بلاک چین چیست؟ آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن + PDF

بلاک چین چیست - اموزش بلاک چین
فهرست محتوا نمایش

بلاک چین چیست – آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن – بلاک چین چگونه کار می کند PDF

شما می‌توانید سرفصل مدنظر خود از فهرست محتوای این مقاله انتخاب کنید تا به قسمت مربوطه هدایت شوید:

یکی از مفاهیمی که در کنار ارزهای دیجیتال شنیده می شود، بلاک چین است. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوئیم بلاک چین چیست، باید بگوییم نوع جدید و خاص شبکه های اینترنتی است که در آن اطلاعات مختلف به صورت بلوک های مشابه دسته بندی می شوند. در این مقاله با مفهوم بلاک چین و مهمترین نکات مرتبط با آن را مرور می کنیم.

بلاک چین چیست؟

در واقع بلاک چین چیست را می توان یک پایگاه توضیع و پخش داده مبتنی بر اجتماع میلیون ها نقطه ی اشتراک گفت که به صورت هم زمان در آن داده هایی ثبت و بررسی می شوند. می توان با بهره گیری این پلتفرم باز و در عین حال پیچیده به تبادل اطلاعاتی پرداخت.

بلاک چین چیست - آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن - بلاک چین چگونه کار می کند PDF

از کاربردی ترین فناوری های بلاک چین می توان ارزهای دیجیتال برای مثال بیت کوین را نام برد. گفته های بالا تعریف بلاک چین از نظر یک کاربر و به زبان ساده بود. حال اگر بخواهیم بلاک چین چیست را در یک مرجع کلی مثل ویکی پدیا ببینیم اینگونه می شود:

بلاک چین، زنجیره ی وابسته مبتنی بر اجماع داده است که به صورت مستمر فهرستی از رکوردها را حفظ می کند و هرکدام را به گزینه ی قبلی فهرست ارجاع می دهد. بدین وسیله با تضعیف یا بازنگری غیرمجاز تقویت می شود‌.

خود زنجیره ی بلوکی، زیربخشی از فناوری های کل توزیع شده است. زنجیره ی بلوکی گونه ای از معماری های داده ی مورداستفاده در فناوری دفاتر کل توزیع شده است که در آن، سوابق تراکنش ها در زنجیره ی متصل به یکدیگر ذخیره می شوند.

حالا با یک مثال ساده بیشتر توضیح می دهیم: تصور کنید آرش می خواهد برای پرستو مبلغی پرداخت کند، به طور معمول و سنتی، این تراکنش ازطریق شخص ثالثی مانند بانک یا کارت اعتباری صورت می گیرد. حال اگر این افراد در ۲ شهر متفاوت ( و حتی در بعضی نقاط دنیا در دو کشور متفاوت) باشند روند تراکنش کمی به طول می انجامد. درنهایت، هدف از بلاک چین این است که این طرف سوم که بانک است  برداشته شود.      

بطور کلی، حتی اشخاصی که نمی دانند بلاک چین چیست حتما اسمش به گوششان خورده است. چون امروزه سخنان زیادی درمورد آن گفته می شود. در ادامه این مقاله به بیت کوین، آموزش بلاک چین و نحوه ی استفاده از این تکنولوژی می پردازیم.

رابطه بیت کوین و بلاک چین چیست؟  

یکی دیگر از کلماتی که در کنار بلک چین و ارزهای  دیجیتال خیلی زیاد شنیده ایم، بیت کوین است. برخی به  اشتباه تصور می کنند که بلاک چین و بیت کوین یکسان هستند. در ادامه به تعریف بیت کوین و تفاوتش با بلاک چین می پردازیم.

تعریف بیت کوین در ویکی پدیا به این صورت بیان شده: یک رمز ارز و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی پشتوانه است. ولی از نظر قانونی هنوز هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی نشناخته است. از نظر فنی بیت کوین نخستین پول ارز دیجیتال است. چراکه بدون بانک مرکزی کار می کند. و دارای تراکنش همتا به همتا زیرا بدون واسطه کار می کند.  

بلاک چین چیست - آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن - بلاک چین چگونه کار می کند PDF
بلاک چین چیست – آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن – بلاک چین چگونه کار می کند PDF

پس تعریف بلاک چین چیست حتی در ویکی پدیا هم با بیت کوین چیست متفاوت است. درواقع، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، یکی از کاربردهای بلاک چین هستند.

برای توضیح بهتر و ساده ی این دو، می توان گفت که همه ی ما هر روز از اینترنت استفاده می کنیم. اینترنت فناوری ویژه ای برای اشتراک گذاری اطلاعات است. درواقع یک موتور تحقیق برای هر آنچه بخواهیم! به همین ترتیب، بلاک چین فناوری ویژه ای برای ثبت اطلاعات غیر متمرکزی است که یکی از محبوب ترین آن ها بیت کوین است.

درست است که ما بیشتر نیازهای خود را از طریق گوگل برطرف می کنیم، ولی هیچ گاه گوگل را با  اینترنت اشتباه نمی گیریم. پس درست است که کاربردی ترین بلاک چین بیت کوین است ولی آن را خود بلاک چین نباید بدانیم.

هدف از ساخت بیت کوین

هدف از ساخت بیت کوین، ایجاد یک سیستم پرداخت الکترونیکی غیرمتمرکز و مستقل بود که امنیت آن با استفاده از روش های ریاضی و رمزگذاری برقرار می شد.در بالاتر هم گفتیم، بیت کوین یکی از ارزهای دیجیتال است. حال آنکه ارزهای دیجیتال دیگری هم داریم و توجه داشته باشیم همه ی آن ها بلاک چین اختصاصی خود را ندارند.

بیت کوین مانند بقیه ی ارزهای دیجیتال ، عرضه ی محدودی دارد. این بدان معنا است که پس از رسیدن به حداکثر میزان عرضه ( ۲۱ میلیون واحد ) سیستم هیچ بیت کوین دیگری ایجاد نخواهد کرد.

پروتکل بیت کوین منبع باز است و هر شخصی می تواند کد آن را پیدا کند. هم اکنون در سراسر جهان، افرادی در توسعه ی این پروژه سهیم هستند.

مقاله پیشنهادی:  بیت کوین تاک چیست - انجام تحقیق درباره صرافی ها

نقش اصلی بلاک چین در بیت کوین

اگر بخواهیم بفهمیم رابطه بیت کوین و بلاک چین چیست، باید به ساختار بیت کوین بنگریم. پایه اصلی شکل گیری ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین را بلاک چین تشکیل می دهد. ارز رسمی هر کشور تحت ظنارت و تایید مرجعی مرکزی همچون دولت یا بانک قرار دارد. اگر یک کشور در معرض مشکلات فراوانی قرار گیرد که به ناپایداری دولت بینجامد، ارزش پول آن کشور درمعرض خطر قرار دارد. این دلایل مهم منجر به ایجاد ارزهای دیجیتال شدند و بیت کوین بعنوان اولین ارز دیجیتال پدید آمد.

بلاک چین چیست

عملیات ارز دیجیتال بیت کوین در سرتاسر شبکه های کامپیوتری گشترش پیدا کرد. این عملیات سبب شد فناوری بلاک چین به این ارز و سایر ارزهای دیجیتال این امکان را بدهد که نیازی به یک مرجع مرکزی نداشته باشند. این کار هم سبب کاهش ریسک شد و هم سبب حذف بسیاری از هزینه های پردازش و تراکنش شد. بنابراین بکارگیری ارز دیجیتال برای کشورهای با ارز ناپایدار سبب می شود ارز باثبات و  کاربردی تری داشته باشند. همچنین سبب همکاری با شبکه ای گسترده تر از افراد و موسسات در داخل و سطح بین المللی می شود.

آموزش بلاک چین

برای آموزش بلاک چین و اینکه چگونه کار می کند، باید این مفهوم را ساده سازی کنیم. درواقع، آموزش بلاک چین و درک کامل آن نیاز به ساعت ها آموزش و مطالعه کتاب های زیادی در این زمینه دارد.

حال آنکه در این مقاله بخواهیم به آموزش کامل بلاک چین بپردازیم، در وقت و محتوای ما نمی گنجد. پس به صورت تعریف کلی از آن و آموزش ابتدایی بلاک چین و اینکه اصلا به چه دردی می خورد می پردازیم.

در ابتدا برای ساخت و آموزش بلاک چین باید به مواردی که در ساخت یک بلاک چین و آموزش آن هست بپردازیم. سپس به سراغ اصلاحاتی برویم که در ابتدا برای تعریف بلاک چین چیست بکار بردیم. 

آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن

برای آموزش ساخت بلاک چین باید زبان های برنامه نویسی را بلد باشید که بهترین آنها برای این منظور پایتون است.

بلاک چین چگونه کار می کند

 برای آموزش بلاک چین بهتر است اینگونه شروع کنیم که واژه ی بلاک چین ترکیبی از دو واژه ی بلوک و چین ( زنجیره) است. که درنهایت می شود زنجیره ای از بلوک ها.

هر بلوک یا بلاک حاوی اطلاعاتی است. این اطلاعات شامل هر چیزی از جمله موارد مالی و یا فنی و غیره است.

اطلاعات در بلاک ها ثبت می شوند و به صورت زنجیره درمی آیند. هر کدام از این بلوک ها چیزی به نام هش دارند. یک هش، رشته ای متنی است که از یک تابع ریاضی منحصر به فرد تولید شده و کاربرد آن پیشگیری از تخلف است.

حالا این سوال پیش می آید که اگر کسی محتوای بلاک ها را تغییر دهد و هش بلاک های بعدی را بروز رسانی کند چه می شود؟

این اتفاق ممکن است بیافتد ولی راهکار و آموزش بلاک چین آن را حل می کند. دوره های بلاک چین در یک سیستم خاص جمع آوری نمی شوند، بلکه هر شبکه ای متصل شود یک نسخه از آن را دریافت می کند. درنتیجه، تغییر اطلاعات ممکن نیست مگر اینکه اکثریت با آن موافق باشند‌.

بلاک چین از دیدگاه فنی

بلاک چین چیست را در دیدگاه فنی هم می توانیم بررسی کنیم. درکل، بلاک چین همان طور که در بالا هم اشاره شد، شاید تفاوت زیادی با سایر ابزارهایی که می شناسیم مثل موتورهای جستجوی گوگل نداشته باشد‌.

با استفاده از یک بلاک چین، افراد زیادی می توانند داده ها را به یک بایگانی اطلاعات وارد کنند و نیز کاربران می توانند چگونگی ثبت و بروزرسانی اطلاعات را کنترل کنند.

بلاک چین چیست - آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن - بلاک چین چگونه کار می کند PDF

درنهایت، این فناوری خیلی با ویکی پذیر تفاوتی ندارد و همچنین مانند ویکی پدیا یک نفر آن را کنترل نمی کند. ولی نهایتا تفاوت هایی هم دارد، از جمله اینکه ویکی پدیا در شبکه ی جهانی وب و با استفاده از سرور طراحی شده است. این یعنی در ویکی پدیا، داده ها روی سرور خاصی متمرکز می شوند ولی در بلاک چین اینگونه نیست.

همچنین، مدیران هر زمان که بخواهند می توانند یک مقاله را حذف کنند. اما در بلاک چین، مالک اطلاعات  پایگاه داده همان کاربران شبکه هستند، پس اطلاعات ثبت شده از روی آنها پاک نمی شوند.  

هش چیست؟

بلاک چین فناوری بسیار کاربردی است و می تواند زندگی را برای ما راحت تر کند. برای آشنایی بیشتر با مراحل کار بلاک چین، بهتر است با مفهوم هش آشنا شوید.

هش رشته ای از کاراکترها است که با استفاده از یک تابع ریاضی خاص در فناوری بلاک چین ایجاد می شود. هش توسعه دهندگان بلاک چین را مشخص می کند.

مراحل کار بلاک چین چیست؟

با ذخیره شدن داده های جدید در یک بلاک، این داده ها به فناوری بلاک چین اضافه می شوند. درواقع، فناوری بلاک چین از چندین بلاک به هم متصل تشکیل شده است. بطور کلی، برای اضافه شدن یک بلاک به فناوری بلاک چین، مراحل زیر در حین یک معامله (بطور مثال خرید آنلاین) طی می شود:

  • فرض کنید یک معامله به شکل خرید آنلاین انجام می شود. اولین مرحله این است که روی گزینه خرید کلیک کرده و وارد مرحله بعدی شوید. سپس با طی نمودن مراحلی دیگر، خرید خود را قطعی می کنید.
  • پس از انجام خرید یا معامله، تراکنش باید تایید شود. درواقع، باید اطلاعات ثبت شده شما بررسی شوند. در فناوری بلاک چین، این بررسی را شبکه ای از کامپیوترها انجام می دهند. در این  شبکه، بررسی می شود آیا تراکنش به روشی که شما انتخاب کردید انجام شده یا خیر. درواقع، جزئیات خرید ازجمله زمان معامله، میزان مبلغ و شرکت کنندگان تایید می شوند.
  • پس از تایید تراکنش شما، رنگ آن سبز می شود. در این حالت، مبلغ معامله، امضای دیجیتالی شما و امضای دیجیتالی شرکت آنلاینی که خرید انجام دادید، در یک بلاک ذخیره می شوند. سپس، این معامله به صدها یا هزاران معامله مشابه خود می پیوندد.
  • هریک از بلاک ها حاوی هش هستند. کوچکترین تغییر در اطلاعات هر بلاک سبب تغییر کلی هش آن می شود. با تایید تمامی تراکنش های بلاک، کد شناسایی منحصربفردی به آن اختصاص می یابد که این کد همان هش است. در فناوری بلاک چین، هش بلاک قبلی در هش بلاک های بعدی نیز قرار می گیرد.
بلاک چین چیست - آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن - بلاک چین چگونه کار می کند PDF

با اضافه شدن این بلاک جدید به فناوری بلاک چین، این بلاک برای عموم و خود شما که معامله انجام داده اید، قابل مشاهده است. همچنین به اطلاعاتی همچون زمان و مکان معامله و داده های آن دسترسی دارید. علاوه براین، خواهید فهمید چه کسی این اطلاعات را به بلاک چین اضافه کرده است! حال که دانستید مراحل کار بلاک چین چیست، به موضوع مهم یعنی امنیت بلاک چین می پردازیم.

امنیت بلاک چین

هر فردی می تواند از طریق یک اتصال ناشناخته به شبکه ی بلاک چین متصل گردد و تراکنش هایی را انجام دهد که هیچ اطلاعاتی به غیر از کلید عمومی از وی مشخص نمی شود. با این وجود، اگر شخصی  از یک کلید چندین بار استفاده کند، می تواند تمام تراکنش هایی که یک مالک انجام داده را پیدا کند.

مقاله پیشنهادی:  سرمایه گذاری در بیت کوین - مقایسه تحلیل تکنیکال و بنیادی در بیت کوین

در میان شاخه های بلاک چین، بیت کوین این امکان را فراهم آورده که هر شخص تعداد نامحدودی کیف پول داشته باشد. هر کدام از این کیف پول ها با زدن یک دکمه ی خصوصی فعال شوند.

یعنی هر شخص تعداد زیادی کیف پول دارد که این کیف پول ها در عمل ارتباطی بینشان وجود ندارد. پس هیچ راهی برای فهمیدن اینکه مالک همه ی این کیف پول ها یک نفر هست، عملا وجود ندارد.

مگر در شرایطی که فرد تصمیم بگیرد همه را به یک کیف پول انتقال دهد. پس بطور کلی، بلاک چین امنیت نسبی بخصوص در حوزه ی ارزهای دیجیتال مثل کوین دارد. البته آموزش بلاک چین به برقراری امنیت بیشتر کمک می کند.

دلایل اهمیت امنیت بلاک چین چیست؟

بلاک چین چیست - آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن

در فناوری بلاک چین، مسئله امنیت و اعتمادسازی باتوجه به روند زیر بسیارمهم است:

  • اول اینکه بلاک های جدید همواره بصورت خطی و برطبق تاریخ خود ذخیره می شوند. یعنی آنها همواره به انتهای بلاک چین ملحق می شوند. مثلا در فناوری بلاک چین بیت کوین، هر بلاک یک موقعیت در زنجیره دارد که height نامیده می شود.
  • پس از ملحق شدن یک بلاک به انتهای بلاک چین، تغییر محتوای بلاک یا بازگرداندن آن کاری بسیار دشوار است. چون در این حالت، هر بلاک حاوی هش خود و هش بلاک پیش از خود است.
  • کدهای هش توسط تابع ریاضی ایجاد می شوند. اطلاعات دیجیتالی توسط این تابع ریاضی به رشته ای از اعداد و حروف تبدیل می شوند. ویرایش این اطلاعات به هر شکلی، سبب تغییر این کد هش می شود. بنابراین امنیت این شبکه بسیارمهم است.

روش امنیتی موجود در فناوری بلاک چین

روش اصلی امنیت بلاک چین چیست؟ امنیت موجود در فناوری بلاک چین را با یک مثال برایتان شرح می دهیم: تصور کنید یک هکر تلاش کند تراکنش خرید شما در یک سایت آنلاین را تغییر دهد، طوری که مجبور به پرداخت دو بار برای هزینه خرید خود شوید. در این حالت، در زمانی که مقدار مبلغ معامله را تغییر می دهد، هش بلاک تغییر پیدا می کند. اما بلاک بعدی در این زنجیره هنوز هش قبلی را دارد. بنابراین باید آن بلاک نیز توسط هکر برای پوشش کار خود بروزرسانی شود.

با این کارها، هش بلاک و هش های بعدی و بعدی نیز باید تغییر کنند. یعنی هکر برای تغییر یک بلاک باید در بلاک پس از آن در فناوری بلاک چین نیز تغییر ایجاد کند. انجام محاسبات تمامی این هش ها، نیازمند قدرت محاسباتی بسیارزیاد و غیرقابل تصور است. یعنی با اضافه شدن یک بلاک به فناوری بلاک چین، بسیار بسیار مشکل می توان آن را ویرایش یا حذف کرد.

اما تست امنیتی بلاک چین چیست؟ درواقع، شبکه های بلاک چین به منظور ایجاد اعتماد و امنیت، از مجموعه تست هایی استفاده می کنند. این تست ها برای کامیپوترهایی درنظر گرفته شده و اجرا می شوند که قصد متصل شدن به شبکه و اضافه شدن زنجیره بلاک را دارند. این تست ها مدل های اجماع یا consensus models نام دارند. این تست ها پیش از مشارکت کاربران برای اثبات هویت آنها در شبکه بلاک چین اجرا می شوند. با این روش، امنیت بلاک چین تا حد زیادی عالی عمل کرده است.

چرا هر شخصی به آموزش بلاک چین احتیاج دارد؟

بلاک چین یک فناوری شگفت انگیز است. علاقه مندان به آموزش بلاک چین می توانند گام اول برای ورود به این حوزه را بردارند. در دوره ی آموزش بلاک چین، که هم به صورت آزاد و هم در بسیاری از سایت های معتبر  به صورت رایگان قرار گرفته، با آخرین نیازهای روز جامعه تطبیق یافته است. تمام افراد مشتاق در این حوزه می توانند ضمن اینکه درآمدی برای خود کسب کنند، آینده ی شغلی مناسبی را برای خود به وجود آورند.  

بلاک چین چیست - آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن - بلاک چین چگونه کار می کند PDF

بلاک چین فناوری نوپایی است ولی با این حال، کاربردهای زیادی مثل ارز دیجیتال و شرکت در انتخابات و نظام بانکداری ایجاد کرده است. انتظار می رود در آینده هم در امنیت خودروها و نظام های دولتی و خیریه ها مورداستفاده قرار بگیرد. که در ادامه به هرکدام از کاربردها بصورت جداگانه می پردازیم.

کاربردهای عملی بلاک چین

هدف از یادگیری هر بحث و موضوعی این است که نهایتا به کاربرد عملی آن برسیم. در ابتدای مقاله به  اینکه اصلا بلاک چین چیست پرداختیم و سپس به آموزش بلاک چین پرداختیم. حالا به سراغ کاربردهای بلاک چین می رویم که امروزه استفاده های بسیاری از آنها می شود.

استفاده از ارز دیجیتال

پیش تر گفتیم یکی از کاربردهای بلاک چین ارز دیجیتال است که امروزه تعداد زیادی ارز همچون بیت کوین بر بستر آن ایجاد شده است. در این قسمت کاربرد ارزهای دیجیتال را بررسی می کنیم.

ارزهایی مانند دلار آمریکا و خیلی دیگر از ارزهای جهانی توسط یک بانک مرکزی یا دولتی آن کشور  تایید و بررسی می شوند.درنتیجه، سرمایه های یک فرد تا حدود زیادی به عوامل سیاسی و دولت وهمچنین، نظام بانکداری آنجا  بستگی دارد.

بلاک چین چیست - آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن - بلاک چین چگونه کار می کند PDF
بلاک چین چیست – آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن – بلاک چین چگونه کار می کند

بلاک چین توسط ارزهای دیجیتال این امکان را می دهد که دیگر به یک مرجع اصلی مثل بانک مرکزی احتیاج نداشته باشید. این امر همچنین به کشورهایی با ارز ناپایدار( مثل کشور ما و ونزوئلا ) ارز پایدار و گسترده تری را می دهد.

حال با توجه به این مزیت، اگر به این سرمایه گذاری علاقه مند هستید، علاوه بر بیت کوین می توانید به بقیه ی ارزهای دیجیتال نیز روی آورید.

استفاده از بلاک چین به منظور تامین زنجیره ی کالا

به تهیه کنندگان این دسترسی را می دهد که به ثبت اصالت محصولات بپردازند. با این روش، شرکت ها می توانند محصولات خود ازلحاظ بهداشتی، ارگانیک و غیره را بررسی کنند.

طبق آخرین گزارشات، بیشتر صنایع بخصوص مواد غذایی، در حال روی آوردن به بلاک چین هستند تا از صحت محصولات خود اطمینان یابند.

استفاده در انتخابات

استفاده ی انتخابات از بلاک چین چیست؟ با آموزش بلاک چین به همگان می توان تخلف در رای گیری ها را تا حدود زیادی کاهش داد. برای مثال در انتخابات میان دوره ای در ویرجینیای آمریکا سال ۲۰۱۸ تخلف کمتری رخ داد و همچنین درصد مشارکت مردم در انتخابات هم افزایش یافت.

استفاده در خدمات بهداشتی

هنگامی که یک پرونده ی پزشکی به روی کار می آید، می توان آن را در این زنجیره قرار داد. استفاده از بلاک چین در حوزه خدمات بهداشتی، به بیماران این امید را داد که پرونده شان دیگر قابل تغییر نخواهد بود. چراکه با ایجاد یک کلیک خصوصی بر روی بلاک چین، رمزگذاری می شوند و فقط افراد خاص قادر به دیدن آن هستند.

استفاده از خدمات املاک و مسکن و انتقال مالکیت

احتمالا شما نیز جزو افرادی هستید که تا به حال وقت زیادی را در دفتر ثبت گذرانده اید و این را متوجه شده اید که روند کار کند و آزاردهنده است. بلاک چین این امکان را دارد که اسکن اسناد و پیگیری و همچنین حضور فیزیکی افراد در بنگاه ها را از میان بردارد. اگر مالکیت املاک در بلاک چین محفوظ بماند، مالکان می توانند اطمینان حاصل کنند که امنیت سند آنها برای همیشه برقرار است.

مقاله پیشنهادی:  سقوط به خاطر شیل ها - انباشت یا کسب سود - آربیتراژ و معاملات مارجین در ارز دیجیتال

بانکداری

با ورود بلاک چین به بانک ها، مشتریان می توانند به جای منتظرماندن چند روزه، فقط در ده دقیقه کارشان را انجام دهند. همچنین برای خود بانک ها هم در زمان و هزینه، صرفه جویی می شود.

برای مثال یک سازمان مشاور مالی در فرانسه و یک بانک اروپایی، هزینه ی این صرف جویی را به ترتیب ۱۶ و ۲۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده اند. البته برای همین نظام بانکداری هم کاربردهایی دارد که در انتهای همین مقاله به آن می پردازیم.

بلاک چین چیست - آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن - بلاک چین چگونه کار می کند PDF

کاربردهای کمتر دیده شده از بلاک چین

برخی از کاربردهای بلاک چین را کمتر دیده یا شنیده ایم که در این قسمت به این کاربردها می پردازیم.

استفاده خودروها از بلاک چین چیست؟‌

سارقین و متقلبان صنعت خودرو می توانند کیلومترشمار خودروی کار کرده را تغییر دهند و بعنوان خودرویی با کارکرد کمتر بفروشند.

برای رفع این مشکل می توانیم کیلومترشمار را عوض کنیم. می توانیم نوعی از آن را نصب کنیم که به اینترنت وصل باشد و مسافت را اندازه گیری کند و در بلاک چین ذخیره کند. با این کار، دیگر چنین مشکلاتی پیش نمی آید.

اسناد رسمی

آیا می دانید استفاده ی اسناد رسمی از بلاک چین چیست؟ با ذخیره ی این اطلاعات در بلاک چین می توانید همیشه نشان دهید که هر سندی را چه زمانی ثبت کرده اید. همچنین امنیت اسناد رسمی افزایش می یابد.

احراز هویت

برای احراز هویت، اگر از بلاک چین استفاده کنیم نیازی نیست هزینه های زیرساخت را بپردازیم. درنتیجه، در سرمایه ی ما صرفه جویی می شود.

قراردادهای هوشمند

این قراردادها، برنامه های کامپیوتری هستند که در شرایط خاصی بکار می روند. بعنوان مثال، این برنامه ها با شمارش کیلومترشمار و ذخیره ی آن در بلاک چین، می توانند از شما حق بیمه دریافت کنند.

بلاک چین چیست - آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن - بلاک چین چگونه کار می کند PDF
خیریه ها

بسیاری از مردم جهان اهل کار خیر هستند و علاقه دارند در هر دوره از زندگیشان، بخشی از کارکرد خود را به نیازمندان بدهند.

حال آنکه بسیاری از آن ها معتقدند موسسات خیریه کارکرد درستی ندارند. به همین دلیل، تمایلی برای پرداخت هزینه های  خیریه به این موسسات ندارند. با آموزش بلاک چین و گسترش این فناوری، می توان اشخاص فقیر را راحت تر شناسایی کرد. همچنین، خیرین بطور کامل در جریان هستند که پولشان چگونه صرف امور خیر می شود.

استفاده نظام های دولتی از بلاک چین چیست؟

در اغلب نقاط جهان، سیستم های دولتی سرشار از ابهام و پیچیدگی وهمچنین، فساد های مالی هستند. بلاک چین این مشکل را حل می کند و فعالیت دولت ها را شفاف سازی می کند.

می توان فناوری بلاک چین را خصوصی نامید؟

هر فردی قادر است محتویات فناوری بلاک چین را مشاهده کند. کاربران به میل خود می توانند کامپیوترهای خود را به شبکه فناوری بلاک چین متصل کنند. بدین منظور، یک کپی از فناوری بلاک چین به کامپیوتر این افراد ارسال می شود. سپس با اضافه شدن یک بلاک جدید، بصورت خودکار بروزرسانی انجام می شود. سرویس خبری فیس بوک از این فناروی استفاده می کند که هر زمان با ارسال پست جدید، بروزرسانی انجام می شود.

شاید بپرسید کارکرد رایانه ها  در شبکه بلاک چین چیست؟ هر رایانه در شبکه بلاک چین، حاوی یک کپی از فناوری بلاک چین است. یعنی می توان از یک فناوری بلاک چین، هزاران کپی حتی درمورد بیت کوین، میلیون ها کپی یافت.

گرچه تمامی نسخه های فناوری بلاک چین مشابه یکدیگرند، اما وسعت بخشیدن به این اطلاعات در سرتاسر شبکه کامپیوترها، منجر به دشوار شدن دستکاری اطلاعات می شود. اما با نگاهی دقیق تر به فناوری بلاک چین پی می برید که به قادر به دسترسی به اطلاعات مربوط به کاربران درحال انجام معاملات نیستید. هرچند معاملات روی این فناوری بطور کامل ناشناس نیستند، اما اطلاعات شخصی مربوط به کاربران محدود به نام کاربری یا امضای دیجیتالی آنها است.

جذابیت و مزایای تکنولوژی بلاک چین

  • هر شخص، کنترل کاملی بر روی دارایی های خود دارد.
  • فناوری شفاف و قابل دید است
  • بالا رفتن دقت در روند تایید با استفاده کمتر از نیروی انسانی
  • کمتر شدن هزینه ها با حذف واسط ها مانند بانک مرکزی
  • معاملات تماما ایمن و کاربردی می شوند

نقاط ضعف بلاک چین چیست؟

ضعف بلاک چین
  • درست است که احتمالا برخی هزینه ها ازطریق حذف واسطه ای مثل بانک مرکزی کاهش می یابد اما قسمتی از بلاک چین مانند سیستم (اثبات عمل) که برای تایید معاملات در بیت کوین استفاده می شود، ممکن است هزینه هایی همراه داشته باشد.
  • گرچه با حذف نیروی انسانی به ظاهر سرعت بالا می رود اما طی یک مطالعه اخیر، برخی ناکارآمدیهای برخی بلاک چین ها مثل بیت کوین اثبات شد. البته این مشکلات را تا حدودی می توان با جایگزینی دیگر ارزهای دیجیتال مثل اتریم حل کرد. که این امر هنوز موردتایید بلاک چین قرار نگرفته است.
  • اما در حوزه حریم خصوصی، ضعف بلاک چین چیست؟ درست است که بلاک حریم خصوصی کاربران را از هک و مانند اینها حفظ می کند. اما این وب سایت اجازه می دهد بدون ردیابی در وب سایت جستجو انجام شود و خرید های غیرقانونی انجام گیرد
  • گرچه فناوری بلاک چین باعث سرعت عمل در بانک ها می شود ولی باعث بیکار شدن تعداد زیادی نیروی کار می شود که در بانک ها و مراکز مشابه مثل سازمان های مشاور مالی و یا مراکز بورس مشغول کار هستند.
  • درمورد استخراج ارزهای دیجیتال ازجمله بیت کوین، باید هزینه های زیادی را صرف این تکنولوژی کرد. همچنین در هر ثانیه تعداد اندکی تراکنش می توان توسط آن انجام داد.

نتیجه گیری

بسیاری از افراد جهان هنوز حتی نمی دانند که بلاک چین چیست. بنابراین در ابتدای ورود به این حوزه باید آموزش بلاک چین به این افراد ارائه شود. در درجه ی بعدی با اینکه بلاک چین فناوری خوبی است ولی معایب بسیاری هم دارد که مهمترین آن به رسمیت شناخته نشدن کاربردهای آن است. مثلا مهمترین کاربرد این فناوری ارزهای دیجیتال است. ارز دیجیتال مهمی همچون بیت کوین را هنوز هیچ کشوری به عنوان ارز رسمی به رسمیت نشناخته است! البته این نقاط ضعف را می توان با آموزش بلاک چین به طور کامل به همه ی افراد تا حدودی کم کرد ولی بسیاری از این نقاط ضعف هم با آموزش قابل رفع نیستند. برای رفع این نقاط ضعف، فعالیت و تحقیقات متخصصین و افراد حرفه ای در این حوزه ضروری است.

دانلود کتاب الکترونیکی بلاک چین PDF

مقالات مرتبط

4 نظر در “بلاک چین چیست؟ آموزش بلاک چین با مهمترین نکات آن + PDF”

  1. آموزش بلاک چین

    همچنین بطور همزمان نباید تحت بررسی توسط مجله
    دیگری باشد و پس از ارایه مقاله به دفتر
    مجله« علوم پزشکی دانشگاه آزاداسلامی»
    آموزش بلاک چین برای بررسی و چاپ به نشریه دیگری ارسال نشود مگر اینکه از سوی دفتر نشریه جوابیه ای مبنی بر رد
    چاپ مقاله دریافت نموده یا طی سه ماه هیچ پاسخی از سوی
    دفتر مجله دریافت نگردد. • آموزش بلاک چین مقاله ارسالی به دفتر نشریه نباید قبلا در نشریه فارسی زبان دیگری چاپ شده
    باشد. دو.گرامر : گرامر استخدامی در حد دبیرستانه، میتونید از سایت آلا ، آموزش بلاک چین رشته تجربی ، فیلم های جمع بندی فراهانی رو دانلود کنید،
    سه چهار جلسس کلا ولی همرو عالیییی جمع بندی کرده.
    زبان -هم 2و3وپیش لغاتش رو بخونین و سعی کنید 504رو هم از الان شروع
    کنید… برای هر یک از متغیرهای تحقیق، آموزش بلاک چین آزمون آماری به کار گرفته شده قید شود.
    با گسترش عملیات ارز دیجیتال بیت کوین
    در سراسر شبکه کامپیوترها، فناوری بلاک چین به آنها و دیگر کریپتوکارنسیها آموزش بلاک چین این امکان را میدهد تا بدون نیاز به یک مرجع مرکزی فعالیت کنند.
    آموزش بلاک چین تا پیش از خلق بیت کوین و بیتتورنت، ما بیشتر به خدمات متمرکز عادت
    داشتیم؛ این ایده بسیار ساده است.

    اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و
    مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد آموزش بلاک چین
    لطفا به بازدید از وب سایت ما.

  2. آموزش بلاکچین

    چطور می‌تونین از این مشکل جلوگیری کنین؟ راهش اینه که
    بعد از انجام تراکنش حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنین تا توی آموزش
    بلاکچین ثبت بشه. بعد از اینکه مطمئن شدین تراکنش شما توی آموزش
    بلاکچین ثبت شده،‌ حالا میتونین پول رو
    بهش پرداخت کنین.

    حالا وقتشه آخرین راز آموزش بلاکچین رو هم بهتون بگم.
    همونجور که احتمالاً فهمیدین بلوک های حاوی تراکنش
    های ما توی آموزش بلاکچین به صورت
    خطی و بر اساس زمان پشت همدیگه ثبت میشن.
    – اصلاً به همین دلیله که به این شبکه، زنجیره بلوک یا بلاکچین میگیم- چی میشه اگه بخوایم مثلاً
    بلوکی که ۹۰ دقیقه پیش ثبت شده رو تغییر بدیم و اطلاعاتش رو
    عوض کنیم؟

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا