فیلم آموزش رشد اقتصادی با دکتر فرهاد نیلی

فیلم آموزش رشد اقتصادی با دکتر فرهاد نیلی

همه چیز در مورد رشد اقتصادی با دکتر فرهاد نیلی

چارت ایران : افزایش تولید کالا و خدمات و رونق بازار و بهبود وضعیت اقتصادی مردم را رشد اقتصادی می گویند. به منظور درک هر چه بهتر رشد اقتصادی می توان کلیه کالاها را به دو دسته اصلی کالاهای مصرفی و کالاهای سرمایه تقسیم نمود. جابجایی رو به بیرون منحنی امکانات تولید بیانگر افزایش ظرفیت اقتصاد برای تولید می باشد.

فیلم آموزش رشد اقتصادی با دکتر فرهاد نیلی

عوامل به وجود آورنده رشد اقتصادی

در منحنی امکانات تولید، افزایش بازدهی بالقوه در طی زمان زمینه ساز رشد اقتصادی خواهد شد و نمایش آن با تغییر مکان رو به بیرون منحنی انجام می گردد. با تغییر مکان رو به بیرون منحنی امکانات تولید نشان دهنده افزایش ظرفیت تولید کلیه کالاها در اقتصاد می باشد. این اتفاق در زمانی صورت خواهد گرفت که برخی و یا تمامی موارد زیر در اقتصاد لحاظ شده باشد:

  • در اقتصاد از فناوری های جدید استفاده شده باشد؛

چنانچه بر روی فناوری های جدید سرمایه گذاری شود کلیه کالاها و خدمات با افزایش بازدهی بالقوه همراه خواهند بود، چرا که مطمئنا فناوری های جدید به نسبت نمونه های قدیمی کارایی بیشتری از خود نشان می دهند.

تخصیص نادرست منابع به کالاهای سرمایه ای مانع از رشد اقتصاد خواهد شد. به نوعی با توجه به کاهش ارزش سرمایه در طی زمان، نیاز است که قسمتی از منابع برای کالاهای سرمایه ای در نظر گرفته شود تا اندازه اقتصاد دچار تغییر نگردد و با کاهش همراه نشود.

  • وظایف بایستی به صورت تخصصی در بین افراد تقسیم گردند؛
مقاله پیشنهادی:  ویدئوی آموزش سایت تریدینگ ویو از علیرضا زارع

تقسیم کار در واقع به معنای نحوه تقسیم تولید به وظایف گوناگون می باشد و این امکان را فراهم خواهد نمود تا به منظور کمک به تولید، ماشین آلات را توسعه داد و شرایطی را به وجود آورد تا نیروی کار قادر به تخصص پیدا کردن در محدوده ی کوچکی از کارها گردد.

فیلم آموزش رشد اقتصادی با دکتر فرهاد نیلی
فیلم آموزش رشد اقتصادی با دکتر فرهاد نیلی
  • از روش های جدید تولید بهره گرفته شود؛

یکی از راه های موثر به منظور افزایش بازدهی استفاده از روش های جدید تولید می باشد. به عنوان نمونه در دهه 1980 به کارگیری کارِ گروهی در تولید وسایل نقلیه‌ی موتوری کاهش ضایعات را به همراه داشت و باعث شد تا به میزان قابل توجهی بهره وری افزایش پیدا کند.

  • نیروی کار بایستی افزایش پیدا کند؛

با افزایش نیروی کار بازدهی بالقوه ی اقتصاد با افزایش رو به رو خواهد بود. این افزایش ممکن است ناشی از رشد طبیعی جمعیت و در واقع افزایش نرخ تولد در مقایسه با مرگ و میر و یا از راه مهاجرت خالص و بیشتر بودن میزان مهاجرت به درون کشور نسبت به مهاجرت خارج از کشور صورت گیرد.

  • مواد اولیه جدید کشف شوند؛

ظرفیت تولید اقتصاد از طریق کشف منابع مهمی چون نفت افزایش پیدا خواهد نمود.

آموزش رشد اقتصادی با دکتر فرهاد نیلی

دکتر فرهاد نیلی دارای مدرک کارشناسی ریاضیات کاربردی از دانشگاه صنعتی شریف و مدرک کارشناسی ارشد در رشته برنامه ریزی سیستم های اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکترای اقتصاد در گرایش اقتصاد کلان از دانشگاه یورک انگلستان می باشد. از فعالیت های او نیز می توان در سمت هایی چون رییس پژوهشکده پولی و بانکی کشور، استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف و مشاور رییس کل بانک مرکزی یاد نمود. از سوابق این استاد نیز می توان به مواردی چون مشاور رئیس کل بانک مرکزی ایران و رئیس پژوهشکده پولی و بانکی مدرس مدعو، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف مدیرکل اقتصادی، بانک مرکزی ایران مدیر، اداره بررسی‌ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی ایران معاون، اداره بررسی‌ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی ایران کارشناس، اداره بررسی‌ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی ایران مدرس، دانشکده اقتصاد، دانشگاه کیل، انگلستان محقق، پژوهشکده پولی و بانکی، بانک مرکزی ایران محقق، دفتر اقتصاد کلان، سازمان برنامه و بودجه اشاره نمود.

مقاله پیشنهادی:  پکیج آموزش تحلیل تکنیکال پیشرفته و حرفه ای بورس
ردیفعنوانلینک دانلودمدت زمان
1مقدمه ای بر رشد اقتصادیلینک132:52
2مقدمه ای بر رشد اقتصادی کشورهای مختلفلینک146:38
3حسابداری رشد اقتصادیلینک144:33
4سرمایهلینک119:38
5اثر جمعیت در رشد اقتصادیلینک140:23
6سرمایه انسانیلینک143:02
7بهره برداری در تابع تولیدلینک141:58
8نقش فن آوری در رشد اقتصادیلینک138:25
9کاراییلینک99:58
10عوامل مختلف ناکاراییلینک118:48
11باز بودن و رشد اقتصادیلینک133:30
12فرهنگ و رشد اقتصادیلینک130:43
13نقش دولت در رشد اقتصادیلینک185:14
14جمع بندی درسلینک131:01

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا