دانلود مستند تاریخ بورس ایران

مستند تاریخ بورس ایران

مستند تاریخ بورس ایران

بورس در جهان برای اولین بار در ابتدای قرن هفدهم میلادی و در آمستردام هلند راه اندازی شد و کمپانی هند شرقی نیز در واقع به عنوان اولین شرکت عرضه کننده سهام در بورس شناخته می شود.

دانلود مستند تاریخ بورس ایران

در ایران نیز اولین بار در سال 1315 هجری شمسی بورس راه اندازی شد. در واقع در سال 1315 فردی بلژیکی به نام ران لوترفلدبه مطالعه در رابطه با تاسیس بورس در ایران به مطالعه پرداخت و پس از آن از طریق تهیه یک اساسنامه داخلی بورس اقدام به ارائه آن به مسئولان ایرانی نمود. اما شرایط ایران در آن زمان و نیز شروع جنگ جهانی دوم سبب شد که بررسی و تاسیس بورس در ایران با تاخیری 25 ساله رو به رو گردد.

در سال 1341 در ایران کمیسیونی در وزارت بازرگانی و با حضور نمایندگان وزارت دارایی، وزارت بازرگانی و بانک توسعه‌ صنعتی و معدنی ایران تشکیل شد و موافقت‌‌نامه‌ اولیه ای در رابطه با تأسیس بورس سهام در این کمیسیون تنظیم شد. در اواخر سال 1341 نیز از بورس بروکسل به سرپرستی دبیر کل این بورس هیئتی به منظور مشارکت در راه اندازی بورس ایران، به ایران دعوت شدند و در نهایت بعد از گذشت 4 سال در سال 1345 در مجلس قانون تشکیل بورس اوراق بهادار به تصویب رسید و به منظور اجرا از طرف وزارت اقتصاد به بانک مرکزی ابلاغ شد. تقریبا بعد از گذشت یک سال از تاریخ ابلاغ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار، فعالیت بورس اوراق بهادار تهران با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه‌‌‌‌‌‌‍ صنعتی و معدنی (بزرگ ترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی در آن تاریخ) به صورت رسمی و در تاریخ 15 بهمن سال 46 آغاز شد.

مقاله پیشنهادی:  فیلم آموزش ایچیموکو با اندرو
مستند تاریخ بورس ایران

از آن سال تاکنون که سابقه بورس در ایران تقریبا به نیم قرن می رسد بورس ایران تغییر و تحول های بسیاری را به خود دیده است.

طی سال های 46 تا 57 تعداد شرکت ها و موسسه های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران از 10 بنگاه اقتصادی به سرمایه 6/2 میلیارد ریال به تعداد 142 شرکت با بالغ بر 308 میلیارد ریال رسید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به ناگهان تعداد شرکت های حاضر در بورس از 105 شرکت به 56 شرکت در پایان سال 67 ریزش کرد. علت این امر نیز این بود که بسیاری از بنگاه های اقتصادی زیادی به دولت وابسته بودند. در واقع با ملی شدن بانک ها، بیمه و بعضی از صنایع کشور، بسیاری از بنگاه های اقتصادی از بورس خارج شدند.

از دیگر وقایع مهم و موثر بورسی ایران می توان به رکود شدید بازار بورس در طی هشت سال جنگ تحمیلی اشاره نمود.

امروزه در ایران چهار بورس بزرگ کشور زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار به فعالیت مشغول هستند:

  1. بورس اوراق بهادار تهران: در این بورس، سهام شرکت ها و دیگر اوراق بهادار نظیر اوراق مشارکت مورد خرید و فروش قرار خواهند گرفت.
  2. فرا بورس ایران: در این نوع بورس نیز شرکت هایی که از سوی بورس اوراق بهادار تهران پذیرش نشده اند فعالیت خواهند داشت.
  3. بورس کالای ایران: در این بورس خرید و فروش کالاهایی چون محصولات پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و قراردادهای آتی سکه و… انجام خواهد شد.

بورس انرژی: این نوع بورس را نیز می توان یک بورس تازه تاسیس به شمار آورد که در آن حامل‌های انرژی با محوریت برق، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی مورد داد و ستد قرار خواهند گرفت.

مقاله پیشنهادی:  فیلم آموزش مقدماتی بورس - ورود به بورس
ردیفعنوانلینکحجم
1مستند تاریخ بورس ایراندانلود396MB

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا