آشنایی با منطق بازارهای مالی

پوریای ولی معامله گری را پیدا کنید

آشنایی با منطق بازارهای مالی

چارت ایران : بازارهای مالی در واقع مجموعه ای از انسان ها شامل خرد جمعی، احساسات و روان ها می باشد. با توجه به آن که انسان ها از نظر منطق یا در واقع همان ریاضی و عدد محض همچون ربات ها نیستند به طبع مارکت ها نیز از آن جایی که از انسان ها پیروی نموده از منطق ریاضی بی بهره می باشند.

این احساسات انسان ها می باشد که موجب حرکت قیمتی بازار شده و در واقع این موضوع تحت تاثیر تصمیم گیری حاصله از ترس ، حرص و آز ، آرزو … جمعی انسان ها حاصل می شود.  اما به نظر شما می توان برای این احساسات یک واحد اندازه گیری در نظر گرفت؟

آشنایی با منطق بازارهای مالی

آشنایی با منطق بازارهای مالی

 نمودارها در واقع دارای شمایل دو بعدی می باشند که نشان دهنده تغییرات قیمت در زمان های خاص هستند. به کمک یک نمودار می توان به راحتی طی زمان های مختلف قیمت و کاهش و افزایش های آن را مشاهده نمود. اما واقعا نمودارها نمایش دهنده چه چیزی هستند؟

نمودارها احساس تریدرها به قیمت را نشان می دهند. با استفاده از نمودارها می توان به احساسی بودن بازار پی برد و در واقع یکی از بهترین گزینه ها برای نمایش میزان احساسات، قیمت می باشد و جابجایی قیمت، تغییر احساسات بازار را نشان می دهد. این احساسات نیز همان طور که گفتیم به تصمیم گیری های ناشی از ترس ، امید ، طمع و آز برخواهد گشت. از این رو قیمت سمبل این احساسات با زبان ریاضی باشد.

مقاله پیشنهادی:  اولین پلتفرم معاملات اجتماعی صرافی MoonXBT

موارد گفته شده نشان می دهد که بازار پیرو منطق ریاضی نمی باشد اما این به معنای عدم پیروی آن از هر گونه منطقی نمی باشد، به نوعی می توان گفت که بازار در مسیر منطق مخصوص به خود در حال حرکت می باشد.

بازار از منطقی پیروی کرده که انسان ها نیز از آن تبعیت می کنند و این همان منطق روان می باشد. در واقع اگر چه اعداد درون نمودارها در بازارهای مالی از جنس ریاضیات می باشد اما تفاوت زیادی با حساب و کتاب ذهنی شما داشته و برگرفته از محتویات ذهن بازار و به عبارتی از روانشناسی بازار و بورس می باشد.

این که قیمت دلار در ایران ناگهان به 3800 تومان می رسد بیانگر طمع جمعی و برهم ریختگی افکار عمومی و نیز به وجود آمدن نگرانی از تیرگی آینده بازار خواهد بود و علاوه بر آن درست با ایجاد امنیت توسط بانک مرکزی، طی یک شب قیمت، 500 تومان کاهش پیدا می نماید و در واقع این کاهش احساسات است که با زبان ریاضی خود را نشان می دهد. هر چه امید جامعه بیشتر بوده تیرگی آینده نیز کمتر شده و کاهش قیمت بیشتری نیز رخ می دهد.

آشنایی با منطق بازارهای مالی
آشنایی با منطق بازارهای مالی

در واقع می خواهیم بگوییم که این ما انسان ها هستیم که باعث تغیر قیمت ها می شویم. اما به نظر شما چرا خیلی از ما نمی توانیم معاملات خود را در جهت حرکت صحیح قیمت انجام دهیم؟

چرا با وجود علوم مختلف در زمینه تکنیکال و تحلیل بنیادی بورس باز هم خیلی از افراد در این زمینه شکست می خورند؟ فکر نمی کنید برای موفقیت باید به ذهن خود رجوع کنیم؟

مقاله پیشنهادی:  مصاحبه و گفتگو با استاد پشوتن مشهوری نژاد درباره تحلیل تکنیکال

حرف آخربرای دوری از شکست و فریب خوردگی از بازار بایستی به شناخت منطق روان پرداخته و بدانید که چگونه بایستی با آن گفتگو نمود.

مقالات مرتبط

1 نظر در “آشنایی با منطق بازارهای مالی”

  1. سلام خدا قوت ممنون از کسانی که درکارگزاری به خاطر مردمشان زحمت می کشند. ما بقی با اوستا کریم ِ…. یاحق

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا