کاربرد تحلیل بنیادی در بورس

اشتباهات رایج معامله گران بورس

سرمایه گذاری در بورس ، یکی از مهمترین راه های افزایش دارایی است. برای سرمایه گذاری در بورس باید درمورد روش های سرمایه گذاری ، ابزارها و بازارهای مختلف اطلاعات کافی بدست آورید. این اطلاعات باید بررسی شود تا وضعیت بازار و سهام موردارزیابی قرار گیرد. برای ارزیابی نیاز به انجام تحلیل هایی دارید.

تحلیل بنیادی چیست
تحلیل بنیادی

دو تحلیل قدرتمند برای شناخت وضعیت بازار، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی هستند. تحلیل بنیادی در بورس یعنی اینکه بتوان قیمت آینده را به کمک بررسی صورت های مالی و اطلاعات پایه ای شرکتها پیش بینی کرد. در این مقاله به تحلیل بنیادی در آموزش بورس می پردازیم.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی (Fundamental analysis) یا تحلیل فاندامنتال، یعنی عواملی اصلی و پایه ای موثر در تعیین ارزش سهام را بصورت علمی مطالعه کنیم. در این تحلیل، تحلیلگر میزان  فروش، دارایی، تعهدات، میزان درآمد و سهم بازار و اطلاعات مشابه را مطالعه می کند و درنهایت ارزش ذاتی شرکت را برآورد می کند.

تحلیل بنیادی ، هر عامل موثر بر ارزش سهم را درنظر می گیرد. هدف نهایی این تحلیل این است که سرمایه گذار با بررسی قیمت فعلی سهم بتواند تصمیم بگیرد آیا یک سهم بیش از ارزش خود قیمت گذاری شده یا کمتر از ارزش خود قیمت گذاری شده است.

با استفاده از این تحلیل، افراد قادرند به ارزیابی ارزش ذاتی اوراق بهادار با استفاده از عوامل مختلف اقتصادی و مالی بپردازند. تحلیل بنیادی علاوه بر سهام می تواند در ارزیابی هر نوع اوراق بهاداری مانند اوراق مشتقه یا بدهی استفاده شود. 

مقاله پیشنهادی:  فیلم آموزش معامله گری بورس بازارهای مالی و فارکس در ۱۲ هفته
آموزش تحلیل بنیادی
آموزش تحلیل بنیادی

اهداف اصلی تحلیل بنیادی :

تحلیل بنیادی در یک شرکت شامل تحلیل گزارشهای مالی، رقبا و بازارهای مرتبط با آن است. وقتی این تحلیل را در بازارهای آینده یا فارکس بکار می برید، تمرکز اضلی بر روی شرایط اقتصادی، تولید و سود و نرخ بهره است.

هنگامی که این تحلیل در قراردادهای آتی یا ارز استفاده می شود، دو رویکرد اصلی را درنظر می گیرد: تحلیل بالا به پایین و تحلیل پایین به بالا.

بطور کلی، تحلیل بنیادی باتوجه به اطلاعات گذشته و حال و با هدف پیش بینی مالی صورت می پذیرد. اهداف متعددی برای انجام این تحلیل وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • ارزش سهام شرکت تعیین شود و تغییرات آینده قیمت پیش بینی شود.
  • عملکرد تجاری برآورد شود.
  • مدیریت ارزیابی شود و برای محاسبه ریسکهای اعتباری، تصمیمات داخلی اتخاذ شود.
تحلیل بنیادی
تحلیل بنیادی

مزایای تحلیل بنیادی :

ازجمله مزایای تحلیل بنیادی می توان به این مورد اشاره کرد که این تحلیل ها به منظور سرمایه گذاری بلند مدت بر روندهای بسیار بلند مدت به خوبی عمل می کند. برخی سرمایه گذاران که صنایع و شرکتهای مناسبی را انتخاب می کنند می توانند با تشخیص و پیش بینی روندهای بلند مدت مصرفی اقتصادی، با استفاده از تحلیل بنیادی سود بدست آورند.

تحلیل بنیادی مناسب همچنین می تواند به تشخیص درست شرکتهای نشانگر ارزش خود کمک کند. از دیگر مزایای تحلیل تجاری، افزایش فهم جامعه درمورد تجارت است. در این تحلیل، سرمایه گذار پس از تحلیل و تحقیق با عوامل کلیدی سودرسان و درآمدزا که در یک شرکت مخفی است آشنا می شود.

مقاله پیشنهادی:  آشنایی با منطق بازارهای مالی

تمام روش هایی که در تحلیل بنیادی استفاده می شود براساس داده های مالی صورت می گیرد، به همین دلیل تعصب شخص در آن دخیل نیست. 

ارزش دارایی به صورت سیستماتیک محاسبه می شود و ارزش بطور دقیق مشخص می شود و درنتیجه، برای خرید یا فروش، تصمیمات دقیق تری ارائه می شود. حسابداری دقیق و تحلیل صورتهای مالی کمک می کند اندازه گیری همه چیز در تحلیل بنیادی بهتر انجام شود. 

معایب تحلیل بنیادی :

در تحلیل بنیادی می توانید خطای بازار را بشناسید و سهامی را شناسایی کنید که پایین تر از ارزش ذاتی درحال معامله است اما یکی از معایب این تحلیل این است که هیچ شاخصی در آن وجود ندارد. به عبارتی در تحلیل بنیادی هیچ شاخصی وجود ندارد که به کمک آن بتوان زمان حرکت سهم به سمت ارزش ذاتی را تشخیص داد.

عیب دیگر تحلیل بنیادی این است که نیازمند تحقیق و مطالعه بسیاری است و انجام این تحلیل زمان بر است. همچنین انجام تحلیل بنیادی در برخی تحلیل ها مانند صنعت و ارزش گذاری صنعت می تواند پیچیده باشد و نیازمند صرف کار و زمان زیادی است.

علاوه بر موارد فوق، عواملی ممکن است در این تحلیل مشکلاتی را سبب شود. عواملی مانند تغییرات سیاسی، رکودهای غیرمنتظره اقتصادی یا تغییر قانون گذاری می تواند باعث ایجاد مشکل در تحلیل بنیادی شود.

تحلیل بنیادی
تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی در بورس :

تحلیل بنیادی در بورس ، عواملی مانند درآمدها، بدهی ها، دارایی و مخارج را علاوه بر تولیدات شرکت درنظر می گیرد.

اگر به دنبال تحلیل بنیادی در بورس هستید می بایست سرفصل های مهم در این زمینه را بیاموزید. مهمترین سرفصل های تحلیل بنیادی عبارتند از:

  • آموزش صورت های مالی و ترازنامه ها در تحلیل بنیادی
  • محاسبه صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت جریان وجوه نقد در تحلیل بنیادی
  • آموزش تجزیه و تحلیل نسبت های مالی در تحلیل بنیادی
  • آموزش تجزیه و تحلیل افقی و عمودی در تحلیل بنیادی
  • آموزش نسبت های نقدینگی، سودآوری، فعالیت، اهرمی در تحلیل بنیادی
مقاله پیشنهادی:  فیلم آموزش تحلیل بنیادی بازار جهانی ارز فارکس با دکتر ژند

در صورتی که تازه با بورس جهانی آشنا شدید پیشنهاد میکنیم مطلب فیلم های آشنایی با بازار جهانی و آموزش تحلیل تکنیکال توسط رضا گلشاهیان را ببینید .امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. می توانید نظرات و سوالات خود را درمورد این مقاله و سایر مقالات آموزش بورس با ما درمیان بگذارید.

مقالات مرتبط

2 نظر در “کاربرد تحلیل بنیادی در بورس”

  1. با سلام و احترام اینجانب افشین فتحی مرام از مطالب خوبی که برای همگان قرار دادید تشکر میکنم با اجازه شما قسمتی از مطالب شما را جهت مجموعه کتابهایی که تحت عنوان پکیج جامع آموزش بورس برای معرفی و یادگیری خرید و فروش سهام در بورس و کسب درآمد از این طریق برای عموم تدارک دیده ام استفاده کردم البته این مجموعه کتب تا کنون استقبال نشده و فروش نداشته ام اما اگر این کتاب های پی دی اف را که خودم از سطح اینترنت و تجربه خودم و با ترجمه جمع آوری کرده ام را خریداری کنند و استقبال صورت بگیرد هر روز مطالب جدید به آن اضافه خواهم کرد و این کتب را به روز رسانی میکنم تا همگان استفاده کنند که این هم لینکش هست
    لینک کوتاه شده fathiweb.ir/b
    لینک اصلی:

    ممنون میشم اگر تایید بفرمایید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا