش نکنید هر یک از این روش ها دارای راهکارهای بخصوصی هستند و به طور قطع نمیتوان درست یا غلط بودن آنها را زیر سوال برد.

دانلود کتاب آموزش پولبک در تحلیل تکنیکال به صورت PDF

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا