فیلم آموزش مفاهیم آربیتراژ در بازار بورس و سرمایه گذاری

آموزش مفاهیم آربیتراژ در بازار بورس و سرمایه گذاری

فیلم آموزش مفاهیم آربیتراژ در بازار بورس و سرمایه گذاری

خرید و فروش هم زمان یک دارایی را آربیتراژ می نامند و در واقع شرایط در آرابیتراژ به گونه ای خواهد بود که تریدر از طریق تفاوت قیمت ها قادر به سوددهی می باشد و یا به نوعی می توان آرابیتراژ را به یک معامله تشبیه نمود که در آن تفاوت قیمت های یک دارایی سبب خواهد شد تا معامله گر به سود برسد. این اختلاف ممکن است از نظر زمانی باشد نظیر بازار نقد و آتی، و نیز از لحاظ مکانی چون تفاوت نرخ در دو بازار در مکان‌های جغرافیایی متفاوت.

فیلم آموزش مفاهیم آربیتراژ در بازار بورس و سرمایه گذاری

با توجه به فاقد ریسک بودن فرصت های آربیتراژ معامله گران استقبال بسیار بالایی از آن خواهند داشت.

آربیتراژ به این معناست که افراد بتوانند از اختلاف قیمت در دو یا چند بازار سود کسب کنند. البته لازم به ذکر است که اگر چه بسیاری از تراکنش های مالی با این تعریف همخوانی خواهند داشت اما در کل آربیتراژ از نظر آکادمیک مجموعه تراکنش های مالی است که تحت هیچ شرایطی به وجود آورنده ضرر نمی باشند و دست کم در یک حالت به سود منتهی می گردند.

در صورتی که در بازارهای گوناگون امکان آربیتراژ شدن قیمت ها وجود نداشته باشد می توان آن بازار را در تعادل آربیتراژی دانست. معاملات ارزی و سود بردن از نرخ تبدیل ارزهای مختلف در بازارهای مختلف را می توان مصادیق بارز آربیتراژ به شمار آورد.

برای متخصصین فاینانس آربیراژ در واقع مفهومی کاملا کلیدی خواهد بود و نقش بسیار موثری را برای آن ها به همراه خواهد داشت که در واقع با نقش تعادل برای اقتصاددان برابری خواهد نمود.

مقاله پیشنهادی:  فیلم آموزش پرایس اکشن با دکتر داوود استقامت
فیلم آموزش مفاهیم آربیتراژ در بازار بورس  زعفران
فیلم آموزش مفاهیم آربیتراژ در بازار بورس و سرمایه گذاری

برای درک هر چه بهتر مفهوم آربیتراژ به توضیح دو رویکرد متفاوت از آن خواهیم پرداخت:

اولین توضیح این است که بایستی این نکته را در نظر داشت که در بازار دارایی ها به وسیله دارایی های دیگر قابل بازتولید شدن می باشند. در واقع می توان گفت که خروجی یک دارایی به وسیله ترکیبی از دارایی های دیگر قابل دستیابی می باشد.

در چنین شرایطی تفاوت میان قیمت دو دارایی زمینه ساز ایجاد آربیتراژ خواهد شد.

دومین تعریف به نوعی یک تعریف ریاضی و دقیق می باشد؛ در صورت صفر یا منفی بودن قیمت سبدی از دارایی ها در همه حالت ها و بزرگ تر یا مساوی صفر بودن بازدهی آن در تمامی حالت ها آربیتراژ زمانی رخ خواهد داد. در واقع افراد بدون متحمل شدن هر گونه هزینه ای قادر به دستیابی به انتظاری مثبت هستند. این مفهوم شباهت بسیاری به ناهار مجانی اقتصاددان ها خواهد داشت.

آموزش مفاهیم آربیتراژ در بازار بورس

همان طور که گفتیم افراد زمانی به سود آربیتراژی دست پیدا خواهند نمود که عرضه یک کالای مشابه در دو بازار و یا در دو قالب مختلف و البته با دو قیمت متفاوت انجام شود. آربیتراژ بر اثر ناکارآمدی بازار رخ خواهد داد و سبب به وجود آمدن مکانیزمی می گردد که از منحرف شدن بیش از حد قیمت ها از ارزش منصفانه و واقعی خود در دراز مدت جلوگیری خواهد نمود.

برای نمونه شما خودرویی را در نظر بگیرید که قیمت آن در کارخانه 20 میلیون تومان و در نمایشگاه 21 میلیون تومان می باشد. حال اگر شما از طریق خود کارخانه اقدام به خرید خودرو نمایید و در نهایت آن را در بیرون به فروش برسانید، از طریق فروش آن در بیرون سودی 1 یک میلیون تومانی کسب خواهید نمود و در واقع به این سود، سود آربیتراژی گفته می شود.

مقاله پیشنهادی:  فیلم آموزش سیستم معاملاتی ایچیموکو توسط علی بهاری

در ادامه مجموعه ی آموزشی در رابطه با آربیتراژ چند کلیپ قرار داده شده که مفاهیم آربیتراژ آموزش داده خواهد شد.

ردیفعنوانلینک دانلودحجمزمان
1فرصت سودآوری بدون ریسک آربیتراژ چیست؟دانلود14 مگابایت02:37
2 عملیات آربیتراژ ( استاد شهباز خانی )دانلود123مگابایت19:36
3بورس کالا ایران، قراردادهای سکه طلا آربیتراژ-تکمیلیدانلود19 مگابایت13:33

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا