سخنان آموزشی و پند آموز وارن بافت از زبان خودش قسمت 7

وارن بافت

سخنرانی برای دانشجویان مدیریت بازرگانی دانشگاه نوتردام، بهار ۱۹۹۱

یافتن معاملات عظیم

وارن بافت : قرار نیست دنیا معاملات عظیم بازارهای مالی و بورس را به شما نشان دهد. این خود شما هستید که باید آنها را پیدا کنید.

سخنان آموزشی و پند آموز وارن بافت از زبان خودش

دانشگاه کلمبیا، ۱۲ نوامبر ۲۰۰۹

روزنامه ها

وارن بافت : بگذارید ببینیم – روزنامه ها جهنمی هستند که تجارت آنها به مراتب از کاری مثل تولید اتصال دهنده های اتومبیل های ریلی جالب تر است. گرچه من در عملیات ویراستاری روزنامه هایی که صاحبشان هستم، دخالتی ندارم، اما از این که بخشی از مؤسساتی باشم که به شکل گیری جامعه کمک می کنند، واقعا لذت می برم.

روزنامه وال استریت، ۳۱ مارس ۱۹۷۷

روش افکارسنجی

وارن بافت : طی سالیان گذشته برای آشنا شدن با کسب و کارها، به شدت کار کردم. روش کار من به این ترتیب بود که میرفتم بیرون و از روشی که فیل فیشر (۵۲) افکارسنجی می نامید، استفاده می کردم. می رفتم بیرون، با مشتری ها، در برخی موارد کارکنان سابق، با تأمین کنندگان و می توان گفت با هر کسی صحبت می کردم. هر بار کسی را در صنعتی می دیدم – فرض کنیم به صنعت زغال سنگ علاقمند بودم. می رفتم بیرون و از هر شرکت زغال سنگ دیدن می کردم و از هر مدیرعاملی می پرسیدم، «اگر می خواستید فقط سهام یک شرکت زغال سنگ را خریداری کنید که متعلق به خودتان نبود، کدام را ترجیح میدادید، و چرا؟»

و به این ترتیب شما تمام این اطلاعات را کنار هم قرار میدهید و پس از مدتی، شناخت خیلی خوبی از این کسب و کار دارید.

کنفرانس دانشگاه فلوریدا، ۱۵ اکتبر ۱۹۹۸

مقاله پیشنهادی:  وظیفه سازمان بورس اوراق بهادار

با کارگزارها صحبت نکنید

وارن بافت : هرسال، صدها گزارش سالیانه را مطالعه می کنم. با هیچ کارگزاری صحبت نمی کنمنمی خواهم با کارگزاران صحبت کنم. مردم قصد ندارند ایده های خیلی خوب به شما بدهند.

سخنان آموزشی و پند آموز وارن بافت از زبان خودش

سخنرانی برای دانشجویان مدیریت بازرگانی دانشگاه نوتردام، بهار ۱۹۹۱

شناخت محدوده دانسته های خود

وارن بافت : نکته مهم این است که بفهمید چه چیزی را میدانید و چه چیزی را نمی دانید. اگر بتوانید دایره دانسته هایتان را گسترش دهید، خیلی خیلی بهتر است. بدیهی است اگر بتوانید شمار بسیاری از کسب و کارها را بشناسید، شانس بهتری برای موفقیت دارید تا اینکه فقط تعداد کمی را بشناسید. نکته مهم این است که محیط دایره اعتماد به نفس خود را بشناسید و در همان دایره عمل کنید.

وارن بافت : هر قدر این دایره بزرگ تر باشد، بهتر است. اما در صورتی که چیزی درون دایره من نباشد، من نباید در آن بازی شرکت کنم. من این نکته را از قهرمان شطرنج نروژی که فقط ۲۰ سال دارد، آموختم. شاید فکر کنید من با ۸۰ سال سن از او بهترم، اما این طور نیست و اگر با او بازی کنم، او مرا شکست خواهد داد. او با سه حرکت مرا شکست می دهد. اینکه به نفستان اجازه بدهید به شما بگوید، در حوزه ای شایستگی دارید، در حالی که این حقیقت ندارد، بی فایده است.

وارن بافت : تا جایی که من بتوانم آن خط را به درستی ترسیم کنم، عملکرد خوبی خواهم داشد، و تا جایی که نتوانم، عملکرد خوبی نخواهم داشت. شرکت اپل را درنظر بگیرید، آیا من می توانستم چیزی را که پنج سال قبل اتفاق افتاد، ببینم؟ نه. اما استیو جابز آن را دید. این در ذهن او و سایر مردم بود. من در محدوده درک خودم عمل خواهم کرد.

۲۳ مارس ۲۰۱۱ |

رشد در مقابل سود

وارن بافت : من و چارلی از شرکتهایی که نمی توانیم آینده آنها را ارزیابی کنیم، اجتناب می کنیم، ولو اینکه محصولات هیجان انگیزی داشته باشند. در گذشته، مردم برای پیش بینی رشد افسانه ای که در انتظار صنایعی همچون اتومبیل سازی (۱۹۱۰)، هواپیماسازی (۱۹۳۰)، و تلویزیون (۱۹۵۰) بود، نیاز به هوش چندانی نداشتند. با این حال حتی در آن زمان، آینده در برگیرنده نیروهای رقابتی بود که می توانست تقریبا تمام شرکتهایی را که وارد این صنایع می شدند، نابود کند.

مقاله پیشنهادی:  آموزش بورس قسمت 26 - کاربرد تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال در بورس مزایا و معایب

وارن بافت : حتی شرکت هایی که باقی می ماندند، با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کردند. این که من و چارلی می توانیم رشد چشمگیر پیش روی یک صنعت را به وضوح ببینیم، به این معنا نیست که می توانیم درباره حاشیه های سود و بازده سرمایه آن قضاوت کنیم، چون عرصه جنگ رقبا برای برتری جویی خواهد بود. ما در برکشایر روی شرکتهایی متمرکز خواهیم شد که بتوانیم تصویر سود آنها را به مدت چند دهه آتی به شکل منطقی پیش بینی کنیم.

نامه به سهامداران برکشایر هاتاوی، فوریه ۲۰۱۰

خرید شرکت ها در مقابل سهام

وارن بافت : من و چارلی در صدد خریدن شرکتهایی هستیم که (۱) کسب و کار آنها برای ما قابل فهم باشد؛ (۲) وضعیت اقتصادی آنها در بلندمدت قابل توجه باشد؛ (۳) مدیریت توانمند و قابل اعتمادی داشته باشد؛ و (۴) برچسب قیمت معقولی داشته باشند. ما می خواهیم کل آن شرکت را بخریم، یا در صورتی که مدیران شریک ما باشد، دست کم ۸۰ درصد آن را بخریم. اما وقتی خریدهای مبتنی بر کنترل کیفیت میسر نباشند، همین ما را راضی می کند که سهام کوچکی از شرکت های عظیم را به روش خریدهای بازار سهام، ابتیاع نماییم. سهیم بودن در بخشی از سود یک شرکت موفق، بهتر از مالکیت کامل یک شرکت ناموفق است.

سخنان آموزشی و پند آموز وارن بافت از زبان خودش
سخنان آموزشی و پند آموز وارن بافت از زبان خودش

نامه به سهامداران برکشایر هاتاوی، فوریه ۲۰۰۸

جست و جوی فیلها

وارن بافت : جهانی که نمی توانم در آن بازی کنم (مثل شرکت های کوچک)، جذاب تر از جهانی شده است که می توانم در آن بازی کنم (شرکتهای بزرگ). من باید به دنبال فیل ها بگردم. شاید فیل ها به اندازه پشه ها جذاب نباشند. اما این دنیایی است که من باید در آن زندگی کنم.

مقاله پیشنهادی:  جملات و سخنان وارن بافت قسمت 15

سیز کندی

وارن بافت : در حال حاضر، قیمت هر نیم کیلو شکلات سیزکندی ما به لطف هوش و زیرکی من ۱۱ دلار است… فرض کنیم همین نوع شکلات با قیمت ۶ دلار موجود باشد. آیا شما واقعا می خواهید در روز ولنتاین، وارد خانه شوید و آن را به همسرتان بدهید. منظورم این است، همسر شما که تمام تصاویر شکلات سیزکندی را در طول این سالها دیده است… و می گویید، عزیزم، امسال یک شکلات ارزان قیمت خریدم و بعد جعبه شکلات را به او می دهید؟ احتمالا این کار جواب نخواهد داد.

کنفرانس دانشگاه فلوریدا، ۱۵ اکتبر ۱۹۹۸

کوکاکولا و شادمانی

وارن بافت : کوکاکولا همراه همیشگی مردمان خوشحال در سرتاسر جهان است… در دیزنی لند یا دیزنی ورلد ، جام جهانی، یا المپیک و به طور کلی هرکجا که مردم خوشحال هستند. شادمانی و کوکاکولا دو یار دیرین هستند. حالا به من هرقدر که می خواهید پول بدهید و به من بگویید که می خواهید همین جایگاه را برای آرسی کولا در سرتاسر جهان ایجاد کنید، آیا ۵ میلیارد مردم جهان چنین تصویر مطلوبی درباره آرسی کولا دارند؟ شما نمی توانید این کار را انجام دهید. می توانید دست به کارهای احمقانه بزنید. می توانید هر کاری که می خواهید انجام دهید. می توانید در تعطیلات آخرهفته تخفیف بدهید و هر چیزی، اما نمی توانید به این هدف دست پیدا کنید. و این همان ویژگی است که در هر کسب و کار به آن نیاز دارید.

مقاله مرتبط : زندگی نامه کامل و جامع وارن بافت

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا