مقایسه مردان و زنان معامله گر: زنان معامله گران موفق تری هستند یا مردان؟

مقایسه زنان و مردان معامله گر

با آخرین بررسی های انجام شده در مورد مقایسه زنان و مردان معامله گر در زمینه بورس و بازارهای مالی و حتی فارکس امار تعداد اقایان تریدر یا معامله گر بیست برابر خانم هاست و البته این آمار به سرعت قابل توجه به سمت و سوی برابری درحال حرکت می باشد.

اگر در موتورهای جستجوگر اینترنتی به دنبال فهرستی از موفق ترین سرمایه گذاران جهان بگردید، با فهرستی مواجه خواهید شد که قطعا نام هایی همچون وارن بافت و جورج سوروس در میان آن ها وجود دارند و البته نام هیچ زنی نیز در آن فهرست به چشم نمی‏ خورد. بنابراین شاید طبیعی باشد که برخی نتیجه گیری کنند که مردان، در مقایسه با زنان، سرمایه گذاران بهتری هستند اما مطالعه دقیق تر بازارهای مالی نتیجه ای معکوس را به همراه دارد.

نتایج یک تحقیق که توسط موسسه روثستاین کاس (Rothstein Kass) انجام شده نشان می‏دهد بازده سرمایه صندوق‏های سرمایه گذاری که توسط زنان مدیریت می‏ شوند در سال 2013 (تا ماه نوامبر سال 2013) معادل 9.8 درصد بوده در حالی که میانگین بازده سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در مدت زمان مشابه تنها 6.13 درصد بوده است.

هفته نامه اکونومیست می‏ نویسد که پیش از این نیز بررسی هایی صورت گرفته در بازارهای مالی از موفقیت بیشتر آن دسته از صندوق های سرمایه گذاری حکایت داشته اند که مدیریت آن ها بر عهده زنان بوده است. اما چرا بررسی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری به چنین نتیجه ای منجر می‏ شود؟ برخی اعتقاد دارند که زنان در مقایسه با مردان ریسک پذیری کمتری دارند و به اصطلاح ریسک گریز هستند و به همین خاطر بازده سرمایه گذاری آن ها بیشتر است.

اما اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد، باید عملکرد آن دسته از صندوق های سرمایه گذاری که مدیریت آن ها بر عهده مردان است در سال هایی که سهام پرریسک بازده مناسبی دارند، بیشتر باشد و در سال هایی که سهام پرریسک در مقایسه با سهام کم ریسک بازده ناامید کننده ای دارند، صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت زنان عملکرد خیره کننده ای داشته باشند اما هفته نامه اکونومیست می‏نویسد که بررسی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در دوره های مختلف چنین ادعایی را تایید نمی‏کند.

مقایسه مردان و زنان معامله گر

 

دلیل دیگری که برای عملکرد بهتر زنان در بازار سرمایه ذکر می‏شود این است که زنان معمولا مدیریت صندوق های سرمایه گذاری کوچک تر را در اختیار دارند و صندوق های کوچک تر به طور کلی بازده بیشتری دارند. همچنین برخی ادعا می‏کنند از آنجا که زنان ریسک پذیری کمتری دارند، در طول سال تعداد معاملات کمتری را انجام می‏دهند و سود بیشتر صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت آن ها در واقع از هزینه تراکنش کمتر ناشی می‏شود و نه از سود سهام بیشتر.

شرایط فرهنگى حاکم بر جامعه همچنان علایقى را در سطح جامعه به نمایش می گذارد که مانع ارزش گذاری واقعى فعالیت مدیران زن در جامعه می شود. باور غلط به برتر بودن جنس مذکر نسبت به مونث از جهت قدرت مدیریتى، گرایش به مردسالارى در انتصاب مدیران، باور به اینکه زنان در موضع تصمیم گیری محتاطانه تر عمل می کنند، باور به عاطفی تر و احساسی تر بودن و… از باورهایى است که در این زمینه تاثیر می گذارند.

مدیریت فعالیتی که در آن خلاقیت های انسانی با بهره گیری از فنون، تخصص، مهارت ها و تجارب در هم می آمیزد و هیچگاه نبایست عاملی همچون جنسیت زمینه ساز شکل گیری عدم توازن و تعادل در آن باشد. آنچه در سبک مدیریت علاوه بر ویژگی های روانشناختی اهمیت دارد، برخورداری از تخصص و تحربه و مهارت است که فارغ از مقوله جنسیت است و تمام افراد انسانی به تناسب این توانمندی ها شایسته آن هستند که به عرصه های مدیریتی وارد شده و در آن پیشرفت کنند.

مقاله پیشنهادی:  فارکس چیست؟ ۱۰۰٪ نکات بازار فارکس + همه چیز درباره فارکس!

با بررسی مفاهیمی چون سقف شیشه ای و موانع دستیابی زنان به عرصه های مدیرتی بالاتر، تفاوت سبک های مدیریت زنان و مردان را ضرورت حضور همه جانبه زنان و مردان در کنار یکدیگر در عرصه های مدیریتی تحلیل کرده است که این مسئله امروزه بیش از پیش ضرورت سازمان ها و نهادها و ارگان هاست که از تمام ظرفیت های متفاوت و مکمل زنان و مردان در عرصه های مدیریتی جهت دستیابی به اهداف مورد نظر خود استفاده کنند.

خصوصیت ویژه ی خانم ها چیست؟

نکته جالب توجه اینست که درصد تریدرهای موفق میان زنان بیشتر از مردان است. خانمها کمتر تکبر دارند، خصوصیتی که در ترید گناه بزرگی محسوب میشود. ضمیر مردانه، که مسئول بسیاری از مخاطرات و کشتارها و خونریزی هاست، در ترید درگیر است. آقایان نمودارها را تحلیل میکنند و پوزیشن میگیرند و پوزیشنشان باید درست باشد. اگر بازار به سمت دلخواهشان رفت، او منتظر می ماند که بیشتر و بیشتر خودش را ثابت کند و اگر بازار به جهت دیگر برود، نفس چقرش او را وادار میکند که ضرر را تحمل کند و منتظر میماند که بازار برگردد و درستی نظرش را اثبات کند.

اما خانمها بیشتر بدنبال جواب این سوالند: پول کجاست؟ هدف آنها سود کردن و ضرر نکردن است. آنها کمتر بدنبال اثبات کردن خودشان هستند. آنها مانند ترکه ای که با باد خم میشود، انعطاف پذیرند: سوار بر ترند میشوند و کمی زودتر پیاده میشوند و سودشان را به حسابشان میریزند. داشتن روزنگار و ثبت ترید از مهمترین ملزومات پیشرفت است. در اینکار هم خانمها دقیقتر و منظمتر عمل میکنند.

مطالعات علمی نشان می‏دهند که بازده سرمایه گذاری زنان از مردان بیشتر است؟

هرچند که توجیه دقیقی برای این پدیده وجود ندارد.اگر در موتورهای جستجوگر اینترنتی به دنبال فهرستی از موفق ترین سرمایه گذاران جهان بگردید، با فهرستی مواجه خواهید شد که قطعا نام هایی همچون وارن بافت و جورج سوروس در میان آن ها وجود دارند و البته نام هیچ زنی نیز در آن فهرست به چشم نمی‏ خورد.

بنابراین شاید طبیعی باشد که برخی نتیجه گیری کنند که مردان، در مقایسه با زنان، سرمایه گذاران بهتری هستند اما مطالعه دقیق تر بازارهای مالی نتیجه ای معکوس را به همراه دارد. نتایج یک تحقیق که توسط موسسه روثستاین کاس (Rothstein Kass) انجام شده نشان می‏دهد بازده سرمایه صندوق‏های سرمایه گذاری که توسط زنان مدیریت می‏ شوند در سال ۲۰۱۳ (تا ماه نوامبر سال ۲۰۱۳) معادل ۹.۸ درصد بوده در حالی که میانگین بازده سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در مدت زمان مشابه تنها ۶.۱۳ درصد بوده است.

اما چرا بررسی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری به چنین نتیجه ای منجر می‏ شود؟ برخی اعتقاد دارند که زنان در مقایسه با مردان ریسک پذیری کمتری دارند و به اصطلاح ریسک گریز هستند و به همین خاطر بازده سرمایه گذاری آن ها بیشتر است اما اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد، باید عملکرد آن دسته از صندوق های سرمایه گذاری که مدیریت آن ها بر عهده مردان است در سال هایی که سهام پرریسک بازده مناسبی دارند، بیشتر باشد و در سال هایی که سهام پرریسک در مقایسه با سهام کم ریسک بازده ناامید کننده ای دارند، صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت زنان عملکرد خیره کننده ای داشته باشند اما هفته نامه اکونومیست می‏نویسد که بررسی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در دوره های مختلف چنین ادعایی را تایید نمی‏کند.

سایر علل برای عملکرد بهتر خانم ها در بازار سرمایه

  • زنان معمولا مدیریت صندوق های سرمایه گذاری کوچک تر را در اختیار دارند و صندوق های کوچک تر به طور کلی بازده بیشتری دارند.
  • همچنین برخی ادعا می‏کنند از آنجا که زنان ریسک پذیری کمتری دارند، در طول سال تعداد معاملات کمتری را انجام می‏دهند و سود بیشتر صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت آن ها در واقع از هزینه تراکنش کمتر ناشی می‏شود و نه از سود سهام بیشتر.
  • بدون در نظر گرفتن اینکه دلیل عملکرد بهتر زنان در بازار سرمایه چیست، می‏ توان گفت که نتایج بررسی های اخیر به تغییر نگرش فعالان بازار نسبت به زنان منجر شده است.
  • زمانی بازارهای مالی از جمله بازار مالی لندن محیط هایی کاملا مردانه بودند اما اکنون تعداد زنان فعال در این بازار رو به افزایش است تا جایی که شاید طی دهه های آینده، فهرست موفق ترین سرمایه گذاران جهان از انحصار مردان خارج شود.
مقاله پیشنهادی:  اخبار فارکس: سایت فارسی اخبار فارکس (Forex)

رتبه خانم ها در زمینه ی نشر آثار با محوریت بازارهای مالی:

در زمینه نشر کتابهای چاپی یا نشر دیجیتال خام ها پا به پای اقایان پیش آمده اند و آثار نفیس و ارزشمندی را از خود به جا گذاشته اند که در زیر پوستر تعدادی از کتاب های آنها آمده است :

مقالات مرتبط

1 نظر در “مقایسه مردان و زنان معامله گر: زنان معامله گران موفق تری هستند یا مردان؟”

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا