آموزش بورس قسمت دهم – انواع بازارها

آموزش بورس قسمت دهم - انواع بازارها

انواع بازارها در بورس

بازار نقد

بازار نقد بورس اوراق بهادار تهران دارای دو بازار اول و دوم است. بازار اول از دو تابلوی اصلی و فرعی تشکیل شده است. پذیرش سهام عادی در بورس، صرفا در یکی از تابلو های بازار اول و یا در بازار دوم صورت می پذیرد. متقاضی در صورت دارا بودن شرایط عمومی پذیرش سهام عادی، با توجه به شرایط خاص پذیرش سهام در هر یک از این بازارها، باید تقاضای پذیرش خود در تابلو اصلی یا فرعی بازار اول یا در بازار دوم را به بورس مورد معامله قرار می گیرند. مثلا سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد ((فولاد)) در تابلوی اصلی مربوط به بازار اول مورد معامله قرار می گیرد.

آموزش بورس قسمت دهم - انواع بازارها

* بازار آتی

در بازار آتی کلیه معاملات آتی سهام صورت می گیرد. مثلا در حال حاضر معاملات آتی شرکت ملی مس با نماد ((جفملی 121)) در این بازار در حال انجام می باشد.

* بازار تبعی

نمادهای اختیار فروش تبعی برخی از سهام موجود در بازار نیز در بازار تبعی مورد معامله قرار می گیرند. مثلا در حال حاضر اختیار فروش تبعی شرکت کشتیرانی ایران با نماد ((هکشتی 7061)) در این بازار مورد معامله قرار می گیرد.

* بازار بدهی

خرید و فروش انواع اوراق مشارکت شرکت ها، اوراق مشارکت شهرداری ها، اوراق صکوک اجاره و اوراق صکوک مراجعه در بازار بدهی انجام می شود. مثلا اوراق صکوک مرابحه شرکت سایپا با نماد ((صایپا 9981)) در بازار بدهی مورد معامله قرار می گیرد.

* بازار ETF

در بازار ETF معاملات صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس انجام می شود. مثلا سهام صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کیان با نماد ((کیان 2)) در حال حاضر در این بازار مورد معامله قرار می گیرد.

مقاله پیشنهادی:  آموزش بورس قسمت دوازدهم - انواع سهام در بورس

بازار اختیار

معاملات اختیار خرید و فروش سهام برخی شرکت ها نیز در بازار اختیار انجام ی شود. مثلا اختیار فروش فملی با نماد ((طملی 20091)) در این بازار مورد مبادله قرار می گیرد.

انواع بازارهای مالی در شرکت فرا بورس ایران

بازارهای فرابورس شامل بازار اول، بازار دوم، بازار سوم، بازار پایه، بازار ابزارهای نوین مالی و بازار شرکت های کوچک و متوسط (SME) می باشند.

انواع بازارها در بورس
انواع بازارها

بازار اول فرا بورس

در بازار اول فرابورس سهام شرکت هایی معامله می شوند که آخرین سرمایه ثبت شده آن حداقل ده میلیارد ریال و یکسال از زمان بهره برداری آن گذشته و زیان انباشته نداشته باشند. همچنین در این بازار واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله و واحدهای سرمایه گذاری صندوق های زمین و ساختمان نیز که نزد سازمان بورس ثبت شده اند به شرطی امکان معامله را دارند، که حداقل سرمایه صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله 50 میلیارد ریال و حداقل سرمایه صندوق های زمین و مسکن 200 میلیارد ریال و با نام باشند.

* بازار دوم فرابورس

در بازار دوم فرا بورس سهام شرکت های زیانده، تازه تاسیس، شرکت های سهامی خاص که قصد اجرای افزایش سرمایه و تبدیل به سهامی عام را دارند و شرکت های کوچک پذیرفته شده مورد مبادله قرار می گیرند. در این بازار صرفا سهام شرکت های معامله می شوند که آخرین سرمایه ثبت شده آن حداقل یک میلیارد ریال و مشمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نباشد.

* بازار سوم فرابورس (بازار عرضه) بازار عرضه محلی ایمن، شفاف و سودمند برای انجام معاملات عمده اوراق بهاداری است که امکان یا شرایط پذیرش در فرابورس را ندارد. انجام پذیره نویسی انواع اوراق بهادار از جمله شرکت های سهامی عام در شرف تاسیس، دیگر ویژگی مهم بازار عرضه به حساب می آید. انجام عرضه در این بازار مستلزم گذراندن فرایند پذیرش نبوده و با انجام تشریفات اداری در فرابورس، امکان پذیر است. در بازار عرضه فرابورس بلوک های سهام شرکت های سهامی (عام، خاص، تعاونی و ….)، حق تقدم خرید سهام شرکت های سهامی عام، سهام ناشی از افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام، پذیره نویسی سهام و اوراق مشارکت، پذیره نویسی گواهی سپرده سرمایه گذاری بانک ها، املاک و مستغلات، امتیاز بهره برداری و حق ثبت اختراعات در قالب سهام شرکت های سهامی خاص می تواند مورد معامله قرار بگیرد.

مقاله پیشنهادی:  آموزش بورس قسمت 24 - انواع صورت های مالی

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا