چگونه می‌توان یک سهم خوب در بورس خریداری کرد – بهترین سهام برای خرید در حال حاضر و فردا

چگونه می توان یک سهم خوب در بورس خریداری کرد

چگونه می‌توان یک سهم خوب در بورس خریداری کرد

تعریف سهم خوب برای هر یک از سه دسته سرمایه گذاران کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت متفاوت است؛ بنابراین قبل از انتخاب سهم باید به طور کاملا مشخص، معین کنید که می خواهید جزو کدام یک باشید. در واقع یک سهم می تواند برای هر یک از این سه دسته وضعیت متفاوتی داشت باشد، اما پس از آن که مشخص کردید، می خواهید جزو کدام دسته از سرمایه گذاران باشید، چند راه برای انتخاب سهم خواهید داشت.

1. خودتان به تحلیل بازار پرداخته و سهام مورد نظر را انتخاب کنید.

دو نوع تحلیل برای بازار وجود دارد که از طریق آن ها می توانید بهترین سهم ها را در بورس پیدا کنید:

* تحلیل بنیادی : به علم خواندن صورتحساب های سود و زیان، تزازنامه و صورت های مالی شرکت گفته می شود که معمولا چون کار سختی است، فقط افراد خاصی به آن علاقه دارند. همچنین استفاده از این گونه تحلیل ها تنها به درد سهام داران میان مدت و بلند مدت می خورد.

* تحلیل تکنیکال : تحلیل تکنیکال که به آن علم خواندن کردارهای قیمت نیز گفته می شود. یادگیری این گونه تحلیل ها آسان تر و رواج آن نیز بیشتر است. همچنین بیشترین استفاده را معامله گران کوتاه مدت از آن می برند. تحلیل تکنیکال بر پایه این اصل استوار است که رفتار قیمت ها متاثر از گذشته آن ها است.

به عنوان مثال اگر تغییرات قیمت یک سهم چندین بار به قیمت 100 تومان برسد و بالا برود، در صورت پایین آمدن قیمت تا 100 تومان، احتمال این که یک بار دیگر از قیمت 100 تومان قیمت ها پر شود و رشد کند، وجود دارد.

2. با استفاده از مشاور مالی سهام مورد نظر خود را انتخاب کنید.

امروزه افراد و سایت های بسیاری هستند که در ازای مبلغی حاضرند به شما سهم های خوبی را در زمان های خاصی پیشنهاد بدهند. در واقع داشتن مشاور خوب می تواند شما را از تمام مسائل مربوط به تحلیل ها آزاد کند. البته لازم به ذکر است هر چه قدر هم مشاور مالی شما خوب باشد، هیچ وقت جای داشتن اطلاعات تخصصی شما را نخواهد گرفت، بنابراین تا می توانید مهارت های خود را در تحلیل های تکنیکال و بنیادی افزایش دهید.

مقاله پیشنهادی:  آموزش کسب درآمد با طراحی سایت

این نکته را نیز باید ذکر کرد که افزایش مهارت در بورس به آن معنی نیست که در حد یک استاد این دو نوع تحلیل را فرا بگیرید. اما این که دانش شما تا حدی باشد که بتوانید دلیل سهم های پیشنهادی مشاور خود را بفهمید لازم است.

3. از راهنمایی های کارگزاران برای انتخاب سهام استفاده کنید.

4. سهام صندوق های سرمایه گذاری را خریداری کنید.

* صندوق های سرمایه گذاری که عمدتا توسط کارگزاران رسمی بورس تاسیس می شود، تحت نظارت سازمان بورس و با مدیریت افراد متخصص، فعالیت کرده و مبالغی را که سرمایه گذاران در اختیار آن ها قرار می دهند، در سبد متنوعی از سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند. خرید این صندوق ها دو مزیت دارد. یکی این که با خرید این صندوق ها دیگر نیاز نیست به طور مداوم قیمت سهام خود را زیر نظر داشته باشید و دیگر اینکه شما را از زحمت تحلیل کردن سهم ها رهایی می بخشد. البته با خرید سهام یک صندوق از سودهای غیر معمول بورس نیز باید چشم بپوشید.

5. خرید برگه های صندوق مشاع سرمایه گذاری

6. انتخاب سهام با اختیار معامله

چگونه می توان یک سهم خوب در بورس خریداری کرد
چگونه می توان یک سهم خوب در بورس خریداری کرد بهترین سهام برای خرید در حال حاضر و فردا

بهترین رو برای موفقیت در بورس به طور خلاصه چیست؟

روش هایی که در بورس برای کسب سود انتخاب می شود متفاوت هستند، اما انتخاب حالت کلی زیر بنا به تجربه بسیاری از فعالان موفق و با تجربه بورس بهترین شکلی است که می توان برای موفقیت در بورس از آن بهره برد.

* تحلیل بنیادی را تا اندازه ای یاد بگیرید که تفاوت بین شرکت خوب یا بد را متوجه شوید. به عنوان مثال بتوانید بفهمید پس از توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها، شرکت های چه گروهی بیشترین منفعت را خواهند برد.

* از پیشنهادها و مشورت های یک مشاور خوب بهره ببرید. این مورد، مهمترین توصیه ای است که به شما می شود. افراد و شرکت های مطمئن بسیاری هستند که می توانید با خرید اشتراک آن ها، در زمان های مناسب، بهترین پیشنهادها را بگیرید.

* تحلیل تکنیکال را تا اندازه ای که بتوانید دلیل سهم های پیشنهادی سایت مشاور خود را متوجه شوید، یاد بگیرید.

* مشخص کنید چه قدر سود می خواهید تا از سهم خارج شوید. همچنین شما باید در هر شرایطی به آن وفادار باشید.

با توضیحاتی که داده شد ممکن است برای شما این سوال به وجود آید که وقتی می‌توان ارزش ذاتی یک سهم را  محاسبه کرد، چطور سهام برخی شرکت‌ها ممکن است بیشتر یا کمتر از ارزش ذاتی خود معامله شوند؟! مگر این محاسبات را همه افراد نمی‌توانند انجام دهند؟!

مقاله پیشنهادی:  آموزش کسب درآمد از فروش شارژ موبایل

پاسخ این سوال به نوعی در خود آن نهفته است!

اولا عواملی که بر قیمت سهام اثر می‌گذارند همواره در حال تغییر هستند. پس ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها نیز دائما در حال تغییر بوده و کسانی که زودتر این تغییرات را تحلیل کرده و ارزش ذاتی سهم را ارزیابی کنند، موفق‌تر خواهند بود.
ثانیا، محاسبه ارزش ذاتی سهم تا حدود زیادی به نوع تحلیل سرمایه‌گذاران بستگی دارد. به این معنا که همواره اختلاف نظر میان سرمایه‌گذاران وجود دارد و در واقع همین اختلاف نظرات است که باعث می‌شود سهام شرکت‌های مختلف همواره در حال خرید و فروش باشد.

چگونه می توان یک سهم خوب در بورس خریداری کرد - بهترین سهام برای خرید در حال حاضر
چگونه می توان یک سهم خوب در بورس خریداری کرد – بهترین سهام برای خرید در حال حاضر

تحلیل بنیادی

همان طور که از اسم آن هم مشخص است تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال با بررسی عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت سهام شرکت به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا سرمایه‌گذاری در سهام مورد نظر مناسب است یا خیر.

در این روش، سرمایه‌گذار پس از بررسی و تحلیل عوامل اثر گذار بر قیمت سهام یک شرکت، ارزش واقعی یا در اصطلاح ارزش ذاتی این سهم را تعیین کرده و پس از مقایسه با قیمت فعلی (ارزش بازار) آن در بورس، اقدام به خرید یا فروش آن می‌نماید. در این صورت سه حالت ممکن است اتفاق بیفتد:

  • اگر با محاسباتی که سرمایه‌گذار انجام می‌دهد، ارزش واقعی سهم از قیمت فعلی آن بیشتر باشد، پس امکان دارد سهم رشد بیشتری داشته باشد تا به قیمت واقعی خود برسد. لذا این سهم برای خرید گزینه مناسبی است. مثلا فرض کنید قیمت هر سهم یک شرکت امروز ۲۰۰ تومان باشد، اگر ارزش ذاتی هر سهم این شرکت توسط سرمایه‌گذار ۳۰۰ تومان برآورد شود، خرید این سهم می‌تواند ۵۰% سود نصیب سرمایه‌گذار کند.
  • اما اگر ارزش واقعی سهم از ارزش بازار آن کمتر باشد، در واقع سهم گران است و نه تنها برای خرید مناسب نیست، بلکه اگر سرمایه‌گذار چنین سهمی را در اختیار داشته باشد، بهتر است آن را بفروشد.
  • در صورتی که ارزش ذاتی سهم با ارزش بازار آن برابر باشد، بنابراین قیمت آن منصفانه بوده و خرید و فروش آن سودی را در پی نخواهد داشت.
فیلم آموزش تحلیل تکنیکال با نیما ازادی

تحلیل تکنیکال

روش دوم تجزیه و تحلیل سهام در بورس، روش تحلیل تکنیکال است که به آن تحلیل فنی نیز می‌گویند. در این روش سرمایه‌گذاران با بررسی روند نوسانات قیمت یک سهم در گذشته سعی بر پیش‌بینی قیمت آن در آینده دارند. سرمایه‌گذارانی که از این روش استفاده می‌کنند، اغلب با استفاده از روش‌های ریاضی و نمودارها، روند نوسانات قیمت را پیش‌بینی می‌کنند. لذا تحلیل تکنیکال در واقع بر اساس پیش‌بینی قیمت سهم در آینده استوار است.

مقاله پیشنهادی:  انواع حساب آمارکتس: (معرفی و مقایسه انواع حساب بروکر آمارکتس)

همانند آن چه در تحلیل بنیادی گفته شد، در صورتی که تحلیل تکنیکال نشان‌دهنده افزایش احتمالی قیمت سهم باشد، سرمایه‌گذاران نسبت به خرید آن سهم اقدام اقدام خواهند کرد. اما اگر نمودارها بیانگر کاهش قیمت سهم در آینده باشند، خرید این سهم دیگر توجیهی نداشته و یا اگر سرمایه‌گذای آن را در سبد سهام خود داشته باشد، بهتر است که آن را به فروش برساند.

تحلیلگران تکنیکال یا تکنیکالیست‌ها معتقدند از آن جا که بورس یک بازار هوشمند است و قیمت سهام در این بازار بر اثر تغییر در عوامل مختلف تغییر می‌کند، بنابراین قیمت سهم خود به تنهایی می‌تواند بیانگر میزان تاثیر این عوامل باشد، در نتیجه نیازی نیست سرمایه‌گذار به صورت مستقل قیمت سهام (ارزش ذاتی) را محاسبه کند و فقط کافی است روند نوسانات گذشته قیمت سهم را بررسی کرده و  قیمت سهم را براساس گذشته آن پیش‌بینی نماید.

چگونه می توان یک سهم خوب در بورس خریداری کرد - بهترین سهام برای خرید در حال حاضر

کدام روش؟!!؟!

تا به این جا به طور کلی با دو روش اصلی تحلیل سهام در بازار سرمایه آشنا شدیم. اما به نظر شما کدام یک می‌تواند در انتخاب سهام خوب موثرتر باشد و ما را به نتیجه دلخواه کسب و کارمان در بورس برساند؟! این سوالی است که از زمان‌های گذشته همواره بین تحلیلگران و فعالان این بازار وجود داشته است….

اما مدلی که ما به شما توصیه می‌کنیم، استفاده از روش ترکیبی است. شما می‌توانید با توجه به علایق خود و مطالعاتی که برای آشنایی بیشتر با این روش‌ها انجام می‌دهید، و همچنین سلیقه شخصیتان، یکی از این دو روش را مبنای اصلی تحلیل‌های خود قرار دهید، اما نه به این معنا که در مورد روش دیگر هیچ اطلاعاتی نداشته باشید. قطعا برای این که سرمایه‌گذاری شما کمترین ریسک را داشته و بیشترین بازدهی‌ها را نصیب شما کند، می‌بایست در مورد روش دوم نیز اطلاعات مختصر و مفیدی داشته باشید تا در مواقع لازم بتوانید از تحلیل‌های افراد خبره در این حوزه هم استفاده کنید و به راحتی سهام خوب را انتخاب نمایید.

چکیده مطلب:

چگونه یک سهام خوب انتخاب کنیم ؟! این سوالی بود که از ابتدای این مقاله به دنبال یافتن پاسخ مناسب برای آن بودیم. احتمالا شما هم تا کنون پاسخ این سوال را فهمیده‌اید…

در بازار سرمایه یا همان بورس دو روش اصلی برای انتخاب سهام خوب و سودآور وجود دارد. تقریبا همه تحلیلگران و سرمایه‌گذاران این حوزه، نه تنها فقط در ایران بلکه در سایر کشورها نیز از این دو روش استفاده می‌کنند. هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که در مقالات دیگر سایت می‌توانید به صورت مفصل با آن‌ها آشنا شوید. قطعا آموزش بورس برای شما که تازه وارد این حوزه شده‌اید امری ضروری است!

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا