قراردادهای هوشمند در ارز دیجیتال چیست؟ و نقش ارز دیجیتال در صنعت خودرو و بانک ها

قراردادهای هوشمند در ارز دیجیتال چیست و نقش ارز دیجیتال در صنعت خودرو و بانک ها

ما چندین بار به عبارت قراردادهای هوشمند اشاره کردیم و زمان آن فرا رسیده که به شما بگوییم قرارداد هوشمند چیست یا چه میتواند باشد. قرارداد هوشمند آن قدر که ممکن است پیچیده به نظر برسد، پیچیده نیست. این قرارداد، توافق بین دو فرد است که توسط واسطه دیده و کنترل نمی شود و فقط سیستم در آن دخیل است. یعنی اگر یک گروه قرارداد را نقض کند، بلاک چین به صورت خودکار، توافقها را (که قبلا مورد توافق قرار گرفته اند) اجرا کرده یا تعهدات دیگری را اعمال می کند که به قرارداد اضافه شده اند.

قراردادهای هوشمند در ارز دیجیتال چیست

قراردادهای هوشمند

قرارداد هوشمند می تواند همانند زیر باشد:

– دو طرف (ناشناس) روی قرارداد لیزینگ یک آپارتمان توافق می کنند. هر کسی در بلاک چین می تواند قرارداد را ببیند (در این قرارداد، گروهها با آدرس های عمومی و نه با اسم، مورد استفاده هستند). – در اولین روز هر ماه، موعد پرداخت فرا می رسد؛ بنابراین، قرارداد یک تراکنش را از مستأجربه صاحب خانه اجرا می کند. – قانون گذارها می توانند بدون دخالت در حریم خصوصی هر دو طرف بررسی کنند که آیا قرارداد قانونی است یا خیر. چه می شود اگر؟ – اگر مستأجر اجاره را پرداخت نکند، آپارتمان به صورت خودکار قابل قفل شدن است. – اگر صاحب خانه قول های دروغین بدهد و یا آپارتمان قابل دسترسی نباشد، بلاک چین به صورت خودکار ارز را برمی گرداند.

مقاله پیشنهادی: بورس چیست؟

انعقاد قرارداد هوشمند طرفین را به شکلی یکسان پشتیبانی می کند؛ بنابراین هیچ طرفی بابت داشتن وکیل یا چیزهای دیگر، برتری نسبت به دیگری ندارد. ویتالیک برترین ، مخترع اتریوم، این موضوع را به صورت زیر توضیح داده است:

قراردادهای هوشمند در ارز دیجیتال چیست

در روش قرارداد هوشمند، یک دارایی یا ارز به برنامه ای انتقال داده می شود و برنامه این کد را اجرا می کند و در بعضی نقاط، به صورت خودکاریک شرط را اعتبارسنجی می نماید و به صورت خودکار تعیین می کند که آیا سرمایه باید به فردی دیگر منتقل، به فردی دیگر برگردانده یا باید فورا به کسی که آن را فرستاده برگردانده شود و یا ترکیبی از این موارد. در همین حال همچنین دفتر کل غیرمتمرکز اسناد را ذخیره و تکثیر می کند که باعث می شود آن سند، امنیت و تغییرناپذیری مخصوصی داشته باشد.»

مقاله پیشنهادی:  سیگنال ارز دیجیتال چیست - آشنایی با سیگنال ترید رمز ارزها و معرفی کانال تلگرام سیگنال ارز دیجیتال

صنعت خودرو

یکی از بزرگترین صنایع که قراردادهای هوشمند در آن استفاده می شود صنعت خودرو است. تعجب برانگیز نیست که تقریبا تمام سازنده های بزرگ خودرو مانند وی دبلیو (IOTA)، بی ام دبلیو (VeChain)، دایملر (۶۰) و غیره از پیش با رمزارزها کار می کنند. در سال ۲۰۱۷، خودروسازها در سطح جهان بیش از ۸۰ میلیون خودرو (فقط خودروهای جدید) فروختند، در حالی که به طور متوسط تقریبا در هر یک ثانیه یک خودرو اجاره می شود به عبارت روشن تر می توان گفت که در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۰ میلیون خودرو اجاره شده است).

نقش ارز دیجیتال در صنعت خودرو
قراردادهای هوشمند در ارز دیجیتال چیست و نقش ارز دیجیتال در صنعت خودرو و بانک ها

این بخش از صنعت خودرو این قابلیت را دارد تا تمام قراردادهای اجاره ی خود را از طریق بلاک چینی مانند اتریوم انجام دهد که منتج به کنترل بیشتری روی پرداخت ها شده و در عین حال مشاغلی که دیگر نیازی به آنها نیست، کنار گذاشته شوند. ولی این تنها بخش کوچکی از چیزی است که می تواند عملی شود. فولکس واگن یکی از شرکای آیوتا است و هدف این دو شرکت با هم این است که تغییری اساسی در پرداختهای مربوط به خودرو ایجاد کنند. هدف نهایی، داشتن خودرویی خودکار است که بتواند پرداخت های اندک مانند هزینه ی پارکینگ، عوارض یا بلیت را بدون نیاز به هیچ کاری به صورت خودکار انجام دهد.

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری در بورس

اگر در پارکینگی پارک می کنید، خودرو ارز مربوط به میزان دقیق زمانی که آنجا پارک کرده اید را پرداخت کند (نه کمتر و نه بیشتر). اگر وارد ایستگاه پرداخت عوارض جاده می شوید، خودرو بتواند به صورت دقیق و براساس طول مسافت و مدت زمانی که در آن جاده بودید، مبلغ را پرداخت کند. این ایده قابل اجرا است چراکه رمزارزهایی مانند آیوتا هزینه ی تراکنش ندارند؛ بنابراین، تراکنش های کوچک قابل انجام هستند).

به عنوان مثال استارت آپی با نام کارورتیکال سعی دارد تا تغییری اساسی در بازار خودروهای دست دوم ایجاد کند. ایده این استارت آپ این است که هر خودرو روی بلاک چین ذخیره شود و بلاک چین نسبت به شرایط موتور، کیلومتر طی شده، تصادفات خودرو و… دائما به روز شود تا مانع دستکاری های مجرمانه روی خودروهای دست دوم شود. این فناوری می تواند تأثیر بسیار زیادی روی کل صنعت بگذارد؛ چون در آینده احتمال تطبیق پذیری برای خودروهای جدید وجود دارد.

مقاله پیشنهادی:  کیف پول رمز ارز (امنیت کیف پول ارز دیجیتال)

بانکها

بله، بانک ها نیز می توانند از رمزارزها استفاده و با آن کار کنند. افراد زیادی تصور می کنند اگر رمزارزها موفقیت آمیز باشند، بانکها «جمع می شوند و انقلابی در توزیع ارز ایجاد خواهد شد. در واقع ممکن است این اتفاق بیفتد ولی اگر بخواهیم صادق باشیم، شک برانگیز است که بانکها برچیده شوند (به چندین دلیل که در این فصل مورد بحث قرار نمی گیرند). چیزی که قصد داریم روی آن تمرکز کنیم این است که بانک ها و سایر مؤسسات مالی چگونه می توانند از رمزارزها و تکنولوژی نهفته در آن سود ببرند.

سکه های مربوط به سیستم بانکی کاملا معروف هستند: ممکن است درباره ی ریپل شنیده باشید چرا که این سکه به شدت دوقطبی است. علاوه بر ریپل، چندین رمزارز دیگر مانند «استلار الومنز» با قابلیت های مشابه برای بانکداری در بازار وجود دارند. هزینه فرصتها، معنادارترین مزیت های آنها به حساب می آید. ممکن است تا چهار روز کاری طول بکشد تا یک تراکنش بین المللی انجام شود و هزینه ی این تراکنش چیزی حوالی ۲ تا ۵ درصد هزینه های اضافی است. بانکها باید برای انتقال های درون بانکی مانند تراکنش های بین المللی، حسابهای نوسترو و وسترو داشته باشند.

قش ارز دیجیتال در صنعت خودرو و بانک ها

به طور مختصر، یک حساب نوسترو، حساب با بانک A در بانک B است. یک حساب وسترو مورد مشابهی از دید بانک B است. برای انجام یک تراکنش بین المللی ارزهای مختلف)، لازم است بانک ها روی حساب نوستروی خود درخواست تراکنش بدهند. این کار به دلیل نرخ تورم و نرخ مبادله، با خطر زیادی همراه است. علاوه بر این، میلیاردها و تریلیون ها دلار در دسترس نبوده و صرفا در آن حساب ها ذخیره شده اند).

مقاله پیشنهادی: تحلیل تکنیکال بورس

ریپل این مشکلات را به طور کلی حل نکرده است ولی می تواند هزینه ها را به شدت کاهش دهد. با استفاده از شبکه ی ریپل، بانکهانه تنها می توانند تراکنش ها را بسیار سریع تر انجام دهند، بلکه هزینه ی بسیار اندکی را صرف خواهند کرد. مزیت دیگر، کاهش کارکنانی است که برای انجام تراکنش ها مورد نیاز است.| نکته این است که ریپل، براساس تقاضا، جریان نقدینگی را برای حسابهای مختلف فراهم می کند. این سیستم «ایکس رپید» نامیده می شود که از سکه ی ریپل به عنوان ارزاصلی استفاده می کند.

مقاله پیشنهادی:  آموزش ثبت نام و کار با صرافی کوینکس ( Coinex ) - آموزش خرید و فروش با کوینکس

چارت ایران : سیستم دیگری که توسط Ripple Labs فراهم شده است، «ایکس کارنت» نام دارد که از قبل توسط Santander ، UBS ، American Express و بسیاری دیگر آزمایش شده است ایکس کارنت اپلیکیشنی است که امکان تراکنش های سر به سر را در عرض چند ثانیه فراهم می کند. ریپل تخمین می زند که آنها می توانند تا ۳۳ درصد در هزینه ها صرفه جویی کنند؛ ایکس رپید جریان نقدینگی را برای بانکها فراهم می کند تا مجبور نباشند حساب های نوسترو و وسترو داشته باشند؛ xVia آخرین قطعهی پازل است که رابط میان ایکس کارنت و ایکس رپید است).

قراردادهای هوشمند در ارز دیجیتال چیست و نقش ارز دیجیتال در صنعت خودرو و بانک ها

اینکه بانکها بخواهند تنها از ایکس کارنت استفاده کنند یا از کل سیستم، به خودشان بستگی دارد. محتمل ترین سناریو این است که بانکها قصد داشته باشند از شبکه ی ریپل ایکس کارنت) استفاده کنند و ارز دیجیتال خود را برای جریانی نقدینگی ایجاد نمایند. سیستم قدیمی بانکداری قابل تغییر اساسی و نه قابل جایگزینی است. به جای جنگ با یکدیگر، بهترین راه، همکاری با هم است. در این صنعت، پتانسیل رمزارزها بیشمار است ولی نه به عنوان سرمایه گذاری بانک ها و تجارت های زیادی به دلیل اینکه بسیار ضعیف هستند، از رمزارزها اجتناب می کنند. بنابراین بانک ها و عرضه کننده های کارت اعتباری، استفاده از شبکه ای با ارز خودشان را (دلار آمریکا، یورو و غیره) ترجیح میدهند.

مقاله پیشنهادی: بازار اول و دوم بورس چیست؟

با توجه به اینکه ریپل سرمایه گذاری است (!)، افراد زیادی ارز را بدون آگاهی از معایب آن خریداری می کنند. همان طور که در بخش آموزش سرمایه گذاری خواهیم دید، باید بدانیم چه تعداد سکه توزیع شده است و چه تعداد سکه توسط بنیان گذاران نگه داری می شود. در مورد ریپل، بنیان گذار حدود ۳۰ درصد کل را در اختیار دارد و بنابراین قادر است خودش ارزش آن را دستکاری کند. به علاوه، ریپل محدود نشده است و در این حالت بانک هایی وجود خواهند داشت که با ریپل کار می کنند. آنها احتمالا از سکه استفاده نخواهند کرد؛ بلکه فقط با شبکه کار می کنند).

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا