سخنان آموزشی وارن بافت از زبان خودش قسمت 6

وارن بافت

۲۳ مارس ۲۰۱۱

اهرم اعتیاد آور

وارن بافت : وقتی اهرم به خوبی عمل می کند، سودهای شما افزایش می یابد. همسرتان گمان می کند شما باهوش هستید و همسایه ها به شما حسادت می کنند. اما اهرم، اعتیادآور است. تعداد بسیار اندکی از مردم وقتی از شگفتی های آن منفعت ببرند، ممکن است دوباره به روشهای محافظه کارانه تر روی آورند. و همان طور که همه ما در کلاس سوم ابتدایی – و برخی مجددا در سال ۲۰۰۸ – آموختیم، هر ردیف از ارقام مثبت، هرقدر هم چشمگیر باشند، وقتی در یک صفر ضرب شوند، بر باد می روند. تاریخ به ما می گوید که اهرم اغلب اوقات صفرهایی را پدید می آورد. حتی وقتی توسط افراد باهوش به کار گرفته شود. |

وارن بافت کیست
وارن بافت

نامه هایی به سهامداران برکشایر هاتاوی، فوریه

خطر اهرم مالی

وارن بافت : به طور کلی، اهرم خیلی زیاد، همیشه به معنای بدهی سنگین بوده است. به منظور درک بهتر موضوع از مثالی استفاده می کنیم و در آن به اندازهای حقیقت هست که شما را دچار دردسر کند و آن اینکه خرید یک شرکت با میزان بالای بدهی، مثل این است که با یک اتومبیل در جاده حرکت کنید، در حالی که یک خنجر روی فرمان قرار دارد و به سمت قلبتان نشانه رفته است. اطمینان دارم اگر این کار را انجام دهید، راننده بهتری خواهید بود. در این صورت با دقتی بیش از اندازه رانندگی خواهید کرد. همچنین روزی با دست انداز یا تکهای یخ برخورد خواهید کرد و در نهایت به نفس نفس خواهید افتاد. تصادف های کمتری خواهید داشت، اما در صورت وقوع، مهلک خواهند بود.

سخنرانی با دانشجویان دانشگاه نوتردام، بهار

۱۹۹۱

مقاله پیشنهادی:  آشنایی با منطق بازارهای مالی

مردمان باهوش و اهرم

وارن بافت : اگر اهرم نداشته باشید، دچار دردسر نخواهید شد. این تنها راه ورشکست شدن یک فرد باهوش است. همیشه گفته ام اگر شما فرد باهوشی باشید، به وام نیازی ندارید و اگر هم فردی کند ذهن باشید، نباید از آن استفاده کنید.

اظهاراتی در کمیسیون بررسی بحران مالی، ۲۶

می ۲۰۱۰

مبادلات افول اعتبار

وارن بافت : اگر شما به مفهوم سرمایه گذاری های ریسک پذیر توجه کنید، انجام آنها برایتان مشکل خواهد شد. به عنوان مثال شاید نتوانید به راحتی خانه مرا بیمه کنید در صورتی که بدانید ممکن است خودم آن را آتش بزنم تا خسارت دریافت کنم. اما «مبادلات افول اعتبار» که براساس آن صاحب خانه در صورت استفاده از خسارت دچار نوعی زیان در سایر روابط مالی خود شود، یا خود او ذینفع در شرکت بیمه شما باشد، آنگاه آسیب رساندن به خانه به منظور دریافت خسارت برای او مقرون به صرفه نخواهد بود. در مورد سرمایه گذاری، وقتی شما در محلی سرمایه گذاری می کنید، می توانید با استفاده از مبادلات افول اعتبار، آن مؤسسه را در مقابل زیانها و خطرات احتمالی ملزم به جبران بخشی از زیانها نمایید.

سی ان بی سی، ۱۴ نوامبر ۲۰۱۱

شناخت محدوده هایتان

وارن بافت : چنانچه ما قدرتی داشته باشیم، در این است که بدانیم چه زمان در محدوده شایستگی خود به خوبی عمل می کنیم و چه زمان به مرزهای آن محدوده نزدیک می شویم.

نامه به سهامداران برکشایر هاتاوی، مارس ۲۰۰۰

قدرت قیمت گذاری

وارن بافت : یکی از مهمترین عوامل در ارزیابی یک شرکت، قدرت قیمت گذاری آن است. وقتی شما این قدرت را دارید که قیمت کالا و خدمات خود را افزایش دهید، بدون آن که آن کسب و کار را به یک رقیب ببازید، پس کسب و کار خیلی خوبی دارید. و چنانچه قبل از یک دهم سنت افزایش قیمت، مجبور باشید یک جلسه دعا برگزار کنید، معلوم می شود کسب و کار بسیار ضعیفی دارید. اظهاراتی در کمیسیون بررسی بحران مالی، ۲۶ می ۲۰۱۰

مقاله پیشنهادی:  جملات و سخنان وارن بافت قسمت 15

دژهای کسب و کار

وارن بافت : یک کسب و کار بواقع موفق، باید به منظور حفاظت از سودهای کلان حاصل از پول سرمایه گذاری شده، دژ مستحکمی داشته باشد. مبانی سرمایه گذاری می گوید رقبا به طور مکرر به هر قصر کسب و کار که سودهای کلان بدست آورد، حمله ور می شوند. لذا، مانعی سهمگین، همچون تولید کننده هایی با هزینه تولید پایین (گایکو، کاستکو، یا مالکیت یک برند جهانی قدرتمند (کوکاکولا، ژیلت، امریکن اکسپرس)، برای موفقیت پایدار ضروری است. تاریخ کسب و کار، مملو از شرکت هایی است که میتوان به شمع های رومانیایی تشبیه کرد، شرکت هایی با دژهای خیالی که به سرعت محو شدند.

سخنان آموزشی وارن بافت از زبان خودش درباره سرمایه گذاری در بورس

نامه به سهامداران برکشایر هاتاوی، فوریه ۲۰۰۸

درک یک کسب و کار

وارن بافت : چیزی که ما را به موفقیت در کسب و کار می رساند، تلاش مداوم با پیشرفتهای ناگهانی نیست. این موضوع مهمی نیست. آنچه مهم است، شناخت نیروهای رقابتی یک کسب و کار است. موفقیت ما در گرو یک مدیر فروش برجسته نیست… آنچه بواقع حائز اهمیت است، وجود مزیتی رقابتی است. شما خواستار کسب و کاری هستید با قصری بزرگ و دژی که پیرامون آن ساخته اید و می خواهید آن را به مرور زمان تعریض کنید.

بیزینس ویک، ۵ جولای ۱۹۹۹

وارن بافت : کار من، زیرنظر گرفتن جهانی است که می توانم درک کنم – من می توانم جواهرفروشی ایک فریدمن را درک کنم – و سپس سعی می کنم بفهمم جریان ورودی و خروجی نقدینگی در یک بازه زمانی، چه دست آوردی خواهد داشت، درست مثل کاری که در شرکت سیز کندیز با تعدیل گردش مالی و رساندن آن به نرخی مناسب صورت دادیم که می توانست یک نرخ بلندمدت دولتی باشد. سپس، آن را به قیمتی بسیار کمتر خریداری کنم. من این کار را در خصوص تمام کسب و کارهای جهان به صورت تئوری انجام میدهم- البته کسب و کارهایی که برایم قابل درک باشند.

مقاله پیشنهادی:  سهام عدالت چیست؟ مشمولان سهام عدالت چه کسانی هستند؟!

سخنرانی برای دانشجویان مدیریت بازرگانی دانشگاه نوتردام، بهار ۱۹۹۱

کسب و کارهای ارزشمندتر

وارن بافت : یکی از کارهای جالب من این است که گاهی در یک سوپرمارکت قدم میزنم و به این فکر می کنم که چه کسی قدرت قیمت گذاری را در دست دارد، و چه کسی صاحب حق امتیاز است و چه کسی نیست. اگر شیرینی مارک اورئو را بخرید، و من قصد داشته باشم بیسکویت های اورئو یا چیزی مثل آن را برای بچه ها بخرم و به خانه ببرم، یا برای همسرتان یا هر کس دیگری، شما این بیسکویت را خریداری خواهید کرد. اگر بیسکویت دیگری آنجا باشد که هر بسته از آن سه سنت ارزان تر است، شما همچنان بیسکویت اورئو را خواهید خرید.

یا کیک های برند ژلو را به هر چیز دیگری ترجیح خواهید داد. یا به جای نوشیدن پودری وایلر، کول اید را خواهید خرید. اما در صورتی که بخواهید شیر بخرید، برایتان فرقی نمی کند برند بوردن باشد یا سیلتست یا هر چیز دیگری. و احتمالا حاضر نیستید بابت تفاوت یک برند نخودفرنگی منجمد یا دیگری، پول بیشتری بپردازید. این تفاوت یک کسب و کار شگفت انگیز و کسب و کاری نه چندان شگفت انگیز است. کسب و کار شیر، کسب و کار خوبی نیست.

مقاله مرتبط : زندگی نامه کامل و جامع وارن بافت

سخنرانی برای دانشجویان دانشگاه نوتردام، بهار ۱۹۹۱

وارن بافت : امریکن اکسپرس نام یکی از عظیم ترین کسب و کارهای حق امتیازی در جهان است. به گونه ای که حتی با وجود مدیریت وحشتناک، متعهد به کسب درآمد بود.

شرکتهای سرمایه بر

وارن بافت : اگر قرار باشد بین کار کردن برای یک شرکت عالی که سرمایه بر نیست و یک شرکت سرمایه بر، یکی را انتخاب کنید، توصیه می کنم به شرکتی فکر کنید که سرمایه بر نیست.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا