نکات کلیدی و مهم برای سرمایه گذاران کوتاه مدت بورس

نکات کلیدی و مهم برای سرمایه گذاران کوتاه مدت

فقط سرمایه گذاران کوتاه مدت بخوانند (هدیه ای ویژه برای افراد باهوش)

سرمایه گذاران کوتاه مدت افراد باهوشی هستند که در هر شرایطی می توانند از بازار سود ببرند. برای آن ها فرقی نمی کند بازار در حال سقوط یا صعود باشد. بسیاری بر این عقیده هستند برای موفقیت در سرمایه گذاری کوتاه مدت، باید تجربه زیادی داشت. اما واقعیت این است که داشتن سواد بسیار مهمتر از تجربه است.

نکات کلیدی و مهم برای سرمایه گذاران کوتاه مدت
نکات کلیدی و مهم برای سرمایه گذاران کوتاه مدت

بیشتر افراد موفقی که با خرید و فروش های ساعتی تا جند روزه، درآمد بالایی از بورس به دست می آورند، جوانانی هستند که در مدت کمی توانسته اند با تکیه بر دانش کامپیوتر خود به موفقیت برسند، بنابراین اگر شما نیز می توانید با کامپیوتر کار کنید و علاقه به مطالعه نیز دارید، می توانید درآمد های بالایی از بورس داشته باشید. در این قسمت نکاتی بیان شده که به جرات می توان گفت تا کنون در هیچ کتابی به نگارش در نیامده است.

این نکات برای سرمایه گذارانی که می خواهند به صورت کوتاه مدت فعالیت کنند، مفید است. همچنین سرمایه گذاران میان مدت می توانند از کتاب های مفید زیادی که در این زمینه به چاپ رسیده برای بالا بردن اطلاعات خود استفاده کنند.

نکات کلیدی و مهم برای سرمایه گذاران کوتاه مدت بورس

* نکته اول: در صورتی که بخواهید به صورت کوتاه مدت در بورس فعالیت کنید، می باید، با تحلیل تکنیکال آشنایی داشته باشد. کتاب تحلیل تکنیکال نوشته جان مورفی که توسط انتشارات چالش به چاپ رسیده، منبع خوبی برای آشنایی با مباحث تحلیل تکنیکال است.

* نکته دوم: شما باید با نرم افزار اکسل آشنایی مقدماتی داشته باشید. این نرم افزار که از مجموعه نرم افزارهای آفیس است، برای انجام محاسبات سریع بسیار فوق العاده است. شما باید از این نرم افزار در یافتن قیمت خروج از یک سهم کمک بگیرید. فرض کنید سهم ایران خودرو را در قیمت 150 تومان با قصد نوسان گیری می خرید. هدف از نوسانی که قصد گرفتن از آن را نیز دارید، 4 درصد است، بنابراین سهم شما باید تقریبا 5 درصد رشد کند تا 4 درصد سود به شما برسد ( تقریبا یک و نیم درصد سهم کارگزاری شما خواهد بود). همچنین چون بعضی مواقع نیاز است تا شما سریع قیمت خروج را بدانید، در صورت استفاده نکردن از نرم افزار اکسل می توانید به سرعت قیمت خروج را یافته و اقدام کنید.

مقاله پیشنهادی:  ایجاد حساب فارکس: چگونه در فارکس حساب باز کنیم؟

* نکته سوم: یکی از جالب ترین کارهایی که افراد خبره فعال در بورس انجام می دهند، ((پایین آوردن میانگین قیمت خرید)) است. اما پایین آوردن میانگین یعنی چه؟

فرض کنید شما 1000 سهم یک شرکت را در قیمت 150 تومان خریداری می کنید. اما پس از مدتی قیمت سهم کاهش یافته و به قیمت 140 تومان می رسد. در اینجا افراد ((بزدل)) و ((بزخر))، 2 رفتار کاملا متفاوت از یکدیگر نشان می دهند. افراد ((تازه وارد بزدل)) شروع به فروش سهام خود با ضرر می کنند. به عبارتی با 9 درصد ضرر (با احتساب پول کارگزاری) از سهم خداحافظی می کنند. اما یک سرمایه گذار بزخر در قیمت 140 تومان دوباره اقدام به خرید می کند و چه بسا این بار حجم بیشتری از همان سهم را بخرد. شاید بپرسید دلیل آن چیست؟ دلیل آن پایین آوردن میانگین خرید است. در این مثال اگر فرد خریدار بار اول 1000 سهم با قیمت 150 تومان خریداری کند و بار دوم 2000 سهم با قیمت 140 تومان بخرد، همانند آن است که 3000 سهم را در قیمت 143 تومان خریده، بنابراین فرد نوسان گیر آن قدر میانگین قیمت خود را کم می کند تا در اولین برگشت قیمت، دوباره سود خود را از سهم داشته باشد.

لازم به ذکر است انجام محاسبات این خریدارهای پله ای نیاز به برنامه اکسلی دارد که با دادن فرمول ها، به سرعت به شما قیمت میانگین و همچنین قیمت خروج را بدهد. گاه در حرفه نوسان گیری باید سرعت عمل بالایی داشت، و گرنه یا از قافله جا مانده و یا در قافله گرفتار خواهید شد!

مقاله پیشنهادی:  مزایای بازار فارکس: 10 مهمترین مزیت معامله در بازار فارکس (2024)
نکات کلیدی و مهم برای سرمایه گذاران کوتاه مدت بورس

* نکته چهارم: در بورس ایران بهترین سهم ها برای نوسان گیری سهم هایی هستند که حجم مبنای آن ها تقریبا 500 هزار تا یک میلیون باشد.

این سهم ها نه آن قدر کوچک هستند که هنگام فروش، خریداری برای آن ها پیدا نشود و نه آن قدر بزرگ هستند که به زحمت بخواهند به خود تکانی بدهند و رشد کنند. در واقع سهم های چست و چابک را باید برای نوسان گیری انتخاب کرد.

* نکته پنجم: برای نوسان گیری باید سهم هایی را انتخاب کرد که به اصطلاح روی بورس هستند. روی بورس بودن یعنی اکثر معامله گران برخط آن سهم را زیر نظر دارند. در این سهم ها میزان معامله روزانه بالا است و به راحتی می توان در قیمت پایین تر یه سهم را خرید و به سرعت در چند درصد بالاتر آن سهم را فروخت. همیشه در هر دوره ای چند سهم هستند که روی بورس هستند. شما نیز با کمی فعالیت متوجه آن ها خواهید شد.

* نکته ششم: در قسمت ((بهترین روش برای موفقیت)) گفته شد داشتن یک مشاور که قیمت های ورود و خروج را به شما بگوید، می تواند کمک بسیاری به شما در کسب درآمد کند. پیدا کردن مشاور خوب کار خیلی سختی نیست. کافی است تا کمی تحلیل تکنیکال آشنایی داشته باشید تا بتوانید سره را از ناسره تشخیص دهید.

* نکته هفتم: لازمه آشنایی با تحلیل تکنیکال، یادگیری نرم افزارهای رایگانی است که در این زمینه فعال هستند. بعضی از این نرم افزارها که کردار قیمتی شرکت های بورس ایران را نمایش می دهند، عبارتند از: مفید تریدر، آمی بروکر و جی ای تی. همچنین نگران یادگیری آن ها نیز نباشید چون، هم کار با آن ها بسیار آسان بوده و هم آموزش های رایگان بسیاری از آن ها در اینترنت قرار داده شده است.

مقاله پیشنهادی:  آموزش کسب درآمد از شبکه اجتماعی به شیوه فروش محصول

* نکته هشتم: اگر اعتقاد به فراگیری داشته باشید، حرفه ای شدن در این بازار کار بسیار سختی نیست. پس از شروع فعالیت در بورس باید به افزایش دانش خود در زمینه های روش های مدیریت خطر، انواع روش های معاملاتی و … بپردازید.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا