آموزش بورس قسمت اول – شرکت های تامین سرمایه

آموزش بورس از صفر

شرکت های تامین سرمایه ( بانک های سرمایه گذاری )

مقدمه :

نهادهای مالی، بنگاه هایی هستند که خدمات مربوط به دارایی های مالی را ارایه می دهند. جریان وجوه از پس انداز کنندگان به سرمایه گذاران در بازارهای واقعی به طور مستقیم و در بازارهای مالی به شکل غیر مستقیم است.

در یک طبقه کلی، نهادهای مالی را می توان به دو دسته نهاد های سپرده پذیر واسطه های مالی هستند که از طریق دریافت کارمزد خدمات مالی و حاشیه ی سود حاصل از تفاوت نرخ اعطای وام و پذیرش سپرده، فعالیت می کنند، نظیر بانک های تجاری، موسسات اعتباری و …. در حالیکه نهادهای غیر سپرده پذیر از طریق به کارگیری با ارایه ی خدمات تخصصی درآمد کسب می کنند، نظیر شرکت های بیمه، صندوق های سرمایه گذاری مشترک و شرکت های تامین سرمایه (بانک های سرمایه گذاری).

آموزش بورس قسمت اول - شرکت های تامین سرمایه
آموزش بورس قسمت اول – شرکت های تامین سرمایه

در یک تقسیم بندی دیگر نهادهای مالی در قانون بازار اوراق بهادار را می توانیم به سه دسته کلی تقسیم نمود: دسته اول، نهادهایی هستن که به عنوان واسطه معاملات اوراق بهادار عمل می کنند مثل شرکت های کارگزاری و شرکت های تامین سرمایه.

دسته دوم، واسطه هایی هستند که سرمایه ها را از سرمایه گذاران دریافت می کنند و نام خودشان در اوراق بهادار سرمایه گذاری کرده و سود حاصل را بین این اشخاص تقسیم می کنند. شرکت های مادر (هلدینگ)، شرکت های سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری، سبد گردان ها و صندوق های بازنشستگی جزء نهادهای مالی دسته دوم محسوب می شوند.

مقاله پیشنهادی:  آموزش سرمایه گذاری به کودکان همراه با نکات کاربردی

دسته سوم نیز از نهادهای مالی می باشند که نه واسطه خرید و فروش اوراق بهادار می شوند و نه سرمایه دیگران را مدیریت می کنند، بلکه خدمات تخصصی در بازار سرمایه ارائه می دهند. موسسات رتبه بندی، مشاوران سرمایه گذاری، شرکت های پردازش اطلاعات مالی، بازار گردان ها و شرکت های سپرده گذاری مرکزی جزو این دسته می باشند.

آموزش بورس قسمت اول - شرکت های تامین سرمایه
آموزش بورس قسمت اول – شرکت های تامین سرمایه

در ادامه به معرفی نهادهای فعال در حوزه بازار سرمایه پرداخته می شود:

شرکت های تامین سرمایه (بانک های سرمایه گذاری)

شرکت تامین سرمایه، شرکتی است که به عنوان واسطه بین ناشر اوراق بهادار و عامه سرمایه گذاران فعالیت می کند و می تواند فعالیت گذاری، معامله گری، بازار گردانی، مشاوره، سبد گردانی، پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی و فعالیت های مشابه را با اخذ مجوز مربوطه انجام دهد. مشاور پذیرش و اخذ مجوز انتشار، تعهد پذیره نویسی و تعهد بازارگردانی (تعهد خرید اوراق بهادار در عرضه های ثانویه) موضوع اصلی فعالیت شرکت های تامین سرمایه می باشد.

ارائه انواع مشاوره های مالی و سرمایه گذاری، بازاریابی و یا مدیریت فرایند واگذاری اوراق بهادار، انجام امور اجرایی به نمایندگی از ناشر در زمینه ثبت اوراق بهادار و دریافت مجوز عرضه آن، ارائه خدمات مربوط به طراحی و انتشار ابزارهای مالی برای شرکت ها و ارایه خدمات مدیریت دارایی ها از دیگر فعالیت های این نهادها محسوب می شود.

در حال حاضر شرکت های تامین سرمایه امید، نوین، آرمان، لوتوس پارسیان، امین، بانک مسکن، بانک ملت، تمدن، سپهر و کاردان از سازمان بورس مجوز فعالیت دریافت نموده اند.

جدول 1-1 شرکت های تامین سرمایه داری مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار

مقاله پیشنهادی:  کدال چیست؟ کامل ترین آموزش سایت کدال بورس، کدال چارت فارسی (1401)
ردیف نام شرکت تاریخ اعطای مجوز
1 تامین سرمایه امین 18/1/1387
2 تامین سرمایه نوین 18/1/1387
3 تامین سرمایه بانک ملت 18/11/1389
4 تامین سرمایه امید 09/09/1390
5 تامین سرمایه سپهر 02/10/1390
6 تامین سرمایه آرمان 27/12/1390
7 تامین سرمایه لوتوس پارسیان 27/12/1390
8 تامین سرمایه کاردان 04/11/1392
9 تامین سرمایه بانک مسکن 01/04/1394

مقالات مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا